Peter_D skrev: ↑26 jan 2024 20:07
Bytt från Raven LR till nya S (Plaid).
Det har hänt saker på 4 år kan jag konstatera!
Bättre:
- Effektivitet - lägre luftmotstånd
- Belysning - oerhört mycket bättre både fram samt vid backning
- kameror - mkt bättre, framförallt backkameran om det är mörkt
- Kvalitetskänsla - handtag, dörrstängning, klarar kraftigare is vid fönsterlister
- Ljudnivå. Raven satte jag extra dörrlister på men den bullrade ändå mer än min Polestar. Nu är det tvärt om. Stor skillnad
- Förvaringsutrymmen - mkt mer och bättre förvaring än i gamla S
- Laddning - självklarhet med snabbare laddning och slippa separat adapter
- Ljudsystem - bättre kvalitet, inte för att det var dåligt i Raven
- Multimediasystem/dator som är snabb och får senaste uppdateringarna så som bliss, fartkameror etc
- Effektivare värmeåtervinning (över -10 i alla fall) samt ventilation i säte när det är varmt
- 16V Li/Ion lågvoltsbatteri som väger mindre och ska räcka bilens livslängd (har så klart inte testat om det stämmer)
Sämre:
- blinkers......... IDIOTER!
- Tuta......... IDIOTER! (Fast det är ju tydligen löst nu efter 3 år, ska finnas mitt i ratten på 2024-modeller)
- Helljus....... IDIOTER! (Det är krångligare att starta/stoppa helljus med en knapp man måste hålla in. Automatiken är för dålig, bländar lastbilar hela tiden)
- Parkeringssensorer........IDIOTER!
- Valbara "widgets" i förardisplay. Saknar detta verkligen mycket! Kan inte få upp en vettig momentanförbrukning som tidigare
- Yoke. Den är väldigt bra på långresor men den är inte bättre än en vanlig ratt. (bara coolare...)
- Avsaknad av knappar. Låsa upp dörrar, öppna handskfack
- Går inte ställa regen på vintern. Finns bara ett läge - full regen
- Förmånsvärdet................IDIOTER! (svenska staten alltså, inte Tesla)
Att tillägga:...
Med vänlig hälsning, Peter
Håller i princip med. Jag har dock kvar min 100 D -18 med 17700 mil och använder den som daily driver och LR som långpendlarbil.
Men efter 2100 mil LR sedan maj och knappt 1000 mil med 100D retar jag mig på vissa saker i 2023 års modell.
LR-23: Skrammel: Det har börjat dyka upp skrammel och lite klonk när man kör på ojämn väg. Noterar ett par löst satta plastkåpor bakom den ställbara skärmen som källa till ett av skramlen. Ett finger på den bakom skärmen, så tystnar det- kan nog fixas med lite eltejp.
Skrammel från höger bak - inte hittat detta - hörs inte på jämn väg - får vara så länge. Knak i från hjulupphängningen, inte höga ljud, men de var inte där från början.
Ventilationen hörs mer och är mindre styrbar. Kall om benen efter några timmar - reboot löste det.
Info Widgets. Saknar dem i LR. Man undrar vilken bil som är nyast när man jämför.
FOB: Köpt beg. Många tycker inte det behövs, men jag diggar Fob. Supersmidigt att öppna baklucka, laddlucka och frunk utan att bläddra i telefonen.
Yoken är inte någon hit men OK tycker jag. Materialet är hårt och oskönt att hålla i och inte lika skön som läderratten i den gamla. Rattvärmen var bättre förr.
Blinkersen är oduglig, försöker bli vän med den. Har ingen lust att montera tredjeparts knappar. Ännu iaf.
Autohelljus funkade med 2018, men på LR är ljuset mycket ljusstarkare så att blända av på samma avstånd som LR genererar irriterande blinkningar från mötande - behöver kalibreras till att blända av tidigare.
Säten: Fin ventilation sommartid, men lite hårda för min akterdel - sitter bättre i den gamla - kanske är den nya lite nedsutten, men trivsam som ett par slitna jeans. Halvläder i den gamla blir aldrig varmt eller kallt på samma sätt.
Ljudbilden är annorlunda - yttre ljud är mycket bättre isolerat i LR, men stomljuden från vägen är inte bättre nu. Har dock lågbullriga däck (Good Year) på 2018.
För mig är de största fördelarna med LR
Dragkrok
Prestanda (som tidigare P100D/raven performance typ)
Ljuset - enorm skillnad
Ny bil, garanti, halvförsäkring.
Med 100D
Billiga mil numera, Har redan sjunkit 1 miljon i värde.
Fortfarande mycket bra bil.
Många bra funktioner som tagits bort eller blivit sämre i LR