Den videon som den tråden avhandlar handlar ju om Model Y, men finns det någon anledning att tro att det ser annorlunda ut på Model 3?...
Samma företag som gjort filmen om Y har även en ~3 år gammal film om 3 på sin kanal. Men hur korrekt det som sägs i den filmen är kan jag tyvärr inte bedöma... Jag vet heller inte om den här filmen om 3 diskuterats tidigare på forumet i ngn annan tråd.
EDIT: Efter att jag skrev det här så hittade jag en annan norsk video som ger en rätt så motsatt bild än den inbäddade videon från Funderud Antirust-företaget nedan. Enligt den här andra norska videon så verkar det väl inte vara något som helst fel på rostskyddet...
Folk frågar om bilen startar i minus 20 och jag svarar då " ett batteri som kan köra 50 mil klarar även att starta batteriet i vinterkyla"
Då är det alltså det lilla batteriet som startar bilen? Laddas denna när man kopplar in laddsladden?
Är det om man inte använder bilen ett längre tag som 12 volt batteriet lägger av?
Tesla laddar 12 volt även när bilen är avstängd, jag skulle säga att det är extremt lite problem med urladdade 12 volt på just Tesla.
Andra elbilar är inte lika smarta...
På Model 3 är bytet dessutom extremt billigt. 1200:- kostar det att få hem en Ranger som byter. På min Peugeot el-lastbil kostade det över 5000:-. Vår i-Pace är just nu död pga detta fel, har sett att andra betalat nära 10000:- för byte! Läste även en Taycan-ägare som hävdade att det kostade över 20.000:- med byte på en Taycan...
Jag har en Model 3 som gått nästan 23.000 mil. Mitt 12 volts fungerade än vid 21000 mil men bytte i förebyggande syfte.
I övrigt så är det enda som gjorts på bilen:
* Byte luftfilter.
* Byte en baklampa.
* Kontroll av bromsvätska (200:-!)
Inte ens bromsklossar eller skivor har behövts bytas!
Re: M3 som begagnad
Postat: 18 jan 2024 07:38
av agehall
Ang 12V-batteri - CTEK har en batteriövervakare med blåtand. Jag skaffade en sådan och satte i satte i bilen. Det borde hjälpa till att få koll på när det batteriet börjar bli slut och det är dags att byta.
Re: M3 som begagnad
Postat: 18 jan 2024 11:46
av Oryd
Varför finns inte detta som standard i bilarna, varför får man inte förvarning om dåligt 12v batteri?
Varför finns inte detta som standard i bilarna, varför får man inte förvarning om dåligt 12v batteri?
Det får man, men det verkar som att varningen kommer ganska sent. Ibland efter att vissa funktioner börjat krångla.
Re: M3 som begagnad
Postat: 18 jan 2024 12:39
av Oryd
Finns tyvärr flera exempel där förvarning inte
meddelas. Synd att Tesla inte får det att fungera 100 procent. Vi kommer ha en del Model Y ägare som kommer att upptäcka det om några år. Och då bli helt stillastående med bärgning mm som tråkig följd.