Sida 1 av 2

Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 16:38
av mussla
Hej!

Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 16:39
av Legato
mussla skrev: 03 feb 2024 16:38
Hej!

Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Däckia Farsta är bra (men dyra).

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 16:54
av Lurkern
Tycker också Däckia Farsta är bra.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 16:57
av mussla
Hur mycket tar Däckia Farsta?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 19:26
av mussla
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 19:51
av Nicke Nyfiken
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 20:18
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 20:32
av Nicke Nyfiken
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 20:57
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 21:18
av Nicke Nyfiken
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51
mussla skrev: 03 feb 2024 19:26
Fler förslag?

Någon som har erfarenheter från Örby Gummi eller Däckteam Tullinge?

Funkar det att lyfta teslor med en ramp med gummikuddar längs med sidan under, som de ofta har på däckverkstad? Eller krävs det något special?
Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 21:32
av Legato
mussla skrev: 03 feb 2024 16:57
Hur mycket tar Däckia Farsta?
Minns ej exakt, men från typ 1500:- för privatägd om jag minns rätt.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 22:29
av mussla
Legato skrev: 03 feb 2024 21:32
mussla skrev: 03 feb 2024 16:57
Hur mycket tar Däckia Farsta?
Minns ej exakt, men från typ 1500:- för privatägd om jag minns rätt.
Det låter helt ok ändå särskilt om de klarar av att lyfta bilen utan att den tar skada. Skall ringa dem.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 03 feb 2024 22:34
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 19:51


Det duger inte med gummikuddar. De trycker på batteriet.
Men det krävs inte "något special" heller. En vanlig fyrpunktslyft fungerar utmärkt.
Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 04 feb 2024 01:57
av Nicke Nyfiken
mussla skrev: 03 feb 2024 22:34
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18


Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.
Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Ena gången sa killen på besiktningen att de inte fick lyftaTeslor över huvud taget, för de hade inte rätt verktyg. De var beställda men inte levererade.

De andra gångerna har de haft rätt verktyg/puckar för lyft så det har inte varit några problem. Har varit på flera olika besiktningsföretag genom åren. De verkar generellt kunniga och medvetna om de svaga punkterna på elbilar.

Men visst håller man ett vakande öga när man är på besiktningen. Klantarsel finns som sagt överallt. Har dock inte stött på något på besiktningen. :)


En anekdot från besiktningen var när tjejen som besiktiga bilen anmärkte på att bromsbeläggen bak var väldigt tunna och slitna, också pekade hon på det ena parkeringsbromsoket. :lol:
När jag kontrade med att peka på det vanliga bromsoket som hade nästan oanvända bromsklossar blev hon lika röd i ansiktet som de röda performance bromsoken på bilen. Sedan mumlade hon något och gick iväg.
Besiktningsprotokoll utan anmärkning. ;)

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 04 feb 2024 08:22
av Legato
mussla skrev: 03 feb 2024 22:34
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32
mussla skrev: 03 feb 2024 20:18


Obehagligt att det kan räcka med att en däckverkstad lyfter bilen fel för att skada batteriet.

Hur kan man vara säker på att de gör rätt? Även om de använder en fyrpunktslyft så kan de ju sätta lyftpunkerna fel.

Brukar ni vara med och kolla när de lyfter?
Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Däckia Farsta har en kille som är expert på Teslor och nästan alltid tar de Teslor som kommer in. De hanterar också väldigt mycket Teslor, anledningen att jag själv började byta där för kanske fem år sedan var rekommendationer här i forumet.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 04 feb 2024 10:11
av Grodan
mussla skrev: 03 feb 2024 16:38
Hej!

Någon som har tips på däckhotell som man kan lita på och som kan Tesla söder om stockholm, gärna i trakterna av Tullinge.
Finns ju Tullinge bilspa, har anlitat dom i många år, funkat bra.
På Teslan byter jag dock själv så kan inte säga hur dom hanterar tesla.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 05 feb 2024 05:59
av mussla
Legato skrev: 04 feb 2024 08:22
mussla skrev: 03 feb 2024 22:34
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 21:18
mussla skrev: 03 feb 2024 20:57
Nicke Nyfiken skrev: 03 feb 2024 20:32


Det är likadant på alla elbilar. Och elbilar är inget ovanligt längre. Så är det en seriös verkstad så är det säkert inga problem. Men visst finns det klantarsel överallt i samhället så säker kan man inte vara.

Mina Teslor har ingen annan än Tesla och jag själv lyft, förutom på besiktningen, men då har jag varit med och övervakat. :lol:
Jag inser att man måste välja verkstad med omsorg. Kanske den i Farsta är värd pengarna då även om den är dyr. Eller om man kan lämna bilen på Tesla för att byta hjul? De verkar iofs inte heller så skickliga av det här forumet att döma...

Bilprovningen brukar väl lyfta bilen på en ramp så att den står på hjulen, eller gör de annorlunda med elbilar?
Jo bilprovningen lyfter bilen på ramp, men de lyfter också hjulen från rampen för att kolla bl.a. hjullager och att inte bromsarna ligger till. Det är likadant på alla bilar, inte bara elbilar.

Just ja det hade jag glömt. Hur brukar du göra för att se till att de lyfter rätt? Tar du med en puck och ber dem använda den?
Däckia Farsta har en kille som är expert på Teslor och nästan alltid tar de Teslor som kommer in. De hanterar också väldigt mycket Teslor, anledningen att jag själv började byta där för kanske fem år sedan var rekommendationer här i forumet.
Tack! Det låter ändå tryggt.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 05 feb 2024 10:51
av mussla
Jag pratade med Däckteam. De sa att de lyfter alla elbilar med lyftklossar. Jag ville inte ställa för mycket frågor för att inte ifrågasätta dem. Men verkar det ok? Man kan ju övervaka när de skiftar också men vad skall man kolla på då?

Måste de använda puckar på lyftpunkterna?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 05 feb 2024 16:04
av mussla
Eller är det här en icke-fråga och man kan förvänta sig att stora firmor som Däckia och däckteam klarar att göra detta korrekt?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 05 feb 2024 17:22
av Bjelke
Jag kollar iaf om dom lyfter på rätt ställen, eller ”frågar” lite försynt innan :)

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 05 feb 2024 20:27
av mussla
Bjelke skrev: 05 feb 2024 17:22
Jag kollar iaf om dom lyfter på rätt ställen, eller ”frågar” lite försynt innan :)
Ja, det låter nog klokt i varje fall.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 05 feb 2024 21:35
av tobi
Huddinge Däck & Fälg har jag använt i många år och är nöjd. Använde några enstaka säsonger tidigare på en firma i Tullinge (kommer inte ihåg namnet men tror det kan ha varit Däckia, som var dyrare och inte lika trevliga):
https://maps.app.goo.gl/sHwUR6tNii41rfbc8?g_st=i

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 20 okt 2024 15:45
av henel321
Ska precis gå från VW/Audi (har haft däckförvaring på Din Bil Sjöstaden - rekomenderas inte för de är både dyra och det är dåligt med tider och liknande och noll proaktivitet) till Tesla och behöver också däckhotell. Är fortfarande Däckia Farsta ett bra val i söderort eller finns det andra man bör överväga?

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 20 okt 2024 19:36
av repulsiv
En annan viktig sak är hur däckshotellet förvarar däcken.

Det finns oseriösa aktörer som förvarar kundernas däck i vanliga sjöcontainrar utomhus, det kan bli uppåt 70 grader i dessa på sommaren, rena döden för däcken.

Re: Däckhotell söder om stockholm

Postat: 20 okt 2024 19:59
av manneson
repulsiv skrev: 20 okt 2024 19:36
En annan viktig sak är hur däckshotellet förvarar däcken.

Det finns oseriösa aktörer som förvarar kundernas däck i vanliga sjöcontainrar utomhus, det kan bli uppåt 70 grader i dessa på sommaren, rena döden för däcken.
Nja, däcken blir ju bra varma när man rullar motorväg tex. Det klarar dom.
Att stå i solen är väl typ det värsta eftersom UV-strålarna får dem att spricka, men i en container är dom ju skyddade från det.