Sida 1 av 1
Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 01:43
av martinot
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 01:57
av expat
Dom har faktiskt lite på benen. Har man en bil med lite kortare räckvidd som inte kommer över krönet så att säga, så får man mycket kortare räckvidd med norrmännens test.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 06:59
av Collin87
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 09:20
av Swallat
Collin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 11:20
av Jaegaern
Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20
Collin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 11:31
av fth
Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20
Collin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Det kan dock gå fort om/när tillgången på billiga elbilar blir större, man ska inte underskatta komplexiteten och kostnaderna för den logistik som krävs för att hålla igång en flotta av ICE, i delar av Afrika är t.ex. solenergi redan den överlägset billigaste energikällan.
/fth
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 11:34
av Collin87
Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20
Collin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Ett antagande från din sida, jag har inte sagt att "hela världen är på gränsen till EL".
Är mycket väl medveten om att det finns stora delar av världen där omställningen till eldrift kommer ta längre tid, dessa regioner är inte heller dom mest köpstarka regionerna och därav inte så stor nybilsförsäljning öht.
Jag tror precis som jag sa, att Toyota inte kommer vara uppe i toppen inom några år. (jag kan få fel såklart)
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 19 jan 2024 22:01
av martinot
fth skrev: ↑19 jan 2024 11:31
Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20
Collin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Det kan dock gå fort om/när tillgången på billiga elbilar blir större, man ska inte underskatta komplexiteten och kostnaderna för den logistik som krävs för att hålla igång en flotta av ICE, i delar av Afrika är t.ex. solenergi redan den överlägset billigaste energikällan.
/fth
Jo, jag håller med. Nu har jag inte aktier i Tesla, en jag är väldigt glad att inte ha aktier på lång sikt i Toyota. Tror det finns mycket potentiellt fall i deras marknadsandelar och aktiekurs på 10 års sikt.
Hur som helst tycker jag det är riktigt pinsamt att de inte vill vara med i tester som är ytterst bra konsumentupplysningar. Inget jag hade tyckt varit förtroendeingivande om jag var potentiell Toyota-kund.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 20 jan 2024 10:45
av Sportbilsentusiasten
Jaegaern skrev: ↑19 jan 2024 11:20
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.
ja, kolla bara vad som händer nu med 25k€ elbilarna.
"bilar till halva priset, med dubbla räckvidden" är nära nu.
Toyota är VÄLDIGT långt efter.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 20 jan 2024 10:52
av airdrive
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 20 jan 2024 11:06
av BrooklynS
Swallat skrev: ↑19 jan 2024 09:20
Collin87 skrev: ↑19 jan 2024 06:59
martinot skrev: ↑19 jan 2024 01:43
Efter slakten i fjorårets test där deras forsök till elbil levererade usla 65% av WLTP så vågar inte Toyota vara med i årets upplaga. Trots att de säger att bilens programvara är uppdaterad och nu skall vara nära konkurrenskraftig. Uppenbart är det fortfarande dåligt.
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-vil ... est/263710
"Räckvidden är oväsentlig" menar den norska Toyotachefen - något bara en som inte kan leverera efter just detta kriterium kan klämma ur sig.
Skall vi räkna bort Toyota/Subaru som elbilsleverantör framöver?
Finns det hopp eller blir de bilvärldens Nokia och Kodak?
Tror tyvärr hoppet för Toyota börjar sina. Dom är alldeles för sena i sin omställning.
Med det sagt så tror jag absolut dom kommer överleva, men dom kommer inte vara uppe och slåss om att sälja mest bilar i framtiden.
Återigen en syn på att Hela världen är på gränsen till EL, i Europa och delar av moderna Asien kanske men större delen av världen är ganska långt från el, i Afrika , Asien och Sydamerika är Toyota fortfarande störst med hästlängder
Hur många nya bilar säljs där? Hur ser det ut med elbilsmarknaden i Asien? Kina?
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 20 jan 2024 11:19
av SwedishAdvocate
airdrive skrev: ↑20 jan 2024 10:52
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Rätt patetiskt att SVT väljer att intervjua just Toyota. De har ju bara en enda elbil i sortimentet – och det är ju dessutom en av de allra sämsta på hela den svenska elbilsmarknaden...

Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 20 jan 2024 11:41
av airdrive
Japp, precis vad jag tänkte också. Helt sjukt att han fick stå för nån slags ”sanning”….
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 22 jan 2024 11:21
av Jaegaern
Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2024 10:45
Jaegaern skrev: ↑19 jan 2024 11:20
Problemet är när man går över till elfordon även i de världsdelarna och konkurrenterna har tagit fram bilar till halva priset, med dubbla räckvidden och pålitlig mjukvara. Då kan inte Toyota fortsätta. Så det är väl tills dess de har på sig.
ja, kolla bara vad som händer nu med 25k€ elbilarna.
"bilar till halva priset, med dubbla räckvidden" är nära nu.
Toyota är VÄLDIGT långt efter.
Exakt. Och likt andra tillverkare så går det just nu att klistra på fasaden. Men det funkar inte när man inte kan få ner tillverkningskostnaden, i framtiden. Det går bara sålänge folk tolererar att behöva tanka sina bilar ibland, alltså PHEV.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 22 jan 2024 11:29
av Mickep
Skall vi säga "surt sa räven" om toyotaa uttande.
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 22 jan 2024 11:34
av Arctic Drifter
BrooklynS skrev: ↑20 jan 2024 11:06
Hur många nya bilar säljs där? Hur ser det ut med elbilsmarknaden i Asien? Kina?
Såldes mer elbilar i antal i Kina (4,4 miljoner) under 2022 än i Europa (1,6 miljoner).
För 2022 så utgjorde EV (BEV + PHEV) 14 % av nybilsförsäljningen world-wide:
Källa:
https://www.iea.org/data-and-statistics ... -explorer
Ska bli intressant när siffrorna för 2023 kommer!
Re: Toyota vägrar vara med på NAFs räkviddstest!
Postat: 22 jan 2024 18:38
av martinot
SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2024 11:19
airdrive skrev: ↑20 jan 2024 10:52
Ja det blir mer och mer tydligt vad gäller Toyota. Särskilt tydligt blev det på SVT Aktuellt i går där toyotas representer förklarar varför det säljs färre elbilar. Han nämnde bland annat minskade subventioner som orsak och plånboksfrågor. Klart tydligt att han vill snacka upp fossilbilar…. Orsaken är mer och mer klar.
Rätt patetiskt att SVT väljer att intervjua just Toyota. De har ju bara en enda elbil i sortimentet – och det är ju dessutom en av de allra sämsta på hela den svenska elbilsmarknaden...
Det gäller inte alla nyheter och inslag, men tyvärr så brukar SVT vara duktiga på att hitta många kritiker till elbilar (som kanske ofta inte är helt representativa) och lyfta fram mer negativa saker med att köra och äga elbilar.
Om SVT dock skall vara kritiska mot någon elbil och elbilstillverkare, så borde göra ett inslag om Toyota, och hur deras elbilar är så dåliga att Toyota inte vill att de ens skall testas. Men ej tyvärr någon sådan nyhet hos SVT (kanske andra media plockar upp det småningom).