Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Jag ser några mörka moln på elbilshimlen.

- Köerna ökar vid storhelger. Det här kommer givetvis inte som någon överraskning men börjar nu bli kännbart.
- Ingen verkar vilja ta i äldre elbilar som närmar sig 10 år. Ska vi verkligen acceptera så kort livslängd på bilarna?
- Högre ränteläge, minskade subventioner och sämre konjunktur har lett till ett ras i efterfrågan. Tillfälligt?
- Många märken går back på sina elbilar. Polestar är konkursmässigt. Tesla sänker priserna om och om igen... Samtidigt tjänar t ex BMW nästan mer pengar än nånsin. Antagligen inte på elbilarna då?
- Finns råvarorna till att bygga batteribilar som räcker till att ersätta en majoritet av jordens bilar? Tänker främst på batterierna. Vet att det finns olika sorters batterier. LFP kanske gör att det inte är ett problem alls?

Jag själv kör gärna vidare på el så det är inte det vi diskuterar utan huruvida ett samhälle med 85-90% elbilar skulle te sig. Nationellt och globalt. Är det ens möjligt inom de närmaste decennierna?
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Elputte »

Det räcker med att titta till väster och vår närmaste granne så har du svaret.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av fth »

Elputte skrev: 18 jan 2024 14:21
Det räcker med att titta till väster och vår närmaste granne så har du svaret.
Samma tanke här, iaf vad gäller frågorna om köer etc, hur ser det ut i Norge på storhelger?

Råvarufrågan har ju diskuterats och analyserats många gånger, det var ett tag sedan jag kollade forskningsläget här, men min minnesbild är att konsensus är att detta inte är något egentligt problem, rätta mig om jag har fel.

När väl omställningen är genomförd och med återvinning på plats så behöver man ju dessutom bara bryta nya mineraler motsvarande förlusterna vid återvinning, kanske motsvarande 5-10% av produktionen.

Tesla har ju också bevisat att det går att bygga elbilar med (god) lönsamhet, varför legacy misslyckas med detta är för mig en gåta, dom behöver ju bokstavligen bara göra samma sak, hur svårt kan det vara?

Prognoserna är väl också att elbilar kommer att hamna i paritet med ICE prismässigt inom kort, och då skall ju inte konjuktur o dyl påverka elbilar annorlunda än ICE?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av jonasl »

Elputte skrev: 18 jan 2024 14:21
Det räcker med att titta till väster och vår närmaste granne så har du svaret.
25% av bilarna i Norge är elbilar.

Det tar lång tid att byta ut alla bilar, Mer än 90% av nyförsäljningen där är el.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3631
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Tellus »

Tror att det bland dom unga kommer bli mer och mer populärt att tillhöra den "rökfria" generationen
IMG_6776.jpeg
IMG_6777.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Legato »

Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Elputte skrev: 18 jan 2024 14:21
Det räcker med att titta till väster och vår närmaste granne så har du svaret.
Jag vet helt ärligt inte vad du menar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av chaffis75 »

Elputte skrev: 18 jan 2024 14:21
Det räcker med att titta till väster och vår närmaste granne så har du svaret.
Du menar danskarna 🫣

Sorry man får nog vara mer specifik men jag antar du menar Norge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av chaffis75 »

Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..

Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av jonasl »

Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.

Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.

MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av chaffis75 »

jonasl skrev: 18 jan 2024 15:20
Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.

Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.

MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Om du syftade på mitt inlägg så har vi två bilar för vi behöver de, inte för vi vill ha en el och en fossil. Men ja absolut blir ju svårare val om man bara har behov av en bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av fnurra »

Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.
Håller helt med. Det stora skiftet kommer sannolikt då produktionsvolymerna på fossilbilar börjar minska. Priset på fossildrivna bilar blir då mycket högre också samtidigt som elbilarnas pris går ner. Utvecklingen kommer knappast att gå att vrida tillbaka nu när väl bollen satts i rullning.
Model S 2023 MSM/svart
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av joel80 »

Kört elbil i 7 år nu. Haft de "gamla" elbilarna och nu nyare. Det är väldigt stor skillnad bara på de 7 åren.

Storhelger och semesterresor har inte varit något problem för mig, men då har jag inte heller snålat och väntat på billigaste laddarna om det är kö utan tagit en annan som kostat några kr mer. Jag har seriöst inte väntat mer än 5 minuter på en laddare på 5 år. Senast jag fick vänta länge var när jag vintertid hade en Leaf 40kWh och skippade laddning i Uppsala på väg hem för att jag tänkte det skulle vara smidigare att ta det i Tierp... men på den tiden fanns det bara enstaka laddare och det stod en där som skulle ladda lite väl länge så jag fick vänta i 25 minuter.

Nu finns det så många alternativ nästan överallt att det är extremt ovanligt att man ska behöva köa (om man inte bestämt måste ladda på t.ex Ionity).

En av mina elbilar är nu snart 6 år och har rullat 12600 mil. Jag har ingen märkbar försämring av batteriet på den. Den har dessutom ett rätt litet batteri (28kWh) så antalet cykler blir betydligt fler än på modernare elbilar.

Både den och den Polestar jag kör har funkar extremt bra nu senaste tiden i kyla. Snabb värme och startar såklart alltid. Räckvidden blir såklart mindre. I -21 har jag varit nere på bara ca 270km räckvidd mot för ca 400km på sommaren. Men då den ändå kunnat snabbladda i hög hastighet pga förvärmning (vissa elbilar utan det har jag läst om fått problem med laddhastigheten i kylan) så har det inte varit något problem för mig.

De bilar som kommer ut idag och senaste åren kommer klara sig bra mycket längre än 10 år. De har bättre batterihantering än många äldre (t.ex bra aktiv batterikylning och värmning) samt har generellt större batterier, alltså färre cykler per mil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 18 jan 2024 14:50
Jag är 100% övertygad om att elbilar kommer dominera totalt när det gäller bruksbilar.

Fossilerna är "färdigutvecklade" och kommer vara ungefär likadana om 10 år.

Elbilarna kommer med största sannolikhet ladda snabbare, ha billigare batterier som håller ännu längre och ha bättre räckvidd/lägre förbrukning.

Som bruksbil är det för mig uppenbart att elbilen:
* Är mer praktisk pga hemmaladdning är en större fördel än nackdelen med laddning på resor.
* Har lägre servicebehov.
* Har lägre drivmedelskostnader.
* Är roligare samt smidigare att köra pga direkt vrid och mindre vibrationer/buller.

Gällande livslängd så tror jag elbilen kommer utvecklas till att hålla längre och bättre än fossilen.

Gällande prisbild så kommer priserna falla pga en kombination av billigare batterier och en brutal konkurrens mellan "Legacy", Tesla, "Kina" och sen alla stora "Brands" som är inne på att bygga elbilar som Sony, ev Apple, ev Samsung osv.

Miljöaspekten tror jag bara kommer bli viktigare. Både i form av att folk kommer bry sig mer ju närmare vi är katastrofen, men även i form av straffavgifter för smutsiga bilar och/eller incitament för elbilar.

Jo ja... Visst. Men hur ser ett samhälle ut med nästan 100% elbilar i trafik? Går det att bygga hundratals miljoner elbilar tillräckligt snabbt för att nå klimatmålen?

Hur skulle laddstationer längs de större motorvägsstråken nere i Europa behöva se ut? Hur stor yta? Finns kapacitet i näten? Bara att bygga laddstationer längs E4:an är en utmaning och det är, som vi alla vet, en liten landsväg jämfört med t ex A7.


I somras fanns det ca 250 000 elbilar i Sverige. Ändå är det trångt vid laddarna. Vi skulle behöva 15-20 dubbla kapaciteten. Det låter kanske görbart men det behövs 15-20 st "Mantorp", 15-20 st "Linköping" osv. Alternativt bygga ut Mantorp till 600- 800 platser osv. Jag tror det är mycket svårt och då är vi ändå ett glest befolkat land med hög nivå på infrastrukturen.

Därför tror jag längre räckvidd är ett måste. Kan du öka räckvidden med i snitt 50% så kanske behovet av snabbladdning minskar med typ 80-90%?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Verdi_ »

joel80 skrev: 18 jan 2024 15:29
Kört elbil i 7 år nu. Haft de "gamla" elbilarna och nu nyare. Det är väldigt stor skillnad bara på de 7 åren.

Storhelger och semesterresor har inte varit något problem för mig, men då har jag inte heller snålat och väntat på billigaste laddarna om det är kö utan tagit en annan som kostat några kr mer. Jag har seriöst inte väntat mer än 5 minuter på en laddare på 5 år. Senast jag fick vänta länge var när jag vintertid hade en Leaf 40kWh och skippade laddning i Uppsala på väg hem för att jag tänkte det skulle vara smidigare att ta det i Tierp... men på den tiden fanns det bara enstaka laddare och det stod en där som skulle ladda lite väl länge så jag fick vänta i 25 minuter.

Nu finns det så många alternativ nästan överallt att det är extremt ovanligt att man ska behöva köa (om man inte bestämt måste ladda på t.ex Ionity).

En av mina elbilar är nu snart 6 år och har rullat 12600 mil. Jag har ingen märkbar försämring av batteriet på den. Den har dessutom ett rätt litet batteri (28kWh) så antalet cykler blir betydligt fler än på modernare elbilar.

Både den och den Polestar jag kör har funkar extremt bra nu senaste tiden i kyla. Snabb värme och startar såklart alltid. Räckvidden blir såklart mindre. I -21 har jag varit nere på bara ca 270km räckvidd mot för ca 400km på sommaren. Men då den ändå kunnat snabbladda i hög hastighet pga förvärmning (vissa elbilar utan det har jag läst om fått problem med laddhastigheten i kylan) så har det inte varit något problem för mig.

De bilar som kommer ut idag och senaste åren kommer klara sig bra mycket längre än 10 år. De har bättre batterihantering än många äldre (t.ex bra aktiv batterikylning och värmning) samt har generellt större batterier, alltså färre cykler per mil.

Jag med men till skillnad från dig märker jag ingen större skillnad. Kört Model S hela tiden. :) Förr var det färre SuC att hoppa mellan men de var å andra sidan nästan alltid tomma.

Enskilt är det såklart inga problem att köra elbil men nu tänkte jag vi skulle höja blicken och försöka föreställa oss ett samhälle med enbart elbilar. Hur skulle 08:ornas fjälltrafik se ut? Hur ser laddstationerna ut längs Autobahn? Osv.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Hammar »

Problemen vid storhelgerna kommer att minska betydligt när långtradarna börjar köra på el.
När lastbilarna laddas nattetid under 9+ timmar de står still, så behöver de en effekt på säg 80-250KW.
Kommer att finnas gott om effekt att snabbladda både lastbilar och personbilar dagtid.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av sebiva »

En sak som kommer minska trycket på snabbladdarna är ett väl utbyggt nät av destinationsladdning. Jag tror att en stor del av snabbladdningen som görs idag är på grund av att man inte kan lita på att det finns laddning dit man ska eller där bilen står still i allmänhet. Skulle tro att en bra bit över 80% av snabbladdningen vi gjort under de senaste 3 åren är på grund av att vi inte haft destinationsladdning dit vi skulle.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 18 jan 2024 14:02
Jag själv kör gärna vidare på el så det är inte det vi diskuterar utan huruvida ett samhälle med 85-90% elbilar skulle te sig. Nationellt och globalt. Är det ens möjligt inom de närmaste decennierna?
Kör själv gärna vidare på både bensinbilar och elbilar, men ser ingen som helst orsak till att det inte skulle vara möjligt?

Elbilstillverkingen och batteritillverkning har skalat upp mycket snabbt på marknaden, och den tekniska och marknadsmässiga utvecklingen löser alla praktiska problem (även om det kan absolut bli lite pumpar på vägen).

Absolut att det går.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Jerker »

Jag ser inga problem med att bara ha elbil. Har kört enbart elbil själv sedan 2016 och min sambo sedan snart tre år tillbaka. Vi har aldrig några problem på långkörningar. Dels ser vi det som att man får planera sin resa rätt, dels ser vi det inte som ett problem om man tvingas vänta lite innan man får ladda.

I trådstarten tas problemet med att ingen vill ha en elbil äldre än 10 år upp. Problemet är väl då att man riskerar att råka ut för en stor kostnad för ett havererat batteri. Jag ser det som att det krävs två faktorer för att den skräcken ska försvinna:
1. En särskild batteriförsäkring som tar vid efter att tillverkargarantin har gått ut.
2. Fler verkstäder som kan laga batterier till en mycket lägre kostnad än ett batteribyte innebär.

Vi har ju sett att det ofta är rätt enkla och billiga reparationer som krävs för att få liv i ett dött batteri så detta kommer inte att vara något problem i framtiden.

Men just nu kan jag förstå om man drar sig för att köpa en 10 år gammal elbil eftersom de flesta har mycket mindre batterier än dagens bilar och dessutom har andra brister. Dagens bilar om 10 år kommer att ha mycket större lockelse på marknaden eftersom bilarna nu i princip är "färdigutvecklade", till skillnad från Zoe och Leaf.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av tor-ake »

Verdi_ skrev: 18 jan 2024 15:35
Enskilt är det såklart inga problem att köra elbil men nu tänkte jag vi skulle höja blicken och försöka föreställa oss ett samhälle med enbart elbilar. Hur skulle 08:ornas fjälltrafik se ut? Hur ser laddstationerna ut längs Autobahn? Osv.
Just fjälltrafiken har sin lösning som någon annan sade, i destinationsladdarna. Och de flesta boendena har väldimensionerade elanslutningar pga elvärme och bastu så nätet klarar en hel del redan nu.
Själv åker jag relativt ofta, och om jag vet 100% att jag har destinationsladdning så behöver jag "bara" ett stopp på vägen från 08 till Vemdalen, Bydalen, Sälen, och det är med en 3a med LFP utan takbox och utan släpvagn.
Om vi tittar 10 år in i framtiden så är det nog sannolikt att jag då valt en bil med 100kWh och då är det noll laddstopp från 08 till fjällen.
Kommer dock även om 10 år behöva en matpaus på resan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11576
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev: 18 jan 2024 15:15
Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..

Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
Jo, så är det absolut i dag. Men TS frågade om de kommande decennierna. Dvs. jag tolkar TS att han undrar om detta kan komma att ha lösts inom 20-30 år.

Med den tidshorizonten så är jag 100% övertygad att man hittat lösningar på även detta problem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av jonasl »

sebiva skrev: 18 jan 2024 16:28
En sak som kommer minska trycket på snabbladdarna är ett väl utbyggt nät av destinationsladdning. Jag tror att en stor del av snabbladdningen som görs idag är på grund av att man inte kan lita på att det finns laddning dit man ska eller där bilen står still i allmänhet. Skulle tro att en bra bit över 80% av snabbladdningen vi gjort under de senaste 3 åren är på grund av att vi inte haft destinationsladdning dit vi skulle.
Helt sant. Nu behövs alltid marginaler.

Tror också att fixeringen vid jättehöga laddhastigheter kommer minska vartefter marknaden mognar och vi blir mera vana. Vid köpcenter, restauranger osv finns inget behov av att kunna ladda på 15-20 minuter. Om vi äter vid laddstopp får jag ALLTID gå och flytta bilen, ofta innan maten ens har kommit. För att göra laddstoppen effektiva med tre barn så brukar vi ofta beställa mat, se till att alla barnen kissar, hämta maten och äta i farten. Laddhastigheten är det minsta problemet vid sådana stopp.

När man bara laddar och inget annat så är läget förstås ett annat, men effekt kostar pengar och jag tror det kommer synas tydligare i framtiden med mera diffrentierad prissättning på laddning utifrån effekt.

I vår BRF betalar vi 86 kr / kW i effektavgift, per månad. Laddoperatörerna har säkert en bättre deal, men 4x250kW är ändå 50 kkr per månad utöver alla andra kostnader om de betalar ca 30% mindre än Ellevios listpris.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av granlundii »

Här i Norden tror jag nog att vi småningom kommer upp i 60-80 % elbilar på vägarna. Tyvärr ser ju situationen inte alls lika bra ut i största delarna av världen, i många stora länder kommer det ju tyvärr ta jättelänge innan man ens är uppe i 20%. So globalt tycker jag inte man kan säga att omställningen går snabbt, men nog här i Norden.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av Elputte »

Verdi_ skrev: 18 jan 2024 14:58
Elputte skrev: 18 jan 2024 14:21
Det räcker med att titta till väster och vår närmaste granne så har du svaret.
Jag vet helt ärligt inte vad du menar.
Jag menar bara att elbilarna är här för att stanna. Norge ligger lite före oss. Visst det är lite växtvärk och omgivningen inte optimerad för elbilar ännu men det kommer säkert ikapp tex laddmöjligheter överallt alltid tillgängligt. Det finns inte en chans att fossilbilar kommer att börja säljas igen i Norge i framtiden och bli populärare en elbilar som dessutom sjunker i pris och blir bättre för varje år.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Förbjuden tanke: Kommer elbilar verkligen bli normen?

Inlägg av NiklasTesla »

jonasl skrev: 18 jan 2024 15:20
Merkostnaden för att ha två bilar är rätt rejäl, att ha en fossilbil som mest står för att endast rulla vid en del långa resor är ren kapitalförstöring imho. Vi åker en hel del längre resor men har fortfarande inte behövt stå i kö, tvärtom är det oftast ganska tomt på laddplatserna.

Tror också att många överskattar laddbehovet. Många av resorna är <35 mil och då behöver vi inte stanna och ladda alls.

MEN jag skulle personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda hemma. Dyrt och bökigt för de flesta.
Snart 18000mil med elbil utan att kunna ladda hemma och det fungerar finfint.

Skulle krävas minst gratis bensin och service för att jag skall fundera på att köpa fossilbil igen (lär inte hända med andra ord).

Omställningen kan sakta in men den kommer att ske.

MVH
Skriv svar