Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av bjornnilsson »

Från ingressen i Dagens Nyheter:

För 15 år sedan skrotade Trafikverket och polisen planer på att även mäta hur fort bilar kör mellan fartkamerorna, påverkade av FRA-debatt om övervakningssamhälle och oro för kvällstidningarnas rubriker.

Nu anser myndigheten att tiden är mogen – och att det kan spara sju liv per år.


Artikeln är förmodligen bakom betalvägg:
https://www.dn.se/ekonomi/trafikverket- ... kamerorna/

Att sänka risken för dödsolyckor är eftersträvansvärt. Men med det sagt.. Jag tycker själv inte att detta är rätt väg att gå.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11577
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev: 18 jan 2024 17:01
Från ingressen i Dagens Nyheter:

För 15 år sedan skrotade Trafikverket och polisen planer på att även mäta hur fort bilar kör mellan fartkamerorna, påverkade av FRA-debatt om övervakningssamhälle och oro för kvällstidningarnas rubriker.

Nu anser myndigheten att tiden är mogen – och att det kan spara sju liv per år.


Artikeln är förmodligen bakom betalvägg:
https://www.dn.se/ekonomi/trafikverket- ... kamerorna/

Att sänka risken för dödsolyckor är eftersträvansvärt. Men med det sagt.. Jag tycker själv inte att detta är rätt väg att gå.
Norge och andra länder jag åkt i har haft detta i många år. Sedan kan man ju alltid diskutera kring detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Verdi_ »

Bara de inte sätter upp kameror längs E4 så är det ok för mig. :D

Då kanske jag kan köpa en E-Tron till sist ändå om jag ändå måste hålla hastigheten för att få rimlig räckvidd.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av jonasl »

Måste man ha snitthastighet över 90 för att få böter på 90-väg, tro?

Det är ju inte helt enkelt att hålla upp medelhastigheten över tid ens om man försöker.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 18 jan 2024 18:25
Måste man ha snitthastighet över 90 för att få böter på 90-väg, tro?

Det är ju inte helt enkelt att hålla upp medelhastigheten över tid ens om man försöker.
"hålla upp medelhastigheten"?...

Det är ganska lätt att hålla 90-94 km/h ifall man har en vanlig dum farthållare... Och det borde väl gå med en Tesla också. I och för sig verkar ju Teslor fortf. göra en del spökbromsningar. Men så länge man inte försöker sig på att 'kompensera' för eventuella sådana så borde det väl inte vara några problem med en Tesla heller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 18 jan 2024 18:58
jonasl skrev: 18 jan 2024 18:25
Måste man ha snitthastighet över 90 för att få böter på 90-väg, tro?

Det är ju inte helt enkelt att hålla upp medelhastigheten över tid ens om man försöker.
"hålla upp medelhastigheten"?...

Det är ganska lätt att hålla 90-94 km/h ifall man har en vanlig dum farthållare... Och det borde väl gå med en Tesla också. I och för sig verkar ju Teslor fortf. göra en del spökbromsningar. Men så länge man inte försöker sig på att 'kompensera' för eventuella sådana så borde det väl inte vara några problem med en Tesla heller...

Jag tror att han menar att det är mottrafikanter som sinkar en.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Bjelke »

Verdi_ skrev: 18 jan 2024 19:43
SwedishAdvocate skrev: 18 jan 2024 18:58
jonasl skrev: 18 jan 2024 18:25
Måste man ha snitthastighet över 90 för att få böter på 90-väg, tro?

Det är ju inte helt enkelt att hålla upp medelhastigheten över tid ens om man försöker.
"hålla upp medelhastigheten"?...

Det är ganska lätt att hålla 90-94 km/h ifall man har en vanlig dum farthållare... Och det borde väl gå med en Tesla också. I och för sig verkar ju Teslor fortf. göra en del spökbromsningar. Men så länge man inte försöker sig på att 'kompensera' för eventuella sådana så borde det väl inte vara några problem med en Tesla heller...

Jag tror att han menar att det är mottrafikanter som sinkar en.
Och svaret på frågan är ja, man måste ha en medelhastighet över 90 på en 90-sträcka
för att få böter…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av fth »

bjornnilsson skrev: 18 jan 2024 17:01
Att sänka risken för dödsolyckor är eftersträvansvärt. Men med det sagt.. Jag tycker själv inte att detta är rätt väg att gå.
Under förutsättning att man gör detta "rätt", vilket jag definierar som att man bara sparar informationen under den tid som krävs för att konstatera att någon överskridit hastighetsbegränsningen, så har jag svårt att se något problem med den här lösningen.

Så länge all information om bilar som inte överskridit hastighetsbegräsningen omedelbart raderas när tidsgränsen för fortkörning överskridits så finns det väl inga problem öht ur integritetssynvinkel med detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Lurkern »

Tror detta leder till kolonner av bilar där folk inte vågar köra om pga risken att få böter.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av bylund »

Lurkern skrev: 18 jan 2024 20:20
Tror detta leder till kolonner av bilar där folk inte vågar köra om pga risken att få böter.
Man får ju inte överskrida hastighetsgränsen när man kör om heller, så jag har svårt att tro att lagstiftaren ser det som ett problem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Elof »

fth skrev: 18 jan 2024 19:51
bjornnilsson skrev: 18 jan 2024 17:01
Att sänka risken för dödsolyckor är eftersträvansvärt. Men med det sagt.. Jag tycker själv inte att detta är rätt väg att gå.
Under förutsättning att man gör detta "rätt", vilket jag definierar som att man bara sparar informationen under den tid som krävs för att konstatera att någon överskridit hastighetsbegränsningen, så har jag svårt att se något problem med den här lösningen.

Så länge all information om bilar som inte överskridit hastighetsbegräsningen omedelbart raderas när tidsgränsen för fortkörning överskridits så finns det väl inga problem öht ur integritetssynvinkel med detta?

/fth
Det är väl svinbra om de kan fånga några riktiga skurkar också (eller istället) med systemet?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av A76 »

Skitförslag! Våra friheter försvinner en efter en..
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Johan_MSD100 »

Det är inte någon frihet att köra för fort..det är en skyldighet att hålla hastigheten.😱
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av themax »

A76 skrev: 18 jan 2024 20:53
Skitförslag! Våra friheter försvinner en efter en..
Du kommer alltid ha friheten att bryta mot lagen, men du måste vara medveten om att det kan få konsekvenser.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av A76 »

Johan_MSD100 skrev: 18 jan 2024 20:56
Det är inte någon frihet att köra för fort..det är en skyldighet att hålla hastigheten.😱
Friheten ligger snarast i att inte vara övervakad. Att ha mätning mellan punkter innebär realtidsövervakning av var individer befinner sig.
Är starkt emot den ökande mängden övervakning i alla sammanhang.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av chaffis75 »

Bra man kanske får några respektlösa på vägarna bötfälda, liten tröst men ett steg på vägen i att ha koll på våra vägar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av mikebike »

A76 skrev: 18 jan 2024 21:03
Johan_MSD100 skrev: 18 jan 2024 20:56
Det är inte någon frihet att köra för fort..det är en skyldighet att hålla hastigheten.😱
Friheten ligger snarast i att inte vara övervakad. Att ha mätning mellan punkter innebär realtidsövervakning av var individer befinner sig.
Är starkt emot den ökande mängden övervakning i alla sammanhang.
Det är nog bara en tidsfråga innan bilen själv rapporterar in att den körts för fort och sedan kommer böterna som ett brev på posten.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av fth »

A76 skrev: 18 jan 2024 21:03
Johan_MSD100 skrev: 18 jan 2024 20:56
Det är inte någon frihet att köra för fort..det är en skyldighet att hålla hastigheten.😱
Friheten ligger snarast i att inte vara övervakad. Att ha mätning mellan punkter innebär realtidsövervakning av var individer befinner sig.
Är starkt emot den ökande mängden övervakning i alla sammanhang.
Men som sagt, om man gör detta ”rätt” så innebär det ingen övervakning öht.

Varje par av stolpar skulle alltså bara behålla den information som behövs för avgöra om hastighetsbegränsningen överskridits. Så fort tidsgränsen för fortkörning passerats så raderas all information, ingen information skickas heller vidare till någon central uppföljning, endast om man faktiskt kör för fort så skickas informationen vidare.

Ett system som byggs enligt den modellen innebär enligt mig inga problem öht ur integritetssynpunkt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av DanneB »

Är tanken att de ska mäta mellan två fartkameror och inte mellan flera, så är det väl lätt att bara glida över till mötande körfält vid varannan stolpe. I sådana fall är det ju hur lätt som helst att komma undan. Ser folk som gör detta redan idag, när de passerar fartkameror för fort.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Elof »

A76 skrev: 18 jan 2024 21:03
Johan_MSD100 skrev: 18 jan 2024 20:56
Det är inte någon frihet att köra för fort..det är en skyldighet att hålla hastigheten.😱
Friheten ligger snarast i att inte vara övervakad. Att ha mätning mellan punkter innebär realtidsövervakning av var individer befinner sig.
Är starkt emot den ökande mängden övervakning i alla sammanhang.
Vad är problemet?
Själv tycker jag det är lite störigt att jag inte kan brassa på lite extra när förhållandena är perfekta.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Verdi_ »

bylund skrev: 18 jan 2024 20:37
Lurkern skrev: 18 jan 2024 20:20
Tror detta leder till kolonner av bilar där folk inte vågar köra om pga risken att få böter.
Man får ju inte överskrida hastighetsgränsen när man kör om heller, så jag har svårt att tro att lagstiftaren ser det som ett problem.
Ja den där är fin. 95% av alla omkörningar är olagliga.

Jag vet dock att det finns en viss pragmatism i bedömningen hos de flesta poliser gällande detta.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Fredrik j »

Det kräver först ägaransvar vid fortkörning förbi kamera. Som det är nu är det ju tandlöst när det räcker att fälla ner solskyddet.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av jonsalgerier »

mikebike skrev: 18 jan 2024 21:18
A76 skrev: 18 jan 2024 21:03
Johan_MSD100 skrev: 18 jan 2024 20:56
Det är inte någon frihet att köra för fort..det är en skyldighet att hålla hastigheten.😱
Friheten ligger snarast i att inte vara övervakad. Att ha mätning mellan punkter innebär realtidsövervakning av var individer befinner sig.
Är starkt emot den ökande mängden övervakning i alla sammanhang.
Det är nog bara en tidsfråga innan bilen själv rapporterar in att den körts för fort och sedan kommer böterna som ett brev på posten.😉
Tur att Postnord inte befattar sig med Tesla-post.
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Profion »

Blir lite ot nu, meen.
Inte särskilt svårt att kringå i och med att det än så länge inte är ägaransvar i sverige för hastighetsöverträdelser. Den liberala sidan av mig gillar inte riktigt när staten önskar spana/mäta/kontrollera invånarnas rörelser än mer än vad de redan gör. Är helt enkelt enligt mig en flytt av ribban i en obehaglig riktning.
Frihet förloras oftast inte i ett svep, detta sker med små steg i taget tills att man står på en plats där man inte alls hade kunnat tänka sig bara en kort tid innan.

Som sagt så fäller man bara ner solskyddet för att undkomma, så även idag. Frågan man då kan ställa sig är hur många far illa av incidenter som sker till följd av att solskydd fälls ner..

Om nu orsaken till den eskalerade kontrollen enligt pappa staten är att rädda 7 liv, ja då finns det nog lägre hängande frukt.

Whataboutism-mode:
Vi ska rädda 7 liv genom att kontrollera ett beteende som har en korrelation med dödsfallen.
Vi kommer inte stoppa försäljningen av cigaretter/röktobak och där 12000per/år kausalt dör till följd av beteendet.

Nä låt folket ha sitt opium så gör vi det lätta och behåller kontrollen.
Ett "social credit score" kommer närmare och närmare.
;)
//Micke

2023 M3P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

Inlägg av Gustafsson »

Sådana medelvärdeskameror har ju funnits ett tag i Norge. Sträckan de mäter på är ju oftast inte särskilt lång- typ några km. Sträckor med många avtagsvägar etc är ju mindre lämpliga för detta.
Om metoden används med omdöme tycker jag det kan vara bra. T.ex. att man använder dessa på sträckor med många olyckor. Det är ju inte buskörning man vill åt egentligen utan att minska allvarliga olyckor.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar