Sida 1 av 1

Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 23 jan 2024 20:10
av Kilowatt
Hej,

Jag undrar om vi har några här som bytt upp sin Model S från Raven till typ senaste modellen av S? I alla fall en 2023?

Om så - vilka är de största skillnaderna ni upplever? Visst, det är uppenbart att skärmen är liggande, att man kan få Yoke om man känner för det. Men i övrigt?

Jag tänker mest på räckvidd, fjädring, ljudisolering, komfort i stort mm.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 23 jan 2024 20:35
av jokkko
Bytte från Long Range 2020 till en Plaid 2023 och det enda som jag saknar är att de gamla stolarna var mycket bekvämare och mjuka för mig iaf. De nya har ventilation och det känns som att det ligger någon sorts fördelare av luften under stolen. Det är väldigt obekvämt för mig som inte är så välbyggd. På långresa (160mil enkel resa) satt man som en kung i 2020 bilen. I 2023 bilen så gör det ont efter 30mil.
Dock har man vant sig lite efter drygt 1500mil och det börjar bli lite bättre.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 23 jan 2024 21:01
av zed
Kilowatt skrev: 23 jan 2024 20:10
Hej,

Jag undrar om vi har några här som bytt upp sin Model S från Raven till typ senaste modellen av S? I alla fall en 2023?

Om så - vilka är de största skillnaderna ni upplever? Visst, det är uppenbart att skärmen är liggande, att man kan få Yoke om man känner för det. Men i övrigt?

Jag tänker mest på räckvidd, fjädring, ljudisolering, komfort i stort mm.
Bytte från 2020 till 2023, båda LR.

Bättre ljudkomfort med laminerade rutorna, ljudet utifrån är mindre påtagligt. Lite hårdare/sportigare i chassit, hårdare stolar håller jag med om.

Bättre förvaringsutrymmen i kupé, sidofickor i dörrarna bl.a.
Dragkrok med bra dragvikt är ju också trevligt.
Upplever räckvidden ganska lika med förvärmd bil, något bättre om man startat kall, värmepumpen låter rätt högt dock.

Helljuset är ett stort kliv upp.

Generellt känns den lite mer solid än den gamla, speciellt invändigt. Utvändigt är passformen på panelerna i samma låga nivå som innan.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 24 jan 2024 19:56
av Kilowatt
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 24 jan 2024 20:32
av Legato
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Å andra sidan får du extremt mycket snabbare laddning... Lika viktigt det imo.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 24 jan 2024 20:37
av Verdi_
Legato skrev: 24 jan 2024 20:32
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Å andra sidan får du extremt mycket snabbare laddning... Lika viktigt det imo.

Det är väldigt personligt. Jag snabbladdar nästan aldrig och väntar i princip aldrig på att bilen ska bli klar när jag väl gör det.

Å andra sidan behöver jag ingen mer räckvidd heller.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 24 jan 2024 22:04
av Gustafsson
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Har du fått de nya matrisljusen till en raven?

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 25 jan 2024 15:15
av Kilowatt
Legato skrev: 24 jan 2024 20:32
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Å andra sidan får du extremt mycket snabbare laddning... Lika viktigt det imo.
Jag får 144kw på min Raven och det går typ fort nog de få gångerna jag snabbladdar tycker jag… Inget stort problem. Men du har rätt, det går ju ännu fortare med en ny.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 25 jan 2024 15:20
av Kilowatt
Gustafsson skrev: 24 jan 2024 22:04
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Har du fått de nya matrisljusen till en raven?
Nej, inte matrisljus men det gjordes en större uppgradering 2021 (tror jag det var) av std helljus. Jag hade fått problem med att LED-listen för varselljus blev dålig och de bytte båda framlyktorna på garanti. Skillnaden på just helljuset var mycket påtaglig. Jag är supernöjd med det idag - fast inte lika nöjd med halvljuset däremot.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 25 jan 2024 16:28
av Legato
Kilowatt skrev: 25 jan 2024 15:15
Legato skrev: 24 jan 2024 20:32
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Å andra sidan får du extremt mycket snabbare laddning... Lika viktigt det imo.
Jag får 144kw på min Raven och det går typ fort nog de få gångerna jag snabbladdar tycker jag… Inget stort problem. Men du har rätt, det går ju ännu fortare med en ny.
144 kW är bra, men den hastigheten får man ju bara med låg SOC tyvärr.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 25 jan 2024 22:12
av Pontus
Legato skrev: 25 jan 2024 16:28
Kilowatt skrev: 25 jan 2024 15:15
Legato skrev: 24 jan 2024 20:32
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Å andra sidan får du extremt mycket snabbare laddning... Lika viktigt det imo.
Jag får 144kw på min Raven och det går typ fort nog de få gångerna jag snabbladdar tycker jag… Inget stort problem. Men du har rätt, det går ju ännu fortare med en ny.
144 kW är bra, men den hastigheten får man ju bara med låg SOC tyvärr.
Vad får Plaid på en 300 kW laddare? Jag toppar 256 kW på teslas laddare en kort stund.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 25 jan 2024 23:33
av Legato
Pontus skrev: 25 jan 2024 22:12
Legato skrev: 25 jan 2024 16:28
Kilowatt skrev: 25 jan 2024 15:15
Legato skrev: 24 jan 2024 20:32
Kilowatt skrev: 24 jan 2024 19:56
Toppen, tack för input!

Jag fick mina framlyktor bytta på garanti och hade turen att få det grymma helljuset, och är på hela taget nöjd med bilen. Men med milen som ökar och erbjudande då och då om att flytta med sig gratis laddning till ny bil så kliar det en aning i beställningsfingret.

Kanske ska man avvakta tills dess det kommer en verklig uppgradering av räckvidden. Fick jag säg 20 mil till så skulle saken vara biff.
Å andra sidan får du extremt mycket snabbare laddning... Lika viktigt det imo.
Jag får 144kw på min Raven och det går typ fort nog de få gångerna jag snabbladdar tycker jag… Inget stort problem. Men du har rätt, det går ju ännu fortare med en ny.
144 kW är bra, men den hastigheten får man ju bara med låg SOC tyvärr.
Vad får Plaid på en 300 kW laddare? Jag toppar 256 kW på teslas laddare en kort stund.
300 kW är väl 800 voltsladdare? Hjälper ju isf inte Plaid.

Har rätt mycket gratis-SUC kvar samt att SUC har så sjukt bra fart så har faktiskt inte testat något annat.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 26 jan 2024 08:19
av LarsaR
För att återgå till ursprungsfrågan, bytte från 2020 Raven till 2023 Plaid (med USS, utan radar).

Palladium är bättre på allt, körkänslan, ljudnivå, sittkomfort, helljus och förbrukning.

Har samma nackdelar som Raven, kass vindrutetorkarautomatik, långsamt autohelljus, och farthållare/AP kunde vara bättre.

Dessutom så laddar den onödigt snabbt på SuC (se bild, 261 kW vid 30% i minus 20). På sommarens resa Skellefteå-Örkelljunga (125 mil) hade jag 2 laddstopp, Hudiksvall 29 minuter, Örebro 19 minuter. Hann inte både äta och gå på toa!

PS: Jag har Yoke och blinkersknappar och tycker det fungerar väl, kört 2500 mil hittills.
IMG_2564.jpeg

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 26 jan 2024 20:07
av Peter_D
Bytt från Raven LR till nya S (Plaid).

Det har hänt saker på 4 år kan jag konstatera!

Bättre:
  • Effektivitet - lägre luftmotstånd
  • Belysning - oerhört mycket bättre både fram samt vid backning
  • kameror - mkt bättre, framförallt backkameran om det är mörkt
  • Kvalitetskänsla - handtag, dörrstängning, klarar kraftigare is vid fönsterlister
  • Ljudnivå. Raven satte jag extra dörrlister på men den bullrade ändå mer än min Polestar. Nu är det tvärt om. Stor skillnad
  • Förvaringsutrymmen - mkt mer och bättre förvaring än i gamla S
  • Laddning - självklarhet med snabbare laddning och slippa separat adapter
  • Ljudsystem - bättre kvalitet, inte för att det var dåligt i Raven
  • Multimediasystem/dator som är snabb och får senaste uppdateringarna så som bliss, fartkameror etc
  • Effektivare värmeåtervinning (över -10 i alla fall) samt ventilation i säte när det är varmt
  • 16V Li/Ion lågvoltsbatteri som väger mindre och ska räcka bilens livslängd (har så klart inte testat om det stämmer)
  • Dragkrok
Sämre:
  • blinkers......... IDIOTER!
  • Tuta......... IDIOTER! (Fast det är ju tydligen löst nu efter 3 år, ska finnas mitt i ratten på 2024-modeller)
  • Helljus....... IDIOTER! (Det är krångligare att starta/stoppa helljus med en knapp man måste hålla in. Automatiken är för dålig, bländar lastbilar hela tiden)
  • Parkeringssensorer........IDIOTER!
  • Valbara "widgets" i förardisplay. Saknar detta verkligen mycket! Kan inte få upp en vettig momentanförbrukning som tidigare
  • Yoke. Den är väldigt bra på långresor men den är inte bättre än en vanlig ratt. (bara coolare...)
  • Avsaknad av knappar. Låsa upp dörrar, öppna handskfack
  • Går inte ställa regen på vintern. Finns bara ett läge - full regen
  • Förmånsvärdet................IDIOTER! (svenska staten alltså, inte Tesla)
  • Saknar knapp för att låsa upp laddhandske. Denna var oväntad och något jag missat i min egen research. Upptäcker att jag verkligen saknar detta. Nu måste jag ta fram telefonen och trycka på "lås upp laddport". Tidigare räckte det med att ha nyckeln i fickan och trycka på den fysiska knappen bredvid laddhandsken. Har inte hittat någon work-around på detta. S3XY-buttons har en workaround som funkar på 3 och Y men inte på Model S.
Att tillägga:
Flera av nackdelarna går att lösa på ett billigt sätt. S3XY-buttons + tillhörande app. Då kan man få en blinkersknapp på rätt sida ratten så det är enkelt när man kör ur en rondell. Man kan låsa/låsa upp dörrar o handskfack om man tycker det är bökigt, man kan ändra regen på vintern, man kan sätta en tuta mitt på ratten (har inte vågat göra det pga krockkudde, men jag satt en lite bättre i alla fall).
Synd att inte appen fixar förmånsvärdet bara...


Med vänlig hälsning, Peter

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 30 jan 2024 09:00
av deffe
Peter_D skrev: 26 jan 2024 20:07
Bytt från Raven LR till nya S (Plaid).

Det har hänt saker på 4 år kan jag konstatera!

Bättre:
  • Effektivitet - lägre luftmotstånd
  • Belysning - oerhört mycket bättre både fram samt vid backning
  • kameror - mkt bättre, framförallt backkameran om det är mörkt
  • Kvalitetskänsla - handtag, dörrstängning, klarar kraftigare is vid fönsterlister
  • Ljudnivå. Raven satte jag extra dörrlister på men den bullrade ändå mer än min Polestar. Nu är det tvärt om. Stor skillnad
  • Förvaringsutrymmen - mkt mer och bättre förvaring än i gamla S
  • Laddning - självklarhet med snabbare laddning och slippa separat adapter
  • Ljudsystem - bättre kvalitet, inte för att det var dåligt i Raven
  • Multimediasystem/dator som är snabb och får senaste uppdateringarna så som bliss, fartkameror etc
  • Effektivare värmeåtervinning (över -10 i alla fall) samt ventilation i säte när det är varmt
  • 16V Li/Ion lågvoltsbatteri som väger mindre och ska räcka bilens livslängd (har så klart inte testat om det stämmer)
Sämre:
  • blinkers......... IDIOTER!
  • Tuta......... IDIOTER! (Fast det är ju tydligen löst nu efter 3 år, ska finnas mitt i ratten på 2024-modeller)
  • Helljus....... IDIOTER! (Det är krångligare att starta/stoppa helljus med en knapp man måste hålla in. Automatiken är för dålig, bländar lastbilar hela tiden)
  • Parkeringssensorer........IDIOTER!
  • Valbara "widgets" i förardisplay. Saknar detta verkligen mycket! Kan inte få upp en vettig momentanförbrukning som tidigare
  • Yoke. Den är väldigt bra på långresor men den är inte bättre än en vanlig ratt. (bara coolare...)
  • Avsaknad av knappar. Låsa upp dörrar, öppna handskfack
  • Går inte ställa regen på vintern. Finns bara ett läge - full regen
  • Förmånsvärdet................IDIOTER! (svenska staten alltså, inte Tesla)
Att tillägga:
Flera av nackdelarna går att lösa på ett billigt sätt. S3XY-buttons + tillhörande app. Då kan man få en blinkersknapp på rätt sida ratten så det är enkelt när man kör ur en rondell. Man kan låsa/låsa upp dörrar o handskfack om man tycker det är bökigt, man kan ändra regen på vintern, man kan sätta en tuta mitt på ratten (har inte vågat göra det pga krockkudde, men jag satt en lite bättre i alla fall).
Synd att inte appen fixar förmånsvärdet bara...


Med vänlig hälsning, Peter
Jag instämmer helt med listan. Om man har råd är nya Model S överlägsen, men en Raven är ett utmärkt alternativ om man nöjer sig med en mycket bra elbil. Även om min plånbok fortfarande önskar att jag valt en skuldfri Raven över min nya belånade Model S.

Tillägget av S3XY-knappar för 2500 kr kan lösa mycket, men jag hade valt att behålla Yoke-ratten. Den är fantastisk för längre resor, även om jag saknar blinkerspakarna och hoppas på en bättre tredjeparts lösning.

Sammanfattningsvis är nya Model S en fantastisk bil. Varje gång jag kör den känner jag mig verkligen nöjd med mitt val.

Re: Bytt från Raven till ny Model S?

Postat: 30 jan 2024 16:05
av Gustafsson
Peter_D skrev: 26 jan 2024 20:07
Bytt från Raven LR till nya S (Plaid).

Det har hänt saker på 4 år kan jag konstatera!

Bättre:
  • Effektivitet - lägre luftmotstånd
  • Belysning - oerhört mycket bättre både fram samt vid backning
  • kameror - mkt bättre, framförallt backkameran om det är mörkt
  • Kvalitetskänsla - handtag, dörrstängning, klarar kraftigare is vid fönsterlister
  • Ljudnivå. Raven satte jag extra dörrlister på men den bullrade ändå mer än min Polestar. Nu är det tvärt om. Stor skillnad
  • Förvaringsutrymmen - mkt mer och bättre förvaring än i gamla S
  • Laddning - självklarhet med snabbare laddning och slippa separat adapter
  • Ljudsystem - bättre kvalitet, inte för att det var dåligt i Raven
  • Multimediasystem/dator som är snabb och får senaste uppdateringarna så som bliss, fartkameror etc
  • Effektivare värmeåtervinning (över -10 i alla fall) samt ventilation i säte när det är varmt
  • 16V Li/Ion lågvoltsbatteri som väger mindre och ska räcka bilens livslängd (har så klart inte testat om det stämmer)
Sämre:
  • blinkers......... IDIOTER!
  • Tuta......... IDIOTER! (Fast det är ju tydligen löst nu efter 3 år, ska finnas mitt i ratten på 2024-modeller)
  • Helljus....... IDIOTER! (Det är krångligare att starta/stoppa helljus med en knapp man måste hålla in. Automatiken är för dålig, bländar lastbilar hela tiden)
  • Parkeringssensorer........IDIOTER!
  • Valbara "widgets" i förardisplay. Saknar detta verkligen mycket! Kan inte få upp en vettig momentanförbrukning som tidigare
  • Yoke. Den är väldigt bra på långresor men den är inte bättre än en vanlig ratt. (bara coolare...)
  • Avsaknad av knappar. Låsa upp dörrar, öppna handskfack
  • Går inte ställa regen på vintern. Finns bara ett läge - full regen
  • Förmånsvärdet................IDIOTER! (svenska staten alltså, inte Tesla)
Att tillägga:...


Med vänlig hälsning, Peter
Håller i princip med. Jag har dock kvar min 100 D -18 med 17700 mil och använder den som daily driver och LR som långpendlarbil.
Men efter 2100 mil LR sedan maj och knappt 1000 mil med 100D retar jag mig på vissa saker i 2023 års modell.

LR-23: Skrammel: Det har börjat dyka upp skrammel och lite klonk när man kör på ojämn väg. Noterar ett par löst satta plastkåpor bakom den ställbara skärmen som källa till ett av skramlen. Ett finger på den bakom skärmen, så tystnar det- kan nog fixas med lite eltejp.
Skrammel från höger bak - inte hittat detta - hörs inte på jämn väg - får vara så länge. Knak i från hjulupphängningen, inte höga ljud, men de var inte där från början.
Ventilationen hörs mer och är mindre styrbar. Kall om benen efter några timmar - reboot löste det.
Info Widgets. Saknar dem i LR. Man undrar vilken bil som är nyast när man jämför.
FOB: Köpt beg. Många tycker inte det behövs, men jag diggar Fob. Supersmidigt att öppna baklucka, laddlucka och frunk utan att bläddra i telefonen.
Yoken är inte någon hit men OK tycker jag. Materialet är hårt och oskönt att hålla i och inte lika skön som läderratten i den gamla. Rattvärmen var bättre förr.
Blinkersen är oduglig, försöker bli vän med den. Har ingen lust att montera tredjeparts knappar. Ännu iaf.
Autohelljus funkade med 2018, men på LR är ljuset mycket ljusstarkare så att blända av på samma avstånd som LR genererar irriterande blinkningar från mötande - behöver kalibreras till att blända av tidigare.
Säten: Fin ventilation sommartid, men lite hårda för min akterdel - sitter bättre i den gamla - kanske är den nya lite nedsutten, men trivsam som ett par slitna jeans. Halvläder i den gamla blir aldrig varmt eller kallt på samma sätt.
Ljudbilden är annorlunda - yttre ljud är mycket bättre isolerat i LR, men stomljuden från vägen är inte bättre nu. Har dock lågbullriga däck (Good Year) på 2018.

För mig är de största fördelarna med LR

Dragkrok
Prestanda (som tidigare P100D/raven performance typ)
Ljuset - enorm skillnad
Ny bil, garanti, halvförsäkring.

Med 100D
Billiga mil numera, Har redan sjunkit 1 miljon i värde.
Fortfarande mycket bra bil.
Många bra funktioner som tagits bort eller blivit sämre i LR