VW ID2
Postat: 15 dec 2023 08:04
Nu börjar vi snacka, framtida storsäljare eller för liten och sen?
På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
Förstår inte heller varför den här bilen skulle vara för liten och för sen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Golf är ju en storlek större. Där har ju VW ID.3 istället. Den här ID.2 är elmotsvarigheten till Polo.Fredrik j skrev: ↑15 dec 2023 08:33Förstår inte heller varför den här bilen skulle vara för liten och för sen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Golf är ju en väldigt populär modell.
Yttermåtten är Polo.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:55Golf är ju en storlek större. Där har ju VW ID.3 istället. Den här ID.2 är elmotsvarigheten till Polo.Fredrik j skrev: ↑15 dec 2023 08:33Förstår inte heller varför den här bilen skulle vara för liten och för sen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Golf är ju en väldigt populär modell.
För de har dragit ut på start av utveckligen av bilen..Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Är inte det där 'förhållandet' allmängiltigt för alla elbilar ifall de designas som elbilar från grunden istället för att 'endast' var eldrivna versioner av fossilbilar?...R_Edvinsson skrev: ↑15 dec 2023 09:04Yttermåtten är Polo.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:55Golf är ju en storlek större. Där har ju VW ID.3 istället. Den här ID.2 är elmotsvarigheten till Polo.Fredrik j skrev: ↑15 dec 2023 08:33Förstår inte heller varför den här bilen skulle vara för liten och för sen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Golf är ju en väldigt populär modell.
Innermåtten är Golf.
Lastutrymmet är dessutom större än i dagens Golf. [...
Jo de skulle inte vara helt orimligt att man ersätter id3 med denna bilen..R_Edvinsson skrev: ↑15 dec 2023 09:04Yttermåtten är Polo.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:55Golf är ju en storlek större. Där har ju VW ID.3 istället. Den här ID.2 är elmotsvarigheten till Polo.Fredrik j skrev: ↑15 dec 2023 08:33Förstår inte heller varför den här bilen skulle vara för liten och för sen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Golf är ju en väldigt populär modell.
Innermåtten är Golf.
Lastutrymmet är dessutom större än i dagens Golf.
Men de borde ha fått ut denna på marknaden 2024/25 och låta den helt ersätta ID3.
Nej tror jag inte.. de har ju dragit ner på produktions takten så de hade nog gärna haft en annan modell att använda batterierna till då.
Tror helt enkelt allt beror på snedsteget med ID Life och en total omorganisation på designavdelningen.chaffis75 skrev: ↑15 dec 2023 09:12Nej tror jag inte.. de har ju dragit ner på produktions takten så de hade nog gärna haft en annan modell att använda batterierna till då.
Japp detta som jag också är inne på.. sen är detta en utveckling av MEB plattformen så allt är inte från grunden men ja de har en del misstag att rätta till.R_Edvinsson skrev: ↑15 dec 2023 09:16Tror helt enkelt allt beror på snedsteget med ID Life och en total omorganisation på designavdelningen.chaffis75 skrev: ↑15 dec 2023 09:12Nej tror jag inte.. de har ju dragit ner på produktions takten så de hade nog gärna haft en annan modell att använda batterierna till då.
De förstod att de var fel ute och fick ta ett omtag.
Att då få fram en ID2 med en ny kaross som rullande mula går snabbt…men att sätta detta i drift är lite som att börja om från början.
Model 2 är nog fortfarande många år bort, den har ju inte ens presenterats ännu. Från presentation till massproduktion brukar väl Tesla ha flera år, har de någonsin varit under 3 år från presentation/lansering till massproduktion för någon modell?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:53Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Då kommer väl Renault ha lanserat efterträdaren till Zoe(?) Och även Tesla kan väl mycket väl hinna före med sin 'Model 2'. Men blir den här ID.2 en bra bil jämfört med konkurrenterna så tror jag den kommer sälja oavsett. Tycker den ser rätt mycket bättre ut än ID.3 iallafall...
Det senaste exemplet är väl Y (tycker inte CT och Semi är så relevanta här). Där klarade de presentation/lansering till produktionsstart på ett år. Och att rampa den produktionen tog väl knappast två år...Maw skrev: ↑15 dec 2023 11:34Model 2 är nog fortfarande många år bort, den har ju inte ens presenterats ännu. Från presentation till massproduktion brukar väl Tesla ha flera år, har de någonsin varit under 3 år från presentation/lansering till massproduktion för någon modell?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:53Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Då kommer väl Renault ha lanserat efterträdaren till Zoe(?) Och även Tesla kan väl mycket väl hinna före med sin 'Model 2'. Men blir den här ID.2 en bra bil jämfört med konkurrenterna så tror jag den kommer sälja oavsett. Tycker den ser rätt mycket bättre ut än ID.3 iallafall...
Ok, 2,5 år i fallet Model Y från lansering i mars 2019 till leveranser hösten 2021 i Europa. Men Model Y är ju väldigt lik Model 3, Model 2 kommer nog avvika mer. Jag kommer bli förvånad om jag ser Model 2 på vägarna i Sverige före 2027.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 11:54Det senaste exemplet är väl Y (tycker inte CT och Semi är så relevanta här). Där klarade de presentation/lansering till produktionsstart på ett år. Och att rampa den produktionen tog väl knappast två år...Maw skrev: ↑15 dec 2023 11:34Model 2 är nog fortfarande många år bort, den har ju inte ens presenterats ännu. Från presentation till massproduktion brukar väl Tesla ha flera år, har de någonsin varit under 3 år från presentation/lansering till massproduktion för någon modell?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:53Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24
På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Då kommer väl Renault ha lanserat efterträdaren till Zoe(?) Och även Tesla kan väl mycket väl hinna före med sin 'Model 2'. Men blir den här ID.2 en bra bil jämfört med konkurrenterna så tror jag den kommer sälja oavsett. Tycker den ser rätt mycket bättre ut än ID.3 iallafall...
För att klå VW här så har de ju typ ett helt år på sig att presentera bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
Om de inte kan bygga Model 2 i Berlin så behöver de väl ytterligare en europeisk fabrik. Och att bygga en sån tar väl också ungefär ett år. Men än så länge har de ju ca två år på sig för det med.Maw skrev: ↑15 dec 2023 13:02Ok, 2,5 år i fallet Model Y från lansering i mars 2019 till leveranser hösten 2021 i Europa. Men Model Y är ju väldigt lik Model 3, Model 2 kommer nog avvika mer. Jag kommer bli förvånad om jag ser Model 2 på vägarna i Sverige före 2027.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 11:54Det senaste exemplet är väl Y (tycker inte CT och Semi är så relevanta här). Där klarade de presentation/lansering till produktionsstart på ett år. Och att rampa den produktionen tog väl knappast två år...Maw skrev: ↑15 dec 2023 11:34Model 2 är nog fortfarande många år bort, den har ju inte ens presenterats ännu. Från presentation till massproduktion brukar väl Tesla ha flera år, har de någonsin varit under 3 år från presentation/lansering till massproduktion för någon modell?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:53Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46
Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Då kommer väl Renault ha lanserat efterträdaren till Zoe(?) Och även Tesla kan väl mycket väl hinna före med sin 'Model 2'. Men blir den här ID.2 en bra bil jämfört med konkurrenterna så tror jag den kommer sälja oavsett. Tycker den ser rätt mycket bättre ut än ID.3 iallafall...
För att klå VW här så har de ju typ ett helt år på sig att presentera bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
Bilen är väl ändå leverans lanserad tidigare, vi kan ju inte bara räkna Europa.Maw skrev: ↑15 dec 2023 13:02Ok, 2,5 år i fallet Model Y från lansering i mars 2019 till leveranser hösten 2021 i Europa. Men Model Y är ju väldigt lik Model 3, Model 2 kommer nog avvika mer. Jag kommer bli förvånad om jag ser Model 2 på vägarna i Sverige före 2027.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 11:54Det senaste exemplet är väl Y (tycker inte CT och Semi är så relevanta här). Där klarade de presentation/lansering till produktionsstart på ett år. Och att rampa den produktionen tog väl knappast två år...Maw skrev: ↑15 dec 2023 11:34Model 2 är nog fortfarande många år bort, den har ju inte ens presenterats ännu. Från presentation till massproduktion brukar väl Tesla ha flera år, har de någonsin varit under 3 år från presentation/lansering till massproduktion för någon modell?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:53Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46
Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Då kommer väl Renault ha lanserat efterträdaren till Zoe(?) Och även Tesla kan väl mycket väl hinna före med sin 'Model 2'. Men blir den här ID.2 en bra bil jämfört med konkurrenterna så tror jag den kommer sälja oavsett. Tycker den ser rätt mycket bättre ut än ID.3 iallafall...
För att klå VW här så har de ju typ ett helt år på sig att presentera bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
Munroe intervjuade Elon som sa att M2 först ska byggas i Texas, sedan Mexikofabriken.Maw skrev: ↑15 dec 2023 13:02Ok, 2,5 år i fallet Model Y från lansering i mars 2019 till leveranser hösten 2021 i Europa. Men Model Y är ju väldigt lik Model 3, Model 2 kommer nog avvika mer. Jag kommer bli förvånad om jag ser Model 2 på vägarna i Sverige före 2027.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 11:54Det senaste exemplet är väl Y (tycker inte CT och Semi är så relevanta här). Där klarade de presentation/lansering till produktionsstart på ett år. Och att rampa den produktionen tog väl knappast två år...Maw skrev: ↑15 dec 2023 11:34Model 2 är nog fortfarande många år bort, den har ju inte ens presenterats ännu. Från presentation till massproduktion brukar väl Tesla ha flera år, har de någonsin varit under 3 år från presentation/lansering till massproduktion för någon modell?SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:53Ok. Missade biten med den riktiga lanseringen och leverans först 2026...Collin87 skrev: ↑15 dec 2023 08:46
Fast den blir ju rätt sen, riktig lansering först slutet 2025.
Leverans först 2026.
Om vi ska jämföra med t.ex. ID.7 som hade premiär i april nu i år. Denna går redan att köpa.
ID.2 hade reveal i mars i år och kommer inte levereras på 3 år från det.
Varför drar dom ut på lanseringen?
Då kommer väl Renault ha lanserat efterträdaren till Zoe(?) Och även Tesla kan väl mycket väl hinna före med sin 'Model 2'. Men blir den här ID.2 en bra bil jämfört med konkurrenterna så tror jag den kommer sälja oavsett. Tycker den ser rätt mycket bättre ut än ID.3 iallafall...
För att klå VW här så har de ju typ ett helt år på sig att presentera bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
Vad är det på id3 då? Innermått passat, yttermått golf?;) id3 ör ju en bil som även fungerar bra för någon med barnvagn så storleken är lämplig.R_Edvinsson skrev: ↑15 dec 2023 09:04Yttermåtten är Polo.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:55Golf är ju en storlek större. Där har ju VW ID.3 istället. Den här ID.2 är elmotsvarigheten till Polo.Fredrik j skrev: ↑15 dec 2023 08:33Förstår inte heller varför den här bilen skulle vara för liten och för sen.SwedishAdvocate skrev: ↑15 dec 2023 08:24På vilket sätt skull den vara 'för sen'? Vilka andra konkurrenter finns det i segmentet? Zoe, Opel e-Corsa, Mini Electric och Fiat 500e? Den här VW'n kommer väl med större batteri än alla de fyra har...
'För liten'? Hur många bilar säljs det i det här segmentet globalt?
Golf är ju en väldigt populär modell.
Innermåtten är Golf.
Lastutrymmet är dessutom större än i dagens Golf, över 100l större.
Men de borde ha fått ut denna på marknaden 2024/25 och låta den helt ersätta ID3.
Den kommer antagligen sälja bra. Lagom storlek för många. Vet inte vad du menar med "för sen"? Det kommer konstant nya modeller och marknaden är inte statisk. Folk köper inte en bil och sen är ett bra. De flesta byter regelbundet.