Sida 1 av 5

Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 10:27
av ulpaknulpa56
Det berör förvisso en tragisk och fortfarande aktuell händelse men startar tråden redan nu:

Hur står sig elbilarna mot diesel i ett sånt här kaos? det har ju sagts en elbil ska klara sig bättre? Borde vara en hel del elbilar i karavanen?

Någon som sitter i kön här med sin Tesla?

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 10:55
av Swallat
Står sig och står sig, problemen kommer väl när bilarna ev ska flyttas, en bensin eller diesel pytsar dom i 1l från en petflaska och bilen kan köras därifrån på 1 min, är batteriet slut måste bärgare fram vilket tar jävulskt mer tid och pengar

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 10:58
av Verdi_
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 10:59
av dstr
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 10:58
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Men mycket bättre verkningsgrad för att hålla värme i bilen, så skillnaden blir inte så stor.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 11:13
av Verdi_
dstr skrev: 04 jan 2024 10:59
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 10:58
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Men mycket bättre verkningsgrad för att hålla värme i bilen, så skillnaden blir inte så stor.
Well... Jo det blir den. En bränslebil drar runt en halvliter i timmen på tomgång. En elbil drar väl 1-2 kWh/h för att hålla värmen?

Med 60 liter tank relativt batteri på 80kWh så är maxtiden 120h respektive 40-80h så i praktiken klarar sig en elbil hälften så lång tid. Och tar det ändå slut är det mycket lättare att fylla på energi i en bränslebil.

Elbilar har trots allt nackdelar. Det är svårt att komma ifrån.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 11:30
av ulpaknulpa56
Tänkte mig tråden att vi framöver kanske får lite info om det faktiska resultatet, om det var skit med elbil på e22, just nu måste väl dock alla räddas så det kanske är egalt vad stackarna haft för bil?

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 11:43
av ANLI
Hur många laddade extra p g a vädervarning?
Jag syndar själv, åtminstone när vädret är ok.
Kommit hem flera gånger med 0-5 % kvar......

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:10
av Lurkern
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:12
av tor-ake
Det är max 20km från stoppet till kristianstad, och direkt man kommer in från sydväst finns det 20 CCS snabbladdare och några typ 2 laddare. Rimligen tar man reda på detta och stänger av bilen när det är 10% kvar i batteriet så man kan ta sig till en laddare när vägen sedan öppnar. Hade man 50% från början så kunde man ju ända sitta och mysa i värmen i flera timmar beroende på batteristorlek innan man fick stänga av.

Tydligen blev alla evakuerade efter ungefär 24 timmar. En bensinbil drar på tomgång enligt varierande uppgifter 1-2 liter per timme, (dieselmotor 0,5 l/h) så det var säkert många som var tvungna att stänga av motorn om de inte hade full tank i onsdags förmiddags.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:23
av dstr
Jag hoppas facket står där och kollar vilka bärgare som befattar sig med Teslor och dundrar igång blockad även mot dom...

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:27
av ulpaknulpa56
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:30
av mikebike
Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
Istället får man andas in avgaser från bilen framför.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:32
av Arctic Drifter
Lurkern skrev: 04 jan 2024 12:10
Ett plus med elbil är att man, om det inte blåser optimalt, slipper sitta och andas in sina egna avgaser i bilkön.
...men lik förbannat är risken stor att du får sitta och andas in avgaserna från bilen framför =)

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:38
av tor-ake
Går ju tyvärr inte att sätta lägre än 15,5 (i model 3 iaf) men det man kan göra är ju att slå på recirkulationen, det gör ju inte så mycket om rutorna immar igen om man ändå bara ska kolla i mobilen.

Luften i bilen går att andas i många timmar men man kan ju slå av recirkulationen lite då och då och ta in friskluft.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:44
av BrooklynS
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 11:13
dstr skrev: 04 jan 2024 10:59
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 10:58
De står sig tyvärr mycket sämre. Mindre energi med sig.
Men mycket bättre verkningsgrad för att hålla värme i bilen, så skillnaden blir inte så stor.
Well... Jo det blir den. En bränslebil drar runt en halvliter i timmen på tomgång. En elbil drar väl 1-2 kWh/h för att hålla värmen?

Med 60 liter tank relativt batteri på 80kWh så är maxtiden 120h respektive 40-80h så i praktiken klarar sig en elbil hälften så lång tid. Och tar det ändå slut är det mycket lättare att fylla på energi i en bränslebil.

Elbilar har trots allt nackdelar. Det är svårt att komma ifrån.
Allt är relativt, men det finns fler sätt att se även detta:

Du kan vid osäker tidsprognos hålla värmen med att sätta tex 10 grader i kupén och sedan sätesvärmen (på kanske 100-120W vid maxeffekt).

Värmepump gör också att man klarar sig med 1/3-1/4 av värmeeffektbehovet.

Så det där att man definitionsmässigt skulle klara sig kortare tid stämmer inte alls.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:51
av Sportbilsentusiasten
jag skulle föredra att sitta i en elbil.
(säger han som inte har köpt någon ännu iof)

Som fler skriver, sätt ned värmen och på med sätesvärmaren.

Men det stora felet är att ha låg energi i batteriet då det är stökigt väder!! Och det gäller även fossilbil.
Då spelar inte el eller fossilbil någon roll.

Jag åkte 30 mil igår men hade full dieseltank, mat/dricka och bag med extrakläder...

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 12:51
av Verdi_
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 12:27
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

80% ges som förslag, går utmärkt att höja.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 13:11
av ulpaknulpa56
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 12:51
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 12:27
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

80% ges som förslag, går utmärkt att höja.
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 13:12
av Verdi_
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Verdi_ skrev: 04 jan 2024 12:51
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 12:27
Lite störigt att SUC vid höglast inte tillåter mer än 80% laddning.
Vi åker mellan eskilstuna o strängnäs så är ju inget problem just nu, men kan bli…

Själv hade jag nog dragit av kameror. På med kläder o temp på 10 grader, ingen mening sitta med 22 grader i kupen.

80% ges som förslag, går utmärkt att höja.
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Då kanske de har ändrat precis nu. Jag höjde i Hudiksvall den 27 december iaf. Laddade ~40-90% trots att den gav 80% som förslag.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 13:20
av fth
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 15:27
av chaffis75
fth skrev: 04 jan 2024 13:20
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth
Id3 I kyla är helt kassa att snabbladda, kallt batteri som inte går att förvärma.. så en laddning från 10-80% tar sjukt lång tid.. så poängen är att de inte är säkert de laddade till 100%.
Jag tycker ni ska tycka synd om mig som har en id3.. men tja i denna kylan blir de diesel bilen så snart jag inte klarar mig på 100% som jag då har laddats på en ac laddare.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 16:40
av jonasl
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 16:44
av chaffis75
jonasl skrev: 04 jan 2024 16:40
Funderade på hur det varit för de med snåla dieselbilar i kön? När jag körde diesel sist, en Subaru Forester, så hade den svårt att hålla värmen i kupen när det var riktigt kallt. Kunde ta 20-30 minuter innan det var dräglig värme när det var -10 trots elektrisk tillsatsvärme och var det kallare än så blev det aldrig riktigt varmt och skönt.

En diesel på tomgång torde inte ge mycket i form av värme.
De var inte kallt igår i Linderöd.. i lödde var de typ 0 grader så där kanske de var runt -3 eller -4 om jag får gissa.
Men ja du har en poäng om man inte har tillskotts värme som tex volvo ofta har.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 16:59
av Teslared
BrooklynS skrev:

"Värmepump gör också att man klarar sig med 1/3-1/4 av värmeeffektbehovet."

Det gäller ju knappast då det är rejält kallt, då är det "direktel" som gäller.

Re: Kaoset på E22

Postat: 04 jan 2024 17:27
av jpetters
fth skrev:
ulpaknulpa56 skrev: 04 jan 2024 13:11
Helt säker? Der var gråmarkerat och vi uppmanades i bilen att lämna platsen direkt efter laddning till 80%. Ok får kolla nästa gång det sker.
Jag har fått 80%-uppmaningen många gånger genom åren, men alltid kunnat höja gränsen ändå, men det kanske är en ny "feature" som Tesla introducerat till helgerna?

Inte helt fel i så fall, iom öppnandet har det blivit betydligt vanligare med bilar av andra märken som laddar väldigt länge på SuC, iaf enligt mitt något begränsade underlag.

I Uppsala senast t.ex. så var det 3-4 bilar i kö när jag rullade in, och tre VW iD.x i bredd som laddade (och "blockerade" en stolpe). När jag väl fått plats efter att ha väntat ett bra tag så laddade jag så jag klarade mig till nästa stopp (vilket också tar ett bra tag med min "gamla" X90D), då stod alla tre iD.x kvar och laddade.

Jag antar att alla tre tänkte gneta till 100%, kön hade också växt till att sträcka sig runt hela Kocken & Kallskänkan vid det laget. :roll:

Det verkar som att kunskapen om laddetikett/-effektivitet inte är lika utbredd utanför Tesla-sfären.

/fth
Var inga problem att sätta 100% gräns på min X100D trots full / >80% full station den 29-30 dec och 2 jan.
Men det kanske är annan regel för icke Tesla, vilket hade varit riktigt bra.