Sida 1 av 2
SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 18:48
av martinot
SVTs indirekta budskap: Viktigt med värmeljus i elbilar som en förberedelse för problem i jultrafiken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... fikanterna
Har ni själva laddat med ett 10-pack eller en hel IKEA-påse?

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 18:51
av slugger75
Nja, jag håller inte med dig om att det är SVTs budskap direkt.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 18:54
av martinot
slugger75 skrev: ↑22 dec 2023 18:51
Nja, jag håller inte med dig om att det är SVTs budskap direkt.
Indirekt.

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 19:13
av wildfire
Vad är det här för trams?
Man skulle ju lika gärna kunna påstå att SVTs indirekta budskap är att man måste ha med massor med fika om man åker från Varberg till Stockholm....
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 19:31
av krille
Det är väl ganska vettigt att packa nödfilt, tändstickor och värmeljus i sin bil på vintern... Om man åker på tider eller i områden där man riskerar att få vänta en längre tid på hjälp om det händer något. Alldeles oavsett drivmedel.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 19:56
av Jaegaern
krille skrev: ↑22 dec 2023 19:31
Det är väl ganska vettigt att packa nödfilt, tändstickor och värmeljus i sin bil på vintern... Om man åker på tider eller i områden där man riskerar att få vänta en längre tid på hjälp om det händer något. Alldeles oavsett drivmedel.
Helt riktigt.
Nödfiltar, bogseringslina, vatten, lampa, lite mat i värsta fall. Jag har även en KLAS ifall det behöver grävas något.
Har funderat på att införskaffa grus att sanda med om man fastnar helt, men det kanske är viktigare inför fjällresan än vardagspendling..
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 19:58
av agehall
Tack för påminnelsen! Bogserlina borde man skaffa en ny.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 21:13
av xms67
Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 21:34
av martinot
xms67 skrev: ↑22 dec 2023 21:13
Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
Verkar som inte bara media, men även vanliga allmänheten (iaf. som SVT intervjuar i reportaget) har en lite lätt felaktig bild av att man måste stänga av värmen i en elbil så fort man hamnar i ett längre trafikstopp.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 22 dec 2023 22:22
av Elbilisten
Det är inte elbilen som är problemet. Det är det allmänna bristande intresse för att skaffa sig kunskaper som är problemet. Det märks både i fikarummet och på nätet. Det gäller inte bara elbilar och allt som är relaterat. Det är lättast att bara upprepa någon rubrik man råkade se på en kvällstidnings löpsedel eller random kommentar på Facebook. Jag är inte heller intresserad av och påläst om allt. Men jag avstår från killgissningar.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 23 dec 2023 00:59
av NiklasTesla
martinot skrev: ↑22 dec 2023 21:34
xms67 skrev: ↑22 dec 2023 21:13
Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
Verkar som inte bara media, men även vanliga allmänheten (iaf. som SVT intervjuar i reportaget) har en lite lätt felaktig bild av att man måste stänga av värmen i en elbil så fort man hamnar i ett längre trafikstopp.
Verkligen. I trafikköer är det ju bättre med elbil då man kan ha värmen på utan tomgångskörning som i en ICE-bil. Sedan är det ju toppen med Teslas navigation om du har premiumuppkopling då du i realtid ser köer på rutten framför dig (så kan man använda annan väg). Enda att tänka på är att ha lite extra batterimarginal vid ankomst på nästa laddstop vintertid jämfört med sommartid.
MVH och njut av underbart bilåkande vintertid med elbil.
PS sedan kan man ju också värma bilen innan man hoppar in i den med Teslas app.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 23 dec 2023 01:10
av Gustafsson
Ett stearinljus ger väl ca 100 W om jag inte minns fel. Bättre att ladda lite extra skulle jag tro. Behövs väl iaf ca 500 W för att hålla kupen varm ?
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 23 dec 2023 16:32
av Elix747
Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 23 dec 2023 16:49
av Gustafsson
Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32
Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Kul att relatera effekt med andra energikällor än batteri/el. Kul uträkning utifrån energiinnehåll i paraffin.
Googlade och såg vart jag fått 100 W ifrån
https://www.tanum.se/boendemiljoinfrast ... 43f82.html
Sen har man ju minst 100 W värmeproduktion/person i tillägg.
Att använda värmeljus i en bil måste nog vara rätt riskabelt dock, fordonsbränder verkar vara påtaglig intensiva vad man ser på TV typ.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 23 dec 2023 19:00
av xms67
Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32
Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Tack för uträkningen. Jag hade nog inte tänkt på hur många värmeljus man behöver. Känns ju inte helt smidigt och säkert att ha 6 värmeljus igång inne i en bil. När jag gjorde lumpen hade vi en överlevnadsexpert som talade sig varm(!) för värmeljus i olika situationer. Någon frågade om säkerheten och då svarade han typ, ni ska ändå dö..

Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 23 dec 2023 22:37
av ONSatan
Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32
Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Fast ”datorn” i bilen drar väl dessutom typ +300W bara av att inte gå i sömn?
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 24 dec 2023 00:54
av Gustafsson
ONSatan skrev: ↑23 dec 2023 22:37
Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32
Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Fast ”datorn” i bilen drar väl dessutom typ +300W bara av att inte gå i sömn?
Ja bilen håller 7-10 grader över yttertemperaturen om sentry är på (S2018)
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 24 dec 2023 02:15
av Elix747
Gustafsson skrev: ↑24 dec 2023 00:54
ONSatan skrev: ↑23 dec 2023 22:37
Elix747 skrev: ↑23 dec 2023 16:32
Angående Värmeljus i bilen.
100 pack värmeljus på Ikea räcker 67 timmar om man eldar 6 samtidiga ljus.
De 6 ljusen ger då 282W.
Ljusen innehåller 19kWh, vilket motsvarar ca 25% SoC i en Model 3.
Om man ställer ner temperaturen till motsvarande 282W i bilen så klarar man sig också 67 timmar om har 25% i SoC. Dessutom med bättre luftklimat i bilen. Kan ju vara bra ha lite extra batteri om man får stopp i flera timmar. Men man måste ihåg att ställa ner värme och fläkt till låg.
Ovan beräkning är antaget att ca 250-300 W räcker för att hålla temperaturen på nivå för att är ha de min ok, men inte fullt komfortabelt. 50 pack ljus från Ikea eller 25 % SoC räcker då i 67 timmar för att klara si en längre tid. Om man nöjer sig mer färre timmar så räcke ett mindre pack ljus eller lägre SoC i bilen. Om man vill ha det varmare så behövs mer ljus eller mer SoC.
Om man har bensinbil så tar ju även bensinen slut. Hittade tyvärr bara ca värden på tomgångsförbrukning på ca 1 liter/tim.
Med 25% i tanken av 60 liter, vilket blir 15 liter så tar ju den slut snart också. Om man kör tomgång 1/3 av tiden så tar dessa 15 liter slut efter 45 timmar.
Slutsats
Elbilen bör inte vara uppenbart mer känslig för stopp än andra bilar. Dessutom är jag inte sugen på att ha avgaser i bilen. Vinterkläder i bilen är nog lika bra som säkerhet istället för värmeljus.
Egen erfarenhet.
Jag har fastnat på vintern på motorvägen bakom en lastbilsseriekrock.
Jag hade drygt 20%, (120km) räckvidd. Estimerad tid till öppning var 8 timmar. Räckvidden minskade långsamt, och ingen oro för batteriet. Dock bekymrad att spendera hela kvällen på motorvägen. Motorvägen öppnades inte förrän efter 14 timmar,men en utväg visades sig lyckligtvis efter 4 timmar.
Jag har även får stopp pga olycka i tunnel på sommaren. Alla bensinbilar med motorn på för att hålla AC igång gjorde inte luften i tunneln bättre.
Kommentarerna gärna om något i min slutsats är bra eller tveksamt.
Med vänlig hälsning,
Njut av din elbil även på vintern.
Uträkningar:
Ikea ljus 2x2x3,14=19cm3=0,019 dm3
0,019dm3 * 10kWh/dm3 (paraffin) = 0,19kWh
Brinntid 4 timmar
Effekt 190Wh/4h = 47W
100ljus* 0,19=19kWh
6ljus*35W=282W
100ljus/6ljus*4 timmar=67 timmar
Pris 59kr, 3.10kr/kWh
75kWh elbilsbatteri
19kWh/75kWh=25%
19kWh motsvarar 25% SoC
Fast ”datorn” i bilen drar väl dessutom typ +300W bara av att inte gå i sömn?
Ja bilen håller 7-10 grader över yttertemperaturen om sentry är på (S2018)
Ja, datorn är på, och bilen i P. Då är de tunga beräkningarna inte igång. Ingen sentry, ingen filhållare, ingen bildingenkänning etc pågår. Då drar inte datorn lika mycket ström. Kör man Nexflix på full volym så ökar förbrukningen något igen.
Någon som vet vad en elbil drar i endast P?
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 24 dec 2023 02:33
av bomauritz
Som sagt, aldrig fel att vara förberedd, både för sin egen och andras skull, speciellt på vintern.
Kör ofta ut i obygden på helgerna. Vatten, kaffe, några energibars, en extra dosa snus, filtar, handskar & mössa, powerbank till mobil, nåt att såga med, nåt att skotta med, bogserlina, ficklampa, varselvästsr till alla i bilen och faktiskt några värmeljus och en tändare.
Att se till och ha lite mer bensin/diesel/el i ”tanken” än exakt vad man behöver vid start känns som en självklarhet vintertid.
Blev påkörd på motorvägen (gick bra så fick därför vänta på räddningstjänst) för 10 år sen dagen innan jul. Stod still och väntade på bärgare i timmar trots det var nära Sthlm, men fanns ingen tillgänglig, var tvungen att lämna bilen pga att passerande trafikanter fortsatte i 110 km/h. Kommit fram till nedfallna träd mitt ute i skogen mer än en gång. Listan kan ju göras lång med små eller stora problem som kan ställa till det och snabbt förvärra situationen.
Men att det skulle vara viktigare i en elbil än i en fossilbil är ju bara dumheter.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 24 dec 2023 09:10
av BrooklynS
Om det skiter sig: ställ ned tempen till 12 grader i bilen och kör med elvärmen i stolarna istället så maximerar ni tiden.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 27 dec 2023 11:38
av martinot
NiklasTesla skrev: ↑23 dec 2023 00:59
martinot skrev: ↑22 dec 2023 21:34
xms67 skrev: ↑22 dec 2023 21:13
Värmeljus är ju bra oavsett vilken bil man har. Varför ska elbilar nämnas särskilt?
Kanske normalt sätt har kortare räckvidd och därmed rent matematiskt oftare skulle drabbas av tomt batter jämfört med tom tank? Men löjligt att peka ut elbilar när rådet är vettigt för alla.
Verkar som inte bara media, men även vanliga allmänheten (iaf. som SVT intervjuar i reportaget) har en lite lätt felaktig bild av att man måste stänga av värmen i en elbil så fort man hamnar i ett längre trafikstopp.
Verkligen. I trafikköer är det ju bättre med elbil då man kan ha värmen på utan tomgångskörning som i en ICE-bil. Sedan är det ju toppen med Teslas navigation om du har premiumuppkopling då du i realtid ser köer på rutten framför dig (så kan man använda annan väg). Enda att tänka på är att ha lite extra batterimarginal vid ankomst på nästa laddstop vintertid jämfört med sommartid.
MVH och njut av underbart bilåkande vintertid med elbil.
PS sedan kan man ju också värma bilen innan man hoppar in i den med Teslas app.
Jo, det var därför jag tycker det är så intressant när även journalister, som här på SVT, endast ställer denna direkta frågan om problem med att ha elbil och hamna i kö.
Problemen borde potentiellt kunna vara lika stora för en fossilbil.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 27 dec 2023 11:50
av Fredrik j
wildfire skrev: ↑22 dec 2023 19:13
Vad är det här för trams?
Man skulle ju lika gärna kunna påstå att SVTs indirekta budskap är att man måste ha med massor med fika om man åker från Varberg till Stockholm....
Åker man en elbil behöver man ju inte ta med fika. Det blir det ju gott om vid laddning.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 29 dec 2023 06:43
av Bjelke
Förutom allt som sagts redan så kan man väl säga att en elbil har en liten
nackdel jämfört med fossilare och det är möjligheten att fylla på bränsle
på plats.
Minns tex det gigantiska stoppet på E4 vid Iggesund för några vintrar sedan
då ett ganska stort antal bilar blev ståendes väldigt länge (typ ett halvt dygn och
t.o.m. värre för ett antal), då kom dom dit med reservdunkar och fyllde på (plus
lite annat som toapapper och vätska mm).
Elbilar hade fått problem där tex, speciellt om dom siktar på att komma fram
till laddaren med typ en promille kvar batteriet (är ju en sport för vissa) och hade
det varit idag så hade man haft mindre än 2 mil kvar till laddare i Hudik…
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 29 dec 2023 08:16
av Arctic Drifter
Bjelke skrev: ↑29 dec 2023 06:43
Förutom allt som sagts redan så kan man väl säga att en elbil har en liten
nackdel jämfört med fossilare och det är möjligheten att fylla på bränsle
på plats.
Minns tex det gigantiska stoppet på E4 vid Iggesund för några vintrar sedan
då ett ganska stort antal bilar blev ståendes väldigt länge (typ ett halvt dygn och
t.o.m. värre för ett antal), då kom dom dit med reservdunkar och fyllde på (plus
lite annat som toapapper och vätska mm).
Elbilar hade fått problem där tex, speciellt om dom siktar på att komma fram
till laddaren med typ en promille kvar batteriet (är ju en sport för vissa) och hade
det varit idag så hade man haft mindre än 2 mil kvar till laddare i Hudik…
Instämmer, jag får väl fylla på med värmeljus i bilen då för när vi ska till fjällen med full bil + takbox + bakbox (på dragkroken) så rullar vi helst in på SuC med betydligt lägre än 25 %.
Vår fd. fossilare indikerade 0,6 l/h vid tomgång.
Så med 60 liters tank och jag som gärna tankar när det är under 10 liter kvar så ger 8 liter ändå 13 h tomgång plus att jag kunnat nyttja 52 liters räckvidd innan jag hamnar där.
Med Teslan har jag snittförbrukning på ungefär 2,5 kWh/mil med alla boxar på. Så ska jag då rulla in med 25 % så blir faktisk räckvidd runt 22,5 mil (räknat på 75 kWh i kapacitet - 25 % och förbrukning på 2,5 kWh/mil).
Ni får såklart tycka vad ni vill men jag tycker ändå att fossilbilarna är ett tryggare val ur den här aspekten.
Re: SVT: Viktigt med värmeljus i elbilar under julen
Postat: 29 dec 2023 10:15
av Sportbilsentusiasten
Går inte att snacka bort att en fossilbil har med sig mer energi, än en elbil.
Tanken kan även fyllas på vid nödsituationer.
Men elbilen kan värma passagerarna utan att slösa energi genom att köra motorn.
Och utan risk att de andas avgaser.
Två filtar plus extra mössa/vantar har jag med mig även sommartid.
Är fd officer så är alltid beredd på det oväntade