I kontrast till FUD trådar, handhavandefel och click bait artiklar i media med falsk information, så rabblar jag här från höften olika fördelar med Tesla vintertid.
- Förvärm bilen från soffan, kasta isskrapan, funkar upp till 2 timmar utan inkopplad sladd, egolfen går bara 10 minuter.
- Från 2021 tas värmen från batteriet tillvara så man får extra låg förbrukning vintertid.
- Fastnar man i bilkö vinterid så räcker ett halvladdat batteri ca 30-50 timmar till värme i kupén och ingen risk för förgiftning. Netflix och Youtube och spel gör att tiden går snabbt. Bra att ta med chips och vatten.
- Batteriet förvärms vid navigering till supercharger så laddningen blir snabb även vintertid.
- Uppvärmda vindrutetorkare ifall dom fryst fast
- Schemalägg avfärd så är batteri och kupé uppvärmda vid avfärd
- Familjen slipper cancerframkallade diesel/bensinvärmare som ryker och osar värre än en EPA traktor.
- Även ladduttaget värms upp vid användning av defroster från appen
- Appen funkar alltid (99,5% iallafall)
- Rattvärme och stolsvärme även bak
- MYP, M3P, MSP går som tåget i snön med rätt däck.
- Totalt sett överlägsen en fossilbil och bättre än många andra elbilar.
God Fortsättning på nya året
Re: Tesla bästa vinterbilen
Postat: 07 jan 2024 15:38
av ONSatan
Apropå FUD:
Vilken Tesla klara 50h uppvärmning vid minusgrader?
Apropå FUD:
Vilken Tesla klara 50h uppvärmning vid minusgrader?
Enligt Tesla Björns test alla som slår på campingmode och har 50 kWh kvar i batteriet.
Re: Tesla bästa vinterbilen
Postat: 07 jan 2024 15:58
av tor-ake
Förbrukningen!
Vi startade den 30e dec på morgonen från Klövsjö i minus 14 och åkte 10 mil på snöiga vägar upp till Bydalen, åkte skidor hela dagen. Tinade upp bilen och sedan 10 mil tillbaka plus en extra tur på 4 mil för att äta middag i Skalspasset. 20 grader på kliman hela tiden. Total förbrukning ungefär 50kwh eller 90% av ett standardrangebatteri! Inga problem att hålla bilen laddad trots 16A huvudsäkringar i stugan.
Apropå FUD:
Vilken Tesla klara 50h uppvärmning vid minusgrader?
Så länge det inte är kallare än värmepumpens gräns för att vara effektiv med uteluft (så flera minusgrader i vart fall, räckte strömmen i en fullladdad model 3 någonstans kring 75timmar.
Model S Plaid räckte 101 timmar.
Har man 50kWh kvar, så blir det ungefär 50 timmar precis som Tellus säger. Varmt och skönt.
Jag har en A4 2.0tdi…startades och ”varmkördes” precis för att ta in i garaget. På tomgång drog den 1.1-1.2L/h och tempmätaren sjönk ned i botten och värmen blev minst sagt tveksam, ändå bara -26C.
(Jo, -26 är ”bara” här uppe. Hade Teslan ståendes i tre dygn med -40C innan jag körde hem för någon dag sedan. Kupen varm och skön när jag klev in i bilen, vid -35C.)
Full tank i A4:an lär räcka ungefär 50 timmar, och är det -25C eller kallare blir det inte roligt att sitta fast med den.
A5:an (bensin) jag har håller värmen men 58L tank räcker kanske 30 timmar.
Skulle utan tvekan välja Teslan att campa i om man skulle bli fast länge i någon kö. Det har inte hänt på de 40.5 år sedan jag fick första körkortet…
Vi startade den 30e dec på morgonen från Klövsjö i minus 14 och åkte 10 mil på snöiga vägar upp till Bydalen, åkte skidor hela dagen. Tinade upp bilen och sedan 10 mil tillbaka plus en extra tur på 4 mil för att äta middag i Skalspasset. 20 grader på kliman hela tiden. Total förbrukning ungefär 50kwh eller 90% av ett standardrangebatteri! Inga problem att hålla bilen laddad trots 16A huvudsäkringar i stugan.
Går det med någon annan bil?
En annan Tesla då?
(Körde 30 mil i fredags, startade efter tre dygn med bilen ute i -40C, var -35C när jag for från jobbet och -32C när jag hade laddat på SuC.
Efter 30 mil hade jag 30% kvar, och snittempen hade legat runt -30C. Räckvidd till 0% 410km och 430km som man brukar testa det.
Kupen på runt 20-20.5C u huvudsak. Brukar ha 21-22C men hade långkalsingar, varma skor med extra strumpor och varm jacka, då det kändes mest safe att pka på halvt öde vägar i -35C, och då fick jag dra ned lite på kupetemp).
I kontrast till FUD trådar, handhavandefel och click bait artiklar i media med falsk information, så rabblar jag här från höften olika fördelar med Tesla vintertid.
- Förvärm bilen från soffan, kasta isskrapan, funkar upp till 2 timmar utan inkopplad sladd, egolfen går bara 10 minuter. inge problem gör samma sak i vår Volvo.
- Från 2021 tas värmen från batteriet tillvara så man får extra låg förbrukning vintertid. Ingen funktion som behövs på en diesel.
- Fastnar man i bilkö vinterid så räcker ett halvladdat batteri ca 30-50 timmar till värme i kupén och ingen risk för förgiftning. Netflix och Youtube och spel gör att tiden går snabbt. Bra att ta med chips och vatten. full tank diesel (antar du räknade på fullt batteri) så beräknas jag klara va 100 timmar på tomgång.
- Batteriet förvärms vid navigering till supercharger så laddningen blir snabb även vintertid. Behövs inte för att tanka.
- Uppvärmda vindrutetorkare ifall dom fryst fast Eluppvärmda även på min volvo, har inget med bränslet att göra.
- Schemalägg avfärd så är batteri och kupé uppvärmda vid avfärd Japp inge problem i volvo appen oavsett diesel eller annat bränsle.
- Familjen slipper cancerframkallade diesel/bensinvärmare som ryker och osar värre än en EPA traktor. nej de slipper du inte när jag står bredvid dig och värmer min diesel.
- Även ladduttaget värms upp vid användning av defroster från appen aldrig haft problem med att öppna tanklocket.
- Appen funkar alltid (99,5% iallafall) tja här tror jag minsann du vinner över volvo dock inte en specifik vinter egenskap.
- Rattvärme och stolsvärme även bak Japp allt detta finns i vår Volvo också.
- MYP, M3P, MSP går som tåget i snön med rätt däck. inga problem här heller, dock har jag inte 4wd men de var ju ett val jag gjorde precis som man kan välja på en Tesla.
- Totalt sett överlägsen en fossilbil och bättre än många andra elbilar. Lite oklart och diffust, detta ligger alltid i vad just du värdesätter.
God Fortsättning på nya året
Se fetstil för mina kommentarer.
Det finns många bra vinterbilar.
Nu kommer väl alla kalla mig troll eller Fud mm.. men se de med glimten i ögat men också med visst alvar..
Jag älskar elbilar och tycker de är väldigt bra och är vår framtid men om de är så mycket bättre på de punkter du nämner är jag inte säker på.
Men ja vi ska bort från diesel och bensin med tiden.
Re: Tesla bästa vinterbilen
Postat: 07 jan 2024 16:33
av jonasl
Läste i ID4-gruppen på FB att folk hade problem med att bilen gick i turtle mode och bara 7 km/h när SoC kom ner lite under 10% i kylan. Flera verkade ha råkat ut för det men jag förstod inte riktigt om det var förväntat beteende eller något fel på bilarna.
Jag har kört ner till 1% i -20 och det har fungerat utan problem med förra bilen (Model 3 SR+ 2020).
Apropå FUD:
Vilken Tesla klara 50h uppvärmning vid minusgrader?
Coolt!
Trodde han bara gjorde tester med täckta fönster etc. Var ju tydligt att detta var ett ”normalt” test
Re: Tesla bästa vinterbilen
Postat: 07 jan 2024 17:06
av Bjorn
Håller med om det du skriver Tellus och Teslan är absolut den bästa vinterbilen jag har haft. Jag kommer ihåg mina gamla Dieselbilar som fick för sig att reducera effekten i backen så att bilen saktade ner för att sedan börja slira och aldrig komma upp. Teslan kan man stanna med mitt i backen och sen starta igen.
Sen är det värt att tänka på att första kvarten värme i Teslan drar betydligt mer energi än nästa kvart. medan kvart två smälter mer is än första kvarten så starta värmen i god tid kan vara skillnad mellan trassel och fröjd.
Re: Tesla bästa vinterbilen
Postat: 07 jan 2024 18:58
av Dexter
Lite personliga jämförelser Tesla vs Volvo diesel.
Teslan blir varm på 5-10 min och den går starta uppvärming från appen när som helst.
Volvo diesel går ej starta från appen om den står några dagar pga bilen försätts i viloläge.
Då får man snällt gå ut och starta manuellt om man får upp de frusna dörrarna.
De dåliga låskistorna på Volvo är ett känt problem sen lång tid tillbaka.
Uppvärmning tar 15-20min för att få motsvarande värme som Teslan.
Sen angående frusen baklucka så är det "same shit" på bägge bilarna.
Pilot assist är ett skämt jämfört med Teslans Autopilot.
Volvon måste se målade väglinjer för att det ska fungera ,teslan behöver inga synliga linjer det fungerar ändå.
Vindrutetorkare automatiken fungerar ej fastän volvo har regnsensor.
Sensorerna på bägge bilarna fungerar inte om det kommer snö eller is på dem.
De larmar "stoppa" och tjuter fastän det inte finns något i vägen.
Väljer ändå teslan alla dagar i veckan som vinterbil.
I kontrast till FUD trådar, handhavandefel och click bait artiklar i media med falsk information, så rabblar jag här från höften olika fördelar med Tesla vintertid.
- Uppvärmda vindrutetorkare ifall dom fryst fast
Har en 2021:a det har varit frysta hela tiden? missat något.
I kontrast till FUD trådar, handhavandefel och click bait artiklar i media med falsk information, så rabblar jag här från höften olika fördelar med Tesla vintertid.
- Uppvärmda vindrutetorkare ifall dom fryst fast
Har en 2021:a det har varit frysta hela tiden? missat något.
Värmezon på vindrutan kom först 2022. På äldre bilar är det bättre att använda serviceläget så att torkarbladen värms av defrostern.