Sida 1 av 1

M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 16:50
av Arn
Hur är Tesla M3 som begagnad efter att garantin har gått ut?
Funderar på allt möjligen köpa loss min förmånsbil framöver som idag går drygt 7000mil.

Behöver man byta ut komponenter som skärmen etc kan det ju bli riktigt dyra kostnader, men antar att maskinskadeförsäkringen täcker upp till 15000mil?

Skulle ni köpa en beg M3?

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 17:00
av agehall
Om jag hade full historik på den som du har så skulle jag nog inte tveka.

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 17:27
av Oryd

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 17:46
av Arn
Verkar ju vara en förhållandevis problemfri bil.

Är det dyr försäkring efter tre år?

Någon skrev följande
"Däremot minus för 12v batteriet som verkar kunna lägga av utan förvarning med stillastående bil som följd."

Finns det ett sådant batteri i bilen?

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 17:47
av SwedishAdvocate
Är själv bara lekman inom det följande, men det som har 'tillkommit' på sistone är väl det här:

viewtopic.php?p=774354#p774354

Den videon som den tråden avhandlar handlar ju om Model Y, men finns det någon anledning att tro att det ser annorlunda ut på Model 3?...

Samma företag som gjort filmen om Y har även en ~3 år gammal film om 3 på sin kanal. Men hur korrekt det som sägs i den filmen är kan jag tyvärr inte bedöma... Jag vet heller inte om den här filmen om 3 diskuterats tidigare på forumet i ngn annan tråd.

EDIT:
Efter att jag skrev det här så hittade jag en annan norsk video som ger en rätt så motsatt bild än den inbäddade videon från Funderud Antirust-företaget nedan. Enligt den här andra norska videon så verkar det väl inte vara något som helst fel på rostskyddet...

Den negativa video som sagt inbäddad längst ner. Den mkt mer positiva videon finns i den här länken:

https://www.elbil24.no/video/er-tesla-m ... k/6wJeiQAY


Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 21:07
av mikebike
Arn skrev: 17 jan 2024 17:46
Verkar ju vara en förhållandevis problemfri bil.

Är det dyr försäkring efter tre år?

Någon skrev följande
"Däremot minus för 12v batteriet som verkar kunna lägga av utan förvarning med stillastående bil som följd."

Finns det ett sådant batteri i bilen?
Ja, de brukat ta slut efter 3-4 år. Nyare (2022) bilar har litiumbatteri även på lågspänningssidan och de skall förhoppningsvis hålla bättre.

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 21:11
av Arn
Aha... Då har jag skrytit om min bil i onödan.

Folk frågar om bilen startar i minus 20 och jag svarar då " ett batteri som kan köra 50 mil klarar även att starta batteriet i vinterkyla"

Då är det alltså det lilla batteriet som startar bilen? Laddas denna när man kopplar in laddsladden?

Är det om man inte använder bilen ett längre tag som 12 volt batteriet lägger av?

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 21:12
av slugger75
Arn skrev: 17 jan 2024 17:46

Är det dyr försäkring efter tre år?
Ja!

Re: M3 som begagnad

Postat: 17 jan 2024 22:45
av Legato
Arn skrev: 17 jan 2024 21:11
Aha... Då har jag skrytit om min bil i onödan.

Folk frågar om bilen startar i minus 20 och jag svarar då " ett batteri som kan köra 50 mil klarar även att starta batteriet i vinterkyla"

Då är det alltså det lilla batteriet som startar bilen? Laddas denna när man kopplar in laddsladden?

Är det om man inte använder bilen ett längre tag som 12 volt batteriet lägger av?
Tesla laddar 12 volt även när bilen är avstängd, jag skulle säga att det är extremt lite problem med urladdade 12 volt på just Tesla.

Andra elbilar är inte lika smarta...

På Model 3 är bytet dessutom extremt billigt. 1200:- kostar det att få hem en Ranger som byter. På min Peugeot el-lastbil kostade det över 5000:-. Vår i-Pace är just nu död pga detta fel, har sett att andra betalat nära 10000:- för byte! Läste även en Taycan-ägare som hävdade att det kostade över 20.000:- med byte på en Taycan...

Jag har en Model 3 som gått nästan 23.000 mil. Mitt 12 volts fungerade än vid 21000 mil men bytte i förebyggande syfte.

I övrigt så är det enda som gjorts på bilen:
* Byte luftfilter.
* Byte en baklampa.
* Kontroll av bromsvätska (200:-!)

Inte ens bromsklossar eller skivor har behövts bytas!

Re: M3 som begagnad

Postat: 18 jan 2024 07:38
av agehall
Ang 12V-batteri - CTEK har en batteriövervakare med blåtand. Jag skaffade en sådan och satte i satte i bilen. Det borde hjälpa till att få koll på när det batteriet börjar bli slut och det är dags att byta.

Re: M3 som begagnad

Postat: 18 jan 2024 11:46
av Oryd
Varför finns inte detta som standard i bilarna, varför får man inte förvarning om dåligt 12v batteri?

Re: M3 som begagnad

Postat: 18 jan 2024 12:00
av mikebike
Oryd skrev: 18 jan 2024 11:46
Varför finns inte detta som standard i bilarna, varför får man inte förvarning om dåligt 12v batteri?
Det får man, men det verkar som att varningen kommer ganska sent. Ibland efter att vissa funktioner börjat krångla.

Re: M3 som begagnad

Postat: 18 jan 2024 12:39
av Oryd
Finns tyvärr flera exempel där förvarning inte
meddelas. Synd att Tesla inte får det att fungera 100 procent. Vi kommer ha en del Model Y ägare som kommer att upptäcka det om några år. Och då bli helt stillastående med bärgning mm som tråkig följd.

Det nya 12v kanske löser även förvarningen?