Sida 1 av 1

Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 31 dec 2023 20:55
av Kevork
Har fått varning för lågt mönsterdjup bak på bilen trots nya vinterdäck och kan visuellt inte se att det är skillnad fram eller bak. Däcktrycket är bra och samma runt om. Provat att starta om bilen med tum-knapparna men med samma varningsmeddelande efter man kört ändå.

Några idéer vad som kan vara fel, kan nått hänt med hjulinställningen som skulle kunna visa sig så här?

20231230_111903.jpg

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 31 dec 2023 23:43
av NiklasTesla
Kevork skrev: 31 dec 2023 20:55
Har fått varning för lågt mönsterdjup bak på bilen trots nya vinterdäck och kan visuellt inte se att det är skillnad fram eller bak. Däcktrycket är bra och samma runt om. Provat att starta om bilen med tum-knapparna men med samma varningsmeddelande efter man kört ändå.

Några idéer vad som kan vara fel, kan nått hänt med hjulinställningen som skulle kunna visa sig så här?


20231230_111903.jpg
Kör några dagar så borde felmeddelandet försvinna av sig självt. MVH

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 01:37
av AAKEE
Kevork skrev: 31 dec 2023 20:55
Har fått varning för lågt mönsterdjup bak på bilen trots nya vinterdäck och kan visuellt inte se att det är skillnad fram eller bak. Däcktrycket är bra och samma runt om. Provat att starta om bilen med tum-knapparna men med samma varningsmeddelande efter man kört ändå.

Några idéer vad som kan vara fel, kan nått hänt med hjulinställningen som skulle kunna visa sig så här?


20231230_111903.jpg
Bilen startas inte om med tumknapparna, det startR bara om pekskärmen.

Meny - säkerhet- stäng av bilen och vänta sedan minst två minuter utan att röra skärmen eller någon dörr eller bromsen.

Men jag föreslår att byta däck i servicemenyn, vid behov byt till någon annan storlek och byt tillbaka sen. Då borde den mätningen resettas.

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 10:30
av Lophornis
Kevork skrev: 31 dec 2023 20:55
Har fått varning för lågt mönsterdjup bak på bilen trots nya vinterdäck och kan visuellt inte se att det är skillnad fram eller bak. Däcktrycket är bra och samma runt om. Provat att starta om bilen med tum-knapparna men med samma varningsmeddelande efter man kört ändå.

Några idéer vad som kan vara fel, kan nått hänt med hjulinställningen som skulle kunna visa sig så här?


20231230_111903.jpg
Jag vill inte vara den men när började de mäta mönsterdjup på däcken?
Vart sitter isåfall den givaren?
Har du en bild på larmtexten?

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 10:49
av AAKEE
Lophornis skrev: 01 jan 2024 10:30

Jag vill inte vara den men när började de mäta mönsterdjup på däcken?
Vart sitter isåfall den givaren?
Har du en bild på larmtexten?
Det här ”problemet” har funnits ett tag på Y, mest troligt med vinterdäck.

Bilen mäter hur hjulen roterar med ABS-givarna.
Det är exakt samma princip som tex Audi/VAG kört på sina bilar som däcktrycksövervakning*.

Om bakhjulen roterar fortare än framhjulen så tror bilen att det är mindre diameter på bakhjulen och då är logiken att de är nötta.
Det skulle tex kunna bero på att man har mindre lufttryck bak, då blir det samma princip som däcktrycksövervakning med ABS-givarna.

Man kan även tänka sig att det är relativt mjuka vinterdäck, tex dubbfria vinterdäck som ger mer creep bak eftersom bilen är mer bakhjulsdriven än 4WD (LR/P) eller bara bakhjulsdriven.

Om man byter däck i menyn resettas inlärningen och det är kanske större chans att det inte blir någon felvarning.

Exempel stulet från facebook. Problemet med varning för slitna bakdäck är en vanlig fråga i Y-gruppen.
IMG_6669.jpeg

*) har två Audis med det systemet. Inte vanligt med felaktig tryckvarning men det händer. Räcker med 0.2 bar lägre tryck i ett däck för att det ska bli varning på min A5 Sportback.
Har även fått upprepade varningar i England på småvägar där det växte träd precis vid vägkanten med rötter som gjorde att ytterhjulen fick rulla längre sträcka vilket triggade däcktrycksvarningen.

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 11:15
av Kevork
Tack för tipsen.

Får testa att fiktivt byta hjul i menyn.

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 11:19
av AAKEE
Kevork skrev: 01 jan 2024 11:15
Tack för tipsen.

Får testa att fiktivt byta hjul i menyn.
Det finns väl en ”däcksservice” i menyn också. (Jag kör S men gissar Y har det också) Eventuellt kunde nollställning av den fungera, men se till att pumpa däcken till perfekt tryck i samma veva. (Ta hänsyn till att trycket sjunker 0.1 bar/ 10C så lägg på 0.2-0.3 bar om pumpar i varmgarage under vintern.)

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 12:44
av Lophornis
AAKEE skrev: 01 jan 2024 10:49
Lophornis skrev: 01 jan 2024 10:30

Jag vill inte vara den men när började de mäta mönsterdjup på däcken?
Vart sitter isåfall den givaren?
Har du en bild på larmtexten?
Det här ”problemet” har funnits ett tag på Y, mest troligt med vinterdäck.

Bilen mäter hur hjulen roterar med ABS-givarna.
Det är exakt samma princip som tex Audi/VAG kört på sina bilar som däcktrycksövervakning*.

Om bakhjulen roterar fortare än framhjulen så tror bilen att det är mindre diameter på bakhjulen och då är logiken att de är nötta.
Det skulle tex kunna bero på att man har mindre lufttryck bak, då blir det samma princip som däcktrycksövervakning med ABS-givarna.

Man kan även tänka sig att det är relativt mjuka vinterdäck, tex dubbfria vinterdäck som ger mer creep bak eftersom bilen är mer bakhjulsdriven än 4WD (LR/P) eller bara bakhjulsdriven.

Om man byter däck i menyn resettas inlärningen och det är kanske större chans att det inte blir någon felvarning.

Exempel stulet från facebook. Problemet med varning för slitna bakdäck är en vanlig fråga i Y-gruppen.
IMG_6669.jpeg


*) har två Audis med det systemet. Inte vanligt med felaktig tryckvarning men det händer. Räcker med 0.2 bar lägre tryck i ett däck för att det ska bli varning på min A5 Sportback.
Har även fått upprepade varningar i England på småvägar där det växte träd precis vid vägkanten med rötter som gjorde att ytterhjulen fick rulla längre sträcka vilket triggade däcktrycksvarningen.
Tack för info hade ingen aning om detta system. Hade det på min volvo men det var ju som sagt lufttryck den sa om. Tackar igen.

Re: Får varning för lågt mönsterdjup bak

Postat: 01 jan 2024 12:50
av Fredrik j
Lophornis skrev: 01 jan 2024 12:44
AAKEE skrev: 01 jan 2024 10:49
Lophornis skrev: 01 jan 2024 10:30

Jag vill inte vara den men när började de mäta mönsterdjup på däcken?
Vart sitter isåfall den givaren?
Har du en bild på larmtexten?
Det här ”problemet” har funnits ett tag på Y, mest troligt med vinterdäck.

Bilen mäter hur hjulen roterar med ABS-givarna.
Det är exakt samma princip som tex Audi/VAG kört på sina bilar som däcktrycksövervakning*.

Om bakhjulen roterar fortare än framhjulen så tror bilen att det är mindre diameter på bakhjulen och då är logiken att de är nötta.
Det skulle tex kunna bero på att man har mindre lufttryck bak, då blir det samma princip som däcktrycksövervakning med ABS-givarna.

Man kan även tänka sig att det är relativt mjuka vinterdäck, tex dubbfria vinterdäck som ger mer creep bak eftersom bilen är mer bakhjulsdriven än 4WD (LR/P) eller bara bakhjulsdriven.

Om man byter däck i menyn resettas inlärningen och det är kanske större chans att det inte blir någon felvarning.

Exempel stulet från facebook. Problemet med varning för slitna bakdäck är en vanlig fråga i Y-gruppen.
IMG_6669.jpeg


*) har två Audis med det systemet. Inte vanligt med felaktig tryckvarning men det händer. Räcker med 0.2 bar lägre tryck i ett däck för att det ska bli varning på min A5 Sportback.
Har även fått upprepade varningar i England på småvägar där det växte träd precis vid vägkanten med rötter som gjorde att ytterhjulen fick rulla längre sträcka vilket triggade däcktrycksvarningen.
Tack för info hade ingen aning om detta system. Hade det på min volvo men det var ju som sagt lufttryck den sa om. Tackar igen.
Har samma system på en Volvo och det räcker som sagt med ca 0,2 skillnad. Jag har fått varning vid stora temperaturskillnader ute.