Sida 1 av 2

Model Y RWD vinterkörning

Postat: 02 jan 2024 22:33
av maik
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 02 jan 2024 23:01
av pejvic
regenereringen går ej att ta bort? om det inte är olika mot AWD?. Annars är nog däcken dåliga skulle jag tro.
Känner inte igen det du beskriver. Hade i och för sig bra RwD ett kort tag men sålde den för att batteriet inte orkade med kylan som det gör på LR.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 00:06
av Klingspor
Har du ställt in Vinterdäck under Service > Hjul och däck > Däck?

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 06:49
av Arctic Drifter
maik skrev: 02 jan 2024 22:33
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Har visserligen inte erfarenhet av bakhjulsdrivna teslor men känner igen beteendet även på vår MYP.
Du får dock gärna utveckla vad du menar med "sladd", är det rent trafikfarligt eller är det att den liksom sladdar till innan systemet styr upp situationen?

Vi kör på dubbdäck och även om systemet styr upp bilen är det den nervösaste vinterbilen vi haft. Kanske inte trafikfarlig men känslan när den sladdar till och korrigerar ger ingen trygg upplevelse. Lösningen är dock att vara otroligt mjuk på gasen, både vid pådrag och uppsläpp. Då blir det hanterbart.

Min rekommendation är att du provkör med dubbdäck/AWD innan ett eventuellt byte. Var i landet bor du?

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 07:19
av Thed75
Kör MYLR med dubb och tycker det är den bästa vinterbilen jag haft eller lika bra som volvokombin. Snabb värme, snabb bil och som ett strykjärn på vägen. Har kört om genom rejäla snösträngar/djupsnö utan problem.
Kör med smalare däck än original och gäller att lära sig enpedalskörning. Släpp inte plötsligt upp pedalen helt på halkigt underlag

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 07:47
av tnjo
Tycker inte den beter sig så illa, moderera med mjuka uppsläpp av gasen så får man ett förutsägbart beteende.

Den påminner mig faktiskt om min gamla lexus is200 som också var väldigt "sladdglad" på vintern även med tc igång

Jag har dubbfritt

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 08:26
av Freez
maik skrev: 02 jan 2024 22:33
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Förstår om du märker skillnad om du tidigare har haft en fyrhjulsdriven bil. Jag bytte från en Passat GTE med framhjulsdrift och tycker väl Teslan är minst lika bra på vintern. Jag kör dubbfritt.

Bästa tipset är väl Chillmode och att vara försiktig med gasen.

Kör du ofta på vinterväglag och kan leva med oljudet när det är barmark tycker jag du ska överväga att byta till dubb.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 08:53
av Joho
Jag kör Model 3 (inte Y) RWD, med dubbdäck, och upplever också att bakhjulen släpper lätt. Kommer också från fyrhjulsdriven bil. Antar att problemet mest ligger i att bilen är så pigg o rolig :D Jag kör "Chill"-läget men saknar ett "Ice Ice Baby"-läge.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 08:58
av dstr
3 Performance här. Jag tycker det är mysigt att rumpan svänger till lite vid hastig motorbroms.

Tyvärr hinner jag aldrig fånga upp stället och göra något bra av det innan antisladd slår till. :(

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 09:06
av bjornnilsson
För ett par år sedan besökte vi Ishotellet i Jukkasjärvi under januari/februari. När vi skulle hem hann jag ikapp en Y som skulle svänga av från en avfart från en större väg, precis som vi skulle göra i vår dåvarande MS Performance. Jag kör alltid med mesta möjliga effekt på så inget chill eller något sånt.

Y'n fick en riktigt hårig bakhjulssladd precis innan avfarten. Jag minns att jag hann med att tänka "nu blir det skit" där jag också kom farande men min bil var stadig och fin trots högre fart och fartsänkning på det. Man kunde känna att det var rejält halt men inte mer än att min bil greppade med alla fyra. Därefter snigelkörde Y'n på den smalare vintervägen tills jag till slut körde om.

Nu går upplevelsen inte att översätta direkt till att Y skulle vara en dålig vinterbil och S en bättre. Jag vet exempelvis inte vad bilen framför hade för vinterdäck eller om de var oförsiktiga på något vis och det finns även många andra parametrar som skiljer + att jag sedan dess har blivit omkörd av flera Y, nu senast med min Plaid för några dagar sedan när jag själv tyckt att det varit för halt/isigt för att köra fortare. Men jag förknippar ändå model Y på något vis med bakhjulssladden där i Kiruna.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 15:08
av HerrNilsson
Kör Y LR idag och tycker den är helt underbar i vinterväglag. Som ett strykjärn som nån sa här.

Men före den hade jag en M3 SR+ med odubbade däck. Minns att jag innan jag fick den tänkte att hur ska detta gå på vintrarna nu med bakhjulsdrift, men det gick över förväntan. Den tuggar sig fram riktigt bra när det är moddigt eller bara mycket snö.
Sladdmässigt tyckte jag den var okej, visst kommer bakänden ibland men antisladden rättar raskt till bilen. Man får ju köra fordonet med vetskapen om att den är bakhjulsdriven när det är halt ute, så är det ju.

Titta även på Tesla-Björns gamla videos där han kör sina första S med bakhjulsdrift. Han har lite tips och tricks i dom videosarna.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 17:28
av lukin
Låt den sladda lite. Antisladd löser det innan det blir farligt. Min ID.3 jag hade tidigare betedde sig på exakt samma sätt.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 18:03
av Dexter
dstr skrev: 03 jan 2024 08:58
3 Performance här. Jag tycker det är mysigt att rumpan svänger till lite vid hastig motorbroms.

Tyvärr hinner jag aldrig fånga upp stället och göra något bra av det innan antisladd slår till. :(
Håller med dig att det är mysigt att bakändan viftar till 1-2cm vid hastigt gaspådrag eller kraftig motorbroms.
Kanske inte så konstigt med 513hk och friktionsdäck.
Tar knappt 1 sek för elektroniken att fånga upp det.
Det gör en uppmärksam att det är halt så det är bra.
Efter stabiliseringen så är den stabil som tåget.
Mycket bra och kul vinterbil.
Vill man ha "fri lek" så är det bara att aktivera Track Mode och laborera med inställningarna.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 19:11
av jalfa
Kör också 2023 MY rwd med 6 mil till jobbet i Norrland 18 tums dubbfria Conti VC7. Jag upplever inga som helst problem på landsväg, i stan tar man det bara litet lugnt i rondellerna.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 03 jan 2024 23:05
av maik
Kul att läsa så olika åsikter angående detta.

Kanske lutar åt att jag får köpa nya däck ändå och absolut dubb denna gång. Däcken är ju även väldigt breda med 255/45/19 profil och det underlättar ju inte saken heller. Pallar dock inte köpa nya fälgar så det får bli samma profil igen 😆

Som några skrivit ovan så kan jag också tycka det är roligt att provocera fram en sladd ibland. Dock är det mindre roligt när det händer ofrivilligt på landsväg och hjärtat hamnar i halsgropen.

Ska även prova att byta till Chill mode som flera har förslagit och se om det förbättrar saken.

Är väldigt nöjd med bilen för övrigt så det vore tråkigt att behöva byta ut den.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 04 jan 2024 07:23
av Teslarob
Angående bredden på däcken kan man ha något smalare däck bak på MYP istället för 275? Funkar det med fälgen?

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 04 jan 2024 08:16
av mikebike
Teslarob skrev: 04 jan 2024 07:23
Angående bredden på däcken kan man ha något smalare däck bak på MYP istället för 275? Funkar det med fälgen?
Alla Teslas fälgar är (för) breda. Bättre att skaffa vinterfälgar med andra dimensioner. Jag kör med 19 x 8,5" och 235 mm däck.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 04 jan 2024 09:35
av jalfa
Kör 18 x 8,0 tum med 235/55 dubbfritt Conti VC7 - vet flera med MYP som kör med 18 tum. Har för mig att någon tom kör med 225 bredd.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 04 jan 2024 11:29
av Teslarob
Ja det känns ju som jag gjorde ett misstag som beställde min MYP med vinterhjul från Tesla. Frågade vid beställningen om jag kunde välja mindre dimension men det gick inte. Endast 21 tum uberturbine som funkade enligt dem. Vilket jag nu förstår inte var sant.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 04 jan 2024 12:55
av AAKEE
Teslarob skrev: 04 jan 2024 11:29
Ja det känns ju som jag gjorde ett misstag som beställde min MYP med vinterhjul från Tesla. Frågade vid beställningen om jag kunde välja mindre dimension men det gick inte. Endast 21 tum uberturbine som funkade enligt dem. Vilket jag nu förstår inte var sant.
Tesla säljer bara fälgar som bilen är ”helbilsgodkänd” med. De får nog inte leverera med något annat än det.

Som privatperson får man dock byta till andra alternativa dimensioner, så länge man tar ansvar för säkerheten själv. Så vi ägare kan köpa smalare däck och köra på det lagligt, men Tesla kan inte om de inte certifierar bilen med en massa olika dimensioner.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 04 jan 2024 20:44
av maik
Uppdatering: Chill mode och sportläge på styrningen kändes mycket bättre än tidigare.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 05 jan 2024 11:31
av Aida
Lite humor till tråden. Se hela videoklippet. Sorry var tvungen…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... ygnet-runt

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 05 jan 2024 14:04
av Nicke Nyfiken
bjornnilsson skrev: 03 jan 2024 09:06
För ett par år sedan besökte vi Ishotellet i Jukkasjärvi under januari/februari. När vi skulle hem hann jag ikapp en Y som skulle svänga av från en avfart från en större väg, precis som vi skulle göra i vår dåvarande MS Performance. Jag kör alltid med mesta möjliga effekt på så inget chill eller något sånt.

Y'n fick en riktigt hårig bakhjulssladd precis innan avfarten. Jag minns att jag hann med att tänka "nu blir det skit" där jag också kom farande men min bil var stadig och fin trots högre fart och fartsänkning på det. Man kunde känna att det var rejält halt men inte mer än att min bil greppade med alla fyra. Därefter snigelkörde Y'n på den smalare vintervägen tills jag till slut körde om.

Nu går upplevelsen inte att översätta direkt till att Y skulle vara en dålig vinterbil och S en bättre. Jag vet exempelvis inte vad bilen framför hade för vinterdäck eller om de var oförsiktiga på något vis och det finns även många andra parametrar som skiljer + att jag sedan dess har blivit omkörd av flera Y, nu senast med min Plaid för några dagar sedan när jag själv tyckt att det varit för halt/isigt för att köra fortare. Men jag förknippar ändå model Y på något vis med bakhjulssladden där i Kiruna.
Du har rätt.
Alla fyrhjulsdrivna Model S innan Palladium både "gasar" och bromsar (regen) primärt med framhjulen medan Model Y använder bakhjulen. Därför är Model S mycket stabilare än Y i halt väglag.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 05 jan 2024 16:27
av Lerumsexpressen
maik skrev: 02 jan 2024 22:33
Hej.
Hur upplever ni RWD vid vinterväglag?

Jag åker ca 8 mil om dagen till och från jobbet på landsväg och har aldrig upplevt en läskigare bil på vintern. Jag har dock alltid haft fyrhjulsdrift på tidigare bilar och det är verkligen natt och dag.

Det är väldigt lätt att provocera fram en sladd och är det ishalka på vägen får man verkligen vara försiktig med gasen samt se till att ha regenereringen på frirullning. Vid gaspådrag sticker bilen åt vänster och man får lyfta på foten direkt för att inte få sladd.

Traction control hoppar igång ganska snabbt men det är fortfarande läskigt särskilt vid körning i 80-90 km/h.

Ska tillägga att jag inte har dubbdäck heller. Vilket jag valde endast för att minska bullret men nu funderar jag starkt på att köpa dubbdäck. Alternativ 2 är att byta till en AWD Model 3. Vi har även en Dacia Sandero med framhjulsdrift och till och med den känns säkrare än Teslan sjukt nog. Det är betydligt svårare att få sladd med den.

Tyvärr känns detta inte som en bra vinterbil. Vill bara jämföra hur ni andra ägare av MY RWD upplever bilen. Är det liknade upplevelser för er eller är det mina däck som är dåliga?
Jag tyckte att MY RWD var otäckt första svinhala dagen. Om en kör lite "vårdslöst" under kontrollerade former så lär man sig snabbt om hur bilen fungerar och hur den parerar sladd och slir. Nu så tycker jag att det inte är något problem.

Re: Model Y RWD vinterkörning

Postat: 05 jan 2024 21:13
av Nils944
Enligt test länkad nedan är det bättre med breda däck på vintern vid bromsning, bättre med smalare däck vid acceleration, men annars ingen större skillnad.



Jag kör MYLR med dubb-fria däck och tycker det funkar bra. När underlaget är mycket isigt får man vara försiktig med pedalen.

Edit: fel länk, slutsatsen mer med däck att göra än bredd