Sida 1 av 1

Från 21:a till 24 Highland

Postat: 23 jan 2024 21:09
av MatsM3
Har idag en M3 LR årsmodell 21 och börjar bli sugen på en 24 Highland
Ni som har gjort detta byte, är den betydligt tystare och har den mjukare fjädring, etc
Tacksam för alla synpunkter, både + och - från "vanliga användare"
PS har gjort ett tidigare byte från en 19 till en 21:a och där var avsevärda
förbättringar som motiverade ett byte

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 23 jan 2024 21:26
av MC Red
Förbättringarna är mycket mer omfattande än de som kom 2021. Det är en rakt igenom förträfflig bil nu.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 12:29
av Gr1pen
MC Red skrev: 23 jan 2024 21:26
Förbättringarna är mycket mer omfattande än de som kom 2021. Det är en rakt igenom förträfflig bil nu.
Bytte från -19 till -24. En helt annan bil, till det bättre.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 13:27
av Dinsdale
Gr1pen skrev: 24 jan 2024 12:29
MC Red skrev: 23 jan 2024 21:26
Förbättringarna är mycket mer omfattande än de som kom 2021. Det är en rakt igenom förträfflig bil nu.
Bytte från -19 till -24. En helt annan bil, till det bättre.
19 till 21 är också ett lyft så det är svårt att utifrån det säga vad 21 till 24 ger.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 13:34
av Dinsdale
Jag har bara suttit i, inte provkört, 24 och invändigt var det mycket filt-liknande material istället för hårdplast.
Bagageutrymmet upplevdes marginellt högre, balken bak sluttade uppåt istället för att vara rak om jag minns rätt.

Många bra ändringar som tex att innerskärmarna nu täcker plåten längst ner istället för att gå in bakom plåten (minskad risk för rost). Standard verkar de längre stänkskydden bli monterade (mindre blästring framför bakhjulen och på undersidan). Bakluckan har fått två motorer istället för en, så det borde hålla bättre. Strålkastarnas helljus verkar vara sämre men med nyaste programvaran ska de vara adaptiva vilket eventuellt uppväger.

Korkad försämring med blinkersknappar på ratten i rondeller och helljusknapp man inte hittar i mörkret. Växelväljare på skärmen inga konstigheter.

Ingen kamera i fronten och borttagna parkeringssensorer dåligt om man parkerar trångt.

Baksätet var mer vinklat, det är samma avstånd ner till golvet som förut egentligen men sätet är vinklat upplevde jag. Samma höga knän men det ser ut att vara mindre höga.

Insidan upplevs helt ny pga belysningen runt om och annat material, så både invändigt och utvändigt kommer man märka skillnad. Men bara baserat på att sitta i den tyckte jag inte det var värt att köpa nytt.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 20:34
av Electron
Dinsdale skrev: 24 jan 2024 13:34
Jag har bara suttit i, inte provkört, 24 och invändigt var det mycket filt-liknande material istället för hårdplast.
Bagageutrymmet upplevdes marginellt högre, balken bak sluttade uppåt istället för att vara rak om jag minns rätt.

Många bra ändringar som tex att innerskärmarna nu täcker plåten längst ner istället för att gå in bakom plåten (minskad risk för rost). Standard verkar de längre stänkskydden bli monterade (mindre blästring framför bakhjulen och på undersidan). Bakluckan har fått två motorer istället för en, så det borde hålla bättre. Strålkastarnas helljus verkar vara sämre men med nyaste programvaran ska de vara adaptiva vilket eventuellt uppväger.

Korkad försämring med blinkersknappar på ratten i rondeller och helljusknapp man inte hittar i mörkret. Växelväljare på skärmen inga konstigheter.

Ingen kamera i fronten och borttagna parkeringssensorer dåligt om man parkerar trångt.

Baksätet var mer vinklat, det är samma avstånd ner till golvet som förut egentligen men sätet är vinklat upplevde jag. Samma höga knän men det ser ut att vara mindre höga.

Insidan upplevs helt ny pga belysningen runt om och annat material, så både invändigt och utvändigt kommer man märka skillnad. Men bara baserat på att sitta i den tyckte jag inte det var värt att köpa nytt.
Hmm jaa nu har du inte provkört den. Helt annan komfort vad jag hört till det positiva

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 20:39
av HelectriC
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 20:51
av NiklasTesla
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Provkörde nya Model 3 Highland LR AWD och visst, trevligt med skärm bak, LFV-pump och större batteri men ändå inte så stor skillnad som jag hade trott jämfört med vår Model 3 LR AWD från 19 (saknade trälisten lite) :roll: .

Bra bilar båda två och såklart är 24an lite bättre skulle jag säga.

Bara min personliga åsikt samt MVH

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 21:51
av HelectriC
NiklasTesla skrev: 24 jan 2024 20:51
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Provkörde nya Model 3 Highland LR AWD och visst, trevligt med skärm bak, LFV-pump och större batteri men ändå inte så stor skillnad som jag hade trott jämfört med vår Model 3 LR AWD från 19 (saknade trälisten lite) :roll: .

Bra bilar båda två och såklart är 24an lite bättre skulle jag säga.

Bara min personliga åsikt samt MVH
Fjädringskomfort och ljudnivå är ju måååånga steg upp. Stolarna är väsentligt förbättrade och har dessutom ventilation. 24an är inte lite bättre, den är MYCKET bättre, utan tvivel.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 24 jan 2024 22:24
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev: 24 jan 2024 21:51
NiklasTesla skrev: 24 jan 2024 20:51
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Provkörde nya Model 3 Highland LR AWD och visst, trevligt med skärm bak, LFV-pump och större batteri men ändå inte så stor skillnad som jag hade trott jämfört med vår Model 3 LR AWD från 19 (saknade trälisten lite) :roll: .

Bra bilar båda två och såklart är 24an lite bättre skulle jag säga.

Bara min personliga åsikt samt MVH
Fjädringskomfort och ljudnivå är ju måååånga steg upp. Stolarna är väsentligt förbättrade och har dessutom ventilation. 24an är inte lite bättre, den är MYCKET bättre, utan tvivel.
Håller helt med.

Model 3 -19 är en förvånansvärt bullrig bil i mitt tycke.
Model 3 -24 är en riktigt tyst bil. Milsvid skillnad.
Sedan är fjädringskomforten också mycket bättre i Highland.

Det enda 2 direkta försämringarna som jag ser, är sämre strålkastare vilket kanske till viss del vägs upp om de blir "matrix" i en snar uppdatering, också avsaknaden av spakar vid ratten.

Helt jävla sjukt dåligt tycker jag. :evil:
Det är det enda som kommer hindra mig från att trycka på beställningsknappen för en Model Y Juniper.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 25 jan 2024 19:29
av martinot
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Kul att höra, men jäkla synd det där att de skulle ditcha binkerspaken.

Nåja, får hoppas att man kan köra Sexy-buttons, eller om de tom. kommer med en spak så småningom.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 06:55
av slugger75
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Kul!

Är det alltså så att ni upplever att även parkeringshjälp med kamerorna är bättre än med sensorer?

(Eller hade ni inte sensorer på er 2022:a?)

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 09:50
av Sarlacc
Funderar också på Highland.
Det som jag funderar mest på är just avsaknaden av parkerings sensorerna.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 10:50
av Nicke Nyfiken
Sarlacc skrev: 26 jan 2024 09:50
Funderar också på Highland.
Det som jag funderar mest på är just avsaknaden av parkerings sensorerna.
Har du provkört en Highland?

Vad jag sett hittills så är det kamerabaserade systemet mycket sämre än riktiga parkeringssensorer när man ska in i trånga utrymmen. Att det ser fräsigt ut på skärmen hjälper inte.

Men det är en bagatell i sammanhanget i jämförelse med avsaknaden av blinkersspak. Det är verkligen något att fundera över om man inte är en inbiten BWW typ, som ändå aldrig använder blinkers. Då spelar det ju ingen roll.

Man vänjer sig säger fanboysen, men jag vill inte vänja mig vid att greppa ratten på ett onaturligt sätt för att nå blinkersknappen, alternativt vänja mig vid att inte använda blinkers. Sånt ska man liksom inte behöva vänja sig vid.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 11:51
av SwedishAdvocate
Nicke Nyfiken skrev: 24 jan 2024 22:24
HelectriC skrev: 24 jan 2024 21:51
NiklasTesla skrev: 24 jan 2024 20:51
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Provkörde nya Model 3 Highland LR AWD och visst, trevligt med skärm bak, LFV-pump och större batteri men ändå inte så stor skillnad som jag hade trott jämfört med vår Model 3 LR AWD från 19 (saknade trälisten lite) :roll: .

Bra bilar båda två och såklart är 24an lite bättre skulle jag säga.

Bara min personliga åsikt samt MVH
Fjädringskomfort och ljudnivå är ju måååånga steg upp. Stolarna är väsentligt förbättrade och har dessutom ventilation. 24an är inte lite bättre, den är MYCKET bättre, utan tvivel.
Håller helt med.

Model 3 -19 är en förvånansvärt bullrig bil i mitt tycke. [Min u.]
Model 3 -24 är en riktigt tyst bil. Milsvid skillnad.
Sedan är fjädringskomforten också mycket bättre i Highland.

Det enda 2 direkta försämringarna som jag ser, är sämre strålkastare vilket kanske till viss del vägs upp om de blir "matrix" i en snar uppdatering, också avsaknaden av spakar vid ratten.

Helt jävla sjukt dåligt tycker jag. :evil:
Det är det enda som kommer hindra mig från att trycka på beställningsknappen för en Model Y Juniper.
Ifall det finns folk som är intresserade av en äldre beg. Model 3 och som läser i den här tråden...

Å ena sidan läser man ibland på forumet att en del tycker äldre Model 3 är bullriga. Å andra sidan: Jag har också kört en 2019 Model 3 AWD LR. Vet ju inte ifall just det exemplaret jag kört är ovanligt välbyggt, men jag tycker bullernivån i den bilen är helt jämförbar med t.ex. förra generationen Volvo V60, förra generationen VW Golf Kombi eller förrförra generationen VW Passat Kombi (B7). Den trean hade 18-tumsfälgar, sommardäck (originaldäcken från Michelin) och korrekt däcktryck. Kanske gör däcken en del. Har för mig att andra som kört äldre Model 3 och tyckt den varit bullrig haft andra däck än Michelin...

Tycker även att fjädringskomforten på den Model 3 jag körde var fullt jämförbar med de tre bilar jag listar ovan.

Tvivlar dock inte på att Highland har förändringar/förbättringar när det gäller buller/fjädring.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 12:11
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2024 11:51
Nicke Nyfiken skrev: 24 jan 2024 22:24
HelectriC skrev: 24 jan 2024 21:51
NiklasTesla skrev: 24 jan 2024 20:51
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Provkörde nya Model 3 Highland LR AWD och visst, trevligt med skärm bak, LFV-pump och större batteri men ändå inte så stor skillnad som jag hade trott jämfört med vår Model 3 LR AWD från 19 (saknade trälisten lite) :roll: .

Bra bilar båda två och såklart är 24an lite bättre skulle jag säga.

Bara min personliga åsikt samt MVH
Fjädringskomfort och ljudnivå är ju måååånga steg upp. Stolarna är väsentligt förbättrade och har dessutom ventilation. 24an är inte lite bättre, den är MYCKET bättre, utan tvivel.
Håller helt med.

Model 3 -19 är en förvånansvärt bullrig bil i mitt tycke. [Min u.]
Model 3 -24 är en riktigt tyst bil. Milsvid skillnad.
Sedan är fjädringskomforten också mycket bättre i Highland.

Det enda 2 direkta försämringarna som jag ser, är sämre strålkastare vilket kanske till viss del vägs upp om de blir "matrix" i en snar uppdatering, också avsaknaden av spakar vid ratten.

Helt jävla sjukt dåligt tycker jag. :evil:
Det är det enda som kommer hindra mig från att trycka på beställningsknappen för en Model Y Juniper.
Ifall det finns folk som är intresserade av en äldre beg. Model 3 och som läser i den här tråden...

Å ena sidan läser man ibland på forumet att en del tycker äldre Model 3 är bullriga. Å andra sidan: Jag har också kört en 2019 Model 3 AWD LR. Vet ju inte ifall just det exemplaret jag kört är ovanligt välbyggt, men jag tycker bullernivån i den bilen är helt jämförbar med t.ex. förra generationen Volvo V60, förra generationen VW Golf Kombi eller förrförra generationen VW Passat Kombi (B7). Den trean hade 18-tumsfälgar, sommardäck (originaldäcken från Michelin) och korrekt däcktryck. Kanske gör däcken en del. Har för mig att andra som kört äldre Model 3 och tyckt den varit bullrig haft andra däck än Michelin...

Tycker även att fjädringskomforten på den Model 3 jag körde var fullt jämförbar med de tre bilar jag listar ovan.

Tvivlar dock inte på att Highland har förändringar/förbättringar när det gäller buller/fjädring.
Under 2022 körde jag en Model 3 SR -19 i 3 månader med original 18" hjul med Michelin däck. Det var en jäkla plåga på motorväg i jämförelse med Model Y och S.

Det är möjligt att förra generationen Volvo V60, förra generationen VW Golf Kombi eller förrförra generationen VW Passat Kombi (B7) är lika bullriga, som du säger. Jag har inte kör någon av dem någon längre sträcka på motorväg så jag kan inte uttala mig.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 12:15
av Tellus
SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2024 11:51
Nicke Nyfiken skrev: 24 jan 2024 22:24
HelectriC skrev: 24 jan 2024 21:51
NiklasTesla skrev: 24 jan 2024 20:51
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Provkörde nya Model 3 Highland LR AWD och visst, trevligt med skärm bak, LFV-pump och större batteri men ändå inte så stor skillnad som jag hade trott jämfört med vår Model 3 LR AWD från 19 (saknade trälisten lite) :roll: .

Bra bilar båda två och såklart är 24an lite bättre skulle jag säga.

Bara min personliga åsikt samt MVH
Fjädringskomfort och ljudnivå är ju måååånga steg upp. Stolarna är väsentligt förbättrade och har dessutom ventilation. 24an är inte lite bättre, den är MYCKET bättre, utan tvivel.
Håller helt med.

Model 3 -19 är en förvånansvärt bullrig bil i mitt tycke. [Min u.]
Model 3 -24 är en riktigt tyst bil. Milsvid skillnad.
Sedan är fjädringskomforten också mycket bättre i Highland.

Det enda 2 direkta försämringarna som jag ser, är sämre strålkastare vilket kanske till viss del vägs upp om de blir "matrix" i en snar uppdatering, också avsaknaden av spakar vid ratten.

Helt jävla sjukt dåligt tycker jag. :evil:
Det är det enda som kommer hindra mig från att trycka på beställningsknappen för en Model Y Juniper.
Ifall det finns folk som är intresserade av en äldre beg. Model 3 och som läser i den här tråden...

Å ena sidan läser man ibland på forumet att en del tycker äldre Model 3 är bullriga. Å andra sidan: Jag har också kört en 2019 Model 3 AWD LR. Vet ju inte ifall just det exemplaret jag kört är ovanligt välbyggt, men jag tycker bullernivån i den bilen är helt jämförbar med t.ex. förra generationen Volvo V60, förra generationen VW Golf Kombi eller förrförra generationen VW Passat Kombi (B7). Den trean hade 18-tumsfälgar, sommardäck (originaldäcken från Michelin) och korrekt däcktryck. Kanske gör däcken en del. Har för mig att andra som kört äldre Model 3 och tyckt den varit bullrig haft andra däck än Michelin...

Tycker även att fjädringskomforten på den Model 3 jag körde var fullt jämförbar med de tre bilar jag listar ovan.

Tvivlar dock inte på att Highland har förändringar/förbättringar när det gäller buller/fjädring.
Håller med, vår M3P 2019 med Michelin 20" PS4S går relativt tyst och fjädringen helt okej.
Skiljer nog på olika exemplar och däck.

Vi hade samtidigt en 2020 sr+ med 18" och Michelin PS4 som bullrade mer och hade struttigare fjädring.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 26 jan 2024 12:37
av Gustafsson
Kört över 2000 med min LR, skiter i å blinka när det är tight, det funkar inte för mig.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 27 jan 2024 09:42
av HelectriC
slugger75 skrev: 26 jan 2024 06:55
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Kul!

Är det alltså så att ni upplever att även parkeringshjälp med kamerorna är bättre än med sensorer?

(Eller hade ni inte sensorer på er 2022:a?)
Hade sensorer på 22an ja och nu inga, bara kamera. Tycker egentligen det funkar helt ok utan sensorer, men så har jag aldrig litat blint på de heller.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 27 jan 2024 09:45
av tslaqqq
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:42
slugger75 skrev: 26 jan 2024 06:55
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Kul!

Är det alltså så att ni upplever att även parkeringshjälp med kamerorna är bättre än med sensorer?

(Eller hade ni inte sensorer på er 2022:a?)
Hade sensorer på 22an ja och nu inga, bara kamera. Tycker egentligen det funkar helt ok utan sensorer, men så har jag aldrig litat blint på de heller.
Ja det gick ju bra o ta körkort utan en enda sensor för egen del så allt sådant är bara nice 2 have imo

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 27 jan 2024 11:59
av martinot
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:42
slugger75 skrev: 26 jan 2024 06:55
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Kul!

Är det alltså så att ni upplever att även parkeringshjälp med kamerorna är bättre än med sensorer?

(Eller hade ni inte sensorer på er 2022:a?)
Hade sensorer på 22an ja och nu inga, bara kamera. Tycker egentligen det funkar helt ok utan sensorer, men så har jag aldrig litat blint på de heller.
Tycker ändå att det är lite synd att det försvann. Men skönt att det går att leva hyfsat utan. Det som jag oroar mig mest för att är blinkersfunktionen försämrats.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 27 jan 2024 12:05
av slugger75
HelectriC skrev: 27 jan 2024 09:42
slugger75 skrev: 26 jan 2024 06:55
HelectriC skrev: 24 jan 2024 20:39
Vi bytte från Model 3, 2022 till Highland 2024. Ett enkelt uttryck beskriver bytet: som att gå från natt till dag! "ALLT" är mycket bättre, verkligen! Förutom avsaknaden av blinkerspak :(
Kul!

Är det alltså så att ni upplever att även parkeringshjälp med kamerorna är bättre än med sensorer?

(Eller hade ni inte sensorer på er 2022:a?)
Hade sensorer på 22an ja och nu inga, bara kamera. Tycker egentligen det funkar helt ok utan sensorer, men så har jag aldrig litat blint på de heller.
Ok anledningen till att jag frågade var att du skrev att ”ALLT” (förutom avsaknad av blinkersspak) fungerar mycket bättre på nya modellen.

Men nu tolkar jag dig som att det fungerar bara helt ok. Alltså kanske inte mycket bättre än utan sensorer?

(Jag funderar själv om jag nästa år vågar byta min MY -22 mot en ny utan sensorer. ) Kanske lite OT.

Re: Från 21:a till 24 Highland

Postat: 27 jan 2024 14:02
av SwedishAdvocate
Annars finns det ju mer att läsa om Tesla vision i den här tråden:

viewtopic.php?t=32584&start=150