Sida 1 av 1

Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 24 dec 2023 20:39
av lem
Hej!

Akut: laddhandsken både medföljande 240 enfas och UMC vägrar låsa och lyser gult vid uttaget i bilen. Man kan dra ut uttaget ur bilen. Den verkar börja ladda men larmar.

Jag trodde att trefas UMC vägrade låsa men enfas är lite till och från. Tror det ev kommit in fukt eller är fel på ladduttaget. Hakarna verkar vara i läge för att skjuta på handtaget men det fungerar ändå inte,

Jag skall köra hem ena barnet och måste få detta att fungera! Bilen är flongny. Levererades i fredags. Några tips?

Re: Problem med låsning av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 24 dec 2023 21:32
av Freez
Har du verkligen tryckt i laddkontakten i bilen ordentligt?

Re: Problem med låsning av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 24 dec 2023 23:09
av molnet
Jag har en kabel som beter sig på liknande sätt, och som jag egentligen borde reklamera. Men på min kabel har jag märkt att ger jag ett lätt tryck underifrån med ena handen samtidigt som jag sätter i kabeln med den andra så går det bättre. Från att misslyckas och få gult fyra av fem gånger så går det bra nu runt fyra av fem i stället. Kanske kan vara värt att försöka olika "varianter" på att sätta i kabeln.

Re: Problem med låsning av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 24 dec 2023 23:10
av lem
Freez skrev: 24 dec 2023 21:32
Har du verkligen tryckt i laddkontakten i bilen ordentligt?
You bet!

Re: Problem med låsning av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 24 dec 2023 23:24
av lem
molnet skrev: 24 dec 2023 23:09
Jag har en kabel som beter sig på liknande sätt, och som jag egentligen borde reklamera. Men på min kabel har jag märkt att ger jag ett lätt tryck underifrån med ena handen samtidigt som jag sätter i kabeln med den andra så går det bättre. Från att misslyckas och få gult fyra av fem gånger så går det bra nu runt fyra av fem i stället. Kanske kan vara värt att försöka olika "varianter" på att sätta i kabeln.
Tack för bra tips! Man måste vrida lite och trycka kontakten åt lite olika håll.

Jag lyckades få till laddning men tror uttaget i bilen inte är riktigt friskt eller behöver kalibreras.

Lite prov:
UMC 1: Fungerar mot S k16A, alltid gul mot Y
UMC 2: -”-
UMC Y 240 V enfas 13A: Fungerar mot S o. Y
Wallbox: Fungerar mot S 12A, ibland gul mot Y, Max 10A Väljes högre slår den om till 6A!!

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 25 dec 2023 09:45
av jonasl
Det låter som att din laddport behöver justeras. Lägg ett ärende i appen.

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 25 dec 2023 16:00
av lem
Bild

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 25 dec 2023 16:31
av lem
Bild

Det var kallt att stå ute i kylan men jag kan ladda med trefas 5A trots varning. Kontakten bottnar (flänsen tar emot i bilen).

Jag skall granska uttagen i laddhandskarna för att se om det skiljer. Det känns som bilen vill slå ut klackarna men lyckas ej.

Det var bra att få reda på att gammal UMC skall fungera mot Y samt att kontaktens vinkling vid anslutning kan påverka!


Jag skall utreda lite till. Är Upplands Väsby fullbelagd för lång tid eller finns servicetider?

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 25 dec 2023 22:23
av JustGo
Har samma problem (också testat hos Tesla med te olika laddare) med en LRY levererad 20 dec. läst på Facebook att många har samma problem. Har lagt ett ärende på problemet. Får se om de5 kommer en Ranger och justerar porten, tror det löser problemet.

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 26 dec 2023 18:25
av lem
Tack för info att det mer är ett generellt problem. Jag har gjort ett serviceärende.

Det visade sig att laddning fungerar bra trots kontakten ej är låst.

Re: Problem med inkoppling av laddhandske 240 enfas & trefas

Postat: 01 jan 2024 17:21
av lem
Jag skärskådade uttagen i kontakten där låsklackarna greppar och inser att de är synbart mindre, kanske 0,5 mm på trefas-kabeln jfr med 240 enfas.

Jag putsade lite med en kniv och fasade av kanterna men det räckte inte. Fram med borrmaskin o dremel!

Det fungerar med laddning 16A men man riskerar skada kontakten om man bara rycker kabeln ur bilen pga gnistbildning. Bäst stoppa laddning först.