Sida 4 av 7

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 21:33
av Generalbogge
Wixander82 skrev: 23 mar 2024 11:10
Nu drog jag iväg en anmälning för mig och min lilla EV9 :D
Trevligt. Ska bli kul att se hur den presterar.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 21:35
av Generalbogge
EnTraktor skrev: 23 mar 2024 11:27
Jag har skickat in en anmälan, så får vi se om det passar kalendern.
Det hoppas jag att det gör. Dags för en icke-Tesla att vinna denna gången?

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 mar 2024 22:30
av Pontus
Niklas Z skrev: 23 mar 2024 16:01
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Håller med.
Lite orättvist då AAKEE skulle få strafftid även om bilen står still (den ser grymt snabb ut) :D
Trodde man vart diskad om man körde för fort.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 14:49
av col
Strebern skrev: 22 mar 2024 19:26
länken fungerar inte.
Får skaplig varning på hackning.....

Edit, får rejäl varning.

Edit2: förstår om det är som min brandvägg säger, väldigt nytt och okänd, men den aldrig nånsin på flera år rent av tokspärrat en sida som den nu gör
Varningsmeddelandet säger att siten/domänen är nyregistrerad, vilket är/var helt korrekt.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 16:59
av iAkita
AAKEE skrev: 23 mar 2024 16:03
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
Håller med. Någon enstaka km/h över hastighetsgränsen blir lätt 2 km/h över och sen-3-4 km/h över. Det gör förvånansvärt stor skillnad på en så pass lång sträcka. Efter 18 timmars körning kommer en bil som har kört i snitt 2 km/h snabbare än en annan bil ha färdats 36 km längre. 36 km på 80-vägarna in mot Haparanda tar nästan en halvtimme att köra...

Så jag kommer försöka pusha för att det är exakt hastighet som ska gälla i år, och inget gasa på för att hinna förbi en timmerbil eller husvagn långt fram innan det blir enfiligt (samtidigt som omkörningar naturligtvis får ske på ett säkert sätt). Sen får vi se vad de övriga deltagarna tycker. Jag är en tävlingsmänniska, men framförallt tycker jag det är väldigt kul att köra och träffa de andra deltagarna.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:05
av AAKEE
iAkita skrev: 28 mar 2024 16:59
AAKEE skrev: 23 mar 2024 16:03
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
Håller med. Någon enstaka km/h över hastighetsgränsen blir lätt 2 km/h över och sen-3-4 km/h över. Det gör förvånansvärt stor skillnad på en så pass lång sträcka. Efter 18 timmars körning kommer en bil som har kört i snitt 2 km/h snabbare än en annan bil ha färdats 36 km längre. 36 km på 80-vägarna in mot Haparanda tar nästan en halvtimme att köra...

Så jag kommer försöka pusha för att det är exakt hastighet som ska gälla i år, och inget gasa på för att hinna förbi en timmerbil eller husvagn långt fram innan det blir enfiligt (samtidigt som omkörningar naturligtvis får ske på ett säkert sätt). Sen får vi se vad de övriga deltagarna tycker. Jag är en tävlingsmänniska, men framförallt tycker jag det är väldigt kul att köra och träffa de andra deltagarna.
Bör gå att logga, och dela ut straffminuter så att man går back på tjuva?

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:12
av Lophornis
iAkita skrev: 28 mar 2024 16:59
AAKEE skrev: 23 mar 2024 16:03
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
Håller med. Någon enstaka km/h över hastighetsgränsen blir lätt 2 km/h över och sen-3-4 km/h över. Det gör förvånansvärt stor skillnad på en så pass lång sträcka. Efter 18 timmars körning kommer en bil som har kört i snitt 2 km/h snabbare än en annan bil ha färdats 36 km längre. 36 km på 80-vägarna in mot Haparanda tar nästan en halvtimme att köra...

Så jag kommer försöka pusha för att det är exakt hastighet som ska gälla i år, och inget gasa på för att hinna förbi en timmerbil eller husvagn långt fram innan det blir enfiligt (samtidigt som omkörningar naturligtvis får ske på ett säkert sätt). Sen får vi se vad de övriga deltagarna tycker. Jag är en tävlingsmänniska, men framförallt tycker jag det är väldigt kul att köra och träffa de andra deltagarna.
Exakt enligt mätaren eller GPS?

Tycker att alla ska köra enligt sina mätare står det 80 på skylten då ställer man farthållare på 80 enligt sin mätare.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:17
av iAkita
AAKEE skrev: 28 mar 2024 17:05
iAkita skrev: 28 mar 2024 16:59
AAKEE skrev: 23 mar 2024 16:03
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
Håller med. Någon enstaka km/h över hastighetsgränsen blir lätt 2 km/h över och sen-3-4 km/h över. Det gör förvånansvärt stor skillnad på en så pass lång sträcka. Efter 18 timmars körning kommer en bil som har kört i snitt 2 km/h snabbare än en annan bil ha färdats 36 km längre. 36 km på 80-vägarna in mot Haparanda tar nästan en halvtimme att köra...

Så jag kommer försöka pusha för att det är exakt hastighet som ska gälla i år, och inget gasa på för att hinna förbi en timmerbil eller husvagn långt fram innan det blir enfiligt (samtidigt som omkörningar naturligtvis får ske på ett säkert sätt). Sen får vi se vad de övriga deltagarna tycker. Jag är en tävlingsmänniska, men framförallt tycker jag det är väldigt kul att köra och träffa de andra deltagarna.
Bör gå att logga, och dela ut straffminuter så att man går back på tjuva?
Det går säkert, men det låter nästan värre än VAR i fotbollen och skulle ta bort lite av glädjen och den goda stämningen i tävlingen. Så det är ingenting jag skulle förespråka iallafall. Då är det bättre att vi kommer överens om något och alla försöker hålla sig till det under hela sträckan.

Egentligen är det bästa sättet att jämföra bilarna att titta på hur länge de laddat under sträckan. Om en bil laddat 1,5 timme och en annan 2 timmar så ska sluttiden skilja sig 30 minuter, under ideala förhållanden och om alla lyckas köra exakt lika snabbt (och gör samma vägval). I realiteten är det omöjligt att få till det så exakt, då man kan ha otur med trafik, gräsklippare, temporära avstängningar av vägen för att de ska köra ut vindkraftverk i skogen, trafikolyckor, upptagna laddare, laddare som inte startar eller ger den effekt de ska, och allt annat som skett under åren. Så laddtiden ger egentligen en bättre indikation om skillnaden i tid mellan bilarna på sträckan än del totala tiden för körning + laddning.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:23
av Niklas Z
iAkita skrev: 28 mar 2024 16:59
AAKEE skrev: 23 mar 2024 16:03
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
Håller med. Någon enstaka km/h över hastighetsgränsen blir lätt 2 km/h över och sen-3-4 km/h över. Det gör förvånansvärt stor skillnad på en så pass lång sträcka. Efter 18 timmars körning kommer en bil som har kört i snitt 2 km/h snabbare än en annan bil ha färdats 36 km längre. 36 km på 80-vägarna in mot Haparanda tar nästan en halvtimme att köra...

Så jag kommer försöka pusha för att det är exakt hastighet som ska gälla i år, och inget gasa på för att hinna förbi en timmerbil eller husvagn långt fram innan det blir enfiligt (samtidigt som omkörningar naturligtvis får ske på ett säkert sätt). Sen får vi se vad de övriga deltagarna tycker. Jag är en tävlingsmänniska, men framförallt tycker jag det är väldigt kul att köra och träffa de andra deltagarna.
Instämmer helt! Borde vara max 1 km/hm över. Inte mer än så och den km/h motiverar jag med att farthållaren inte kan ställas i mindre steg än 1 km/h och det är lite synd om man tvingas köra 109,2 km/h på motorväg för att inte slå över gränsen.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:25
av Niklas Z
Lophornis skrev: 28 mar 2024 17:12
Exakt enligt mätaren eller GPS?

Tycker att alla ska köra enligt sina mätare står det 80 på skylten då ställer man farthållare på 80 enligt sin mätare.
Varför det? dels kan ingen kolla om man kör rätt enligt bilens hastighetsmätare, dels visar olika bilars hastighetsmätare olika mycket fel. En bil som min, som har en liten felvisning, skulle gynnas jämfört med en bil som har större felvisning. Det är bättre att vi kör på GPS-fart. Den är mer exakt och den är lika för alla.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:27
av iAkita
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:23
iAkita skrev: 28 mar 2024 16:59
AAKEE skrev: 23 mar 2024 16:03
deddly skrev: 23 mar 2024 15:28
På hemsidan står det bland annat:

"Vinnare blir den som kör de cirka 160 milen på kortast tid utan att bryta mot några trafikregler."

I fjol kan det konstateras att många, om inte alla, körde en bra bit snabbare än hastighetsbegränsningarna. Det blev då ganska ointressant för mig då det inte fanns någonting som hindrade att man bröt mot reglerna för att komma fram snabbare. Den som vinner blir liksom den som lyckas komma undan.

Det skulle vara en mer rättvis tävling om förare som kör för fort får strafftid för det.
Precis!

Är reglerna mjuka kommer folk härma varandra.
Antar att glympse eller vad den heter är pålitlig och att man kan se i realtid ombord vad den rapporterar?
Håller med. Någon enstaka km/h över hastighetsgränsen blir lätt 2 km/h över och sen-3-4 km/h över. Det gör förvånansvärt stor skillnad på en så pass lång sträcka. Efter 18 timmars körning kommer en bil som har kört i snitt 2 km/h snabbare än en annan bil ha färdats 36 km längre. 36 km på 80-vägarna in mot Haparanda tar nästan en halvtimme att köra...

Så jag kommer försöka pusha för att det är exakt hastighet som ska gälla i år, och inget gasa på för att hinna förbi en timmerbil eller husvagn långt fram innan det blir enfiligt (samtidigt som omkörningar naturligtvis får ske på ett säkert sätt). Sen får vi se vad de övriga deltagarna tycker. Jag är en tävlingsmänniska, men framförallt tycker jag det är väldigt kul att köra och träffa de andra deltagarna.
Instämmer helt! Borde vara max 1 km/hm över. Inte mer än så och den km/h motiverar jag med att farthållaren inte kan ställas i mindre steg än 1 km/h och det är lite synd om man tvingas köra 109,2 km/h på motorväg för att inte slå över gränsen.
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:38
av Niklas Z
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:44
av Lophornis
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Varje deltagare får tala om vad Glympse visar när de kör enligt mätaren och det kommer vara deras felmarginal.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 17:46
av iAkita
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Jag håller med även om det. Det blir segt och kan skapa irritation om man ger sig ut i vänsterfilen för att köra om en bil på motorvägen som kör 108 km/h, om man själv måste hålla sig strikt till 110 km/h under hela omkörningen. Även omkörningar på enfiliga vägar måste få ske på ett säkert sätt, såklart. Precis som man får kolla i backspegeln och se till att gasa på för att undvika att någon "fastnar" bredvid en långtradare bakom sig när två filer blir till en.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 18:01
av AAKEE
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Gör man många omkörningar vinner man…

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 18:32
av Niklas Z
AAKEE skrev: 28 mar 2024 18:01
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Gör man många omkörningar vinner man…
Om vi har regeln att man inte får köra om medtävlande före någon viss punkt, t ex Markaryd, kommer merparten av körningen under eftermiddag och tidig kväll at ske på motorväg. Där är detta ett marginellt problem. Det är främst på sträckorna norr om Gävle, där det är gott om 2+1 väg som det går att vinna tid pga omkörningar, men då är det natt och mycket gles trafik.
I och för sig lite annorlunda för de som tar rutten över Örebro.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 18:36
av Niklas Z
Lophornis skrev: 28 mar 2024 17:44
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Varje deltagare får tala om vad Glympse visar när de kör enligt mätaren och det kommer vara deras felmarginal.
Jag vet inte hur andra gjort, men jag kollar innan tävlingen vad min hastighetsmätare visar vid t ex 110 km/h GPS-fart. Då pendlar den mellan 112 och 113. Kör jag 113 km/h enligt hastighetsmätaren får jag 110 eller 111 km/h enligt Glympse GPS. Alltså ställer jag in min farthållare på 113 km/h vid körning på väg där 110 km/h är fartgräns.
Om det är så du menar så gör vi nog redan på det sättet.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 18:45
av Lophornis
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 18:36
Lophornis skrev: 28 mar 2024 17:44
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Varje deltagare får tala om vad Glympse visar när de kör enligt mätaren och det kommer vara deras felmarginal.
Jag vet inte hur andra gjort, men jag kollar innan tävlingen vad min hastighetsmätare visar vid t ex 110 km/h GPS-fart. Då pendlar den mellan 112 och 113. Kör jag 113 km/h enligt hastighetsmätaren får jag 110 eller 111 km/h enligt Glympse GPS. Alltså ställer jag in min farthållare på 113 km/h vid körning på väg där 110 km/h är fartgräns.
Om det är så du menar så gör vi nog redan på det sättet.
Japp men varje deltagare måste tala om vilken felmarginal man har så deg kan skrivas offentligt så vet världen detta.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 18:51
av Niklas Z
Lophornis skrev: 28 mar 2024 18:45
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 18:36
Lophornis skrev: 28 mar 2024 17:44
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38
iAkita skrev: 28 mar 2024 17:27
Ja, det låter som en vettig regel om alla håller sig strikt till det.
Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Varje deltagare får tala om vad Glympse visar när de kör enligt mätaren och det kommer vara deras felmarginal.
Jag vet inte hur andra gjort, men jag kollar innan tävlingen vad min hastighetsmätare visar vid t ex 110 km/h GPS-fart. Då pendlar den mellan 112 och 113. Kör jag 113 km/h enligt hastighetsmätaren får jag 110 eller 111 km/h enligt Glympse GPS. Alltså ställer jag in min farthållare på 113 km/h vid körning på väg där 110 km/h är fartgräns.
Om det är så du menar så gör vi nog redan på det sättet.
Japp men varje deltagare måste tala om vilken felmarginal man har så deg kan skrivas offentligt så vet världen detta.
Det är i och för sig möjligt att göra, men då måste man ju göra detta för alla steg om 10 km/h, eftersom felvisningen hos hastighetsmätaren varierar med farten. Dessutom har jag lite svårt att förstå vad världen ska använda informationen till.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 19:08
av Lophornis
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 18:51
Lophornis skrev: 28 mar 2024 18:45
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 18:36
Lophornis skrev: 28 mar 2024 17:44
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 17:38

Personligen tycker jag att det kan vara OK att överskrida i samband med en omkörning, men då bör det finnas ett tak, t ex max fem eller tio sekunder. Det ska inte vara OK gasa för att hinna ikapp en bil innan 2+1 vägen går ihop till ett körfält.
Men det är väl en sådan sak vi får diskutera.
Varje deltagare får tala om vad Glympse visar när de kör enligt mätaren och det kommer vara deras felmarginal.
Jag vet inte hur andra gjort, men jag kollar innan tävlingen vad min hastighetsmätare visar vid t ex 110 km/h GPS-fart. Då pendlar den mellan 112 och 113. Kör jag 113 km/h enligt hastighetsmätaren får jag 110 eller 111 km/h enligt Glympse GPS. Alltså ställer jag in min farthållare på 113 km/h vid körning på väg där 110 km/h är fartgräns.
Om det är så du menar så gör vi nog redan på det sättet.
Japp men varje deltagare måste tala om vilken felmarginal man har så deg kan skrivas offentligt så vet världen detta.
Det är i och för sig möjligt att göra, men då måste man ju göra detta för alla steg om 10 km/h, eftersom felvisningen hos hastighetsmätaren varierar med farten. Dessutom har jag lite svårt att förstå vad världen ska använda informationen till.
Världen menar jag forumet. Det har inte varit en enda tävling där man inte klagar på hastigheten. Ingen säger något om att man ibland kört med Glympse avstängt eller låst sig utan man märkt detta och då kunnat gasa på etc.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 19:14
av Niklas Z
Lophornis skrev: 28 mar 2024 19:08
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 18:51
Lophornis skrev: 28 mar 2024 18:45
Niklas Z skrev: 28 mar 2024 18:36
Lophornis skrev: 28 mar 2024 17:44


Varje deltagare får tala om vad Glympse visar när de kör enligt mätaren och det kommer vara deras felmarginal.
Jag vet inte hur andra gjort, men jag kollar innan tävlingen vad min hastighetsmätare visar vid t ex 110 km/h GPS-fart. Då pendlar den mellan 112 och 113. Kör jag 113 km/h enligt hastighetsmätaren får jag 110 eller 111 km/h enligt Glympse GPS. Alltså ställer jag in min farthållare på 113 km/h vid körning på väg där 110 km/h är fartgräns.
Om det är så du menar så gör vi nog redan på det sättet.
Japp men varje deltagare måste tala om vilken felmarginal man har så deg kan skrivas offentligt så vet världen detta.
Det är i och för sig möjligt att göra, men då måste man ju göra detta för alla steg om 10 km/h, eftersom felvisningen hos hastighetsmätaren varierar med farten. Dessutom har jag lite svårt att förstå vad världen ska använda informationen till.
Världen menar jag forumet. Det har inte varit en enda tävling där man inte klagar på hastigheten. Ingen säger något om att man ibland kört med Glympse avstängt eller låst sig utan man märkt detta och då kunnat gasa på etc.
Jag förstår ju att världen inte avsåg alla människor på planten, utan de närmast berörda, t ex på forumet. Men jag förstår inte hur den informationen du beskriver ska kunna hindra fusk. Den enda koll vi kan ha på varandra är via Glympse. År appen avstängd eller krånglar så hjälper det inte att veta att just den bilen har en felvisning på X km/h vid farten Y km/h.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 19:17
av Generalbogge
De som följer tävlingen från sidan kommer ju bara att se hastigheten som rapporteras via Glympse. Och min erfarenhet är att Glympse hela tiden varierar typ -3 till +3 km/h, trots att man håller samma hastighet enligt bilen.

Jag har också mätt GPS hastighet med annan app, och det verkar som offset på +2 vid landsvägskörning och +3 vid motorväg gäller för Tesla bilarna. I alla fall min.

Som exempel. Hade Bmw:n precis bakom mig förra året på 120 sträckan upp mot Jönköping. Jag hade då 122 på farthållaren, och Janne i Bmw:n sa att hans bil då visade 125-126. Så det kan bli jättestora skillnader om vi ska gå på respektive bils hastighetsmätare.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 19:23
av Niklas Z
Generalbogge skrev: 28 mar 2024 19:17
De som följer tävlingen från sidan kommer ju bara att se hastigheten som rapporteras via Glympse. Och min erfarenhet är att Glympse hela tiden varierar typ -3 till +3 km/h, trots att man håller samma hastighet enligt bilen.
Nu var det länge sedan jag använde Glympse, men det är inte min minnesbild. Det kanske beror på vilken mobil man installerat Glympse på.
Generalbogge skrev: 28 mar 2024 19:17
Jag har också mätt GPS hastighet med annan app, och det verkar som offset på +2 vid landsvägskörning och +3 vid motorväg gäller för Tesla bilarna. I alla fall min.
Samma för min.
Generalbogge skrev: 28 mar 2024 19:17
Som exempel. Hade Bmw:n precis bakom mig förra året på 120 sträckan upp mot Jönköping. Jag hade då 122 på farthållaren, och Janne i Bmw:n sa att hans bil då visade 125-126. Så det kan bli jättestora skillnader om vi ska gå på respektive bils hastighetsmätare.
Det är exakt som för den BMW jag hade före Teslan. 125-126 km/h enligt dess mätare var 120 km/h verklig fart. Teslan har bara hälften så stor felvisning.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 19:29
av Generalbogge
Ja, det kan säkert variera beroende på mobil. Jag kör Android, och tycker att Glympse hoppar hela tiden upp och ner i visad hastighet. Kanske ska testa med en iPhone och se om det blir bättre.

Den GPS app jag testade sist hoppade inte alls lika mycket.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 28 mar 2024 19:30
av Lophornis
Folk får helt enkelt lita på att man följer reglerna i tävlingen. Fattar fortfarande inte varför man ska hålla på med GPS fart etc i bilarnas hastighet 100 på vägskyltar och hundra på mätaren i bilen. Vad annat dubbelkollar man mot annat ex yttertempen i bilen visar +10 inte sjutton kollar man att det verkligen är det med ett externt temp mätare, samma med volten i batteriet inte kollar man med extra mätare för jämförelse. Man kör helt enkelt efter det bilen visar så även med hastighet.