Alltså det här är rätt skrämmande faktiskt… Så här kan man ju inte hålla på - skrota nästan nya bilar för lite skrapmärken på en skyddsplåt. Man blir ju själv orolig… Lätt hänt att köra på något som ligger på vägen. En gång skrapade jag upp bottenplattan på en Toyota Celica; orsaken var en sockerbeta som trillat av ett traktorsläp…
Re: Orimligt dyrt med batteribyte
Postat: 17 dec 2023 13:53
av OvePaHornet
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Re: Orimligt dyrt med batteribyte
Postat: 17 dec 2023 13:55
av taliz
Tyvärr är det ju ofta så det blir med ny teknik i början.
Det tar ett tag innan eftermarknaden hittar lösningar och det sedan också blir konkurrens på den.
I framtiden har inte bilmekanikern på hörnan oljiga händer, han har högspänningshandskar...
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
Varför skulle det inte gå att tex svetsa ihop? Eller limma, nita, whatever som passar...
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
På samma sätt antagligen. Hjulupphängningar som reservdel. Samt infästningar av deformationselement. Större skador blir det skrot med så är det ju redan idag.
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
På samma sätt antagligen. Hjulupphängningar som reservdel. Samt infästningar av deformationselement. Större skador blir det skrot med så är det ju redan idag.
Stämmer inte. Har jobbat på skadeverkstad i ~12 år och stora baksmällar (t.ex.) är ”inga problem” att laga. Bakplåt, inre hjulhus, ramben, golv osv är alla separata delar som gör det möjligt att byta separat.
Jag är, som dom flesta andra, inte insatt i hur man tänkt laga (om det ens är möjligt?!) dessa nya gigapress-delar vid mindre skador utan att byta hela delen. Förhoppningsvis är det möjligt.
Deformationselement är gjorda i plast eller ”frigolit”
Varför skulle det inte gå att tex svetsa ihop? Eller limma, nita, whatever som passar...
Självklart går det att laga, men det jag syftar på är att vid t.ex. en baksmäll där man idag kanske byter bakplåt så kräver det, vid gigapress-tillverkning, byte av hela bakre delen av chassit (eller dylikt).
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
Varför skulle det inte gå att tex svetsa ihop? Eller limma, nita, whatever som passar...
Problemet med stora pressgjutna aluminiumdelar är att de är svåra att svetsa. Det uppstår spänningar som lätt leder till sprickor och deformationer. Har inte hört att det är möjligt att laga Teslas pressgjutna delar. Att tex byta hela bakramen på 3/Y är dyrt och oklart om man ens gör det vid skada. Gissningsvis en faktor som påverkar försäkringspremierna.
Varför skulle det inte gå att tex svetsa ihop? Eller limma, nita, whatever som passar...
Självklart går det att laga, men det jag syftar på är att vid t.ex. en baksmäll där man idag kanske byter bakplåt så kräver det, vid gigapress-tillverkning, byte av hela bakre delen av chassit (eller dylikt).
Inte helt självklart att det går att laga ett stort pressgjutet aluminiumstycke.
Varför skulle det inte gå att tex svetsa ihop? Eller limma, nita, whatever som passar...
Självklart går det att laga, men det jag syftar på är att vid t.ex. en baksmäll där man idag kanske byter bakplåt så kräver det, vid gigapress-tillverkning, byte av hela bakre delen av chassit (eller dylikt).
Inte helt självklart att det går att laga ett stort pressgjutet aluminiumstycke.
Tills relativt nyligen var det samma sak med VAGs MEB-bilar. Minsta lilla buckla (repor var OK) i batteriets skyddsplåt var (generellt) lika med skrot.
”Nyss” löste man det genom att ”dela upp” batteriet i flera reservdelar, med andra ord, det gick att köpa skyddsplåten för sig o.s.v.
Något som dom flesta inte tänker på är att det är ”samma sak” (troligtvis värre - större risk för skrot) med helgjutna chassidelar som t.ex. Tesla, Zeekr och Volvo använder/ska börja använda då det också kommer att leda till skrot (i många fall).
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
På samma sätt antagligen. Hjulupphängningar som reservdel. Samt infästningar av deformationselement. Större skador blir det skrot med så är det ju redan idag.
Stämmer inte. Har jobbat på skadeverkstad i ~12 år och stora baksmällar (t.ex.) är ”inga problem” att laga. Bakplåt, inre hjulhus, ramben, golv osv är alla separata delar som gör det möjligt att byta separat.
Jag är, som dom flesta andra, inte insatt i hur man tänkt laga (om det ens är möjligt?!) dessa nya gigapress-delar vid mindre skador utan att byta hela delen. Förhoppningsvis är det möjligt.
Deformationselement är gjorda i plast eller ”frigolit”
Det är ju det jag säger. Att man byter delar av gjutningen precis som man redan idag byter fjädertorn.
Jag skrev ”infästning” till deformationzon.
Volvo har ju haft pressgjutna fjäderbensinfästningar i flera år. Dom repareras genom att man limmar och nitar dit en reservdel. Klart det finns en gräns men det är ju inte kört direkt när gjutningen skadas.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
På samma sätt antagligen. Hjulupphängningar som reservdel. Samt infästningar av deformationselement. Större skador blir det skrot med så är det ju redan idag.
Stämmer inte. Har jobbat på skadeverkstad i ~12 år och stora baksmällar (t.ex.) är ”inga problem” att laga. Bakplåt, inre hjulhus, ramben, golv osv är alla separata delar som gör det möjligt att byta separat.
Jag är, som dom flesta andra, inte insatt i hur man tänkt laga (om det ens är möjligt?!) dessa nya gigapress-delar vid mindre skador utan att byta hela delen. Förhoppningsvis är det möjligt.
Deformationselement är gjorda i plast eller ”frigolit”
Det är ju det jag säger. Att man byter delar av gjutningen precis som man redan idag byter fjädertorn.
Jag skrev ”infästning” till deformationzon.
Skillnad på att laga det du syftar på och en helgjuten detalj i aluminium.
Läs igen (jag anade dock att du menade deformations zon, därav )
Deformations zon är ett område i t.ex. fronten (bestående av flertalet delar) som vid krock är konstruerad att ge vika för att minimera skador på kupén (eller något annat viktigt). Ingen specifik detalj.
Det finns en del detaljer som är gjutna, ja. Det jag syftar på är gigapress (heter den så?) som t.ex. tillverkar hela bakvagnen i ett stycke.
Det ska bli intressant att se hur dom löser det…
På samma sätt antagligen. Hjulupphängningar som reservdel. Samt infästningar av deformationselement. Större skador blir det skrot med så är det ju redan idag.
Stämmer inte. Har jobbat på skadeverkstad i ~12 år och stora baksmällar (t.ex.) är ”inga problem” att laga. Bakplåt, inre hjulhus, ramben, golv osv är alla separata delar som gör det möjligt att byta separat.
Jag är, som dom flesta andra, inte insatt i hur man tänkt laga (om det ens är möjligt?!) dessa nya gigapress-delar vid mindre skador utan att byta hela delen. Förhoppningsvis är det möjligt.
Deformationselement är gjorda i plast eller ”frigolit”
Det är ju det jag säger. Att man byter delar av gjutningen precis som man redan idag byter fjädertorn.
Jag skrev ”infästning” till deformationzon.
Skillnad på att laga det du syftar på och en helgjuten detalj i aluminium.
Läs igen (jag anade dock att du menade deformations zon, därav )
Deformations zon är ett område i t.ex. fronten (bestående av flertalet delar) som vid krock är konstruerad att ge vika för att minimera skador på kupén (eller något annat viktigt). Ingen specifik detalj.
Hela flyglarna med fjäderbenstorn är i aluminiumgjutning på volvobilar idag. Det går att reparera dom genom att delar skärs bort och reservdel monteras dit. Infästningar för hjulupphängningar t.ex. som ju ofta skadas vid olyckor.
Generellt lagar vi ju mer på försäkringen i Sverige än i många andra länder där vraket säljs för demontering. Kommer nog bli vanligare i framtiden då drivlinan oftare klarar sig vid en krock i en elbil. Batteriet har ju ett värde.
Nej, jag menar den del av karossen där deformationsdelarna är infästa.
Re: Orimligt dyrt med batteribyte
Postat: 17 dec 2023 16:29
av Mickep
LÄste att tesla nya batterier inte går att reparera vid krock. dvs det kommer bli dyrt att ta hand om försäkringen. (de är ju en del av chassit). den som skrev menar att andra tillverkare har gojrt det enklare att byta enskilda celler.
Re: Orimligt dyrt med batteribyte
Postat: 18 dec 2023 17:58
av Aida
Se på denna follow up av The Ioniq guy. Tydligen så skulle Hyundai Canada ha hjälpt till med en billigare reparation om bara kunden eller verkstaden försökt med dem. Dessutom är det enligt kommentarerna stora problem med British Columbia som bara har ett (1) försäkringsbolag att välja på som gillar write offs och säljer bilarna reparerade sen. A perfect storm alltså… Men har bildat mkt opinion i USA och Kanada med bad press för Hyundai…