Prissänkning på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Piggelin »

usse skrev: 23 apr 2024 13:17
Största frågetecknet blir kommande andrahandsvärde. De flesta finansierar sina bilar med privatavbetalning och det finns inget incitament att köpa en begagnad på dagens prisnivåer (mindre garantier, dyrare med högre ränta, högre försäkring) vilket gör att fler köper nytt .....men vad händer sen då när alla ska sälja sina nya om 3 år?
Lär blir ett blodbad. Dyrt att köra Tesla.
Electron
Inlägg: 399
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Electron »

Vad hände med lagerbilarna, slutsålda? Uppskattad leveranstid: 2-4 veckor om jag kollar nu.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1106
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Verdi_ »

Electron skrev: 23 apr 2024 20:40
Vad hände med lagerbilarna, slutsålda? Uppskattad leveranstid: 2-4 veckor om jag kollar nu.

Finns ju hur många som helst. Har du "max 50 km" inställt eller nåt?
Electron
Inlägg: 399
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Electron »

Verdi_ skrev: 23 apr 2024 20:44
Electron skrev: 23 apr 2024 20:40
Vad hände med lagerbilarna, slutsålda? Uppskattad leveranstid: 2-4 veckor om jag kollar nu.

Finns ju hur många som helst. Har du "max 50 km" inställt eller nåt?
Jag ser inte den inställningen längre.
IMG_5070.jpeg
Model 3 LR -21
Plaskgurra
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 apr 2024 07:30

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Plaskgurra »

Tryck på "Meny" uppe till höger. Sedan på "Bilar" och scrolla ner till "Förkonfigurerade fordon" så hittar du alla lagerbilar där👍
Electron
Inlägg: 399
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Electron »

Plaskgurra skrev: 23 apr 2024 21:55
Tryck på "Meny" uppe till höger. Sedan på "Bilar" och scrolla ner till "Förkonfigurerade fordon" så hittar du alla lagerbilar där👍
Ja nu hittar jag. Det är en hel del Model Y på lager.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Front242 »

Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Kave
elbilist
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Kave »

backe skrev: 23 apr 2024 15:14
Kave skrev: 23 apr 2024 15:04
Vips gick priset ner på lagerbilar igen. 15.000 på en performance i qs. Sugen
Inte bara att den saknar dragkrok?
Jo det har du helt rätt i, trodde alla model y hade dragkrok.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av CrazyGang »

Front242 skrev: 23 apr 2024 22:20
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Bilar byggda i Tyskland med chassinummer som börjar XP7 har blade. Chassinummer står i url:en.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Front242 »

CrazyGang skrev: 24 apr 2024 09:11
Front242 skrev: 23 apr 2024 22:20
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Bilar byggda i Tyskland med chassinummer som börjar XP7 har blade. Chassinummer står i url:en.
Tack
Kave
elbilist
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Kave »

Piggelin skrev: 23 apr 2024 17:42
usse skrev: 23 apr 2024 13:17
Största frågetecknet blir kommande andrahandsvärde. De flesta finansierar sina bilar med privatavbetalning och det finns inget incitament att köpa en begagnad på dagens prisnivåer (mindre garantier, dyrare med högre ränta, högre försäkring) vilket gör att fler köper nytt .....men vad händer sen då när alla ska sälja sina nya om 3 år?
Lär blir ett blodbad. Dyrt att köra Tesla.
Jag kikar på ny eller beg och tycker beg priserna är höga.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2423
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av NiklasTesla »

Kave skrev: 25 apr 2024 09:11
Piggelin skrev: 23 apr 2024 17:42
usse skrev: 23 apr 2024 13:17
Största frågetecknet blir kommande andrahandsvärde. De flesta finansierar sina bilar med privatavbetalning och det finns inget incitament att köpa en begagnad på dagens prisnivåer (mindre garantier, dyrare med högre ränta, högre försäkring) vilket gör att fler köper nytt .....men vad händer sen då när alla ska sälja sina nya om 3 år?
Lär blir ett blodbad. Dyrt att köra Tesla.
Jag kikar på ny eller beg och tycker beg priserna är höga.
Om du har ekonomin skulle jag rekommendera att gå på ny bil pga garanti och halvförsäkring (första 3 åren) om du planerar att behålla länge.

Om du dock planerar sälja ganska snart skulle jag gå på begagnat då nybilarna tappar pris fort och Tesla gör gärna prissänkningnar på nybilar för att stimulera efterfrågan vilket också påverkar andrahandsvärdet.

MVH
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Om jag skulle ha gjort om mitt köp idag, skulle den vara på leasing just pga. den extremt höga värdeminskningen, lägg den finansiella risken på finansbolaget. :|
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Piggelin
Inlägg: 607
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Piggelin »

Kave skrev: 25 apr 2024 09:11
Jag kikar på ny eller beg och tycker beg priserna är höga.
Men säljs bilarna då? Jag tror många "Satt sig i skiten" och vill ha tillbaka det man räknat på när man köpt bilen. Men tillslut kommer de tvingas sälja ändå till stor förlust. Speciellt när det kommer ut dröser med begagnade nu i höst/vinter.
patrickarlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 jan 2024 07:43

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av patrickarlsson »

Front242 skrev: 24 apr 2024 20:17
CrazyGang skrev: 24 apr 2024 09:11
Front242 skrev: 23 apr 2024 22:20
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Bilar byggda i Tyskland med chassinummer som börjar XP7 har blade. Chassinummer står i url:en.
Tack
Jag tror att du behöver mer än första 3 tecknen för att kunna utlösa om det är en bil med bladebatteri. Som jag har förstått det så är det 7e tecknet (ska vara ett E) som avgör vilken batteri typ det är.

Kolla in denna video:


Jag var också ute efter en sådan konfig. och fick efter lite olika matchningar en med önskad VIN kombination.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Liqwid78 »

MY_piraya skrev: 25 apr 2024 09:37
Om jag skulle ha gjort om mitt köp idag, skulle den vara på leasing just pga. den extremt höga värdeminskningen, lägg den finansiella risken på finansbolaget. :|
Risken för Värdeminskning blir fortfarande hos dig. Om värdet på bilen är lägre än det man uppskattade så får man betala mellanskillnaden.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
backe
Inlägg: 1772
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av backe »

Liqwid78 skrev: 25 apr 2024 17:19
MY_piraya skrev: 25 apr 2024 09:37
Om jag skulle ha gjort om mitt köp idag, skulle den vara på leasing just pga. den extremt höga värdeminskningen, lägg den finansiella risken på finansbolaget. :|
Risken för Värdeminskning blir fortfarande hos dig. Om värdet på bilen är lägre än det man uppskattade så får man betala mellanskillnaden.
Beror på vilken typ av leasing du väljer. Finns med fast restvärde och då ligger den risken på den som garanterat restvärdet.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Fredrik j
Inlägg: 10846
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av Fredrik j »

MY_piraya skrev: 25 apr 2024 21:02
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

Fredrik j skrev: 25 apr 2024 21:11
MY_piraya skrev: 25 apr 2024 21:02
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Jo så klart, onormalt slitage ska självklart kosta. Men en prissänkning på 100.000kr på nypris. oavsett slitage går inte att skydda sig mot.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 25 apr 2024 21:11
MY_piraya skrev: 25 apr 2024 21:02
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Dessutom är dom inte några finansiella idioter(till skillnad mot många leasingtagare ;) ). De tar knappt någon risk överhuvudtaget, det är typ en på miljonen att de skulle förlora något på affären.

Med det sagt tvingas biltillverkare då och då köra aggressiva kampanjer för att bli av med bilar. Då kan det ibland(väldigt sällan dock) vara läge att nappa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
mussla
Inlägg: 174
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av mussla »

Konsumentverket driver en process mot dnb leasing för oskäliga villkor. Den här videon går igenom deras synpunkter. Det var intressant tycker jag.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14547
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av taliz »

mussla skrev: 26 apr 2024 06:21
Konsumentverket driver en process mot dnb leasing för oskäliga villkor. Den här videon går igenom deras synpunkter. Det var intressant tycker jag.

Om inte annat så tydliggör den vilken snårskog det är och att de, avtalsmässigt, friskriver sig från så gott som allt och har extremt många möjligheter att mjölka kunderna av godtyckliga skäl.
Privatleasing är rena rama vilda västern idag, behöver helt klart regleras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1772
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av backe »

taliz skrev: 26 apr 2024 06:03
Fredrik j skrev: 25 apr 2024 21:11
MY_piraya skrev: 25 apr 2024 21:02
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Dessutom är dom inte några finansiella idioter(till skillnad mot många leasingtagare ;) ). De tar knappt någon risk överhuvudtaget, det är typ en på miljonen att de skulle förlora något på affären.

Med det sagt tvingas biltillverkare då och då köra aggressiva kampanjer för att bli av med bilar. Då kan det ibland(väldigt sällan dock) vara läge att nappa.
Det är klart att finansbolagen har bättre förutsättningar att kalkylera risk och sällan gör extremt dåliga affärer. Men som slutkund så kan man vara vinnare även om finansbolaget inte går back om man själv vet vad man har för kostnader och att det inte blir en stor värdeminskning.

Nappade själv på ett erbjudande precis på en Cupra Born(helt ny 2024) som jag är rätt säker på var bra(jag är nöjd oavsett), det levde bara ett par dagar innan det gick upp 700kr/mån, troligen något fel enligt en jag pratade med på VW finans.

12 månader inkl vinterhjul, försäkring och ingen betalning up front, 3950kr/mån. Går räntan ner så går pris ner. 1000mil och 10kr milen för övermil. Passar mig perfekt då jag vill köpa en ny bil men tycker det är lite svårt att veta vad just nu.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Prissänkning på Model Y

Inlägg av MY_piraya »

backe skrev: 26 apr 2024 08:01
taliz skrev: 26 apr 2024 06:03
Fredrik j skrev: 25 apr 2024 21:11
MY_piraya skrev: 25 apr 2024 21:02
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Dessutom är dom inte några finansiella idioter(till skillnad mot många leasingtagare ;) ). De tar knappt någon risk överhuvudtaget, det är typ en på miljonen att de skulle förlora något på affären.

Med det sagt tvingas biltillverkare då och då köra aggressiva kampanjer för att bli av med bilar. Då kan det ibland(väldigt sällan dock) vara läge att nappa.
Det är klart att finansbolagen har bättre förutsättningar att kalkylera risk och sällan gör extremt dåliga affärer. Men som slutkund så kan man vara vinnare även om finansbolaget inte går back om man själv vet vad man har för kostnader och att det inte blir en stor värdeminskning.

Nappade själv på ett erbjudande precis på en Cupra Born(helt ny 2024) som jag är rätt säker på var bra(jag är nöjd oavsett), det levde bara ett par dagar innan det gick upp 700kr/mån, troligen något fel enligt en jag pratade med på VW finans.

12 månader inkl vinterhjul, försäkring och ingen betalning up front, 3950kr/mån. Går räntan ner så går pris ner. 1000mil och 10kr milen för övermil. Passar mig perfekt då jag vill köpa en ny bil men tycker det är lite svårt att veta vad just nu.

Självklart, dom sysslar inte med välgörenhet. Man betalar en extra kostnad/premie för att hyra/leasa bilen. men i dessa extremfall, när nypriset dumpas så tror jag det kan bli svårt för dom att flytta den skulden till kunden... ska bli intressant att se när leasingbilarna ska lämnas tillbaka ... :)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Skriv svar