Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..
Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
Jag har åkt många storhelger och jag kanske haft tur, men har bara ökat en enda gång, då jag medvetet valde en station som jag visste var köbelagd - Jönköping.
Sensmoral: välj en station som inte är så full. Slipp köa.
Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..
Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
Jag har åkt många storhelger och jag kanske haft tur, men har bara ökat en enda gång, då jag medvetet valde en station som jag visste var köbelagd - Jönköping.
Sensmoral: välj en station som inte är så full. Slipp köa.
Funkar inte eftersom status uppdateras för långsamt. Den enda gången jag har köat hävdade Navigatorn 3 lediga platser 30 minuter innan ankomst. Väl på plats var det fullt och en i kö.
Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..
Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
Jag har åkt många storhelger och jag kanske haft tur, men har bara ökat en enda gång, då jag medvetet valde en station som jag visste var köbelagd - Jönköping.
Sensmoral: välj en station som inte är så full. Slipp köa.
Funkar inte eftersom status uppdateras för långsamt. Den enda gången jag har köat hävdade Navigatorn 3 lediga platser 30 minuter innan ankomst. Väl på plats var det fullt och en i kö.
Jo men 30 minuter senare är troligen inte en enda av de bilarna kvar. Inte helt lätt att se 30 minuter in i framtiden. Speciellt om laddaren är öppen för alla.
Vad visade navigatorn när ni kom fram?
Sedan är det nästan alltid några platser blockade av bilar med laddporten på fel plats.
Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..
Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
Jag har åkt många storhelger och jag kanske haft tur, men har bara ökat en enda gång, då jag medvetet valde en station som jag visste var köbelagd - Jönköping.
Sensmoral: välj en station som inte är så full. Slipp köa.
Funkar inte eftersom status uppdateras för långsamt. Den enda gången jag har köat hävdade Navigatorn 3 lediga platser 30 minuter innan ankomst. Väl på plats var det fullt och en i kö.
Jo men 30 minuter senare är troligen inte en enda av de bilarna kvar. Inte helt lätt att se 30 minuter in i framtiden. Speciellt om laddaren är öppen för alla.
Vad visade navigatorn när ni kom fram?
Sedan är det nästan alltid några platser blockade av bilar med laddporten på fel plats.
Navigatorn/kartan visade 3 lediga ända tills vi kom fram.
Alla platser var upptagna "på riktigt". Linköping Påskdagen.
Det ironiska är att vi valde att åka på Påskdagen istället för Annandag Påsk med förhoppning om att det skulle vara mindre trafik.
Navigatorn/kartan visade 3 lediga ända tills vi kom fram.
Alla platser var upptagna "på riktigt". Linköping Påskdagen.
Det ironiska är att vi valde att åka på Påskdagen istället för Annandag Påsk med förhoppning om att det skulle vara mindre trafik.
Linköping är hopplöst dåligt planerad iom att man kan köra in mot de laddarna på minst tre olika sätt, så det går inte köa ordentligt. Däremot finns det många andra laddare, men jag vill inte hålla på och fippla på telefonen när jag kör för att se om de är lediga eller inte. Sedan Mantorp öppnade väljer jag alltid den istället för Linköping.
Personligen kan jag säga att jag inte kännt jag vill ta steget till 100% elbil just med tanke på köer på storhelger. Jag hade de länge som mål men efter att ha läst om problem just vid storhelger så betalar jag hellre mer för att diesel för att slippa dessa köer..
Vi har en diesel och en id3, på detta sätt så kör vi (min familj) typ 75% av våra mil på el. Vi kör även flera semestrar/roadtrips med id3 men då är de när det inte är västa beläggningen på laddarna.
Jag har åkt många storhelger och jag kanske haft tur, men har bara ökat en enda gång, då jag medvetet valde en station som jag visste var köbelagd - Jönköping.
Sensmoral: välj en station som inte är så full. Slipp köa.
Funkar inte eftersom status uppdateras för långsamt. Den enda gången jag har köat hävdade Navigatorn 3 lediga platser 30 minuter innan ankomst. Väl på plats var det fullt och en i kö.
Jo men 30 minuter senare är troligen inte en enda av de bilarna kvar. Inte helt lätt att se 30 minuter in i framtiden. Speciellt om laddaren är öppen för alla.
Vad visade navigatorn när ni kom fram?
Sedan är det nästan alltid några platser blockade av bilar med laddporten på fel plats.
Navigatorn/kartan visade 3 lediga ända tills vi kom fram.
Alla platser var upptagna "på riktigt". Linköping Påskdagen.
Det ironiska är att vi valde att åka på Påskdagen istället för Annandag Påsk med förhoppning om att det skulle vara mindre trafik.
Trist.
Men då måste något hängt sig. För normalt uppdateras statusen hela tiden.
Jag har suttit i bilen under laddning många gånger och sett hur statusen uppdateras så fort en bil lämnar eller kommer dit och börjar ladda. Det är i princip ingen fördröjning.
Navigatorn/kartan visade 3 lediga ända tills vi kom fram.
Alla platser var upptagna "på riktigt". Linköping Påskdagen.
Det ironiska är att vi valde att åka på Påskdagen istället för Annandag Påsk med förhoppning om att det skulle vara mindre trafik.
Linköping är hopplöst dåligt planerad iom att man kan köra in mot de laddarna på minst tre olika sätt, så det går inte köa ordentligt. Däremot finns det många andra laddare, men jag vill inte hålla på och fippla på telefonen när jag kör för att se om de är lediga eller inte. Sedan Mantorp öppnade väljer jag alltid den istället för Linköping.
Håller med, vi väljer också Mantorp istället för Jönköping, Ödeshög och Linköping.
Istället har Zipse varnat för minskad efterfrågan på elbilar i Tyskland – och istället förespråkat satsningar på förbränningsfordon, hybrider och även vätgasdrivna bilar.
Vätgasdrivna bilar tror jag är galen waste för BMW att fortsätta satsa på.
Sedan är det inte så konstigt att det får en dipp i Tyskland under en lågkonjunktur, och när man dessutom tagit bort bidragen för elbilar (om jag minns rätt).
Tänkt på att tråden handlar om på 20+ år sikt. Under en sådan tidshorisont är det rätt ointressant om det blir en kortsiktigt på dipp på något/några få år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Navigatorn/kartan visade 3 lediga ända tills vi kom fram.
Alla platser var upptagna "på riktigt". Linköping Påskdagen.
Det ironiska är att vi valde att åka på Påskdagen istället för Annandag Påsk med förhoppning om att det skulle vara mindre trafik.
Linköping är hopplöst dåligt planerad iom att man kan köra in mot de laddarna på minst tre olika sätt, så det går inte köa ordentligt. Däremot finns det många andra laddare, men jag vill inte hålla på och fippla på telefonen när jag kör för att se om de är lediga eller inte. Sedan Mantorp öppnade väljer jag alltid den istället för Linköping.
Håller med, vi väljer också Mantorp istället för Jönköping, Ödeshög och Linköping.
Så länge det råder stabil efterfråga på laddning kommer det att byggas laddare - vem vill inte äga en ”maskin” som säljer något i ena änden för 3-5kr som köps in för 0,5kr… Vore intressant att få en bild av SuC nätverket i Sverige som en separat business unit.
Så länge det råder stabil efterfråga på laddning kommer det att byggas laddare - vem vill inte äga en ”maskin” som säljer något i ena änden för 3-5kr som köps in för 0,5kr… Vore intressant att få en bild av SuC nätverket i Sverige som en separat business unit.
Fast det ska täcka väldigt mycket också. Krävs att laddaren är välbesökt.
Så länge det råder stabil efterfråga på laddning kommer det att byggas laddare - vem vill inte äga en ”maskin” som säljer något i ena änden för 3-5kr som köps in för 0,5kr… Vore intressant att få en bild av SuC nätverket i Sverige som en separat business unit.
Finns alltså fortfarande människor som tror att laddoperatörerna köper in elen för 50öre/kWh.
Trodde faktiskt vi var förbi den tiden.
Bara energiskatt för dessa abonnemang är 39,2 öre per kWh.
Till detta kommer ett abonnemang, elöverföringsavgift och sen då effektavgiften på det.
Och effektavgiften kan vara så hög som 50:-/KW/mån under vinterhalvåret. (Lågspänningsabbonemnag, ett högspänning ligger på ca 25-30:-/kw/mån men har då betydligt högre årsavgifter)
Begagnatpriserna är ju helt bananas. Här är två tyska premiumbilar som är lika gamla och som gått ungefär lika långt och där elbilen antagligen var flera hundra tusen dyrare som ny.
Så länge det råder stabil efterfråga på laddning kommer det att byggas laddare - vem vill inte äga en ”maskin” som säljer något i ena änden för 3-5kr som köps in för 0,5kr… Vore intressant att få en bild av SuC nätverket i Sverige som en separat business unit.
Finns alltså fortfarande människor som tror att laddoperatörerna köper in elen för 50öre/kWh.
Trodde faktiskt vi var förbi den tiden.
Bara energiskatt för dessa abonnemang är 39,2 öre per kWh.
Till detta kommer ett abonnemang, elöverföringsavgift och sen då effektavgiften på det.
Och effektavgiften kan vara så hög som 50:-/KW/mån under vinterhalvåret. (Lågspänningsabbonemnag, ett högspänning ligger på ca 25-30:-/kw/mån men har då betydligt högre årsavgifter)
Tesla har väl en marginal på 10% ish på SuperCharging. Det borde ge en hyfsad bild över läget om man tittar på deras priser.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Så länge det råder stabil efterfråga på laddning kommer det att byggas laddare - vem vill inte äga en ”maskin” som säljer något i ena änden för 3-5kr som köps in för 0,5kr… Vore intressant att få en bild av SuC nätverket i Sverige som en separat business unit.
Finns alltså fortfarande människor som tror att laddoperatörerna köper in elen för 50öre/kWh.
Trodde faktiskt vi var förbi den tiden.
Bara energiskatt för dessa abonnemang är 39,2 öre per kWh.
Till detta kommer ett abonnemang, elöverföringsavgift och sen då effektavgiften på det.
Och effektavgiften kan vara så hög som 50:-/KW/mån under vinterhalvåret. (Lågspänningsabbonemnag, ett högspänning ligger på ca 25-30:-/kw/mån men har då betydligt högre årsavgifter)
Tesla har väl en marginal på 10% ish på SuperCharging. Det borde ge en hyfsad bild över läget om man tittar på deras priser.
Harry resonerar som min far.
Snart är den generationen borta...
Vissa punkter kan jag i och för sig hålla med om. Som att merparten av alla elbilar är alldeles för tunga. Han berömmer ju också Tesla för att de fokuserar på aerodynamik och att de försöker hålla vikten nere. Jag tycker det är absurt att personbilar ska tillåtas väga 3 ton bara för att de går på el.
Harry resonerar som min far.
Snart är den generationen borta...
Vissa punkter kan jag i och för sig hålla med om. Som att merparten av alla elbilar är alldeles för tunga. Han berömmer ju också Tesla för att de fokuserar på aerodynamik och att de försöker hålla vikten nere. Jag tycker det är absurt att personbilar ska tillåtas väga 3 ton bara för att de går på el.
Visst har han rätt i en hel del, men slutsatsen att elbilar inte är redo för den stora massan är fel. Tekniken är tillräckligt bra idag.
Det enda som behövs är större volymer och följande lägre priser. För att komma dit behöver fler välja elbil idag, vilket kan kräva stimulanser.
Harry som inte direkt har brist på stålar borde dra sitt strå till stacken tycker jag, det är ju sånna som han som kan få folk att byta.
Begagnatpriserna är ju helt bananas. Här är två tyska premiumbilar som är lika gamla och som gått ungefär lika långt och där elbilen antagligen var flera hundra tusen dyrare som ny.
Man kan inte ta ett enstaka exempel från blocket och dra stora växlar på det. Det finns en 540 i xDrive touring med nypris på dryga miljonen och om jag inte minns fel så såldes e-tron med stora rabatter för ett par år sedan så man kunde få en ny för om det var 800'. Helt rimligt att hitta en etron för 549 och en 540i för lite mer.
Jag hittar också flera 540s med låga mil för under 500' och flera 2021 etrons över 700'.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Istället har Zipse varnat för minskad efterfrågan på elbilar i Tyskland – och istället förespråkat satsningar på förbränningsfordon, hybrider och även vätgasdrivna bilar.
Vätgasdrivna bilar tror jag är galen waste för BMW att fortsätta satsa på.
Sedan är det inte så konstigt att det får en dipp i Tyskland under en lågkonjunktur, och när man dessutom tagit bort bidragen för elbilar (om jag minns rätt).
Tänkt på att tråden handlar om på 20+ år sikt. Under en sådan tidshorisont är det rätt ointressant om det blir en kortsiktigt på dipp på något/några få år.
Tror även att marknaden för dyra bilar, oavsett drivlina (och för den delen andra dyra kapitalvaror) får oftast en tillfällig nergång både i en djup lågkonjunktur som vi är påväg in i, och även när kostanden för kapital ökar. Man får ser framtiden förbi de närmaste åren.
Fluktuationer förkommer på alla marknader, och det gäller att klara av att se de stora trenderna, istället för att stirra sig blind enbart på nuläget.
På 10, 20, 30 års sikt så kommer detta inte spela någon som helst roll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Begagnatpriserna är ju helt bananas. Här är två tyska premiumbilar som är lika gamla och som gått ungefär lika långt och där elbilen antagligen var flera hundra tusen dyrare som ny.
Man kan inte ta ett enstaka exempel från blocket och dra stora växlar på det. Det finns en 540 i xDrive touring med nypris på dryga miljonen och om jag inte minns fel så såldes e-tron med stora rabatter för ett par år sedan så man kunde få en ny för om det var 800'. Helt rimligt att hitta en etron för 549 och en 540i för lite mer.
Jag hittar också flera 540s med låga mil för under 500' och flera 2021 etrons över 700'.
Jämför du verkligen samma årsmodell och liknande utrustning?
Begagnatpriserna är ju helt bananas. Här är två tyska premiumbilar som är lika gamla och som gått ungefär lika långt och där elbilen antagligen var flera hundra tusen dyrare som ny.
Man kan inte ta ett enstaka exempel från blocket och dra stora växlar på det. Det finns en 540 i xDrive touring med nypris på dryga miljonen och om jag inte minns fel så såldes e-tron med stora rabatter för ett par år sedan så man kunde få en ny för om det var 800'. Helt rimligt att hitta en etron för 549 och en 540i för lite mer.
Jag hittar också flera 540s med låga mil för under 500' och flera 2021 etrons över 700'.
Jämför du verkligen samma årsmodell och liknande utrustning?
Jag har tyvärr inte priserna för Audis och BMWs utrustning i huvudet men jag har svart bälte i blocketkunskap. (Har t.o.m. jobbat på blocket i fem år) Går inte att dra slutsatser om vad bilar kostar utifrån enstaka annonser! Det finns stollar som tror att en viss utrustning eller färg gör en bil unik och extra värdefull och sätter priset därefter.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Begagnatpriserna är ju helt bananas. Här är två tyska premiumbilar som är lika gamla och som gått ungefär lika långt och där elbilen antagligen var flera hundra tusen dyrare som ny.
Man kan inte ta ett enstaka exempel från blocket och dra stora växlar på det. Det finns en 540 i xDrive touring med nypris på dryga miljonen och om jag inte minns fel så såldes e-tron med stora rabatter för ett par år sedan så man kunde få en ny för om det var 800'. Helt rimligt att hitta en etron för 549 och en 540i för lite mer.
Jag hittar också flera 540s med låga mil för under 500' och flera 2021 etrons över 700'.
Jämför du verkligen samma årsmodell och liknande utrustning?
Jag har tyvärr inte priserna för Audis och BMWs utrustning i huvudet men jag har svart bälte i blocketkunskap. (Har t.o.m. jobbat på blocket i fem år) Går inte att dra slutsatser om vad bilar kostar utifrån enstaka annonser! Det finns stollar som tror att en viss utrustning eller färg gör en bil unik och extra värdefull och sätter priset därefter.
Tyckte jag kollade på flera och att de låg ungefär där. Men visst, ge mig ett exempel på en välutrustad 540iX Touring från 2021 för under 500...
Jag räknade TCO på de där bilarna för mig själv med 4000 mil per år. BMW:n hamnade på 17 tusen per månad och Audin på 11 tusen.