Sida 1 av 1

Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 14:29
av martinot
Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 14:33
av taliz
martinot skrev: 17 dec 2023 14:29
Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
"Publicerad 2020"

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 15:00
av martinot
taliz skrev: 17 dec 2023 14:33
martinot skrev: 17 dec 2023 14:29
Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
"Publicerad 2020"
Bra spottat och påpekande. Missade den, då de länkade till en engelsk originalartikel i What Car som är från 2023 som jag läste mest. Så den datan hos Vi Bilägares artikel som jag länkade är helt klart lite gammal i sin svenska översättning.

Men oavsett så finns den nya senaste 2023-datan hos What Car här över mest och minst tillförlitliga elbilar:

2023 What Car? Reliability Survey: Most and least reliable electric cars

With new models and even brands entering the electric car class all the time, and competition only going to increase further, this is one of the most exciting sectors of the new car market.

This year we have data on 29 electric models. And when it comes to reliability, they are mid-league, scoring 90.4% in 2022 and 90.9% this year.
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... ars/n26158

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 15:16
av Maw
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 17:26
av SwedishAdvocate
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Vilken undersökning?

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 17:27
av SwedishAdvocate
martinot skrev: 17 dec 2023 15:00
taliz skrev: 17 dec 2023 14:33
martinot skrev: 17 dec 2023 14:29
Elbilarna som strular minst: Tesla både bäst och sämst

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil ... -och-samst
"Publicerad 2020"
Bra spottat och påpekande. Missade den, då de länkade till en engelsk originalartikel i What Car som är från 2023 som jag läste mest. Så den datan hos Vi Bilägares artikel som jag länkade är helt klart lite gammal i sin svenska översättning.

Men oavsett så finns den nya senaste 2023-datan hos What Car här över mest och minst tillförlitliga elbilar:

2023 What Car? Reliability Survey: Most and least reliable electric cars

With new models and even brands entering the electric car class all the time, and competition only going to increase further, this is one of the most exciting sectors of the new car market.

This year we have data on 29 electric models. And when it comes to reliability, they are mid-league, scoring 90.4% in 2022 and 90.9% this year.
https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... ars/n26158
Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 17:37
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:27
Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 17:46
av Maw
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:26
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Vilken undersökning?
Den som länkas till i Vi Bilägare och som martinot refererar till. Det är två sepaata listor elbilslistor, en för elbilar och en för elsuvar

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 17 dec 2023 17:52
av SwedishAdvocate
Niklas Z skrev: 17 dec 2023 17:37
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:27
Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.
Sant. Men det hindrar ju inte att Lexus UX skulle kunna vara den elbil som strular minst. Man kan säga mycket om Toyota och Lexus – jag tycker också deras övergripande inställning till elbilar är under all kritik – men bygga tillförlitliga bilar har de ju trots allt gjort ett tag...

Och Toyota/Lexus är ju inte det enda bilföretaget där man kan hitta sunkiga värderingar.

Några exempel:

VW/VAG – Dieselgate
Tesla – Elons så kallade fredsplan för Ukraina och verkar hata fackföreningar som pesten.
SAIC/MG/Maxus – Statligt ägt av den kinesiska militärdiktaturen.

Om man t.ex. inte behöver så lång räckvidd och av någon anledning inte kan tänka sig något annat än en SUV/Crossover så kanske man kan ge Toyota/Lexus lite morot så att de äntligen börjar fatta att det går att sälja elbilar också. Verkar ju t.ex. vara rätt låga priser i Sverige på beg. Lexus UX...

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 08:07
av EChris
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 08:11
av Maw
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Det låter inte roligt. Jag känner med dig.

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 08:16
av SwedishAdvocate
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Kan det ha med det här att göra kanske?...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall

The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.

BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...

https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 08:22
av Niklas Z
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:52
Niklas Z skrev: 17 dec 2023 17:37
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:27
Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.
Sant. Men det hindrar ju inte att Lexus UX skulle kunna vara den elbil som strular minst. Man kan säga mycket om Toyota och Lexus – jag tycker också deras övergripande inställning till elbilar är under all kritik – men bygga tillförlitliga bilar har de ju trots allt gjort ett tag...
Visst kan det vara rimligt att anta Toyota/Lexus skapar tillförlitliga bilar även om de drivs med el, men i undersökning av detta slag bör man ha ett visst minimantal datapunkter för en modell för att den ska inkluderas i statistiken. Om ett par år kanske det finns tillräckligt många Lexus UX i trafik för att den ska kunna vara med i en motsvarande underökning.

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 12:13
av EChris
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2023 08:16
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Kan det ha med det här att göra kanske?...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall

The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.

BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...

https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
Föregående och nuvarande verkstadsbesök har sannolikt koppling till detta, även om det är svårt att veta då Hedin inte gärna ger någon info om vad som är fel.

I historiken finns däremot massa andra problem som inte har någon koppling till detta också: det började minuter efter nybilsleverans med omfattande problem med radarsensorer (tog 11 veckor att åtgärda), sen kom återkallelse för vindrutan som kunde explodera och glastaket som kunde blåsa av bilen (gick på några dagar, även om vindrutan krävde återbesök då det regnade in), trasig drivaxel (ett par veckor på verkstad) och otaliga besök för att byta en modul som förhindrade OTA-uppdateringar för att nämna några. :)

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 19:22
av Sportbilsentusiasten
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Lider med dig, lycka till !

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 20:17
av Bjelke
EChris skrev: 18 dec 2023 12:13
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2023 08:16
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Kan det ha med det här att göra kanske?...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall

The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.

BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...

https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
Föregående och nuvarande verkstadsbesök har sannolikt koppling till detta, även om det är svårt att veta då Hedin inte gärna ger någon info om vad som är fel.

I historiken finns däremot massa andra problem som inte har någon koppling till detta också: det började minuter efter nybilsleverans med omfattande problem med radarsensorer (tog 11 veckor att åtgärda), sen kom återkallelse för vindrutan som kunde explodera och glastaket som kunde blåsa av bilen (gick på några dagar, även om vindrutan krävde återbesök då det regnade in), trasig drivaxel (ett par veckor på verkstad) och otaliga besök för att byta en modul som förhindrade OTA-uppdateringar för att nämna några. :)
Blä :( och inte privatköpt heller då gissar jag?
Vi har haft ett halvt öga på den eftersom den var skön att köra och ganska snygg (även om
jag tycker det är magstarkt att kalla den för Mustang).

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 18 dec 2023 23:22
av Tellus
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:52
Niklas Z skrev: 17 dec 2023 17:37
SwedishAdvocate skrev: 17 dec 2023 17:27
Verkar vara en del bilar som inte är med på den listan. Lexus UX t.ex.
Hur många sådana har sålts? Rimligen bör det ju krävas att visst antal bilar för att det ska vara rimligt att göra någon vettig statistik av det.
Sant. Men det hindrar ju inte att Lexus UX skulle kunna vara den elbil som strular minst. Man kan säga mycket om Toyota och Lexus – jag tycker också deras övergripande inställning till elbilar är under all kritik – men bygga tillförlitliga bilar har de ju trots allt gjort ett tag...

Och Toyota/Lexus är ju inte det enda bilföretaget där man kan hitta sunkiga värderingar.

Några exempel:

VW/VAG – Dieselgate
Tesla – Elons så kallade fredsplan för Ukraina och verkar hata fackföreningar som pesten.
SAIC/MG/Maxus – Statligt ägt av den kinesiska militärdiktaturen.

Om man t.ex. inte behöver så lång räckvidd och av någon anledning inte kan tänka sig något annat än en SUV/Crossover så kanske man kan ge Toyota/Lexus lite morot så att de äntligen börjar fatta att det går att sälja elbilar också. Verkar ju t.ex. vara rätt låga priser i Sverige på beg. Lexus UX...
Lexus UX är en misslyckad elbil. Dyr, bullrig, plastig, kort räckvidd, törstig osv.
Lexus är inte alls som för 10-20 år sedan, inte Toyota heller.
Förr var dom tillverkade i Japan och hade otrolig tillförlitlighet

Nu byggs de flesta i andra länder och kvaliteten har blivit lidande. Som grädde på moset är dom plastigare än någonsin och bullriga. Om man inte väljer dyraste modellen.

Åk och provkör Lexus UX, åk sedan till Skoda och provkör deras Enyaq. Så får ni se vilken bil som känns mest "Lexus"
Det är uppochnervända världen jämfört med gammal kunskap.

Re: ViBilägare: Elbilarna som strular minst

Postat: 19 dec 2023 09:50
av EChris
Bjelke skrev: 18 dec 2023 20:17
EChris skrev: 18 dec 2023 12:13
SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2023 08:16
EChris skrev: 18 dec 2023 08:07
Maw skrev: 17 dec 2023 15:16
Mustang Mach-E etta med 100% i reliability rating, BMW IX3 tvåa med 99,3% och Mini trea med 97,6%.
Nu utgör ju jag bara en datapunkt och det kan ju förekomma decimalavrundning, men min Mach-E har reliability rating på dryga 60 % om man räknar på antalet mil jag kört min bil (4 700), jämfört med antalet mil jag kört olika lånebilar medan Mach-E varit på verkstad (2 700 mil), men ratingen är sjunkande efter att bilen förra veckan bärgades till verkstad för fel på högvoltsbatteriet - samma fel som den var på verkstad för senast, för fyra veckor sedan...

Om man räknar antal % förtroende som resten av familjen har för Mach-E så är det 0. Personligen gillar jag bilen, men jag har uppenbart drabbats av ett extremt måndagsexemplar, vilket inte är kul men nog hade gått att leva med - det som gör situationen outhärdlig på riktigt är att man måste stå ut med Hedins kundmisshandel varje gång något går knas i bilen...
Kan det ha med det här att göra kanske?...
Ford Mustang Mach-E Investigated over Repeat Battery Problem after Recall

The EV was recalled via over-the-air software fix in 2022 because battery overheating could cause power loss, but some owners are complaining of trouble again.

BY LAURA SKY BROWN UPDATED: AUG 21, 2023 [...

https://www.caranddriver.com/news/a4028 ... em-recall/
Föregående och nuvarande verkstadsbesök har sannolikt koppling till detta, även om det är svårt att veta då Hedin inte gärna ger någon info om vad som är fel.

I historiken finns däremot massa andra problem som inte har någon koppling till detta också: det började minuter efter nybilsleverans med omfattande problem med radarsensorer (tog 11 veckor att åtgärda), sen kom återkallelse för vindrutan som kunde explodera och glastaket som kunde blåsa av bilen (gick på några dagar, även om vindrutan krävde återbesök då det regnade in), trasig drivaxel (ett par veckor på verkstad) och otaliga besök för att byta en modul som förhindrade OTA-uppdateringar för att nämna några. :)
Blä :( och inte privatköpt heller då gissar jag?
Vi har haft ett halvt öga på den eftersom den var skön att köra och ganska snygg (även om
jag tycker det är magstarkt att kalla den för Mustang).
Nej, företagsleasing så avtalet löper till avtalet löper och någon direkt kompensation utöver lånebil av varierande likvärdighet är det inte tal om - fast det är klart, det blir ju många undermil vid återlämningen... :)

Jag tror att just min bil råkar vara ett måndagsexemplar som dessutom tillverkades tidigt och har haft alla barnsjukdomar. Om det inte hade varit för priset (som jag upplever är alldeles för högt i förhållande till marknaden i övrigt), avsaknaden av värmepump som gör att räckvidden på vintern blir rejält lidande och det faktum att Hedin är så oerhört krångliga att ha att göra med, hade jag nog åtminstone övervägt att ta en ny Mach-E. Jag har ju fått möjlighet att köra många olika lånebilar och jag upplever att komforten, framförallt på långresa och vad gäller ljudnivå i förarsätet, står sig mycket bra - men det räcker inte för att väga upp den mentala påfrestning som det innebär att behöva interagera med Hedin på alla nivåer... Med det sagt, någon Mustang är det sannerligen inte! :lol: