Sida 1 av 2

Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 09:47
av Jerker
Nu, sen jag börjat köra elbil, har jag noterat att jag ofta känner att jag hellre hade kunnat "trampa ur" i nerförsbackar än att behöva balansera gaspedalen så att jag varken gasar i onödan eller aktiverar regen så att farten minskar. Kanske farthållaren gör det jobbet mycket bättre än jag, men nog är det väl oftare bättre att rulla i friläge utan regen och vinna gratissträckor? Regen är ju mest praktisk i stadskörning eller när man ändå ska bromsa. Vet inte hur Teslan är, men på Zoen skulle jag vilja kunna koppla ur regen på t.ex. landsvägskörning och få friläge när jag släpper upp gasen, som på den fina gamla SAAB 96! :) Vet att vissa bilar har två olika regenlägen osv. På Zoe kan man lägga i friläge med växelspaken under körning om man vill rulla i en nerförsbacke, det är inget som hindrar det, men då hade det varit mer praktiskt med en vanlig kopplingspedal för det ändamålet.

Hur går era funderingar kring det? Kan man få lika uttömmande svar på den frågan som på vindturbinsresonemanget? ;)

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 10:13
av Toja
Jag kör med regen, det är så bra så det går knappt köra annan bil. Men det går ju sätta den på low


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 10:57
av joel80
På min Volvo hybrid går automatisk regen (vid gasuppsläpp) bara in under en viss hastighet.. Tror det är 70 eller 80km/h.
Vill man regenerera över den hastigheten nuddar man bars bromsen lite löst.

Tycker jag är en vettig lösning på det.

Fast jag skulle vilja kunna ställa jur mycket den ska "bromsa" när den väl gör det.. Det är inte i närheten av den bromsverkan Teslan har när man släpper gasen.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:02
av Bjelke
Jo på teslan Finns det läget low men det är inte avstängt helt tyvärr, för visst är det mest ekonomiskt att frirulla om man vill ha högst mil/kWh.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:06
av Jerker
Man får ju hoppas på att detta med regen kommer att finslipas i framtiden. Många olika lösningar kommer säkert med tiden när man inser att det inte är nån bra lösning med bara regen i alla lägen.

En annan fråga är hur mycket man verkligen vinner på regen. I Zoe verkar det inte vara särskilt mycket. Kanske är det bara mest ett spel för gallerierna, ett försäljningsargument. Nu menar jag inte procentuellt under den tid regen är aktivt, alltså hur stor del av rörelseenergin som återladdas, utan hur stor del i jämförelse med hur mycket man gör av med. Det finns naturligtvis scenarier där man kan vinna mycket, exempelvis i Alperna där man annars skulle få bromsa sig ner flera mil, men annars undrar jag om regen har någon som helst praktisk betydelse.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:11
av Bjelke
Med min körstil och dom vägar vi har här så gör den säkerligen stor nytta men i vissa lägen skulle man vilja kunna stänga av det helt.
Tror oxo att det kommer att utvecklas med tiden:)

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:18
av Kenth
Kör med Regen på normal året om. Tycker det fungerar exemplariskt.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:21
av Gustafsson
Detta har vi diskuterat i omgångar tidigare. Tror det var Bylund som då påpekade at man ganska lätt kan balansera på 0 regen med gaspedalen. Efter en tid med Tesla är jag benägen att hålla med. Ur energisparsynvinkel är ju varje regen bättre än att bromsa men sämre än att utnyttja rörelseenergin så att bilen bromsar enbart av rull å vindmotstånd.
I min prius plug in får man regen när man bromsar lätt men jag har vant mig av med det med Teslan och är bekvämare med att bara använda en pedal när jag kör den.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:49
av vigge50
Det hela handlar om hur en elmotor fungerar, växelriktaren skickar ström med en viss frekvens som beror på hur hårt du trycker på gaspedalen. Om frekvensen är tillräckligt hög så kommer den få motorn att rotera snabbare och om den är för långsam så kommer motorn bromsa ner och generera ström istället till batteriet. Om man ska kunna rulla fritt så måste alltså frekvensen från växelriktaren vara precis så snabb så att den matchar motorn rotation. Det skulle nog gå att programmera så att när du släpper gasen så anpassar växelriktaren frekvensen efter hur snabbt du rullar men det är nog inte helt enkelt.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 11:59
av bullen
Vill man ha noll regen tex i en nedförsbacke är farthållaren ett väldigt bra verktyg.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:03
av Bjelke
vigge50 skrev:
Det hela handlar om hur en elmotor fungerar, växelriktaren skickar ström med en viss frekvens som beror på hur hårt du trycker på gaspedalen. Om frekvensen är tillräckligt hög så kommer den få motorn att rotera snabbare och om den är för långsam så kommer motorn bromsa ner och generera ström istället till batteriet. Om man ska kunna rulla fritt så måste alltså frekvensen från växelriktaren vara precis så snabb så att den matchar motorn rotation. Det skulle nog gå att programmera så att när du släpper gasen så anpassar växelriktaren frekvensen efter hur snabbt du rullar men det är nog inte helt enkelt.
Précis, men lite beoende på typ av motor så har jag för mig att det kan göras enklare, hursomhelst så funkar Teslan så när batteriet är riktigt kallt (och nästan utan om det är fulladdat även om det är varmt) så dom har löst det redan, och även min andra bil, en Leaf, kan köras utan regen, antar att alla elbilar kan det I princip...

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:12
av olarsson
Man kan lägga i friläge på Teslan också om man vill frihjulsrulla och bli lite Saabnostalgisk.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:15
av bylund
Gustafsson skrev:
Detta har vi diskuterat i omgångar tidigare. Tror det var Bylund som då påpekade at man ganska lätt kan balansera på 0 regen med gaspedalen. Efter en tid med Tesla är jag benägen att hålla med. Ur energisparsynvinkel är ju varje regen bättre än att bromsa men sämre än att utnyttja rörelseenergin så att bilen bromsar enbart av rull å vindmotstånd.
I min prius plug in får man regen när man bromsar lätt men jag har vant mig av med det med Teslan och är bekvämare med att bara använda en pedal när jag kör den.
Tyvärr har det blivit svårare i v 7, då man måste ha energiappen framme för att se effekten. Jag har det normalt inte, och oftast är det inte värt att byta till den bara för att det kommer en backe snart. Tidigare såg man hela tiden hur mycket effekt som gick in eller ut.

Friläge är bättre till en viss hastighet, sedan är förlusterna i rull- och luftmotstånd högre än förlusterna i återvinning till batteriet och ut på hjulen igen. Jag vet inte alls var den brytpunkten är.

Man kan lägga i neutralen för att rulla fritt när man kör. Det har sagts att det inte är bra för motorn, men inte varför det skulle vara sämre än att balansera mellan pådrag och återvinning.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:24
av AGCF
Att använda friläge som inbromsning tar längre tid. Tid när all övrig elektronik i bilen drar lika mycket ström per tidsenhet. Väldigt kalla och varma dagar kanske det är lönt med regen? Eller alltid? Eller aldrig?

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:26
av Jerker
Jag har ju bara kört min Zoe 2 veckor, och dessutom nollställt kördata en gång. Efter det har jag gjort av med 34 kWh och "sparat", som det heter, 1kWh. Det vill säga att regen har gett tillbaka 2,9%.

En period när jag körde en sträcka till och från jobbet där det är mycket backar med långa rullsträckor kunde jag märka en rätt stor skillnad i bensinkonsumtion på min lilla Clio om jag trampade ur på dessa sträckor.

Ska nog ta och göra några testresor i backig miljö och jämföra...

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:28
av Jerker
AGCF skrev:
Att använda friläge som inbromsning tar längre tid. Tid när all övrig elektronik i bilen drar lika mycket ström per tidsenhet. Väldigt kalla och varma dagar kanske det är lönt med regen? Eller alltid? Eller aldrig?
Fast min poäng var att regen ska användas som inbromsning men inte när man inte vill ha inbromsning. På landsvägskörning när man kommer i långa utförslut vill jag låta bilen rulla i friläge.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 12:39
av Svenssons
Fördelen med elmotorer är att regen är inbyggt i dessa. Det krävs ingen extra utrustning eller tekniska finesser för att få till regen.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 14:03
av Martinen
Jag skulle vilja ha ett läge där man inte har regen på gaspedalen utan de första 2 cm på bromsen skulle kunna användas för att bestämma hur mycket regen man vill ha.
Tror i och för sig inte att jag hade använt detta läget så mycket, men hade nog varit bra i början när man va nybörjare. :D

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 14:06
av Jerker
Martinen skrev:
Jag skulle vilja ha ett läge där man inte har regen på gaspedalen utan de första 2 cm på bromsen skulle kunna användas för att bestämma hur mycket regen man vill ha.
Tror i och för sig inte att jag hade använt detta läget så mycket, men hade nog varit bra i början när man va nybörjare. :D
Ja, det kunde vara bra! Frihjul på gasen och och regen i början av bromsen. Eftersom det tydligen går att reglera regens effekt borde man kunna ha en stegrande effekt på regen på bromspedalen tills dess att bromsen går in när inte regens bromseffekt räcker.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 14:14
av Leo
e-Golfen har precis den regenfunktion ni verkar sakna. Man kan välja "frirullning" eller 4 olika nivåer av regin med växelspaken.

Då jag körde e-up så kunde jag se statistik för hur mycket "nytta" regen gjorde på den. Har för mig att det låg på 5-20% så visst gör det nytta! Är egentligen samma nytta som gör att en "vanlig" hybrid typ Toyota Prius kan gå hyfsat snålt.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 30 jan 2016 14:32
av LarsL
Jo, det är ungefär som en hybrid det funkar, antar jag. Det är alltså effektivt när man kör i stan eller köer med mycket start stopp eller andra ställen där bromsen används, backar tex. Men i jämn fart på landsväg så är det ju inte lönsamt att återvinna om man istället kanrulla den sträckan. Det här är ju likadant på hybrid dom funkar i start stopp lägen men får dålig ekonomi på landsväg.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 31 jan 2016 10:50
av Jerker
Nu har jag läst lite noggrannare i handboken till Zoe och där står det att Driveläge inte får läggas i om inte bilen står still, så man ska inte hålla på och växla mellan D och N under färd...

Re: Regen kontra friläge

Postat: 31 jan 2016 19:33
av joel80
Jag snittar ca 1.3kwh/100km regen på min Volvo.. Alltså drygt 5% av elförbrukningen om man kör enbart el. Mer på stadskörning och mindre på längre resor/motorväg.

Om man tänker på att bromsa under lite längre tid och använd så lite av skivbromsarna man kan vinner man skapligt mkt på det.. I stadskörning gör det rätt mycket.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 31 jan 2016 21:50
av danni
Min förra bil, en Outlander PHEV, hade så man kunde ställa regennivån i sex olika nivåer (från ingen alls till hyfsat mycket) via paddlar på ratten (samma paddlar som växlar på en bil med automatlåda). Säkert användbart i teorin om man vill köra snålare, men i praktiken använde jag det inte alls. Men det var lite fascinerande att märka hur otroligt långt man kommer på bilens rörelseenergi utan någon motorbroms alls. Det gick att bara gasa upp i lite fart med en dutt på gasen och sen glida nästan hur långt som helst på det. På så vis blev körningen definitivt snålare med regen helt avstängt.

Re: Regen kontra friläge

Postat: 01 feb 2016 12:44
av apkungen
Kan inte komma på nån gång som regen skulle vara bättre än frihjul på motorvägen. Det är bättre att i nedförsbacke öka farten med frijul även om luftmotståndet ökar något är det marginellt jämfört med hur mycket förluster det är i regen. har hört nån gång att effektiviten från röresleenergi till generator till batteri ligger på cirka 80%. Effekten ska sen ut från batterierna till rörelseenergi igen så det blir 64% effektivitet från rörelseenergi tillbaka till rörelseenergi.