Sida 1 av 1

hkh

Postat: 30 jan 2016 17:03
av Pontus
Satt och funderade på att jag nu har använt ca 50 kWh på 2 timmar och kört typ 18 mil i lite blandat och en hel del motorväg. kW går ju bra att omvandla till hk innebär detta att jag gjort av med 68 hkh och i snitt använt 34 hk? Tycker det låter lite med tanke på hur jag framfört 2300 kg. Gör jag någon tankevurpa?

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 17:06
av bylund
Det verkar rimligt. Det krävs ju inte så mycket effekt för att bibehålla farten. Luftmotståndet är ju det samma oavsett vad det inne i karossen väger.

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 17:12
av danni
Det är ju helt förskräckligt. Stackars underutnyttjade elmotorer. Du får vässa högerfoten!

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 17:31
av Pontus
Men jag tyckte den låg på ca 260 på den delen av motorvägen där det är 140 och då innebär ju det att 40 hk motor skulle klara att framföra denna klump 140 även om det skulle ta en evig tid att komma upp i den farten. Enheter är medvetet ej angivna på vissa ställen för eventuella framtida förnekelser ;)

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 17:39
av bylund
Pontus skrev:
Men jag tyckte den låg på ca 260 på den delen av motorvägen där det är 140 och då innebär ju det att 40 hk motor skulle klara att framföra denna klump 140 även om det skulle ta en evig tid att komma upp i den farten. Enheter är medvetet ej angivna på vissa ställen för eventuella framtida förnekelser ;)
Om du har tagit en sväng till Tyskland är ju din ensak :)

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 18:20
av bullen
Pontus skrev:
Men jag tyckte den låg på ca 260 på den delen av motorvägen där det är 140 och då innebär ju det att 40 hk motor skulle klara att framföra denna klump 140 även om det skulle ta en evig tid att komma upp i den farten. Enheter är medvetet ej angivna på vissa ställen för eventuella framtida förnekelser ;)
Det skulle den nog klara teoretiskt men den skulle aldrig komma upp i den farten. Tänk på att fossilmotorer bara har sin maxeffekt i ett kort varvtalsspann. Så effekten skulle ju vara klart lägre på vägen dit.

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 19:53
av Pontus
bullen skrev:
Pontus skrev:
Men jag tyckte den låg på ca 260 på den delen av motorvägen där det är 140 och då innebär ju det att 40 hk motor skulle klara att framföra denna klump 140 även om det skulle ta en evig tid att komma upp i den farten. Enheter är medvetet ej angivna på vissa ställen för eventuella framtida förnekelser ;)
Det skulle den nog klara teoretiskt men den skulle aldrig komma upp i den farten. Tänk på att fossilmotorer bara har sin maxeffekt i ett kort varvtalsspann. Så effekten skulle ju vara klart lägre på vägen dit.
Så sant. Men man får att många växlar...

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 19:58
av Pontus
Lite OT. När har Teslan sin Max effekt (vid SC Max Infra city är ogiltigt svar)? Effekt är ju vridmomentet gånger varvtalet så när blir detta som störst?

Re: hkh

Postat: 30 jan 2016 20:06
av Svenssons
Pontus skrev:
Lite OT. När har Teslan sin Max effekt (vid SC Max Infra city är ogiltigt svar)? Effekt är ju vridmomentet gånger varvtalet så när blir detta som störst?
Vid ca 60 mph/knapp 100 km/h verkar det som:

Bild

Re: hkh

Postat: 31 jan 2016 02:45
av apkungen
Chevrolet Volt har en moror på typ 60hk och den kan ladda batteriet samtidigt som den kör bilen. Den enda gången detta inte räcker är när man under lång tid kör upp för det berg. Du kan räkna på hur mycket effekt din behöver:

Effekt = luftmotstånd + rullmotstånd
Luftmotstånd = 0.5* rå* Cd * area * hastigheten^3
Rullmotstånd = m*g*f_rullfriktion * hastighet

Rå är luftens densitet 1kg/m3 typ
Cd är typ 0,24
Area är frontarean om man tittar på bilen framifrån
m är massan
G är gravitationen 9,81
f = 0,010

Tror att det är sådär.

Re: hkh

Postat: 31 jan 2016 11:40
av Pontus
En tanke var ju också varför inte hkh har slagit igenom som en enhet på drivlinor hos bilar och storleken på dess tankar?

Re: hkh

Postat: 31 jan 2016 15:27
av kontakten2
Hade en lupo 3L tidigare. Den gjorde 165km/h med 60hkr. Drog 0.45 då