Sida 1 av 1

Hjulinställning

Postat: 15 dec 2023 22:43
av Nogo
Utförde en fyrhjulinställning idag på min M3P pga byte av upper control arms. Bokade en på Vianor.

Efter att jag betalade så fick jag endast kvittot. Fick inget protokoll. Fick svaret att skrivaren var trasig och när jag frågade om det är bra inställt när jag skulle köra iväg så fick jag svaret "hoppas det". Körde på en raksträcka och ratten stod typ 3-4minuter snett om man jämför med klockan. Åkte givetvis tillbaka och fick svaret att det inte fanns tid direkt att göra om det.

Frågan är ens om något är utfört. Läste i efterhand att man ska få protokoll på hemsidan, men även att det endast ingår justering av toe. Specialinställning (!?) som camber och caster skulle vara tilläggsarbete. Justerar inte alla camber och caster vid en fyrhjulsinställning? Går det ens kontrollera att det är bra om man inte får ett protokoll? Hade inget snett däckslitage eller vibrationer tidigare. Om jag får snett däckslitage om ett år så skyller de väl att jag kört emot något.

Re: Hjulinställning

Postat: 15 dec 2023 23:59
av AAKEE
Nogo skrev: 15 dec 2023 22:43
Utförde en fyrhjulinställning idag på min M3P pga byte av upper control arms. Bokade en på Vianor.

Efter att jag betalade så fick jag endast kvittot. Fick inget protokoll. Fick svaret att skrivaren var trasig och när jag frågade om det är bra inställt när jag skulle köra iväg så fick jag svaret "hoppas det". Körde på en raksträcka och ratten stod typ 3-4minuter snett om man jämför med klockan. Åkte givetvis tillbaka och fick svaret att det inte fanns tid direkt att göra om det.

Frågan är ens om något är utfört. Läste i efterhand att man ska få protokoll på hemsidan, men även att det endast ingår justering av toe. Specialinställning (!?) som camber och caster skulle vara tilläggsarbete. Justerar inte alla camber och caster vid en fyrhjulsinställning? Går det ens kontrollera att det är bra om man inte får ett protokoll? Hade inget snett däckslitage eller vibrationer tidigare. Om jag får snett däckslitage om ett år så skyller de väl att jag kört emot något.
Låter riktigt dåligt att inte få ett protokoll. Alltså riktigt riktigt dåligt.

Det får ju lov att justera om med fungerande skrivare. Alternativt återbetala åsså åker du någon annan stans.
Sned ratt är inte heller speciellt proffsigt…och att inte ha tid att fixa det dåliga jobbet är änn sämre.

Camber är generellt inte justerbart på en 3 med original bärarmar, inte caster heller (det finns dock några knep…)

Re: Hjulinställning

Postat: 16 dec 2023 10:42
av Nogo
Om det inte går att justera camber så är alltid de värdena bra väl?

Har bokat en ny tid till mellandagarna för att justera ratten. Hoppas att man får ett protokoll då på en ny inmätning, för det ska väl göras när man justerar ratten?

Re: Hjulinställning

Postat: 16 dec 2023 12:53
av Nicke Nyfiken
Nogo skrev: 16 dec 2023 10:42
Om det inte går att justera camber så är alltid de värdena bra väl?

Har bokat en ny tid till mellandagarna för att justera ratten. Hoppas att man får ett protokoll då på en ny inmätning, för det ska väl göras när man justerar ratten?
Jag råkade ut för att ratten var sned efter en hjulinställning utförd på Däckia. När jag klagade på detta var de först helt avvisande. Alla värden var inom gränserna enligt protokollet. Men jag gav mig inte och när jag några dagar senare kom in för att få detta fixat visade det sig att andra kunder också hade klagat på samma sak. De tyckte inte det var lönt att göra en ny hjulinställning förrän de gjort en ny grundriggning och kalibrering av sin utrustning. Fick köra dit ytterligare några dagar senare när de fått utrustningen fixad.

Det visade sig att många värden var utanför och de fick justera ganska mycket innan allt var okej igen. Och då var även problemet med sned ratt borta.



Självklart ska de göra en ny mätning och du ska ha ett fullständigt protokoll. Det har du redan betalat för.

Re: Hjulinställning

Postat: 16 dec 2023 16:33
av AAKEE
Nogo skrev: 16 dec 2023 10:42
Om det inte går att justera camber så är alltid de värdena bra väl?
Bra och bra… :lol:

De är som de är, och Tesla svetsar väl ihop bilarna drogpåverkade…

Är bilen inte sänkt då lär det vara inom spec (vilken Tesla har rätt frikostiga gränser).

Min tre hade helt olika caster fram. Måste berott på att karossen med övre fästena inte satt på motsvarande platser dvs grymt oproffsigt i dagens digitala och robotiserade värld.

Nogo skrev: 16 dec 2023 10:42
Har bokat en ny tid till mellandagarna för att justera ratten. Hoppas att man får ett protokoll då på en ny inmätning, för det ska väl göras när man justerar ratten?
Många firmor verkar ställa ratten lite åt höger för att kompensera för att vägbanan ofta lutar åt höger (så att den står rakt när man håller emot lutningen lite)
Det behövdes inte på min Tesla M3P och inte heller på min MSP.
M3P:n blev lite sned första försöket men de rättade det direkt utan issues. Det slutade med ratten skulle sitta exakt rakt på hjulinställningen, dvs ingen ”förlutning” när hjulinställningen gjordes.

För MSP:n bad jag särskilt att de skulle göra det med ratten exakt rakt vid hjulinställningen, vilket blev perfekt.
De använder ett vattenpass som är gjort för att hänga på bilrattar för att få ratten rak (eller lite för-sned).

Mitt tips är att du ber dem ha ratten 100% i våg med sin mätutrustning så blir det nog bra.

Det är klart att du ska ha ett protokoll, det finns inget annat alternativ. De får koppla upp bilen igen och fixa det. (Jag hade snudd på redan begärt pengarna åter och gått till ett annat företag).
Vill dom inte ge dig ett så måste vi ju sprida vilket bolag det är, så inte andra härifrån åker dit.

Däck är grymt dyra att nöta sönder. I storstäder skulle jag ha svårt lita på alla firmor och ett protokoll som visar före och efter är i vart fall en liten garanti för att de faktiskt satt upp hjulinställningen som den ska vara.

Har man ett protokoll och bilen nöter sönder däcken har man i vart fall ngt att förhandla om hos de som gjort hjulinställningen. Utan är man ju rökt om det inte är en seriös firma.

Ja, de måste koppla upp mätutrustningen för att det ska bli kontrollerat bra.
(Det går fuska genom att lossa låsningen på styrstagen och vrida bägge lika mycket, men det är inget en seriös firma som gör hjulinställning gör).

Re: Hjulinställning

Postat: 16 dec 2023 19:45
av Nogo
Då är jag väldigt angelägen att få ett protokoll efter justering av ratt.

Har inte höga förhoppningar att de kommer att lösa problemet. De verkar inte ens kunna balansera hjul. En audi Q8 ägare kom in och sa att hans bil var okörbar efter ha köpt däck och montering hos dem. Han ville att de skulle åtgärda detta men fick beskedet att återkomma nästa vecka.

Återkommer med resultat.

Re: Hjulinställning

Postat: 16 dec 2023 21:23
av AAKEE
Nogo skrev: 16 dec 2023 19:45
Då är jag väldigt angelägen att få ett protokoll efter justering av ratt.

Har inte höga förhoppningar att de kommer att lösa problemet. De verkar inte ens kunna balansera hjul. En audi Q8 ägare kom in och sa att hans bil var okörbar efter ha köpt däck och montering hos dem. Han ville att de skulle åtgärda detta men fick beskedet att återkomma nästa vecka.

Återkommer med resultat.
Låter ju som pengarna tillbaka och ett annat ställe är bättre.