Sida 1 av 1
ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 14 dec 2023 20:30
av tsid4gtx
Har köpt en ID4 GTX 2022 demobil, 700 mil, av VW, Din Bil i Göteborg, i början av september.
Vid laddning på E-on:s 22 kW AC-laddstationer och även på min egen Zaptec Go 11 kW AC-laddbox, kommer jag endast upp i 3,3 kW vid alla laddningar, således endast knappt 1/3 av max AC-laddning för ID4. Har 3x20 A huvudsäkringar och ingen lastbalansering inkopplad.
Vid DC-snabbladdning på Rasta Hallandsås kom jag upp till 33.3 kWh på 31 min, vilket jag anser är helt ok.
Ser ut som att det är en begränsning i bilens AC-laddsystem. Någon som vet vilken, och om detta går att ändra i bilens skärmbilder eller i appen, eller det krävs ett verstadsbesök?
Med vänlig hälsning
Tore Svensson
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 14 dec 2023 20:36
av agehall
Det låter ju som att du AC-laddar på enfas. Vet inte om det är normalt för ID.4 - en snabb googling antyder att 3-fas laddning är ett tillval.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 14 dec 2023 20:42
av Collin87
agehall skrev: ↑14 dec 2023 20:36
Det låter ju som att du AC-laddar på enfas. Vet inte om det är normalt för ID.4 - en snabb googling antyder att 3-fas laddning är ett tillval.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
3 fas har alltid ingått iaf på svenska marknaden.
Att en ID.4 inte kommer upp i hög effekt är inget konstigt iom avsaknaden av förvärmning.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 14 dec 2023 20:51
av Collin87
tsid4gtx skrev: ↑14 dec 2023 20:30
Har köpt en ID4 GTX 2022 demobil, 700 mil, av VW, Din Bil i Göteborg, i början av september.
Vid laddning på E-on:s 22 kW AC-laddstationer och även på min egen Zaptec Go 11 kW AC-laddbox, kommer jag endast upp i 3,3 kW vid alla laddningar, således endast knappt 1/3 av max AC-laddning för ID4. Har 3x20 A huvudsäkringar och ingen lastbalansering inkopplad.
Vid DC-snabbladdning på Rasta Hallandsås kom jag upp till 33.3 kWh på 31 min, vilket jag anser är helt ok.
Ser ut som att det är en begränsning i bilens AC-laddsystem. Någon som vet vilken, och om detta går att ändra i bilens skärmbilder eller i appen, eller det krävs ett verstadsbesök?
Med vänlig hälsning
Tore Svensson
Det är inte så att "minska laddströmmen" råkar vara ibockad?
Osäker om det är exakt så det valet heter, knappt rört vår ID.4 på några månader.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 14 dec 2023 21:52
av krille
Har du kollat att du fått med en trefaskabel med bilen? Den bör vara märkt 5G2.5 (där femman står för fem ledare: Skyddsjord, nolla samt tre faser)
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 07:53
av lukin
Har du kollat så att indikatorn vid laddporten blinkar grönt och rött? Det gär den om den inte har ordentlig kontakt med kabeln, och då går den ner i 3,3kw laddning.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 08:37
av chaffis75
Collin87 skrev: ↑14 dec 2023 20:42
agehall skrev: ↑14 dec 2023 20:36
Det låter ju som att du AC-laddar på enfas. Vet inte om det är normalt för ID.4 - en snabb googling antyder att 3-fas laddning är ett tillval.
60kW laddning i medel på DC låter dock lågt i mina öron, men det kan ju bero på vilket SoC-intervall du var inom. Om det var 70-100% så är det nog inte helt orimligt.
3 fas har alltid ingått iaf på svenska marknaden.
Att en ID.4 inte kommer upp i hög effekt är inget konstigt iom avsaknaden av förvärmning.
Ja men de finns värme element så bilen kommer alltid kunna ta emot 11kw utan problem, de är något annat som är fel. Jag gissar på laddsladden men även att man råkat bocka för begränsad laddeffekt kan vara en förklaring. Kan ju även vara laddboxen, publika ac boxar last balanserar ofta mellan flera boxar så om många laddar så blir de ibland lite effekt.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 10:36
av tsid4gtx
Kan tänkas, enligt era synpunkter ovan, vara att trefas ombordladdaren endast laddar på en fas. Båda mina laddkablar av olika fabrikat är helt nya, så sannolikheten är liten att båda är kass. Har samma problem hemma som vid E-on laddstation.
Vet någon om det finns säkringar i bilen på alla 3 faserna in till ombordladdaren. Om så är fallet kanske 2 säkringar är sönder. Om det ej finns säkringar, ligger kanske felet i själva laddaren.
Dock laddades bilen med full effekt 11 kW vid min första laddning på E-On 22 kw laddstation.
Har bokad tid hos VW verkstad till mellandagarna, så får vi se vad som händer.
Tore
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 11:07
av tsid4gtx
Ursäkta att jag inte läste alla era kommentarer.
Min DC-laddning var i området SoC 45-85%.
Har ingen förvärmning av batteriet. Laddning har skett sedan början av september och då var det hyfsat varmt, trots det max 3,3 kW laddeffekt.
Minska laddström är inte vald i menyn.
Laddkablarna är trefas med 5 ledare.
Vid E-On laddaren är indikatorn grön innan laddning,och blir blå under laddning, fast sken, grön igen efter färdigladdning.
Har alltid varit ensam på E-on stationen med 4 dubbelladdstolpar.
Tore
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 11:18
av airdrive
Då känns det som du har felsökt så långt det går på egen hand!

Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 11:40
av jonasl
Är du säker på att kabeln är en trefaskabel då? Även om den är ny så kan det ju vara en som bara medger laddning på en fas.
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 12:08
av R_Edvinsson
Finns ju ett antal fall där de bytt ombordladdaren på ID4 just för att den enbart laddar på en fas.
Så testa annan kabel och funkar inte det åk till din handlare, plugga in bilen hos dem och låt dem förklara.

Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 12:47
av Toja
Min svärson hade samma fel.
Volkswagen gjorde någon uppdatering på verkstad, så var felet borta
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 15 dec 2023 12:54
av chaffis75
Som andra redan sagt.. låter som du har koll på att du gjort allt rätt.. vw får nog kolla på problemet.. skriv gärna en rad när du vet vad de var för fel..
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 16 dec 2023 09:10
av Sportbilsentusiasten
krille skrev: ↑14 dec 2023 21:52
Har du kollat att du fått med en trefaskabel med bilen? Den bör vara märkt 5G2.5 (där femman står för fem ledare: Skyddsjord, nolla samt tre faser)
Bra tips för en nybörjare som jag. Tack
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 01 jan 2024 17:47
av tsid4gtx
Problemet löst.
Det var laddkablarna. Provade med grannens laddkabel och jag kom upp i 10.2 kW, vilket är acceptabelt. De Deltaco 3-fas laddkablar, 3 resp. 5 m, märkta 5G2.5, jag köpt på Elgiganten var tydligen felaktiga, och skall reklameras efter helgen.
Tack för all hjälp.
Tore
Re: ID4 växelströmsladdning upp till 11 kW fungerar ej.
Postat: 01 jan 2024 20:20
av chaffis75
tsid4gtx skrev: ↑01 jan 2024 17:47
Problemet löst.
Det var laddkablarna. Provade med grannens laddkabel och jag kom upp i 10.2 kW, vilket är acceptabelt. De Deltaco 3-fas laddkablar, 3 resp. 5 m, märkta 5G2.5, jag köpt på Elgiganten var tydligen felaktiga, och skall reklameras efter helgen.
Tack för all hjälp.
Tore
Så skönt de löste sig även om de är knepigt elgiganten kablarna inte fungerade.