Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 20 feb 2024 03:44
martinsson skrev: 19 feb 2024 23:08
Jag tycker inte det är mer ok att köpa en Iphone än en Huawei eller Xiaomi då dem är tillverkade i Kina alla tre. Vad är den enorma skillnaden egentligen?
Varför förbjöds Huaweis telekom och it-utrustning på de flesta marknader i västvärlden?
För att den kinesiska staten har kontroll över dem, och därmed kunde tex spionera på stora delar av befolkningen i USA och Europa. De skulle också kunna använda den som politiskt påtrycknings/påverkansmedel, lite som Ryssland gjorde med gasen till Europa.

Med en iPhone har man inte den risken då det är ett amerikanskt bolag som har full kontroll på såväl hårdvara som mjukvara.
Ja ägandet har inflytande över produkterna, men även var R/D finns är viktigt.
Att tillverka i massupplaga är mindre kritiskt avseende påverkan på produkten
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 20 feb 2024 20:34
Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Genom att komma med oombedda pekpinnar till sina medmänniskor om det moraliskt förkastliga i att köpa den ena eller andra bilen så får de en illusion av att de är lite finare människor än vad de är. Lite som självpåtagna sedlighetspoliser som försöker få kvinnor som (enligt ”sedlighetspoliserna”) inte täcker sig tillräckligt att känna skam.

Det är vad jag tror :)
Fast idag är alla så lättkräkta och ofta används detta för att tysta ned en obekväm diskussion.
Det viktiga är väl att låta den andra komma till tals OCH att diskutera med respekt för andras åsikter? Att tycka olika är inte farligt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:43
Maw skrev: 20 feb 2024 20:34
Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Genom att komma med oombedda pekpinnar till sina medmänniskor om det moraliskt förkastliga i att köpa den ena eller andra bilen så får de en illusion av att de är lite finare människor än vad de är. Lite som självpåtagna sedlighetspoliser som försöker få kvinnor som (enligt ”sedlighetspoliserna”) inte täcker sig tillräckligt att känna skam.

Det är vad jag tror :)
Fast idag är alla så lättkräkta och ofta används detta för att tysta ned en obekväm diskussion.
Det viktiga är väl att låta den andra komma till tals OCH att diskutera med respekt för andras åsikter? Att tycka olika är inte farligt.
Vad är din teori om orsaken till fenomenet som Hertsh frågade efter då?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 25 feb 2024 17:21
Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:43
Maw skrev: 20 feb 2024 20:34
Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Genom att komma med oombedda pekpinnar till sina medmänniskor om det moraliskt förkastliga i att köpa den ena eller andra bilen så får de en illusion av att de är lite finare människor än vad de är. Lite som självpåtagna sedlighetspoliser som försöker få kvinnor som (enligt ”sedlighetspoliserna”) inte täcker sig tillräckligt att känna skam.

Det är vad jag tror :)
Fast idag är alla så lättkräkta och ofta används detta för att tysta ned en obekväm diskussion.
Det viktiga är väl att låta den andra komma till tals OCH att diskutera med respekt för andras åsikter? Att tycka olika är inte farligt.
Vad är din teori om orsaken till fenomenet som Hertsh frågade efter då?
Din fråga tyder på att du inte anser jag svarade på frågan?
Utveckla gärna så jag vet vilken fråga du menar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 20:43
Maw skrev: 25 feb 2024 17:21
Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:43
Maw skrev: 20 feb 2024 20:34
Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Genom att komma med oombedda pekpinnar till sina medmänniskor om det moraliskt förkastliga i att köpa den ena eller andra bilen så får de en illusion av att de är lite finare människor än vad de är. Lite som självpåtagna sedlighetspoliser som försöker få kvinnor som (enligt ”sedlighetspoliserna”) inte täcker sig tillräckligt att känna skam.

Det är vad jag tror :)
Fast idag är alla så lättkräkta och ofta används detta för att tysta ned en obekväm diskussion.
Det viktiga är väl att låta den andra komma till tals OCH att diskutera med respekt för andras åsikter? Att tycka olika är inte farligt.
Vad är din teori om orsaken till fenomenet som Hertsh frågade efter då?
Din fråga tyder på att du inte anser jag svarade på frågan?
Utveckla gärna så jag vet vilken fråga du menar.
Jag fick uppfattningen att du svarade på mitt inlägg snarare än Hertsh inlägg eftersom du citerade mig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

Men ge er nu! :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:09
SwedishAdvocate skrev: 18 feb 2024 00:59
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Jag tycker EQE ser helt ok ut. Absolut inte ful på ngt sätt. EQS är kanske en annan femma, men nu var det så länge sedan jag såg en EQS ute i verkligheten så jag blir faktiskt lite osäker på vad jag egentligen tycker om den.

Tycker även att alla modeller av Model 3 ser helt ok ut exteriört förutom vid bakrutans nederkant. Där är det något som inte riktigt harmonierar. Rutan slutar liksom för högt upp. Men hade de dragit ner den ytterligare hade det väl blivit problem med öppningen till bagageutrymmet.

ID.7 ser också ok ut, men bakljusena tycker jag inte blev så lyckade. Gillar inte heller de här fälgarna som bilen på bilden har, men den finns med ett par andra som är snyggare.

Bild

Annars är Model S och e-tron GT snygga. Nya Taycan är snygg. Gamla Taycan ser också ok ut. Cupra Born är rätt snygg – men lite för hög kanske. Den hade nog varit riktigt fräsig ifall den hade haft samma dimensioner som t.ex. en Golf. Och personligen gillar jag eldrivna Opel Astra – både hatchbacken och Touringmodellen. Den helt eldrivna Touringversionen verkar dock fortf. inte ha kommit till Sverige...

Och det finns så klart fler snygga elbilar.

Edit: Glömde BMW i5. Den tycker jag också blev rätt lyckad.

Edit2: Missade visst BMW i4 också. Även den tycker jag ser rätt bra ut.
Ja i4 och i5 är fina, EQS bättre än EQE som ser avkortad ut vilket den även är!
Taycan är fin.
Gillar inte SUV som synes... :D
Samma sak här. Instämmer helt med dig. SUV är generellt svintråkigt och fult.

Tesla, eller inte, så gillar jag normalt inte SUVar alls.

Såvida det inte är en G.-wagen, Range Rover, eller Wrangler. De är de enda typerna av SUV som är riktigt coola, och riktiga terrängbilar.

Zeekr 001 är svinful IMO, så där håller jag dock inte med dig. Men man behöver ju inte alltid hålla med om allt. :D
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av apkungen »

Tesla Model 3 och Y är idag otroligt prisvärda bilar. När man inser att en model 3 Highland bara kostar 100 k mer än en normalutrustad Toyota Corolla, då fattar man att de kommit ned i pris.

Då blir service och annat därefter. MEN jag tycker att om man köper en s eller x så borde det vara helt annan nivå på service mm.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Bjelke »

martinsson skrev: 25 feb 2024 12:35
taliz skrev: 25 feb 2024 12:21
martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Varför fortsätta skriva massa inlägg på Teslaforumet om du nu sagt adjö till Tesla? Är det inte dags att migrera helt till Zeekr-forumet?

Eller kanske vi som gillar Tesla skall passa på och göra samma sak där som ni gör här, dvs förpesta det med inlägg om hur mkt vi ogillar Zeekr. ;) :lol:
När du ägt en Zeekr i 10 år så är du välkommen. :D

Jag har varit medlem här i 10 år och aldrig sagt någonting illa om Tesla
förrän år 10 :)
Anser mig vara hyfsat berättigad att säga vad jag tycker om Tesla.
Ja du har ju hängt med sedan i princip starten för Tesla i Sverige (och taliz med såklart) :)
Jag är typ lika mycket ”gammelräv” nästan :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 26 feb 2024 23:30
Sportbilsentusiasten skrev: 25 feb 2024 14:09
SwedishAdvocate skrev: 18 feb 2024 00:59
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48


Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Jag tycker EQE ser helt ok ut. Absolut inte ful på ngt sätt. EQS är kanske en annan femma, men nu var det så länge sedan jag såg en EQS ute i verkligheten så jag blir faktiskt lite osäker på vad jag egentligen tycker om den.

Tycker även att alla modeller av Model 3 ser helt ok ut exteriört förutom vid bakrutans nederkant. Där är det något som inte riktigt harmonierar. Rutan slutar liksom för högt upp. Men hade de dragit ner den ytterligare hade det väl blivit problem med öppningen till bagageutrymmet.

ID.7 ser också ok ut, men bakljusena tycker jag inte blev så lyckade. Gillar inte heller de här fälgarna som bilen på bilden har, men den finns med ett par andra som är snyggare.

Bild

Annars är Model S och e-tron GT snygga. Nya Taycan är snygg. Gamla Taycan ser också ok ut. Cupra Born är rätt snygg – men lite för hög kanske. Den hade nog varit riktigt fräsig ifall den hade haft samma dimensioner som t.ex. en Golf. Och personligen gillar jag eldrivna Opel Astra – både hatchbacken och Touringmodellen. Den helt eldrivna Touringversionen verkar dock fortf. inte ha kommit till Sverige...

Och det finns så klart fler snygga elbilar.

Edit: Glömde BMW i5. Den tycker jag också blev rätt lyckad.

Edit2: Missade visst BMW i4 också. Även den tycker jag ser rätt bra ut.
Ja i4 och i5 är fina, EQS bättre än EQE som ser avkortad ut vilket den även är!
Taycan är fin.
Gillar inte SUV som synes... :D
Samma sak här. Instämmer helt med dig. SUV är generellt svintråkigt och fult.

Tesla, eller inte, så gillar jag normalt inte SUVar alls.

Såvida det inte är en G.-wagen, Range Rover, eller Wrangler. De är de enda typerna av SUV som är riktigt coola, och riktiga terrängbilar.

Zeekr 001 är svinful IMO, så där håller jag dock inte med dig. Men man behöver ju inte alltid hålla med om allt. :D
Hehe, just det. Man kan tycka olika. :mrgreen:

PS
Min pappa hade en expeditions-utrustad LandRover på 70-talet, med dubbla tak mot solvärmen, samt all annan märklig utrustning som vinsch, stegar mm.
På den tiden blev man utskrattad.
Och satan kallt på vintern, då värmen var minimal och glipor överallt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Bjelke skrev: 27 feb 2024 14:40
martinsson skrev: 25 feb 2024 12:35
taliz skrev: 25 feb 2024 12:21
martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10

På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Varför fortsätta skriva massa inlägg på Teslaforumet om du nu sagt adjö till Tesla? Är det inte dags att migrera helt till Zeekr-forumet?

Eller kanske vi som gillar Tesla skall passa på och göra samma sak där som ni gör här, dvs förpesta det med inlägg om hur mkt vi ogillar Zeekr. ;) :lol:
När du ägt en Zeekr i 10 år så är du välkommen. :D

Jag har varit medlem här i 10 år och aldrig sagt någonting illa om Tesla
förrän år 10 :)
Anser mig vara hyfsat berättigad att säga vad jag tycker om Tesla.
Ja du har ju hängt med sedan i princip starten för Tesla i Sverige (och taliz med såklart) :)
Jag är typ lika mycket ”gammelräv” nästan :mrgreen:
Ja så är det. Har varit med länge men skriver inte lika mycket som andra :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 26 feb 2024 23:30
Zeekr 001 är svinful IMO, så där håller jag dock inte med dig. Men man behöver ju inte alltid hålla med om allt. :D
Förstår att det är svårt för dig att säga annat men jag tror ändå att du gillar den i smyg :lol:
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 20 feb 2024 20:34
Hertsh skrev: 20 feb 2024 20:07
Så vansinnigt trött på alla män på internet som gör allt de kan för att påpeka hur dumma eller ointelligenta andra människor är. Än värre blir det när det skall läggas på något "jag har högre moral än dig" filter på åsikterna.

I tillägg i ämnen som inte hör till tråden att göra så att den som faktiskt vill prata om ämnet inte kommer igenom bruset av dumheter.

Varför?!
Genom att komma med oombedda pekpinnar till sina medmänniskor om det moraliskt förkastliga i att köpa den ena eller andra bilen så får de en illusion av att de är lite finare människor än vad de är. Lite som självpåtagna sedlighetspoliser som försöker få kvinnor som (enligt ”sedlighetspoliserna”) inte täcker sig tillräckligt att känna skam. [Min u.]

Det är vad jag tror :)
Var och en kan ju själv avgöra hur absurd och vilseledande den 'liknelsen' är.

Det är vad jag tycker. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

Frunken skrev: 04 feb 2024 09:48
Det finns INGEN annan tillverkare där kommunikationen mellan bil och app fungerar så smärtfritt som på Tesla.

Nästintill problemfritt att navigera och ladda på långresor, det kan man inte säga om andra tillverkare.

Tesla är absolut inte felfri, men jag klarar mig utan parkeringssensorer, radar, regnsensor. För en del är det en dealbreaker, fine. Men att andra skulle vara ifatt och förbi? Nä, inte riktigt ännu. Pris/prestanda är enligt mig fortfarande helt i Teslas favör. Det jag prioriterar fungerar enligt mig bäst på Tesla.

Jag kan förstå en del ägare som vill pröva något annat, men gräset är nog inte så mycket grönare på andra sidan. Det kommer vara kompromisser på saker, precis som det är med Tesla, om man kör den vägen.
En bilnyckel räcker jäkligt långt och fungerar även när uppkopplingar strular.
Till vår Volvo har jag app och använder den för att starta värmaren och ta hem körjournal.
Det är i princip det. Vad skall jag ha den mer till?
Jag går till bilen, tar i handtaget varvid den låses upp, drar i handtaget varvid den öppnas, sätter mig,s tartar och kör.
Skulle gärna ha parkeringsvärmare via fjärrkontrollen också men det finns tyvärr inte, dumt nog.

Det jag däremot har som fungerar klockrent är adaptiv farthållare (som ALDRIG krånglar - den fungerar i ALLA väder tack vare radar som dessutom är genialiskt placerad), jag har grymt bra automatisk torkare, jag har väldigt praktiska blinkerspakar, jag har HUD som är fantastiskt användarvänlig och bra designad (även inbyggd navigation i densamma om jag så önskar), jag har parkeringssensorer runtom som hjälper mycket bra, jag har kameror runtomsom ger ett riktigt bra fågelperspektiv och som hjälper fantastiskt bra, jag har elektriskt utfällbar dragkrok som är sjukt praktisk och jag kan dra 2,2 ton på den, jag har väldigt sköna stolar, jag har även 230V i baksätet och dessutom solskydd integrerade i bakdörrarna - perfekt för barnet och även vuxen, jag kan hitta reservdelar i princip varsomhelst, jag har tillgång till ett extremt stort servicenätverk, jag har tillgång till en egen servicetekniker som jag kan ringa eller e-posta eller besöka om jag har frågor och funderingar, jag styr själv vilken internetleverantör jag vill ha i bilen för exempelvis kartnedladdningar, connected safety med mera (och att ha offlinekartor är grymt bra för de fungerar ALLTID oberende av dålig täckning, utstörda eller överlastade mobilnätverk) och uppdateringar kommer flera gånger per år och känns alltid aktuella och har dessutom trafikinformation som inte kräver datauppkoppling, jag har såväl FM-radio som DAB+, jag har en fysisk nyckel i fjärren så OM det skulle bli strömproblem eller tekniska problem kommer jag ändå alltid in i bilen på ett mycket enkelt sätt, och jag har en BLIS som är grymt bra och som ALLTID fungerar och som ALDRIG falsklarmar där man mycket tydligt ser i ytterbackspeglarna medelst olika typer av signalering beroende på situation, med mera. Jag har helt enkelt en härlig premiumbil utrustad med smarta, bekväma och härliga funktioner och som fungerar väldigt bra, i såväl vått som torrt, i kyla som värme, i snöstorm som i underkylt regn.

Detta är vad jag anser vara premium och kvalitet. Och lägg märke till att alla dessa fina finesser sitter på en bil tillverkad hösten 2017. Finesser som Tesla nu 6,5 år(!) senare saknar.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

apkungen skrev: 26 feb 2024 23:34
Tesla Model 3 och Y är idag otroligt prisvärda bilar. När man inser att en model 3 Highland bara kostar 100 k mer än en normalutrustad Toyota Corolla, då fattar man att de kommit ned i pris.

Då blir service och annat därefter. MEN jag tycker att om man köper en s eller x så borde det vara helt annan nivå på service mm.
Det skiljer 133.000 mellan standard Model 3 och standard Corolla Executive (som är deras top line av Corolla).
Då har du på corollan flera smaarta saker som faktiskt fungerar, såsom radar och regnsensor med mera.
Plus ett fantastiskt stort servicenätverk och en mycket driftsäter bil med högt andrahandsvärde.

Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 345
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
apkungen skrev: 26 feb 2024 23:34
Tesla Model 3 och Y är idag otroligt prisvärda bilar. När man inser att en model 3 Highland bara kostar 100 k mer än en normalutrustad Toyota Corolla, då fattar man att de kommit ned i pris.

Då blir service och annat därefter. MEN jag tycker att om man köper en s eller x så borde det vara helt annan nivå på service mm.
Det skiljer 133.000 mellan standard Model 3 och standard Corolla Executive (som är deras top line av Corolla).
Då har du på corollan flera smaarta saker som faktiskt fungerar, såsom radar och regnsensor med mera.
Plus ett fantastiskt stort servicenätverk och en mycket driftsäter bil med högt andrahandsvärde.

Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Toyota Corolla😂
MY RWD Vit 2023
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

Batteribilar (väljer hellre det uttrycket, eller BEV, då elbilar är så mycket mer - en bil med bränsleceller är till eempel också en elbil) är intressant och fyller sin funktion som med alla saker: Rätt sak på rätt plats är nyckelordet.
I andra situationer fungerar batteribilar inte särskilt väl eller till och med skitkass.
Precis som vi i dag har en uppsjö av olika framdrivningssätt (gas, bensin, diesel, etanol, batteri, vätgas, hybrider av olika varianter med mera) så kommer vi fortsätta ha en diversitet av framdrivningssätt. Batteribilar är INTE lösningen på allt, lika lite som etanol tidigare ansågs vara lösningen på allt, för att efterföljas att diesel var lösningen på allt.

Tesla, om vi skall vara specifika nu, hade något förut. Man var inte först (batteribilarhar funnits sjukt länge!) men man var först att bli mainstream med det under detta århundrade. Man tog fram något som faktiskt fungerade i realiteten för flertalet människor, även om kvalitén inte var på topp men som med många nya eller relativt nya företag så tar det ju lite tid att lära sig helt och fullt.

Men sedan började det på något sätt gå utför. Visst, man har lanserat "billiga" (billigARE än tidigare modeller av Tesla åtminstone) batteribilar men samtidigt har man lurat köpare sedan lång tid tillbaka (tio år ungefär) med funktioner som aldrig kommer (och aldrig lär komma...), man snålar in ännu mer på kvalitetsarbetet i stället för att göra det bättre. Som många som har Tesla sedan länge kan vittna om så är servicen också sämre, och kunomhändertagandet har gått utför. Den något mentalt ostabila ledaren för nuvarande Tesla (märk väl, han startade aldrig företaget utan gick in med investeringar) bidrar knappast positivt enligt mig då han fortsätter att skita ner företaget med ännu fler lögner och hittepå samtidigt som fokus hamnar ännu längre bort från ägaren, kvaliteten med mera.

Det är lite synd tycker jag för Tesla hade kunnat bli något riktigt bra men lite likt Apple blev akterseglad av andra företag inom telefonibranschen så så är nu Tesla på väg (och i flera avseenden är redan) att bli akterseglad av andra företag inom bilbraschen. Man tänkte nog likt Apple att man hade allt och att inget mer behövdes men sedan stannade innovationen av och det handlar allt mer om att spara pengar, få till hype kring något som egentligen inte är så märkvärdigt, utveckla nonsens (pruttkuddar och spel till exempel vad gäller bilarna) och sedan kopiera vad andra tar fram.
Titta på en Tesla i dag med nyktra ögon:
Ser den inte jäkligt tråkig ut? Lite som bilarna såg ut kring 90-00-talet? Påminner till formen ganska mycket om den Mazda 626 jag hade då (från 1996). Anonym, slätstruken tvålkopp. Sticker inte ut åt något håll. Bilarna känns liksom daterade, och det har bland anant att göra med att man ju faktiskt inte gör så mycket nytt. Man kör på samma kaross som man tänjt lite på för att få en lite högre bil (Y) mot en lite lägre (S). Till och med gamla designtröga Mercedes och BMW lyckas ju faktiskt i dag att se någorlunda moderna ut och trots att Mercedes också tappat i kvalitet sedan deras storhetstid innnan 90-talet så finns ändå något av en kvalitetskänsla däri.
När man ser hur Teslorna ser ut under skalet så blir man ju lite mörkrädd för framtida ägare (inte förvånad över att andrahandsvärdet går utför). Det märks att man fortfarande inte riktigt kan bygga bilar för annat än kaliforniskt varmt och torrt klimat.

Så ja, Tesla är, eller har varit kanske man skall säga, intressant som bil men det är verkligen inget speciellt med den i dag tycker jag, och nog många med mig med tanke på vikande försäljning, vikande aktiekurs, vikande andrahandsvärde och kritik även från tidigare kraftigt indoktrinerade Teslafans.
Korthuset börjar ramla och jagtror personligen att man skulle behöva göra sig av med Musk, helt och hållet. Inget inflytande, och ta in en Riktig bildesigner (gärna någon från Europa - vi har många bra här) och börja satsa på kvalitet, kundomhändertagande och i tredje hand även utveckling igen.

Att man i dag köper en bil som Tesla, avskalad av funktioner som även den billigaste bil av annat märke har, samtidigt som den kostar minst 600.000 och sedan får man tämligen kass kundupplevelse och service som gör att man börjar muttra är ju inget som gör att man känner "Wow, en sådan bil måste jag ha!".
Vår Volvo som vi köpte 2017, fullsmetad med massa praktiska saker, kostade då 500.000 och jag har extremt bra personlig kontakt med servicetekniker, jag får bra service, jag kan lätt beställa reservdelar om jag behöver (ett plastclips till en nyckelantenn i bagageutrymmet hade av någon anledning gått sönder - enkelt telefonsamtal och inom kort fanns delen att hämta) och jag känner mig väl omhändertagen i det aspektet.
Visst kan saker bli bättre, så är det alltid, men jag känner inte att jag gjort ett Dåligt val och jag känner verkligen inte "Tack för mig Volvo". Snarare så känner jag att den här bilen vill jag hålla kvar vid och likaså verkstaden då det fungerar så himla bra och smidigt.

Så till Tesla (jag vet, du läser ändå inte men ändå):
Skärp er nu.
Ta hand om kunderna!
Satsa på kvalitet!
Sluta ljuga och hitta på.
Utveckla funktioner som folk faktiskt har nytta av!
Och sätt för guds skull tillbaka parkeringssensorer, radar, regnsensor och spakar. Det finns en anledning till att man har haft det i årtionden: Det bara fungerar helt enkelt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Legato »

Jämför man man eldrift med diesel och etanol så har man verkligen inte fattar grejen överhuvudtaget.

El kommer givetvis ta över nästan helt. Alla "vardagliga" transporter kommer självklart gå på el.

Varför skulle någon betala mycket mer för att köra något sämre på sikt? Det kommer inte ske annat än av nostalgi och möjligen i tävlingsverksamhet.

Serviceupplevelsen på Tesla är fortfarande det bästa jag haft... De har absolut brister, men Rangers kompenserar för detta och mer. Att ingen annan erbjuder denna överlägsna tjänst är ett stort mysterium.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 06 mar 2024 06:34
Nu vet jag inte vem du syftar på riktigt men för min del så ja:
Batteribilar (väljer hellre det uttrycket, eller BEV, då elbilar är så mycket mer - en bil med bränsleceller är till eempel också en elbil) är intressant och fyller sin funktion som med alla saker: Rätt sak på rätt plats är nyckelordet.
I andra situationer fungerar batteribilar inte särskilt väl eller till och med skitkass.
Precis som vi i dag har en uppsjö av olika framdrivningssätt (gas, bensin, diesel, etanol, batteri, vätgas, hybrider av olika varianter med mera) så kommer vi fortsätta ha en diversitet av framdrivningssätt. Batteribilar är INTE lösningen på allt, lika lite som etanol tidigare ansågs vara lösningen på allt, för att efterföljas att diesel var lösningen på allt.

Tesla, om vi skall vara specifika nu, hade något förut. Man var inte först (batteribilarhar funnits sjukt länge!) men man var först att bli mainstream med det under detta århundrade. Man tog fram något som faktiskt fungerade i realiteten för flertalet människor, även om kvalitén inte var på topp men som med många nya eller relativt nya företag så tar det ju lite tid att lära sig helt och fullt.

Men sedan började det på något sätt gå utför. Visst, man har lanserat "billiga" (billigARE än tidigare modeller av Tesla åtminstone) batteribilar men samtidigt har man lurat köpare sedan lång tid tillbaka (tio år ungefär) med funktioner som aldrig kommer (och aldrig lär komma...), man snålar in ännu mer på kvalitetsarbetet i stället för att göra det bättre. Som många som har Tesla sedan länge kan vittna om så är servicen också sämre, och kunomhändertagandet har gått utför. Den något mentalt ostabila ledaren för nuvarande Tesla (märk väl, han startade aldrig företaget utan gick in med investeringar) bidrar knappast positivt enligt mig då han fortsätter att skita ner företaget med ännu fler lögner och hittepå samtidigt som fokus hamnar ännu längre bort från ägaren, kvaliteten med mera.

Det är lite synd tycker jag för Tesla hade kunnat bli något riktigt bra men lite likt Apple blev akterseglad av andra företag inom telefonibranschen så så är nu Tesla på väg (och i flera avseenden är redan) att bli akterseglad av andra företag inom bilbraschen. Man tänkte nog likt Apple att man hade allt och att inget mer behövdes men sedan stannade innovationen av och det handlar allt mer om att spara pengar, få till hype kring något som egentligen inte är så märkvärdigt, utveckla nonsens (pruttkuddar och spel till exempel vad gäller bilarna) och sedan kopiera vad andra tar fram.
Titta på en Tesla i dag med nyktra ögon:
Ser den inte jäkligt tråkig ut? Lite som bilarna såg ut kring 90-00-talet? Påminner till formen ganska mycket om den Mazda 626 jag hade då (från 1996). Anonym, slätstruken tvålkopp. Sticker inte ut åt något håll. Bilarna känns liksom daterade, och det har bland anant att göra med att man ju faktiskt inte gör så mycket nytt. Man kör på samma kaross som man tänjt lite på för att få en lite högre bil (Y) mot en lite lägre (S). Till och med gamla designtröga Mercedes och BMW lyckas ju faktiskt i dag att se någorlunda moderna ut och trots att Mercedes också tappat i kvalitet sedan deras storhetstid innnan 90-talet så finns ändå något av en kvalitetskänsla däri.
När man ser hur Teslorna ser ut under skalet så blir man ju lite mörkrädd för framtida ägare (inte förvånad över att andrahandsvärdet går utför). Det märks att man fortfarande inte riktigt kan bygga bilar för annat än kaliforniskt varmt och torrt klimat.

Så ja, Tesla är, eller har varit kanske man skall säga, intressant som bil men det är verkligen inget speciellt med den i dag tycker jag, och nog många med mig med tanke på vikande försäljning, vikande aktiekurs, vikande andrahandsvärde och kritik även från tidigare kraftigt indoktrinerade Teslafans.
Korthuset börjar ramla och jagtror personligen att man skulle behöva göra sig av med Musk, helt och hållet. Inget inflytande, och ta in en Riktig bildesigner (gärna någon från Europa - vi har många bra här) och börja satsa på kvalitet, kundomhändertagande och i tredje hand även utveckling igen.

Att man i dag köper en bil som Tesla, avskalad av funktioner som även den billigaste bil av annat märke har, samtidigt som den kostar minst 600.000 och sedan får man tämligen kass kundupplevelse och service som gör att man börjar muttra är ju inget som gör att man känner "Wow, en sådan bil måste jag ha!".
Vår Volvo som vi köpte 2017, fullsmetad med massa praktiska saker, kostade då 500.000 och jag har extremt bra personlig kontakt med servicetekniker, jag får bra service, jag kan lätt beställa reservdelar om jag behöver (ett plastclips till en nyckelantenn i bagageutrymmet hade av någon anledning gått sönder - enkelt telefonsamtal och inom kort fanns delen att hämta) och jag känner mig väl omhändertagen i det aspektet.
Visst kan saker bli bättre, så är det alltid, men jag känner inte att jag gjort ett Dåligt val och jag känner verkligen inte "Tack för mig Volvo". Snarare så känner jag att den här bilen vill jag hålla kvar vid och likaså verkstaden då det fungerar så himla bra och smidigt.

Så till Tesla (jag vet, du läser ändå inte men ändå):
Skärp er nu.
Ta hand om kunderna!
Satsa på kvalitet!
Sluta ljuga och hitta på.
Utveckla funktioner som folk faktiskt har nytta av!
Och sätt för guds skull tillbaka parkeringssensorer, radar, regnsensor och spakar. Det finns en anledning till att man har haft det i årtionden: Det bara fungerar helt enkelt.
Det ligger förstås en hel del i många av punkterna i din kritik, som missriktad kostnadsbesparing i form av borttagna sensorer, spakar, kvalitetsproblem, försämrad kundupplevelse, Elon Musks uttalanden och beteende etc.

Dom övergripande slutsatserna om drivmedel och att Tesla skulle vara "akterseglat" etc håller jag dock inte med om öht.

Vad gäller drivmedel så är det inga som helst tvivel om att det är BEV som kommer att helt ta över, fördelarna mot gas, bränsleceller etc är så stora att det inte längre ens finns någon seriös diskussion om detta.

Vad gäller "akterseglingen" så har jag också mycket svårt att se detta. Det Tesla har fokuserat på är att producera (tillräckligt) bra bilar i volym med god lönsamhet, något som inget av dom traditionella företagen har lyckats med, och knappt någon av dom kinesiska uppstickarna. I takt med att andelen BEV ökar i nyförsäljningen kommer detta förstås att visa sig mer och mer kritiskt, jag är helt säker på att flera av dom gamla företagen helt enkelt inte kommer att klara omställningen, trots att dom har haft >10 år att utnyttja Teslas "facit". Här kan man verkligen tala om "aktersegling" (eller kanske "kölhalning" i flera fall).

Min service-upplevelse hos Tesla är också helt felfri, både i Sverige och i Frankrike. Jag har alltid fått ett extremt bra bemötande, alla åtgärder har genomförts korrekt och på tid, i flera fall av Rangers i mitt eget garage utan att jag har behövt lägga en sekund av egen tid. Jag vet att många har upplevt problem med service, och serviceorganisationen har absolut haft problem att hänga med i svängarna när volymerna ökat med flera storleksordningar, men jag är också helt säker på att bilden inte är lika mörk som du utmålar den.

Vad gäller innovation och design så har förstås detta i viss mån varit nedprioriterat under en period när fokus varit på skalning av produktion av befintliga modeller, men det är ju bara att titta på CyberTruck för att se att Tesla inte slutat med detta. Något mer nyskapande både tekniskt och formgivningsmässigt är nog svårt att hitta i bilhistorien, oavsett om man gillar den eller inte.

Jag är också helt säker på att kommande modeller som <$25k-bilen, Roadster etc kommer att innehålla stora nyheter, både med avseende på teknik, design, och produktion.

Till sist är jag också rätt säker på att Elon Musk kommer även fortsättningsvis vara tongivande i företaget, att göra sig av med honom skulle vara en katastrof för Tesla, oavsett vad man anser om honom i övrigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 06 mar 2024 07:31
Serviceupplevelsen på Tesla är fortfarande det bästa jag haft... De har absolut brister, men Rangers kompenserar för detta och mer. Att ingen annan erbjuder denna överlägsna tjänst är ett stort mysterium.
https://www.volvocarretail.se/verkstad- ... le-service
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 06 mar 2024 10:42
Legato skrev: 06 mar 2024 07:31
Serviceupplevelsen på Tesla är fortfarande det bästa jag haft... De har absolut brister, men Rangers kompenserar för detta och mer. Att ingen annan erbjuder denna överlägsna tjänst är ett stort mysterium.
https://www.volvocarretail.se/verkstad- ... le-service
Bra om det är på gång, men gäller ju bara Göteborg.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Teslasemitruck
Inlägg: 38
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Teslasemitruck »

Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
apkungen skrev: 26 feb 2024 23:34
Tesla Model 3 och Y är idag otroligt prisvärda bilar. När man inser att en model 3 Highland bara kostar 100 k mer än en normalutrustad Toyota Corolla, då fattar man att de kommit ned i pris.

Då blir service och annat därefter. MEN jag tycker att om man köper en s eller x så borde det vara helt annan nivå på service mm.
Det skiljer 133.000 mellan standard Model 3 och standard Corolla Executive (som är deras top line av Corolla).
Då har du på corollan flera smaarta saker som faktiskt fungerar, såsom radar och regnsensor med mera.
Plus ett fantastiskt stort servicenätverk och en mycket driftsäter bil med högt andrahandsvärde.

Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Man får ju väga in driftkostnaderna. Corollan är mycket dyrare i drift.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Att Tesla är för ivriga att plocka bort sensorer, spakar etc råder det väl inga tvivel om, men kommentarerna om kvalitet ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har ju haft samma Tesla i ett antal år nu och har alltså inte så mycket egen erfarenhet av en ev försämring, men som jag har förstått det, via TCS och andra källor, så har bilarna som når oss i Europa nu från Shanghai och Berlin betydligt bättre kvalitet, passform, etc än vad bilarna från Fremont någonsin hade.

Vad konkret är det som man "tummar gravt" på menar du?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 06 mar 2024 12:26
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Att Tesla är för ivriga att plocka bort sensorer, spakar etc råder det väl inga tvivel om, men kommentarerna om kvalitet ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har ju haft samma Tesla i ett antal år nu och har alltså inte så mycket egen erfarenhet av en ev försämring, men som jag har förstått det, via TCS och andra källor, så har bilarna som når oss i Europa nu från Shanghai och Berlin betydligt bättre kvalitet, passform, etc än vad bilarna från Fremont någonsin hade.

Vad konkret är det som man "tummar gravt" på menar du?

/fth
Det finns ju ett antal typfel på Teslor.
Första generationen bakluckemotorer* på M3 var inget vidare.
De har tydligen inte fått ordning på värmepumparna* ännu, och ptc-värmarna i äldre modeller har också en förmåga att rasa.
Många får byta laddportar* på ganska nya bilar.
Lås* till bakluckor krånglar också för många.
Diverse detaljer i hjulupphängningarna slits ut, o.s.v.
Äldre S har problem med handtag och DRL....

*Problem som jag haft. Dessutom har jag fått ett modem och ett styrdon till parkeringsassistans utbytta, men de är nog inte typfel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 06 mar 2024 13:11
fth skrev: 06 mar 2024 12:26
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Att Tesla är för ivriga att plocka bort sensorer, spakar etc råder det väl inga tvivel om, men kommentarerna om kvalitet ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har ju haft samma Tesla i ett antal år nu och har alltså inte så mycket egen erfarenhet av en ev försämring, men som jag har förstått det, via TCS och andra källor, så har bilarna som når oss i Europa nu från Shanghai och Berlin betydligt bättre kvalitet, passform, etc än vad bilarna från Fremont någonsin hade.

Vad konkret är det som man "tummar gravt" på menar du?

/fth
Det finns ju ett antal typfel på Teslor.
Första generationen bakluckemotorer* på M3 var inget vidare.
De har tydligen inte fått ordning på värmepumparna* ännu, och ptc-värmarna i äldre modeller har också en förmåga att rasa.
Många får byta laddportar* på ganska nya bilar.
Lås* till bakluckor krånglar också för många.
Diverse detaljer i hjulupphängningarna slits ut, o.s.v.
Äldre S har problem med handtag och DRL....

*Problem som jag haft. Dessutom har jag fått ett modem och ett styrdon till parkeringsassistans utbytta, men de är nog inte typfel.
Klart att man vill ha en felfri bil men jag tycker inte Tesla utmärker sig negativt här. Kolla Volvos lista på återkallelser t.ex. Det är knappast bättre ställt med andra märken heller. https://www.cars.com/research/volvo/recalls/
Skriv svar