Delta1 skrev: ↑09 jan 2024 20:43
Jag blir tokig ....
Hur bär man sig åt om man vill ladda under natten, förkonditionera till t ex 0700, och samtidigt ha 100% vid avfärd? Är det helt omöjligt???
Till att börja med, precis som någon skrev:
-Läs tråden om hög förbrukning och dennom värmepumpen i stark kyla:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... 49#p773649
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=34844
Jag vet inte om din bil står ute (låter så?) eller inne men det blir ingen skillnad på hur du ska göra.
Bilen tar det den får enligt din laddinställning från väggen vid förkonditionering. Resten tas från batteriet.
Är bilens batteri kallt och måste värmas kan bilen dra 12kW, 3x2 med motorerna och 6kW med värmepumpen.
Har du då trefas 16A blirxdet 11kW och du går bara 1kW back, så ~ max 1% tapp på en förvärmning.
Men har du ställt in 5A eller kör med reseladdaren är det ett stort back på batteriet.
Om du istället laddar:
-så sent du kan
-med så hög effekt du kan
-helat har bilen i garaget.
Kommer batteriet inte behöva värmas. Då är det redan mycket varmare än den temp det förvärms till (5-6C vid förvärmning före avfärd). Redan att ladda med 10A med reseladdaren kanske håller batteriet vid 8-9C.
Har du laddat med trefas 16A är kanske batteriet ~20C beroende på hir kallt det är ute, och kanske 27-30C om vilen är i ett garage.
Om batteriet redan är varmt så ska bara kupen värmas. Det går nästan ingen energi, det går på nolltid och drar väldigt lite ström. Dessutom kan värmepumpen ta värme från batteriet istället för ström, så du kommer ha minst 99% kvar, samt att du har ett varmt batteri som kan leverera värme till värmepumpen och därmed spara ström i batteriet.
Delta1 skrev: ↑09 jan 2024 20:43 Det verkar som om bilen slutar ladda när den når 100% någon gång under natten, och sedan tar den ur batteriet för att förkonditionera bilen, vilket om det är -15, kan vara 4-5%.
Ja, låter du bilen ladda klart långt före avresan så svalnar batteriet (går ganska fort ute), och måste värmas igen. Det absolut bästa man kan göra när det är grisigt kallt ute är att ha ett varmt batteri. (Men elda dock inte upp bilen med brödrosten

).
Delta1 skrev: ↑09 jan 2024 20:43
Det är ju naturligtvis inte världens största problem, men ibland rullar man ju in på en SC med 5% kvar, och då gör det ju skillnad om man startar med 100 istället för 95%.
Det är ladda sent som gäller!
Förutom att du kommer ha 99-100% kvar när du far har du dessutom någon procent energi i batteriet som värme, så relativt räknat har du troligen mer än 100%.
Jag hade någonstans 105-110% när jag körde hem i fredags i -30C och kallare. (100% ström i batteriet och 5-10% i värme).