Sida 1 av 1

Fallstudie: Kupévärmen går sönder fyra gånger

Postat: 07 jan 2024 18:23
av SwedishAdvocate
Den här artikeln har länkats i en annan tråd:

https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... en-hyrbil/

Följande tycker jag är intressant, så därav den här egna tråden:

1. Enligt uppgift har kupévärmen gått sönder fyra gånger.
...] Kupévärmen har gått sönder hela fyra gånger, säger han.
– Det är ett problem som vi har råkat ut för tidigare och haft Teslan på service för att få hjälp med det, säger Jonas. [Jonas Kanje, chefredaktör på Sydsvenskan] [...
2. Uppgiftslämnaren framträder med namn – det är som sagt chefredaktören för Sydsvenskan. Det tycker i alla fall jag gör att det blir svårt att säga att den här uppgiften skulle vara fabricerad på ngt sätt.

Tyvärr framgår det dock inte vilken Teslamodell det handlar om.

Den här bilen har således reparerats två gånger för att kupévärmen varit ur funktion. Undrar ifall det har varit samma reparation båda gångerna?

I samband med konflikten mellan Metall och Tesla har det förekommit mediauppgifter om att vissa reparationer för Teslas bilar har för snävt satta tidsramar. Skulle det kunna vara en faktor gällande den här bilen? Dvs. att mekanikerna (eller mekanikern) inte velat få ett lågt betyg för den här reparationen och därmed siktat på att klara av den inom utsatt tid, men då kanske hoppat över eller inte tillräckligt bra utfört ett eller flera moment som är nödvändiga för att reparationen ska kunna hålla över tid...

Re: Fallstudie: Kupévärmen går sönder fyra gånger

Postat: 07 jan 2024 19:10
av Nicke Nyfiken
Ja hade bara Tesla haft kollektivavtal så hade inte kupévärmen gått sönder.

Herregud...

Re: Fallstudie: Kupévärmen går sönder fyra gånger

Postat: 07 jan 2024 19:17
av agehall
Alla verkstäder har ganska snäva tidsramar, oavsett vilket märke vi pratar om. Sist jag tittade på det så var det ett kopplingsbyte på en bil - tror det var angivet 90 minuter för en verkstad men det tog mig och polaren 3h. Visserligen har en verkstad lite specialverktyg som gör det smidigare, men vi hade en rätt bra verkstad och det var inte första gången, så att det skulle ta halva tiden känns orealistiskt.

Detta får mig mer att tro att det inte är grundorsaken som åtgärdats utan att det är något annat som är trasigt. Det måste dock vara extrem otur att det sker fyra gånger utan att verkstaden lyckas lokalisera det riktiga problemet. Då hade jag också varit förbannad. Det är inte riktigt acceptabelt imho.

Re: Fallstudie: Kupévärmen går sönder fyra gånger

Postat: 07 jan 2024 19:23
av Dexter
Nicke Nyfiken skrev: 07 jan 2024 19:10
Ja hade bara Tesla haft kollektivavtal så hade inte kupévärmen gått sönder.

Herregud...
Ja sen är det bara på Tesla bilar som kupe`värmaren går sönder.
De andra elbilarna har tydligen inga problem alls.
Hemskt detta.
Konstigt att någon köper Tesla bil överhuvudtaget när de är så dåliga. :lol:

Re: Fallstudie: Kupévärmen går sönder fyra gånger

Postat: 07 jan 2024 19:34
av Nicke Nyfiken
Dexter skrev: 07 jan 2024 19:23
Nicke Nyfiken skrev: 07 jan 2024 19:10
Ja hade bara Tesla haft kollektivavtal så hade inte kupévärmen gått sönder.

Herregud...
Ja sen är det bara på Tesla bilar som kupe`värmaren går sönder.
De andra elbilarna har tydligen inga problem alls.
Hemskt detta.
Konstigt att någon köper Tesla bil överhuvudtaget när de är så dåliga. :lol:
Men det fattar du väl?
De andra har ju kollektivavtal, så de har inga problem med att kupévärmen kan gå sönder ;)

Re: Fallstudie: Kupévärmen går sönder fyra gånger

Postat: 08 jan 2024 00:16
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: 07 jan 2024 19:34
Jag tänker det är tvärtom!

Facket och kollektivavtalet ska ju garantera verkstadsarbetarna säkrare arbeten, med lägre risk för arbetsbrist.

Det borde ju innebära att facket kan garantera att fler får problem med kupevärmen 😅

Det är ju vi kunder som ska finansiera det nya bättre livet för verkstadsfolket, så det är bara börja blada sedlar 😂