Sida 1 av 1
Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 22:59
av dstr
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:04
av DanneB
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
De gånger jag har fått en sådan avstängning av autopiloten (tills jag stängt av bilen och kör iväg igen), är för att jag inte rört ratten när den sagt till. Är du inte uppmärksam under färd med autopiloten, så ska du heller inte använda den.

Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:10
av dstr
DanneB skrev: ↑16 dec 2023 23:04
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
De gånger jag har fått en sådan avstängning av autopiloten (tills jag stängt av bilen och kör iväg igen), är för att jag inte rört ratten när den sagt till. Är du inte uppmärksam under färd med autopiloten, så ska du heller inte använda den.
Min frågeställning handlar inte om autopiloten, utan var övervakningen och bestraffning kommer sluta på för nivå.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:19
av DanneB
dstr skrev: ↑16 dec 2023 23:10
DanneB skrev: ↑16 dec 2023 23:04
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
De gånger jag har fått en sådan avstängning av autopiloten (tills jag stängt av bilen och kör iväg igen), är för att jag inte rört ratten när den sagt till. Är du inte uppmärksam under färd med autopiloten, så ska du heller inte använda den.
Min frågeställning handlar inte om autopiloten, utan var övervakningen och bestraffning kommer sluta på för nivå.
Om du vill ha en bil utan övervakning, så har du köpt fel bil, om du köpt en Tesla. Minsta lilla grej du gör i bilen registreras. Från att du slår på blinkers, trycker ner bromspedalen till att du sätter på sätesvärmen eller öppnar handskfacket.
När det gäller autopiloten, så är det fortfarande inte FSD och innan man börjar använda den så godkänner man att man ska hålla koll på vägen under färd. Nu är det ju så att det hänt olyckor, där folk struntat i att hålla koll under färd. Därför känner sig väl Tesla tvungna att göra något.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:38
av Nicke Nyfiken
dstr skrev: ↑16 dec 2023 23:10
Min frågeställning handlar inte om autopiloten, utan var övervakningen och bestraffning kommer sluta på för nivå.
Elon vill kontrollera allt i hela världen, från åsikter till bilkörning. Det är väl bara ytterligare en del i "the big plan".
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:39
av Elward
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Jag håller med dig. Utan att utveckla det vidare, jag förstår precis ditt resonemang.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:56
av DanneB
Elward skrev: ↑16 dec 2023 23:39
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Jag håller med dig. Utan att utveckla det vidare, jag förstår precis ditt resonemang.
Om man får “Forced Autopilot Disengagements” så har man som förare frångått det avtal man godkände, innan man slog på autopiloten. Om någon inte följer avtal, vad brukar hända då?
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 16 dec 2023 23:59
av spacecoin
DanneB skrev: ↑16 dec 2023 23:56
Elward skrev: ↑16 dec 2023 23:39
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Jag håller med dig. Utan att utveckla det vidare, jag förstår precis ditt resonemang.
Om man får “Forced Autopilot Disengagements” så har man som förare frångått det avtal man godkände, innan man slog på autopiloten. Om någon inte följer avtal, vad brukar hända då?
Vad har Tesla för rätt att ta bort en funktion jag betalt för i en vecka? Det stod inte i något avtal när jag köpte bilen. Jag är helt OK med nuvarande system, men det här är inte ok med tanke på att DERAS förarövervakningssystem inte funkar om man har en keps och solglasögon på sig.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 00:17
av DanneB
spacecoin skrev: ↑16 dec 2023 23:59
DanneB skrev: ↑16 dec 2023 23:56
Elward skrev: ↑16 dec 2023 23:39
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Jag håller med dig. Utan att utveckla det vidare, jag förstår precis ditt resonemang.
Om man får “Forced Autopilot Disengagements” så har man som förare frångått det avtal man godkände, innan man slog på autopiloten. Om någon inte följer avtal, vad brukar hända då?
Vad har Tesla för rätt att ta bort en funktion jag betalt för i en vecka? Det stod inte i något avtal när jag köpte bilen. Jag är helt OK med nuvarande system, men det här är inte ok med tanke på att DERAS förarövervakningssystem inte funkar om man har en keps och solglasögon på sig.
Då får ni väl meddela Tesla att ni tycker det är fel och varför? Inget jag kan hjälpa er med. Säger bara varför det inte är fel rent juridiskt.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 01:03
av spacecoin
DanneB skrev: ↑17 dec 2023 00:17
Då får ni väl meddela Tesla att ni tycker det är fel och varför? Inget jag kan hjälpa er med. Säger bara varför det inte är fel rent juridiskt.
Först, Tesla lyssnar på kunder?
Sedan, så har du ingen aning om hur det här funkar juridiskt. Om jag betalat för en tjänst så ska den vara tillgänglig för mig som kund. Den kan inte undanhållas mig en dag, en vecka eller en månad.
Det är inte Teslas jobb att leka polis. Det är polisens jobb.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 08:08
av dstr
DanneB skrev: ↑16 dec 2023 23:56
Elward skrev: ↑16 dec 2023 23:39
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Jag håller med dig. Utan att utveckla det vidare, jag förstår precis ditt resonemang.
Om man får “Forced Autopilot Disengagements” så har man som förare frångått det avtal man godkände, innan man slog på autopiloten. Om någon inte följer avtal, vad brukar hända då?
Lyft blicken, släpp autopiloten!
Fortkörning och felparkering tex.
Lägga i P på gata med stoppförbud = du kan bara lägga i P hemma kommande månaden
Köra 115km/h på 110-väg = toppfartspärr på 50km/h i två månader
Pandoras box är öppnad... vad blir nästa bestraffning, och var slutar det?
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 08:28
av JonasH
Problemet för Tesla är ju att narrativet att Tesla är ansvarig för allt som händer när AP är aktiv är deras ansvar och inte förarens driv i media (och av förare som klantat sig) vilket gör att Tesla måste ställa högre krav på föraren vid användning av AP.
Praktexempel på detta är de ändringar som nu tvingas fram av NTSA just nu. Inget Tesla valt men de är tvungna att göra det trots att det inte borde behövas om föraren följde villkoren för att använda AP.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 09:33
av spacecoin
JonasH skrev: ↑17 dec 2023 08:28
Problemet för Tesla är ju att narrativet att Tesla är ansvarig för allt som händer när AP är aktiv är deras ansvar och inte förarens driv i media (och av förare som klantat sig) vilket gör att Tesla måste ställa högre krav på föraren vid användning av AP.
Praktexempel på detta är de ändringar som nu tvingas fram av NTSA just nu. Inget Tesla valt men de är tvungna att göra det trots att det inte borde behövas om föraren följde villkoren för att använda AP.
Kan det månne ha något att göra med hur Tesla marknadsför och namnger sitt system?
Jag har svårt att tro på att NHTSA skulle ha ställt ett dylikt krav. NHTSA vill främst att Tesla ska sluta marknadsföra systemet som ”autopilot” och ”fullt självkörande” och i andra hand att man inte ska kunna slå på systemet där det inte är avsett att funka ( motorväg,, enligt Teslas manual). NTSB som utreder krascher har krävt fungerande förarövervakning i fem år och Tesla skiter helt i deras påpekanden.
Det här känns som en quickfix så Tesla visar att ”de gör något” utan att det kostar Tesla en spänn.
Här är ett exempel på hur Tesla har sålt det här systemet (Jag tror detta är från 2017 eller så):
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 10:05
av TiborBlomhall
Två synpunkter:
Google vet ännu mer om en och kan i en Black Mirror framtid införa övervakning och begränsningar biltillverkarna bara kan drömma om.
Tesla hade från början knappt någon begränsning av autopiloten. Bilen kunde åka i minuter utan att någon höll i ratten. Sedan ville myndighet efter myndighet införa begränsningar.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 10:11
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2023 10:05
Tesla hade från början knappt någon begränsning av autopiloten. Bilen kunde åka i minuter utan att någon höll i ratten. Sedan ville myndighet efter myndighet införa begränsningar.
Ja, jag tycker inte att problemet är att Tesla inför fungerande/förbättrad förarövervakning så länge informationen stannar i bilen. Det tycker jag vore mycket bra.
Problemet för mig är den här 7 dagars-grejen i kombination med att Teslas system inte funkar (för många false positives), Det tillför ingen säkerhet och är i min mening jäkligt tveksamt juridiskt. Liksom Teslas marknadsföring av FSD och AP.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 17 dec 2023 10:14
av ONSatan
dstr skrev: ↑17 dec 2023 08:08
DanneB skrev: ↑16 dec 2023 23:56
Elward skrev: ↑16 dec 2023 23:39
dstr skrev: ↑16 dec 2023 22:59
Fem små fortkörningar så stängs bilen av en vecka?
Från senaste autopilotuppdateringen:
Introduced a Suspension Policy that will restrict Autosteer usage for one week if improper usage is detected. Improper usage is when you, or another driver of your vehicle, receive five “Forced Autopilot Disengagements.”
Jag håller med dig. Utan att utveckla det vidare, jag förstår precis ditt resonemang.
Om man får “Forced Autopilot Disengagements” så har man som förare frångått det avtal man godkände, innan man slog på autopiloten. Om någon inte följer avtal, vad brukar hända då?
Lyft blicken, släpp autopiloten!
Fortkörning och felparkering tex.
Lägga i P på gata med stoppförbud = du kan bara lägga i P hemma kommande månaden
Köra 115km/h på 110-väg = toppfartspärr på 50km/h i två månader
Pandoras box är öppnad... vad blir nästa bestraffning, och var slutar det?
”Lyssna på en podd Elon tycker är fel = tvingas lyssna på 10h med Elons favorit högerpoddare”?
”Lyssna på podd som hyllar Ukraina = tvingas lyssna på 10h samlade tal av Putin”?

Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 10:23
av SwedishAdvocate
spacecoin skrev: ↑17 dec 2023 01:03
DanneB skrev: ↑17 dec 2023 00:17
Då får ni väl meddela Tesla att ni tycker det är fel och varför? Inget jag kan hjälpa er med. Säger bara varför det inte är fel rent juridiskt.
Först, Tesla lyssnar på kunder? [Min u.]
Sedan, så har du ingen aning om hur det här funkar juridiskt. Om jag betalat för en tjänst så ska den vara tillgänglig för mig som kund. Den kan inte undanhållas mig en dag, en vecka eller en månad.
Det är inte Teslas jobb att leka polis. Det är polisens jobb.
Ibland gör de ju det...
-
Drag till Model 3. Det tog några månader efter europalanseringen så gick det att beställa. Men i och för sig inte till P-modellen.
-
Drag till Model S. Hur lång tid tog det? Ett decennium? Men bättre efter ett decennium än aldrig... Eller vad är det man brukar säga?...
Sen är det ju så klart tråkigt att Tesla inte fixar så att det går att eftermontera drag på 3 och S. Det skulle ju tydligen inte vara svårt alls för dem som jag förstått det... Och dessutom går det väl fortfarande inte att köpa 3 eller S med drag i Nordamerikat – eller?
-
Veganläder. Det tog väl bara några månader, sen hade det ersatt allt läder i bilarna med galonklädsel – minus det som täckte rattarna då. Men efter ett tag så var även rattarna i galon. Det trodde jag aldrig när jag såg det där aktieägarmötet. Men det verkar ju iallafall ha varit ett effektivt sätt att åstadkomma förändring; att ställa sig upp på ett aktieägarmöte, hålla ett väl förberett anförande och skapa riktigt, riktigt dålig stämning.
-
Return of the Steering Wheel. Hur lång tid tog det innan Yoken fick sällskap av er riktig ratt till S/X? Ca två år?...
Så ibland går det ju... Exemplet veganläder verkar ju peka på det mest framgångsrika tillvägagångssättet för att få förändring, men ifall det finns något annat sätt att skapa ännu mer uppmärksamhet så kanske det också kan fungera...
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 11:47
av spacecoin
SwedishAdvocate skrev: ↑18 dec 2023 10:23
Så ibland går det ju... Exemplet veganläder verkar ju peka på det mest framgångsrika tillvägagångssättet för att få förändring, men ifall det finns något annat sätt att skapa ännu mer uppmärksamhet så kanske det också kan fungera...
Menar du att det var kunddrivet? Sammanfaller det med att Tesla kan spara pengar (plast är billigare än läder) så går det kanske.
Var lämnar jag återkoppling till Tesla? Har du något telefonnummer, epostadress, app, webbplats eller något annat där det går? Nej sociala medier räknas inte.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 12:23
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: ↑18 dec 2023 10:23
- Veganläder. Det tog väl bara några månader, sen hade det ersatt allt läder i bilarna med galonklädsel – minus det som täckte rattarna då. Men efter ett tag så var även rattarna i galon. Det trodde jag aldrig när jag såg det där aktieägarmötet. Men det verkar ju iallafall ha varit ett effektivt sätt att åstadkomma förändring; att ställa sig upp på ett aktieägarmöte, hålla ett väl förberett anförande och skapa riktigt, riktigt dålig stämning.
Så ibland går det ju... Exemplet veganläder verkar ju peka på det mest framgångsrika tillvägagångssättet för att få förändring, men ifall det finns något annat sätt att skapa ännu mer uppmärksamhet så kanske det också kan fungera...
Att de fimpade riktigt skinn var knappast kunddrivet. Det handlade till 95% om kostnader och 5% om nån slags image.
Sluta gärna med den förskönande omskrivningen och kalla det plast istället. Klädseln har inget med läder att göra.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 12:51
av TiborBlomhall
spacecoin skrev: ↑18 dec 2023 11:47
SwedishAdvocate skrev: ↑18 dec 2023 10:23
Så ibland går det ju... Exemplet veganläder verkar ju peka på det mest framgångsrika tillvägagångssättet för att få förändring, men ifall det finns något annat sätt att skapa ännu mer uppmärksamhet så kanske det också kan fungera...
Menar du att det var kunddrivet? Sammanfaller det med att Tesla kan spara pengar (plast är billigare än läder) så går det kanske.
Var lämnar jag återkoppling till Tesla? Har du något telefonnummer, epostadress, app, webbplats eller något annat där det går? Nej sociala medier räknas inte.
Du glömde fax i din uppräkning
Tesla har betalda anställda vars enda arbetsuppgift är just att läsa sociala medier. Jag har själv träffat henne som brukar tjuvläsa här på forumet (hej!). De brukar informera internt om trender de snappar upp.
Ska man vara rättfram och småelak så är Tesla inte intresserad av din åsikt. Det är först när tusentals kunder gnäller om samma sak som Tesla (högst eventuellt) kan reagera. Sociala medier samlar de olika åsikterna till trender.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 13:19
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: ↑18 dec 2023 12:51
Ska man vara rättfram och småelak så är Tesla inte intresserad av din åsikt. Det är först när tusentals kunder gnäller om samma sak som Tesla (högst eventuellt) kan reagera. Sociala medier samlar de olika åsikterna till trender.
Jo det förstår jag. De flesta bolag gör dock NKI och andra kundundersökningar löpande . Jag tror jag har fått en eller två på fyra år, och de handlar i ofta om fel saker. Härom dagen fick jag en och den handlade om att köpa en ny Tesla fast jag inte varit i kontakt med dem om det.
Ska man vara rättfram och småelak så verkar inte spela någon roll hur många som gnäller så länge Tesla kan sälja bilar till nya kunder.
Autowipers varit trasig i vaddå 5-6 år?, helljusautomatiken tog 4+ år att få att inte blända andra konstant men är fortfarande farligt sen att slå på efter möten.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 16:17
av Nicke Nyfiken
TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2023 10:05
Tesla hade från början knappt någon begränsning av autopiloten. Bilen kunde åka i minuter utan att någon höll i ratten. Sedan ville myndighet efter myndighet införa begränsningar.
Menar du att det är ett myndighetskrav att Tesla ska straffa sina kunder?
Varför ser vi inte samma sak hos andra biltillverkare?
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 22:32
av martinot
TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2023 10:05
Två synpunkter:
Google vet ännu mer om en och kan i en Black Mirror framtid införa övervakning och begränsningar biltillverkarna bara kan drömma om.
Tesla hade från början knappt någon begränsning av autopiloten. Bilen kunde åka i minuter utan att någon höll i ratten. Sedan ville myndighet efter myndighet införa begränsningar.
Håller med om Google. De flesta går ju runt med en mobil dygnet runt. Mycket effektivare att tracka och avlyssna den.
Sedan så är nog kinesiska biltillverkare betydligt värre än Tesla, och kinesiska sociala media som TikTok värre än Google.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 18 dec 2023 22:48
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑18 dec 2023 16:17
Menar du att det är ett myndighetskrav att Tesla ska straffa sina kunder?
Varför ser vi inte samma sak hos andra biltillverkare?
Jag tror man kan tänka såhär istället:
Tesla ”försöker” göra en autopilot som saknar de sensorer som behövs för att det ska fungera. Den är inte i närheten av säker just nu.
Tesla har blivit tvingade i USA att ändra på autopiloten, ungefär sånt vi får nu, för att minimera risken att det sitter en ouppmärksam förare och det blir en svår olycka pga att föraren litade mer på autopiloten än han borde ha gjort.
Straffet att bli av med AP/FSD i en vecka har förekommit tidigare under hösten i USA.
Förutom att det känns tråkigt att bilen kräver en massa uppmärksamhet så är det nog så att autopiloten inte är bättre än så. Än. (eller eventuellt någonsin).
Det är ju egentligen rätt bra att bilen inte lurar oss att lita på den mer än vi ska. För sannolikt är det många som litar på den till en nivå autopiloten inte är upp till.
Sanningen kanske är på väg ikapp Teslas autopilot.
Re: Storebror ser dig - var kommer det att sluta?
Postat: 19 dec 2023 07:46
av nogren
AAKEE skrev: ↑18 dec 2023 22:48
Det är ju egentligen rätt bra att bilen inte lurar oss att lita på den mer än vi ska. För sannolikt är det många som litar på den till en nivå autopiloten inte är upp till.
Sanningen kanske är på väg ikapp Teslas autopilot.
Ja äntligen blir det nog så.
Och de borde förbjudas sälja FSD, med det namnet, speciellt utanför USA.
Men, det ser bättre ut på Elons CV. Och det ger mer pengar till Tesla.