Elbilarna som strular minst
Postat: 17 dec 2023 14:29
Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
"Publicerad 2020"martinot skrev: ↑17 dec 2023 14:29Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
Bra spottat och påpekande. Missade den, då de länkade till en engelsk originalartikel i What Car som är från 2023 som jag läste mest. Så den datan hos Vi Bilägares artikel som jag länkade är helt klart lite gammal i sin svenska översättning.taliz skrev: ↑17 dec 2023 14:33"Publicerad 2020"martinot skrev: ↑17 dec 2023 14:29Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... ars/n26158With new models and even brands entering the electric car class all the time, and competition only going to increase further, this is one of the most exciting sectors of the new car market.
This year we have data on 29 electric models. And when it comes to reliability, they are mid-league, scoring 90.4% in 2022 and 90.9% this year.
Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.martinot skrev: ↑17 dec 2023 15:00Bra spottat och påpekande. Missade den, då de länkade till en engelsk originalartikel i What Car som är från 2023 som jag läste mest. Så den datan hos Vi Bilägares artikel som jag länkade är helt klart lite gammal i sin svenska översättning.taliz skrev: ↑17 dec 2023 14:33"Publicerad 2020"martinot skrev: ↑17 dec 2023 14:29Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
Men oavsett så finns den nya senaste 2023-datan hos What Car här över mest och minst tillförlitliga elbilar:
2023 What Car? Reliability Survey: Most and least reliable electric cars
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... ars/n26158With new models and even brands entering the electric car class all the time, and competition only going to increase further, this is one of the most exciting sectors of the new car market.
This year we have data on 29 electric models. And when it comes to reliability, they are mid-league, scoring 90.4% in 2022 and 90.9% this year.
Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2023 17:27Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Den som länkas till i Vi Bilägare och som martinot refererar till. Det är två sepaata listor elbilslistor, en för elbilar och en för elsuvar
Sant. Men det hindrar ju inte att Lexus UX skulle kunna vara den elbil som strular minst. Man kan säga mycket om Toyota och Lexus – jag tycker också deras övergripande inställning till elbilar är under all kritik – men bygga tillförlitliga bilar har de ju trots allt gjort ett tag...Niklas Z skrev: ↑17 dec 2023 17:37Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2023 17:27Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Det låter inte roligt. Jag känner med dig.EChris skrev: ↑18 dec 2023 08:07Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Kan det ha med det här att göra kanske?...EChris skrev: ↑18 dec 2023 08:07Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall
The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.
BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...
https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
Visst kan det vara rimligt att anta Toyota/Lexus skapar tillförlitliga bilar även om de drivs med el, men i undersökning av detta slag bör man ha ett visst minimantal datapunkter för en modell för att den ska inkluderas i statistiken. Om ett par år kanske det finns tillräckligt många Lexus UX i trafik för att den ska kunna vara med i en motsvarande underökning.SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2023 17:52Sant. Men det hindrar ju inte att Lexus UX skulle kunna vara den elbil som strular minst. Man kan säga mycket om Toyota och Lexus – jag tycker också deras övergripande inställning till elbilar är under all kritik – men bygga tillförlitliga bilar har de ju trots allt gjort ett tag...Niklas Z skrev: ↑17 dec 2023 17:37Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2023 17:27Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Föregående och nuvarande verkstadsbesök har sannolikt koppling till detta, även om det är svårt att veta då Hedin inte gärna ger någon info om vad som är fel.SwedishAdvocate skrev: ↑18 dec 2023 08:16Kan det ha med det här att göra kanske?...EChris skrev: ↑18 dec 2023 08:07Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall
The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.
BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...
https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
Lider med dig, lycka till !EChris skrev: ↑18 dec 2023 08:07Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
BläEChris skrev: ↑18 dec 2023 12:13Föregående och nuvarande verkstadsbesök har sannolikt koppling till detta, även om det är svårt att veta då Hedin inte gärna ger någon info om vad som är fel.SwedishAdvocate skrev: ↑18 dec 2023 08:16Kan det ha med det här att göra kanske?...EChris skrev: ↑18 dec 2023 08:07Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall
The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.
BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...
https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
I historiken finns däremot massa andra problem som inte har någon koppling till detta också: det började minuter efter nybilsleverans med omfattande problem med radarsensorer (tog 11 veckor att åtgärda), sen kom återkallelse för vindrutan som kunde explodera och glastaket som kunde blåsa av bilen (gick på några dagar, även om vindrutan krävde återbesök då det regnade in), trasig drivaxel (ett par veckor på verkstad) och otaliga besök för att byta en modul som förhindrade OTA-uppdateringar för att nämna några.![]()
Lexus UX är en misslyckad elbil. Dyr, bullrig, plastig, kort räckvidd, törstig osv.SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2023 17:52Sant. Men det hindrar ju inte att Lexus UX skulle kunna vara den elbil som strular minst. Man kan säga mycket om Toyota och Lexus – jag tycker också deras övergripande inställning till elbilar är under all kritik – men bygga tillförlitliga bilar har de ju trots allt gjort ett tag...Niklas Z skrev: ↑17 dec 2023 17:37Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.SwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2023 17:27Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Och Toyota/Lexus är ju inte det enda bilföretaget där man kan hitta sunkiga värderingar.
Några exempel:
VW/VAG – Dieselgate
Tesla – Elons så kallade fredsplan för Ukraina och verkar hata fackföreningar som pesten.
SAIC/MG/Maxus – Statligt ägt av den kinesiska militärdiktaturen.
Om man t.ex. inte behöver så lång räckvidd och av någon anledning inte kan tänka sig något annat än en SUV/Crossover så kanske man kan ge Toyota/Lexus lite morot så att de äntligen börjar fatta att det går att sälja elbilar också. Verkar ju t.ex. vara rätt låga priser i Sverige på beg. Lexus UX...
Nej, företagsleasing så avtalet löper till avtalet löper och någon direkt kompensation utöver lånebil av varierande likvärdighet är det inte tal om - fast det är klart, det blir ju många undermil vid återlämningen...Bjelke skrev: ↑18 dec 2023 20:17BläEChris skrev: ↑18 dec 2023 12:13Föregående och nuvarande verkstadsbesök har sannolikt koppling till detta, även om det är svårt att veta då Hedin inte gärna ger någon info om vad som är fel.SwedishAdvocate skrev: ↑18 dec 2023 08:16Kan det ha med det här att göra kanske?...EChris skrev: ↑18 dec 2023 08:07Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...
Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall
The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.
BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...
https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
I historiken finns däremot massa andra problem som inte har någon koppling till detta också: det började minuter efter nybilsleverans med omfattande problem med radarsensorer (tog 11 veckor att åtgärda), sen kom återkallelse för vindrutan som kunde explodera och glastaket som kunde blåsa av bilen (gick på några dagar, även om vindrutan krävde återbesök då det regnade in), trasig drivaxel (ett par veckor på verkstad) och otaliga besök för att byta en modul som förhindrade OTA-uppdateringar för att nämna några.![]()
och inte privatköpt heller då gissar jag?
Vi har haft ett halvt öga på den eftersom den var skön att köra och ganska snygg (även om
jag tycker det är magstarkt att kalla den för Mustang).