Adaptive headlights

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2258
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Adaptive headlights

Inlägg av frippe »

mikebike skrev: 02 feb 2024 07:33
Eftersom det tog typ 5 år innan den vanliga avbländningen blev nästan* lika bra som i min Volvo från 2014 har jag inte superhöga förväntningar.



*Idag tog jag bilen till jobbet på Östermalm, och två gånger tände bilen helljuset inne i stan.
Ja, tänder helljus inne i tätorter samt är ibland väldigt seg på att tända igen efter mötet passerat. Så ja, klart bättre på andra äldre bilar.

Pratade med en säljare om strålkastare, han blev helt tyst när jag sa att det vore trevligt med adaptiva framljus eftersom hårdvaran redan finns.
Men samtidigt sa han tydligt att han vet lika lite som alla andra, och inte mer bara för att han jobbar på tesla.

Men, hoppas går alltid.
Model Y LR.
Model S70D
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Arctic Drifter »

Pontus skrev: 01 feb 2024 15:38
Arctic Drifter skrev: 01 feb 2024 14:09
Dinsdale skrev: 01 feb 2024 13:31
Det vore helt fantastisk om det är sant, även om det så skulle vara en uppdatering som kostar pengar.
Nu var jag bara tvungen att göra den här:

box of chocolate.jpg

:D :lol: :) :x :mrgreen:
Inte riktigt sant, lite beroende på hur man är lagd så kan man väl säga:
- man vet att det alltid kommer finnas minst en romrussin...
- man vet att det alltid kommer att finnas minst en gräddkola

:)
Utgår du inte nu från att asken är oöppnad? Jag tänker att romrussin och gräddkolan kan ju redan vara plockade...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6402
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Adaptive headlights

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev: 02 feb 2024 03:36
spacecoin skrev:
Xeik skrev: 19 jan 2024 18:37
Jaha, så det är deras affärsidé. Till skillnad från alla andra biltillverkare då?
Nej det är ingen skillnad. Alla vill sälja nya bilar, och då kan man inte ge bort meningsfulla funktioner till gamla bilar. Att ha som huvudtes att Tesla (eller någon biltillverkare) uppgraderar tre år gamla bilar med en sån här funktion är i min mening ett recept för att bli rejält besviken.

Det är en myt att Teslor blir meningsfullt bättre över tid. Det kanske var sant för 3-4 år sedan. Nu är det mest nya spel och förändringar på marginalen. Ibland blir det bättre och ibland blir det sämre.

Att de skeppar förbättringar till funktioner som skulle ha funkat redan när bilen levererades t ex helljus-automatik eller torkarautomatiken för man inga poäng för av mig. Inte heller pruttkuddar och nya spel.

Men jag tar gärna vad under helgen om det är någon som vill sätta en hundring på att bilar innan refresherna får adaptiva strålkastare. Skriv här i tråden.
Är det för sent att satsa en hundring på att det kommer till de "gamla" bilarna? Bild
Nej, det är lugnt om du kan få Tesla att fixa blind spot warning för min MX först bara… ;) Fortfarande: Jag tror det när jag ser det.
henque19
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2023 14:04

Re: Adaptive headlights

Inlägg av henque19 »

Det verkar som vi med äldre M3 och MY kommer få adaptive headlights!

https://www.notateslaapp.com/news/1902/ ... are-update

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=eivissa
MYSR 2023
j_ingevaldsson
Inlägg: 21
Blev medlem: 29 apr 2023 23:09

Re: Adaptive headlights

Inlägg av j_ingevaldsson »

henque19 skrev: 02 feb 2024 11:59
Det verkar som vi med äldre M3 och MY kommer få adaptive headlights!

https://www.notateslaapp.com/news/1902/ ... are-update

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=eivissa
Det som diskuterats i tråden sedan igår... 😊
southofcold
Inlägg: 44
Blev medlem: 26 aug 2020 10:24
Ort: Lund

Re: Adaptive headlights

Inlägg av southofcold »

mikebike skrev: 02 feb 2024 07:33
Eftersom det tog typ 5 år innan den vanliga avbländningen blev nästan* lika bra som i min Volvo från 2014 har jag inte superhöga förväntningar.

*Idag tog jag bilen till jobbet på Östermalm, och två gånger tände bilen helljuset inne i stan.
Först vill jag mena att min S -23 inte är i närheten av min gamla Merca eller BMW från 2010-2017 (pre-Tesla) på automatisk avbländning. Men...

...värst av allt är nog det som du nämner sist. Att den, mitt inne i tätbebyggt område (villakvarter, i stan, etc.), gärna drar på helljus trots att det finns gott om annat ljus i omgivningen och lyktstolpar med vägbelysning var 20:e meter.. Kom igen! Kan man inte bara se till att om kameran ser lyktstolpar med tända ljus var 20:e meter så sätter den _inte_ på helljus. Känns ju lite som en no-brainer. Har de inte lyktstolpar i Kalifornien!?
Kör 2020 M3 LR, FSD och 2023 MS LR, FSD
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7635
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Adaptive headlights

Inlägg av mikebike »

southofcold skrev: 04 feb 2024 20:39
mikebike skrev: 02 feb 2024 07:33
Eftersom det tog typ 5 år innan den vanliga avbländningen blev nästan* lika bra som i min Volvo från 2014 har jag inte superhöga förväntningar.

*Idag tog jag bilen till jobbet på Östermalm, och två gånger tände bilen helljuset inne i stan.
Först vill jag mena att min S -23 inte är i närheten av min gamla Merca eller BMW från 2010-2017 (pre-Tesla) på automatisk avbländning. Men...

...värst av allt är nog det som du nämner sist. Att den, mitt inne i tätbebyggt område (villakvarter, i stan, etc.), gärna drar på helljus trots att det finns gott om annat ljus i omgivningen och lyktstolpar med vägbelysning var 20:e meter.. Kom igen! Kan man inte bara se till att om kameran ser lyktstolpar med tända ljus var 20:e meter så sätter den _inte_ på helljus. Känns ju lite som en no-brainer. Har de inte lyktstolpar i Kalifornien!?
Jag tror min gamla Volvo släckte helljuset när den såg lyktstolpar eftersom den släckte även på motorväg med belysning.
Annars borde ju "geofencing" fungera, bilen vet ju att den är på Strandvägen eller Valhallavägen i Stockholm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
henque19
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jan 2023 14:04

Re: Adaptive headlights

Inlägg av henque19 »

j_ingevaldsson skrev: 02 feb 2024 20:51
henque19 skrev: 02 feb 2024 11:59
Det verkar som vi med äldre M3 och MY kommer få adaptive headlights!

https://www.notateslaapp.com/news/1902/ ... are-update

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=eivissa
Det som diskuterats i tråden sedan igår... 😊
Jag blev lite för uppspelt för att orka gå tillbaks tillräckligt långt i tråden... :P
MYSR 2023
Gunnergard1337
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2022 17:36
Ort: Gbg
Referralkod: ts.la/mattias431869

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Gunnergard1337 »

Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 735
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Dinsdale »

Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Model 3 SR+ 18" 2021
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Arctic Drifter »

Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28
Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Adaptive headlights

Inlägg av RagWal »

Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28
Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Misstänker att det finns ett regelverk för att få "matrix" typgodkänt som inte finns i lagtexten. Det är ju varken helljus eller halvljus. Eller kanske båda och allt däremellan?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Arctic Drifter »

RagWal skrev: 05 feb 2024 13:05
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Misstänker att det finns ett regelverk för att få "matrix" typgodkänt som inte finns i lagtexten. Det är ju varken helljus eller halvljus. Eller kanske båda och allt däremellan?
Jag tänker att det är en variant på helljus. Man pratar ju i regel om "adaptivt helljus".

Finns följande definitioner i TSFS 2013:63:
helljusstrålkastare
strålkastare som avger helljus och är avsedd att belysa
vägen en lång sträcka framför fordonet; i begreppet
ingår även kurvstrålkastare och fjärrstrålkastare

halvljusstrålkastare
strålkastare som avger halvljus och är avsedd att
belysa vägen närmast framför fordonet
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5351
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RagWal skrev: 05 feb 2024 13:05
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28
Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Misstänker att det finns ett regelverk för att få "matrix" typgodkänt som inte finns i lagtexten. Det är ju varken helljus eller halvljus. Eller kanske båda och allt däremellan?
Nej det är inte både och, eller varken eller.
Det är helljus med partiell avbländning.
Det finns ingen "matrix funktion" för halvljus.
Model Y P
Model S P
Model S P
psaaf
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Adaptive headlights

Inlägg av psaaf »

Detektering av gatubelysning får gärna förbättras. Alternativt att helljuset inte automatiskt aktiveras förrän man överstiger en viss hastighet. Det är ju inte utan att man skäms lite när man spärrar helljuset i stackars cyklister och fotgängare :?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7635
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Adaptive headlights

Inlägg av mikebike »

psaaf skrev: 05 feb 2024 13:55
Detektering av gatubelysning får gärna förbättras. Alternativt att helljuset inte automatiskt aktiveras förrän man överstiger en viss hastighet. Det är ju inte utan att man skäms lite när man spärrar helljuset i stackars cyklister och fotgängare :?
Hastighetsspärr fanns förut, det är lika dåligt att man inte kan använda helljuset när man kör sakta som att helljuset tänds mitt inne i Stockholms innerstad eller i ett radhusområde.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Adaptive headlights

Inlägg av flamman »

Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28
Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Nyckelordet är väl ”oftast” i den meningen. Även belysta vägar kan anses ha otillfredställande belysning och där får man köra med hel-ljus. Lagen har ju just ordet ”tillfredsställande” av en anledning. Vad som är tillfredställande är mig veterligen inte definierat i lagen så jag antar att Gunnergard har all rätt att köra med hel-ljus när han upplever belysning som otillfredställande.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7635
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Adaptive headlights

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 05 feb 2024 16:50
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28
Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Nyckelordet är väl ”oftast” i den meningen. Även belysta vägar kan anses ha otillfredställande belysning och där får man köra med hel-ljus. Lagen har ju just ordet ”tillfredsställande” av en anledning. Vad som är tillfredställande är mig veterligen inte definierat i lagen så jag antar att Gunnergard har all rätt att köra med hel-ljus när han upplever belysning som otillfredställande.
Jag anser att belysningen är tillfredsställande på Sveavägen och på Valhallavägen. Det gör tydligen inte min bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Adaptive headlights

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 05 feb 2024 17:08
flamman skrev: 05 feb 2024 16:50
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28
Gunnergard1337 skrev: 05 feb 2024 12:04
Det hade varit kul med adaptive headlights, men har gärna kvar funktionen att den tänder upp helljuset inne i tätort!

Jag börjar ju bli gammal nu (40+) så uppskattar verkligen varje ljuskälla :D
Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Nyckelordet är väl ”oftast” i den meningen. Även belysta vägar kan anses ha otillfredställande belysning och där får man köra med hel-ljus. Lagen har ju just ordet ”tillfredsställande” av en anledning. Vad som är tillfredställande är mig veterligen inte definierat i lagen så jag antar att Gunnergard har all rätt att köra med hel-ljus när han upplever belysning som otillfredställande.
Jag anser att belysningen är tillfredsställande på Sveavägen och på Valhallavägen. Det gör tydligen inte min bil.
Kul ju! Men i stan är det väl enkelt att stänga av auto-läget. Lär väl dessutom typ alltid vara bilar på de gatorna så helljuset lär vara av oavsett.
Som jag fattat det så går nuvarande mjukvara på kart-data för var auto-helljus ska slås på och tar inte hänsyn till belysningsgrad på vägen. Får se om det ändras med nya versionen.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7635
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Adaptive headlights

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 05 feb 2024 22:10
mikebike skrev: 05 feb 2024 17:08
flamman skrev: 05 feb 2024 16:50
Arctic Drifter skrev: 05 feb 2024 12:57
Dinsdale skrev: 05 feb 2024 12:28

Adaptivt helljus innebär (om det fungerar) att helljuset är delvis på mycket längre innan man går ner på halvljus. I bästa fall går du inte ner på halvljus alls. Så det borde innebära mer tid med helljus i tätort, snarare än mindre.
Nu förutsätter inte jag att Tesla har koll på Trafikförordning (1998:1276), men det för man som föraren ha i alla fall:
70 § ...
Helljus får inte användas

1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
Tätorter har oftast tillfredsställande belysning, alltså ska inte helljuset vara aktiverat till någon del.
Om man nu vill följa regelverket :D
Nyckelordet är väl ”oftast” i den meningen. Även belysta vägar kan anses ha otillfredställande belysning och där får man köra med hel-ljus. Lagen har ju just ordet ”tillfredsställande” av en anledning. Vad som är tillfredställande är mig veterligen inte definierat i lagen så jag antar att Gunnergard har all rätt att köra med hel-ljus när han upplever belysning som otillfredställande.
Jag anser att belysningen är tillfredsställande på Sveavägen och på Valhallavägen. Det gör tydligen inte min bil.
Kul ju! Men i stan är det väl enkelt att stänga av auto-läget. Lär väl dessutom typ alltid vara bilar på de gatorna så helljuset lär vara av oavsett.
Som jag fattat det så går nuvarande mjukvara på kart-data för var auto-helljus ska slås på och tar inte hänsyn till belysningsgrad på vägen. Får se om det ändras med nya versionen.
Nej, bevisligen slår den ju på helljuset även på hårt trafikerade gator, när det tillfälligt inte är en annan bil i blickfånget.
Grejen med automatik är att man inte skall behöva använda manuell inställning. Det är ju inte bara i Stockholms innerstad den tänder helljuset i onödan.

"Förbudet" mot att använda helljus i tätbebyggda områden är för att man inte skall blända fotgängare och lysa in i folks vardagsrum, det gör bilen nu.

Nej, den går definitivt inte på kartdata, då skulle den ju inte tända helljuset inne i städer. Min uppfattning är att den inte tar hänsyn till hastighet (som den gjorde förut), vägbelysning (som andra bilar) eller kartdata (mest logiskt), utan kör på med att detektera bilstrålkastare endast.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3659
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Adaptive headlights

Inlägg av jonasl »

På filmerna som postats med adaptiva helljuset så slår den av i tätbebyggt område för att sedan slå på igen när han kör ut. Ser snarast ut att vara något slags geofencing.

Jag är kluven, bäst vore om den kunde hantera det med ljussensorn men jag förstår att det kan vara komplicerat. Men det kan ju inte bara vara inom "min" tätort som det är rätt dåligt med gatubelysning på vissa ställen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Arctic Drifter »

jonasl skrev: 06 feb 2024 08:12
Jag är kluven, bäst vore om den kunde hantera det med ljussensorn men jag förstår att det kan vara komplicerat. Men det kan ju inte bara vara inom "min" tätort som det är rätt dåligt med gatubelysning på vissa ställen.
Jag har haft en BMW X5 daterad 2013, den löste detta ypperligt. Adaptiva xenonljus som aldrig gick på när det fanns gatubelysning. Skötte sig dessutom exemplariskt vid möten och när man kom ikapp andra bilar.

För att inte bli missnöjd med Teslan har jag inaktiverat det automatiska helljuset :lol:
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Greenridge
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2023 22:29

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Greenridge »

Nu händer det, på riktigt denna gång.

2024.8.3

Adaptive High Beams

https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Adaptive headlights

Inlägg av Ilduce77 »

Någon som fått uppdateringen? 😊
Användarvisningsbild
mYperformance
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 feb 2024 21:47

Re: Adaptive headlights

Inlägg av mYperformance »

Senaste update, jag fick gjort var idag. 2024.2.7 men denna fanns inte ens med på hemsidan....
Model Y Performance-24
Skriv svar