Katastrofalt rostskydd på Model Y??
Postat: 13 jan 2024 11:37
Norska Teslaklubben skriver om detta… Bådar inte gott…
https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-te ... en-vinter/
https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-te ... en-vinter/
Ska man förstå det som att det ser likadant ut även på bilar från t.ex. Merca, BMW, Audi, VW, Volvo, KIA/Hyundai & Toyota?Jedis skrev: ↑13 jan 2024 15:20Tyvärr väldigt vanligt att man inte har någon slitbeläggning i hjulhusen under innerskärmarna av plast, utan man förlitar sig på plastskärmarna när det gäller skydd från stenskott och liknande. Under bilen har man samtidigt batteriet som täcker underredet, till skillnad från bilar med förbränningsmotorer, så inget behov av slitbeläggning på karossen där.
Troligen är plåten i dessa områden varmgalvad från stålverket, men när plåtarna stansas och svetsas ihop så uppstår oskyddade områden vilka måste täckas med lack och karosseritätning. Troligen så kör man karossen genom en elektrodopplackering, vilket har varit standard i många år, vilket fyller alla håligheter och skrymslen väl men den lacken är samtidigt väldigt tunn; fosfatering och ED brukat bygga ca 30 my.
Bärarmar av stål, subframes och liknande är troligen elektrodopplackerade med pulver som topplack. Även det är tämligen standard och brukar hålla "tillräckligt bra" om inte konstruktionen är lite olycklig och samlar vatten och smuts, eller är kraftigt utsatt av ex. stenskott. Ja, det finns bilar som hade varmgalvat stål i dessa delar, ex. Saab 9000, men som sagt, det var länge sedan.
Kan inte det kategoriseras som ett annat problem. I det fallet handlade det väl om direkt blästring från framhjulen. Dvs. att det inte fanns tillräckligt som skyddade tröskellådan. Och det blev väl inte bättre av att tröskellådan saknade sådan där bodymassa under lacken som t.ex. Porsche och VW använt på åtminstone vissa modeller.fred123 skrev: ↑13 jan 2024 12:40Det är egentligen ingen nyhet, en bil som är billigt byggd för att hålla marginalerna. Jag känner folk som hade/har model 3 där tröskellådan börjat rosta och fått lackas om utanför garantin, detta på bilar som är under tre år gamla(företagsleasing).
En del bryr sig inte om bristerna då kostnaden hamnar på företaget, men som privatperson skulle jag vara lite rädd.
Tror det var i någon kommentar till den här norska youtubevideon där ngn skrivit att det är rostskyddsgarantin som slutar gälla, men att de andra garantierna fortfarande gäller. Fast det kanske inte stämmer. Eller så stämmer det bara i Norge.Thed75 skrev: ↑13 jan 2024 18:09Vi körde full underredsbehandling även om garantin slutar gälla. Fanns en del rostfällor där det kan ansamlas skit och i hjulhusen var det många springor där saltlake, grus o annat kan söka sig in. På nåt ställe fick man bygga upp en ”backe” med rostskydd så att fukten kan rinna av. Sen skulle jag starkt rekommendera att lossa plasten under bilen minst en gång per år och göra rent samt kolla anslutningar och jordpunkter
Har ärligt inte koll på Teslas rostskyddsgaranti, men läste någonstans att den gäller för genomrostning. Och då måste väl rosten komma inifrån – inte utifrån som i fallet i den här norska videon som finns länkad i carup-artikeln...Mickep skrev: ↑13 jan 2024 18:24Har läst att det saknas rostskyddsbehandling på teslor ganska nyligen. På Toyota tog man av bilarna av bandet och lade på extra för oss i norr (där vi ändvänder salt och sånt på vägarna vintertid). Hade önskat att fler tillverkare gjorde sådant. Garanti i all ära men man vill nog undvika att utnyttja den.
Garantin är värdelös då den inte gäller för estetiska skäl utan bara genomrostning.Mickep skrev: ↑13 jan 2024 18:24Har läst att det saknas rostskyddsbehandling på teslor ganska nyligen. På Toyota tog man av bilarna av bandet och lade på extra för oss i norr (där vi ändvänder salt och sånt på vägarna vintertid). Hade önskat att fler tillverkare gjorde sådant. Garanti i all ära men man vill nog undvika att utnyttja den.
Riktigt. Rostgarantin fångar ju bara rena tillverkningsmissar där det bildas rost innanför skyddslagret. Beror det på skada på ytskiktet är rosten utifrån kommande. Att garantin är så lång som 8-10år beror på att det kan ta så lång tid för innefrån kommande rost att visa sig. Bilmärken där man kallar in bilarna för service inspekterar man rostskyddet.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2024 18:40Har ärligt inte koll på Teslas rostskyddsgaranti, men läste någonstans att den gäller för genomrostning. Och då måste väl rosten komma inifrån – inte utifrån som i fallet i den här norska videon som finns länkad i carap-artikeln...Mickep skrev: ↑13 jan 2024 18:24Har läst att det saknas rostskyddsbehandling på teslor ganska nyligen. På Toyota tog man av bilarna av bandet och lade på extra för oss i norr (där vi ändvänder salt och sånt på vägarna vintertid). Hade önskat att fler tillverkare gjorde sådant. Garanti i all ära men man vill nog undvika att utnyttja den.
Kan inte svara för 100% av alla märken, men på VAG, BMW och KIA ser det INTE ut som på Tesla.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jan 2024 17:43Ska man förstå det som att det ser likadant ut även på bilar från t.ex. Merca, BMW, Audi, VW, Volvo, KIA/Hyundai & Toyota?
Hade varit intressant att veta om det är någon skillnad på var de är tillverkade? Kan det vara ett bättre skydd på de som är tillverkade i Berlin?Aida skrev: ↑13 jan 2024 11:37Norska Teslaklubben skriver om detta… Bådar inte gott…
https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-te ... en-vinter/
Tänk på att gå igenom och skydda (så gott det nu går...) alla jordpunkter och andra elektriska anslutningar som kan vara exponerade (även under all plast under huven). Där lär många få stora problem relativt snart.
Skrev ett inlägg om Model 3 i den andra tråden:Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 10:50Har Tesla 3 och Y problem, eller är detta en engångsföreteelse?
Tyvärr är dagens media mest clickbait så man bör vara försiktig med att dra slutsatser
Tack kollarSwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2024 10:54Skrev ett inlägg om Model 3 i den andra tråden:Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 10:50Har Tesla 3 och Y problem, eller är detta en engångsföreteelse?
Tyvärr är dagens media mest clickbait så man bör vara försiktig med att dra slutsatser
viewtopic.php?p=775367#p775367
Det låter ju och ser väldigt bra ut. Hade varit spännande att veta vad en sådan behandling kostar. Även vad livstidsgarantin innefattar.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2024 12:18Det norska företaget som lade upp den första videon har lagt upp en video till som handlar om vad de erbjuder vid rostbehandling av Model Y:
De har en hemsida. Verkar ligga hyfsat nära svenska gränsen.Cyberzeke skrev: ↑21 jan 2024 17:26Det låter ju och ser väldigt bra ut. Hade varit spännande att veta vad en sådan behandling kostar. Även vad livstidsgarantin innefattar.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2024 12:18Det norska företaget som lade upp den första videon har lagt upp en video till som handlar om vad de erbjuder vid rostbehandling av Model Y:
Hej!Aida skrev: ↑13 jan 2024 11:37Norska Teslaklubben skriver om detta… Bådar inte gott…
https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-te ... en-vinter/