Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 10 jan 2024 14:13
av Aida
Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Glenn Lindberg är motorjournalist på Teknikens Värld. Hans YT-kanal är en dold skatt med konstigt nog bara 2000 prenumeranter.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 10 jan 2024 15:13
av Gustafsson
Lång men sevärd film. Kul!
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 10 jan 2024 15:26
av Tillsynsmannen
Ja, såg den i går, mycket intressant video. Rekommenderas! Och hans YT-kanal verkar grym.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 10 jan 2024 20:12
av Legato
Bra och intressant film absolut!
Dock tror jag han är lite färgad av att älska Model 3 ännu mer än mig
Jag tror det faktum att Model S är den modell där överlägset flest bilar rullar utan garanti ger en ganska skev bild över problemen. Har man en bil med garanti (vilket nog är 90%+ av alla Model Y och 80%+ av alla Model 3) så lämnar man ju inte bilen till Grufman för reparation.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Dock tror jag han är lite färgad av att älska Model 3 ännu mer än mig
Jag tror det faktum att Model S är den modell där överlägset flest bilar rullar utan garanti ger en ganska skev bild över problemen. Har man en bil med garanti (vilket nog är 90%+ av alla Model Y och 80%+ av alla Model 3) så lämnar man ju inte bilen till Grufman för reparation.
Alla bilar har barnsjukdomar, Model S säkert några fler med tanke på att det var första serieproducerade modellen. Men, som Fredrik sa, Tesla gör förbättrade versioner av utbytesdelar så en del fel sorteras bort eller iaf. uppträder mer sällan.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 10 jan 2024 23:29
av Oryd
Mkt intressant.
Första gen M3 med missljud länkarmarna och PTC-heater kända problem. Därutöver välkomnen spaning på hur
bra första gen M3 kommer att stå sig. Andrahandsvärdet
på M3 för lågt?
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Dock tror jag han är lite färgad av att älska Model 3 ännu mer än mig
Jag tror det faktum att Model S är den modell där överlägset flest bilar rullar utan garanti ger en ganska skev bild över problemen. Har man en bil med garanti (vilket nog är 90%+ av alla Model Y och 80%+ av alla Model 3) så lämnar man ju inte bilen till Grufman för reparation.
Alla bilar har barnsjukdomar, Model S säkert några fler med tanke på att det var första serieproducerade modellen. Men, som Fredrik sa, Tesla gör förbättrade versioner av utbytesdelar så en del fel sorteras bort eller iaf. uppträder mer sällan.
Det har de givetvis. Men jag tror dels att en Model X från 2016 kommer ha minst lika mycket fel som en Model S från 2016 och dels tror jag det är kraftigt överdrivet när man säger att typ allt går sönder på S medan 3 är en fantastisk konstruktion med knappt några fel alls.
Jag tror som sagt absolut att 3/Y är bättre, men jag tror inte skillnaden är alls så dramatisk. Framförallt inte om man jämför dagens bilar.
Jämför vi Palladium så tror jag tom S kommer ha marginellt mindre fel än X. X har sina falkvingedörrar som är en väldigt komplicerad konstruktion.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 11 jan 2024 08:23
av Verdi_
Grufman har tidigare varnat mest för S före facelift. Men ju äldre bilarna blir desto fler fel dyker upp. De äldsta Model 3 är ju inte särskilt gamla än.
Men visst känner jag av att bilen blir äldre. Bytte laddluckan före jul och nu klapprar det från vänster fram. Fortsätter felen komma så måste jag nästan byta till något nyare. Är dock de första felen på nästan 5000 mil...
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Dock tror jag han är lite färgad av att älska Model 3 ännu mer än mig
Jag tror det faktum att Model S är den modell där överlägset flest bilar rullar utan garanti ger en ganska skev bild över problemen. Har man en bil med garanti (vilket nog är 90%+ av alla Model Y och 80%+ av alla Model 3) så lämnar man ju inte bilen till Grufman för reparation.
Alla bilar har barnsjukdomar, Model S säkert några fler med tanke på att det var första serieproducerade modellen. Men, som Fredrik sa, Tesla gör förbättrade versioner av utbytesdelar så en del fel sorteras bort eller iaf. uppträder mer sällan.
Det har de givetvis. Men jag tror dels att en Model X från 2016 kommer ha minst lika mycket fel som en Model S från 2016 och dels tror jag det är kraftigt överdrivet när man säger att typ allt går sönder på S medan 3 är en fantastisk konstruktion med knappt några fel alls.
Jag tror som sagt absolut att 3/Y är bättre, men jag tror inte skillnaden är alls så dramatisk. Framförallt inte om man jämför dagens bilar.
Jämför vi Palladium så tror jag tom S kommer ha marginellt mindre fel än X. X har sina falkvingedörrar som är en väldigt komplicerad konstruktion.
Eftersom 3/Y är en enklare konstruktion finns det ju färre felkällor också.
T.ex. avsaknad av luftfjädring, ej öppningsbara tak, dörrhandtagen m.m. tror jag kommer göra att det i antal blir mindre fel på en framtida 10 år gammal model 3/Y jämfört med en 10 år gammal S/X.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Det beror ju på Teslas prissänkningar mer än nåt annat och inte ses som vägledande om man köper nu.
Är det stopp på prissänkningar nu? Kommer Highland inte prissänkas i framtiden?
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Det beror ju på Teslas prissänkningar mer än nåt annat och inte ses som vägledande om man köper nu.
Är det stopp på prissänkningar nu? Kommer Highland inte prissänkas i framtiden?
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Ja men ingen som såg en 440i M-Sport ”sjunka av sig själv” såpass mycket. TCO är kanske en ”dålig” mätmetod för just BEV?
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 11 jan 2024 15:19
av Gustafsson
Filmen är välgjord, men som Legato skriver, viktigt att förstå att det finns en stor bias i vilka bilar Grufman ser. Många S å X ägare har ett problemfritt ägande. De bilarna ser han ju aldrig. Intressant hade ju varit att veta när (i mil t.ex.) de där komponenterna brukar paja. Och info om hur problempanoramat ändrats över tid med nyare bilar.
Svårt att få siffror på det kanske, men lite mer info skulle vara nyttig om man ska köpa/ sälja.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
,,,] Intressant hade ju varit att veta när (i mil t.ex.) de där komponenterna brukar paja. Och info om hur problempanoramat ändrats över tid med nyare bilar.
Svårt att få siffror på det kanske, men lite mer info skulle vara nyttig om man ska köpa/ sälja.
Om jag inte minns fel var han på väg att säga ngt om "bakre glastaket", men så blev han avbruten och så återkom han inte till det...
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Filmen är välgjord, men som Legato skriver, viktigt att förstå att det finns en stor bias i vilka bilar Grufman ser. Många S å X ägare har ett problemfritt ägande. De bilarna ser han ju aldrig. Intressant hade ju varit att veta när (i mil t.ex.) de där komponenterna brukar paja. Och info om hur problempanoramat ändrats över tid med nyare bilar.
Svårt att få siffror på det kanske, men lite mer info skulle vara nyttig om man ska köpa/ sälja.
Det framkom att det var omöjligt att se i förtid på länkarmarna, så ett förebyggande byte vore kanske något att rekommendera för de som har gamla artikelnummer på sina S?
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Det beror ju på Teslas prissänkningar mer än nåt annat och inte ses som vägledande om man köper nu.
Är det stopp på prissänkningar nu? Kommer Highland inte prissänkas i framtiden?
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Ja men ingen som såg en 440i M-Sport ”sjunka av sig själv” såpass mycket. TCO är kanske en ”dålig” mätmetod för just BEV?
Nu vill du bara provocera. Finns massa exempel på folk som gått plus på sina elbilar också men sen kom det bistrare tider med sämre efterfrågan. Det har liksom inget med bränslet att göra.
Finns exempel på bränslebilar som råkat illa ut också. När BMW släppte utrustningspaketen Innovation Edition (IE) och Ultimate Edition (UE) så sänktes de facto priset på välutrustade bilar med flera hundra tusen.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 11 jan 2024 15:44
av Mickep
Jag tyckte det var givande. man måste erkänna designfel finns på bilar och att det sker återkallelser då och då från flera biltillverkare för att fixa sådant som kan göra bilen farlig. för vissa fel är inte en fråga om utan mer när. Att man gör det (återkallelse ) är enligt mig ett högre kvalitet stämpel än om man låter det vara.
Jag tycker att många saker var lugnande. bl.a. batterier som de säger hålla bilen livslängd till skillnad från de tidigare 2013-2014 bilarna som har brister. jag tycker videon var balanserad ock saklig.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Filmen är välgjord, men som Legato skriver, viktigt att förstå att det finns en stor bias i vilka bilar Grufman ser. Många S å X ägare har ett problemfritt ägande. De bilarna ser han ju aldrig. Intressant hade ju varit att veta när (i mil t.ex.) de där komponenterna brukar paja. Och info om hur problempanoramat ändrats över tid med nyare bilar.
Svårt att få siffror på det kanske, men lite mer info skulle vara nyttig om man ska köpa/ sälja.
Det framkom att det var omöjligt att se i förtid på länkarmarna, så ett förebyggande byte vore kanske något att rekommendera för de som har gamla artikelnummer på sina S?
Jag har gjort precis det. Dumt att riskera dyra reparationer pga. av haveri. Då slipper man dessutom oroa sig för det.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Det beror ju på Teslas prissänkningar mer än nåt annat och inte ses som vägledande om man köper nu.
Är det stopp på prissänkningar nu? Kommer Highland inte prissänkas i framtiden?
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Ja men ingen som såg en 440i M-Sport ”sjunka av sig själv” såpass mycket. TCO är kanske en ”dålig” mätmetod för just BEV?
Nu vill du bara provocera. Finns massa exempel på folk som gått plus på sina elbilar också men sen kom det bistrare tider med sämre efterfrågan. Det har liksom inget med bränslet att göra.
Finns exempel på bränslebilar som råkat illa ut också. När BMW släppte utrustningspaketen Innovation Edition (IE) och Ultimate Edition (UE) så sänktes de facto priset på välutrustade bilar med flera hundra tusen.
Försöker inte provocera. Men ökningen av andelen elbilar kommer tyvärr på kant med att företag och privatpersoner är tveksamma till att byta till BEV pga de ekonomiska förutsättningarna är mycket oförutsägbara.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Är det stopp på prissänkningar nu? Kommer Highland inte prissänkas i framtiden?
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Ja men ingen som såg en 440i M-Sport ”sjunka av sig själv” såpass mycket. TCO är kanske en ”dålig” mätmetod för just BEV?
Nu vill du bara provocera. Finns massa exempel på folk som gått plus på sina elbilar också men sen kom det bistrare tider med sämre efterfrågan. Det har liksom inget med bränslet att göra.
Finns exempel på bränslebilar som råkat illa ut också. När BMW släppte utrustningspaketen Innovation Edition (IE) och Ultimate Edition (UE) så sänktes de facto priset på välutrustade bilar med flera hundra tusen.
Försöker inte provocera. Men ökningen av andelen elbilar kommer tyvärr på kant med att företag och privatpersoner är tveksamma till att byta till BEV pga de ekonomiska förutsättningarna är mycket oförutsägbara.
Finns det något som är förutsägbart nuförtiden? Eller tycker du en ny fossilkärra för runt miljonen är ett säkert köp?
Kolla vad "vanliga" bilar kostar nuförtiden. Det är inte vad du tror. Skillnaden i pris mellan elbilar och bränslebilar är mycket mindre nu än för 3-4 år sen.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Är det stopp på prissänkningar nu? Kommer Highland inte prissänkas i framtiden?
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Ja men ingen som såg en 440i M-Sport ”sjunka av sig själv” såpass mycket. TCO är kanske en ”dålig” mätmetod för just BEV?
Nu vill du bara provocera. Finns massa exempel på folk som gått plus på sina elbilar också men sen kom det bistrare tider med sämre efterfrågan. Det har liksom inget med bränslet att göra.
Finns exempel på bränslebilar som råkat illa ut också. När BMW släppte utrustningspaketen Innovation Edition (IE) och Ultimate Edition (UE) så sänktes de facto priset på välutrustade bilar med flera hundra tusen.
Försöker inte provocera. Men ökningen av andelen elbilar kommer tyvärr på kant med att företag och privatpersoner är tveksamma till att byta till BEV pga de ekonomiska förutsättningarna är mycket oförutsägbara.
Så du tror att ännu högre priser på elbilar skulle öka försäljningen?
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Nej det vet man aldrig. Men det gäller faktiskt andra märken också. Finns nog många som betalade en bit över 900k för en i40 M50 Fully Charged med vinterhjul som man nu för för ca 750k. Även Audi E-Tron har ju sänkts en hel del, inte minst nu när Q8 kom.
Ja men ingen som såg en 440i M-Sport ”sjunka av sig själv” såpass mycket. TCO är kanske en ”dålig” mätmetod för just BEV?
Nu vill du bara provocera. Finns massa exempel på folk som gått plus på sina elbilar också men sen kom det bistrare tider med sämre efterfrågan. Det har liksom inget med bränslet att göra.
Finns exempel på bränslebilar som råkat illa ut också. När BMW släppte utrustningspaketen Innovation Edition (IE) och Ultimate Edition (UE) så sänktes de facto priset på välutrustade bilar med flera hundra tusen.
Försöker inte provocera. Men ökningen av andelen elbilar kommer tyvärr på kant med att företag och privatpersoner är tveksamma till att byta till BEV pga de ekonomiska förutsättningarna är mycket oförutsägbara.
Så du tror att ännu högre priser på elbilar skulle öka försäljningen?
Jag tror stor värdeminskning har större inverkan än högt pris. Men jag ändrar mig såklart om det finns något som påvisar motsatsen.
Re: Bra video: Grufman demonstrerar nya M3 Highland och diskuterar fel på Model S
Postat: 11 dec 2024 19:27
av SwedishAdvocate
Inte Grufman, men lite mer diskussion om vad som kan gå fel på en äldre Model S…