Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 06 mar 2024 16:31
mikebike skrev: 06 mar 2024 13:11
fth skrev: 06 mar 2024 12:26
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Att Tesla är för ivriga att plocka bort sensorer, spakar etc råder det väl inga tvivel om, men kommentarerna om kvalitet ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har ju haft samma Tesla i ett antal år nu och har alltså inte så mycket egen erfarenhet av en ev försämring, men som jag har förstått det, via TCS och andra källor, så har bilarna som når oss i Europa nu från Shanghai och Berlin betydligt bättre kvalitet, passform, etc än vad bilarna från Fremont någonsin hade.

Vad konkret är det som man "tummar gravt" på menar du?

/fth
Det finns ju ett antal typfel på Teslor.
Första generationen bakluckemotorer* på M3 var inget vidare.
De har tydligen inte fått ordning på värmepumparna* ännu, och ptc-värmarna i äldre modeller har också en förmåga att rasa.
Många får byta laddportar* på ganska nya bilar.
Lås* till bakluckor krånglar också för många.
Diverse detaljer i hjulupphängningarna slits ut, o.s.v.
Äldre S har problem med handtag och DRL....

*Problem som jag haft. Dessutom har jag fått ett modem och ett styrdon till parkeringsassistans utbytta, men de är nog inte typfel.
Klart att man vill ha en felfri bil men jag tycker inte Tesla utmärker sig negativt här. Kolla Volvos lista på återkallelser t.ex. Det är knappast bättre ställt med andra märken heller. https://www.cars.com/research/volvo/recalls/
Jämförelsen haltar eftersom Tesla inte återkallar, istället får man räkna med att ett bakhjul plötsligt viker sig. :lol:

Mina Volvo har varit tämligen krångelfria. Min andra XC60 fick en ny Haldexpump på garantin, det är ett typfel.
Andra modeller har haft problem med handtag/låskistor.

Mina Teslor har krånglat mycket mer, det jag räknade upp är inte allt, och jag räknar inte ens med kassa farthållare och autotorkare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 06 mar 2024 17:07
mussla skrev: 06 mar 2024 16:31
mikebike skrev: 06 mar 2024 13:11
fth skrev: 06 mar 2024 12:26
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Att Tesla är för ivriga att plocka bort sensorer, spakar etc råder det väl inga tvivel om, men kommentarerna om kvalitet ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har ju haft samma Tesla i ett antal år nu och har alltså inte så mycket egen erfarenhet av en ev försämring, men som jag har förstått det, via TCS och andra källor, så har bilarna som når oss i Europa nu från Shanghai och Berlin betydligt bättre kvalitet, passform, etc än vad bilarna från Fremont någonsin hade.

Vad konkret är det som man "tummar gravt" på menar du?

/fth
Det finns ju ett antal typfel på Teslor.
Första generationen bakluckemotorer* på M3 var inget vidare.
De har tydligen inte fått ordning på värmepumparna* ännu, och ptc-värmarna i äldre modeller har också en förmåga att rasa.
Många får byta laddportar* på ganska nya bilar.
Lås* till bakluckor krånglar också för många.
Diverse detaljer i hjulupphängningarna slits ut, o.s.v.
Äldre S har problem med handtag och DRL....

*Problem som jag haft. Dessutom har jag fått ett modem och ett styrdon till parkeringsassistans utbytta, men de är nog inte typfel.
Klart att man vill ha en felfri bil men jag tycker inte Tesla utmärker sig negativt här. Kolla Volvos lista på återkallelser t.ex. Det är knappast bättre ställt med andra märken heller. https://www.cars.com/research/volvo/recalls/
Mina Volvo har varit tämligen krångelfria. Min andra XC60 fick en ny Haldexpump på garantin, det är ett typfel.
Andra modeller har haft problem med handtag/låskistor.

Mina Teslor har krånglat mycket mer, det jag räknade upp är inte allt, och jag räknar inte ens med kassa farthållare och autotorkare.
Tittade du på länken för recalls? För XC60 så finns det 29 safety recalls. Det är säkerhetsbälten, styrning, bromsar, kylsystem för motor o.s.v. Toyota Corolla har 42 safety recalls. Tesla model Y har 26 recalls. Detta ger en bättre bild av systematiska fel än hur det har varit för just dina bilar.

Farthållare och regnsensor är inte dålig kvalitét - d.v.s. att de går sönder - de funkar bara annorlunda (för det mesta sämre) än på andra bilar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 06 mar 2024 17:24
mikebike skrev: 06 mar 2024 17:07
mussla skrev: 06 mar 2024 16:31
mikebike skrev: 06 mar 2024 13:11
fth skrev: 06 mar 2024 12:26

Att Tesla är för ivriga att plocka bort sensorer, spakar etc råder det väl inga tvivel om, men kommentarerna om kvalitet ställer jag mig mycket tveksam till.

Jag har ju haft samma Tesla i ett antal år nu och har alltså inte så mycket egen erfarenhet av en ev försämring, men som jag har förstått det, via TCS och andra källor, så har bilarna som når oss i Europa nu från Shanghai och Berlin betydligt bättre kvalitet, passform, etc än vad bilarna från Fremont någonsin hade.

Vad konkret är det som man "tummar gravt" på menar du?

/fth
Det finns ju ett antal typfel på Teslor.
Första generationen bakluckemotorer* på M3 var inget vidare.
De har tydligen inte fått ordning på värmepumparna* ännu, och ptc-värmarna i äldre modeller har också en förmåga att rasa.
Många får byta laddportar* på ganska nya bilar.
Lås* till bakluckor krånglar också för många.
Diverse detaljer i hjulupphängningarna slits ut, o.s.v.
Äldre S har problem med handtag och DRL....

*Problem som jag haft. Dessutom har jag fått ett modem och ett styrdon till parkeringsassistans utbytta, men de är nog inte typfel.
Klart att man vill ha en felfri bil men jag tycker inte Tesla utmärker sig negativt här. Kolla Volvos lista på återkallelser t.ex. Det är knappast bättre ställt med andra märken heller. https://www.cars.com/research/volvo/recalls/
Mina Volvo har varit tämligen krångelfria. Min andra XC60 fick en ny Haldexpump på garantin, det är ett typfel.
Andra modeller har haft problem med handtag/låskistor.

Mina Teslor har krånglat mycket mer, det jag räknade upp är inte allt, och jag räknar inte ens med kassa farthållare och autotorkare.
Tittade du på länken för recalls? För XC60 så finns det 29 safety recalls. Det är säkerhetsbälten, styrning, bromsar, kylsystem för motor o.s.v. Toyota Corolla har 42 safety recalls. Tesla model Y har 26 recalls. Detta ger en bättre bild av systematiska fel än hur det har varit för just dina bilar.

Farthållare och regnsensor är inte dålig kvalitét - d.v.s. att de går sönder - de funkar bara annorlunda (för det mesta sämre) än på andra bilar.
Ja, dåliga eller obefintliga assistanssystem är egenskaper, inte kvalitet, men med tanke på hur olika erfarenheter folk har av hur dessa fungerar så kanske det bör räknas som bristande kvalitet också?
Det finns ju folk som hävdar att de fungerar perfekt, men jag är inte en av dem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 334
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 06 mar 2024 07:31
Jämför man man eldrift med diesel och etanol så har man verkligen inte fattar grejen överhuvudtaget.

El kommer givetvis ta över nästan helt. Alla "vardagliga" transporter kommer självklart gå på el.

Varför skulle någon betala mycket mer för att köra något sämre på sikt? Det kommer inte ske annat än av nostalgi och möjligen i tävlingsverksamhet.
Ja
Kan tillägga
- det kommer bli bra mycket billigare att tillverka en elbil - på sikt! Få rörliga delar!
- skyhög energieffektivitet jämfört med fossilbil och gasbil där energin till stor del försvinner i förluster. Det kommer inte vi på jorden tillåta i längden.
- "rent" bränsle som är lätt att framställa och transortera. Jämför med olja, gas...
- inga avgaser
- tyst o fint
- sjuk effekt i motorn med liten storlek
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Här på Teslaclubsweden.se så behöver man inte äga en Tesla för att bli medlem. Man behöver inte heller älska Tesla eller prata gott om dem om man inte vill. Det är helt ok att säga att man gillar Volvo bättre än Tesla. Gillar man inte att läsa det så kan man bara låta bli och besöka en annan tråd. Det är min personliga åsikt. Hoppas det är ok att ha en sådan här :)
Senast redigerad av martinsson, redigerad totalt 1 gånger.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

För egen del så tror jag Tesla har större utmaningar med servicen än vad en del skriver.
Att dem är akterseglade råder inget tvivel om enligt mig (min åsikt). Zeekr satsar för fullt nu och jag tror mer på dem än Tesla i dagsläget.

Imorgon blir det leverans av bil. Återkommer med en någon bild och lite text under kvällen imorgon.

Nu fattas det bara att jag får bort "Teslaägare" från mitt konto. Har provat men det fungerar inte som det är sagt.
Tråden om detta är dessutom borttagen viewtopic.php?t=35045
Någon som lyckats med att får bort det får gärna säga hur du gjorde.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av roffe_s »

martinsson skrev: 06 mar 2024 23:18
För egen del så tror jag Tesla har större utmaningar med servicen än vad en del skriver.
Att dem är akterseglade råder inget tvivel om enligt mig (min åsikt). Zeekr satsar för fullt nu och jag tror mer på dem än Tesla i dagsläget.

Imorgon blir det leverans av bil. Återkommer med en någon bild och lite text under kvällen imorgon.

Nu fattas det bara att jag får bort "Teslaägare" från mitt konto. Har provat men det fungerar inte som det är sagt.
Tråden om detta är dessutom borttagen viewtopic.php?t=35045
Någon som lyckats med att får bort det får gärna säga hur du gjorde.
Ah - fick precis mail om att de börjar rulla ut nya uppdateringen nu via OTA :) Förhoppningsvis kanske Du slipper några av de mer enerverande buggarna i alla fall. Lycka till i morgon nu!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 06 mar 2024 20:22
mussla skrev: 06 mar 2024 17:24
mikebike skrev: 06 mar 2024 17:07
mussla skrev: 06 mar 2024 16:31
mikebike skrev: 06 mar 2024 13:11

Det finns ju ett antal typfel på Teslor.
Första generationen bakluckemotorer* på M3 var inget vidare.
De har tydligen inte fått ordning på värmepumparna* ännu, och ptc-värmarna i äldre modeller har också en förmåga att rasa.
Många får byta laddportar* på ganska nya bilar.
Lås* till bakluckor krånglar också för många.
Diverse detaljer i hjulupphängningarna slits ut, o.s.v.
Äldre S har problem med handtag och DRL....

*Problem som jag haft. Dessutom har jag fått ett modem och ett styrdon till parkeringsassistans utbytta, men de är nog inte typfel.
Klart att man vill ha en felfri bil men jag tycker inte Tesla utmärker sig negativt här. Kolla Volvos lista på återkallelser t.ex. Det är knappast bättre ställt med andra märken heller. https://www.cars.com/research/volvo/recalls/
Mina Volvo har varit tämligen krångelfria. Min andra XC60 fick en ny Haldexpump på garantin, det är ett typfel.
Andra modeller har haft problem med handtag/låskistor.

Mina Teslor har krånglat mycket mer, det jag räknade upp är inte allt, och jag räknar inte ens med kassa farthållare och autotorkare.
Tittade du på länken för recalls? För XC60 så finns det 29 safety recalls. Det är säkerhetsbälten, styrning, bromsar, kylsystem för motor o.s.v. Toyota Corolla har 42 safety recalls. Tesla model Y har 26 recalls. Detta ger en bättre bild av systematiska fel än hur det har varit för just dina bilar.

Farthållare och regnsensor är inte dålig kvalitét - d.v.s. att de går sönder - de funkar bara annorlunda (för det mesta sämre) än på andra bilar.
Ja, dåliga eller obefintliga assistanssystem är egenskaper, inte kvalitet, men med tanke på hur olika erfarenheter folk har av hur dessa fungerar så kanske det bör räknas som bristande kvalitet också?
Det finns ju folk som hävdar att de fungerar perfekt, men jag är inte en av dem.
Jag tror snarare än exemplarvariation (bristande kvalite) att folks olika erfarenheter av dessa system beror på förväntningar och körmönster. För den som kör långa sträckor på motorväg så är t.ex. farthållare viktig. Kör man å andra sidan mest i stadstrafik så är farthållaren oviktig.
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Blev leverans idag.
Vilken underbar bil. Vilken komfort, vilket drag, vilken kvalitet.
Draget var ju mycket bra och då såg jag efter ett tag att jag hade komfortläget i. När jag satte den i sportläget så är den helt vild :)
Tesla är akterseglade, det är helt tydligt :)

Har sett svarta bilar innan och dem har kromade lister runt fönstren. Denna har svarta vilken jag gillar skarpt.
Gillar även laserloggan som syns på marken när man öppnar dörren. Det var en trevlig och cool överraskning.
Den har införlivat mina förväntningar med råge så här långt
IMG_1901.jpeg
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

roffe_s skrev: 06 mar 2024 23:50
martinsson skrev: 06 mar 2024 23:18
För egen del så tror jag Tesla har större utmaningar med servicen än vad en del skriver.
Att dem är akterseglade råder inget tvivel om enligt mig (min åsikt). Zeekr satsar för fullt nu och jag tror mer på dem än Tesla i dagsläget.

Imorgon blir det leverans av bil. Återkommer med en någon bild och lite text under kvällen imorgon.

Nu fattas det bara att jag får bort "Teslaägare" från mitt konto. Har provat men det fungerar inte som det är sagt.
Tråden om detta är dessutom borttagen viewtopic.php?t=35045
Någon som lyckats med att får bort det får gärna säga hur du gjorde.
Ah - fick precis mail om att de börjar rulla ut nya uppdateringen nu via OTA :) Förhoppningsvis kanske Du slipper några av de mer enerverande buggarna i alla fall. Lycka till i morgon nu!
Tack Roffe,
Han som gjorde leveransen trodde tyvärr inte att uppdateringen skulle bli klar i mars, men hoppas han har fel. Han sa även att facelift som vi sett i Kina inte är ämnad för den europeiska marknaden utan att dem tillverkas på två separata linor i fabriken.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Maw »

martinsson skrev: 07 mar 2024 19:47
Blev leverans idag.
Vilken underbar bil. Vilken komfort, vilket drag, vilken kvalitet.
Draget var ju mycket bra och då såg jag efter ett tag att jag hade komfortläget i. När jag satte den i sportläget så är den helt vild :)
Tesla är akterseglade, det är helt tydligt :)

Har sett svarta bilar innan och dem har kromade lister runt fönstren. Denna har svarta vilken jag gillar skarpt.
Gillar även laserloggan som syns på marken när man öppnar dörren. Det var en trevlig och cool överraskning.
Den har införlivat mina förväntningar med råge så här långt

IMG_1901.jpeg
Grattis till bilen, ser jättefin ut :)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 754
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Lerumsexpressen »

martinsson skrev: 07 mar 2024 19:47
Blev leverans idag.
Vilken underbar bil. Vilken komfort, vilket drag, vilken kvalitet.
Draget var ju mycket bra och då såg jag efter ett tag att jag hade komfortläget i. När jag satte den i sportläget så är den helt vild :)
Tesla är akterseglade, det är helt tydligt :)

Har sett svarta bilar innan och dem har kromade lister runt fönstren. Denna har svarta vilken jag gillar skarpt.
Gillar även laserloggan som syns på marken när man öppnar dörren. Det var en trevlig och cool överraskning.
Den har införlivat mina förväntningar med råge så här långt

IMG_1901.jpeg
Grattis till snygg bil!
Var ruskigt sugen på en Zeekr för något år sedan, tyvärr så ville/kunde jag inte vänta.
Kanske nästa bil?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Maw skrev: 07 mar 2024 19:52
martinsson skrev: 07 mar 2024 19:47
Blev leverans idag.
Vilken underbar bil. Vilken komfort, vilket drag, vilken kvalitet.
Draget var ju mycket bra och då såg jag efter ett tag att jag hade komfortläget i. När jag satte den i sportläget så är den helt vild :)
Tesla är akterseglade, det är helt tydligt :)

Har sett svarta bilar innan och dem har kromade lister runt fönstren. Denna har svarta vilken jag gillar skarpt.
Gillar även laserloggan som syns på marken när man öppnar dörren. Det var en trevlig och cool överraskning.
Den har införlivat mina förväntningar med råge så här långt

IMG_1901.jpeg
Grattis till bilen, ser jättefin ut :)
Tack och bock :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Lerumsexpressen skrev: 07 mar 2024 20:13
martinsson skrev: 07 mar 2024 19:47
Blev leverans idag.
Vilken underbar bil. Vilken komfort, vilket drag, vilken kvalitet.
Draget var ju mycket bra och då såg jag efter ett tag att jag hade komfortläget i. När jag satte den i sportläget så är den helt vild :)
Tesla är akterseglade, det är helt tydligt :)

Har sett svarta bilar innan och dem har kromade lister runt fönstren. Denna har svarta vilken jag gillar skarpt.
Gillar även laserloggan som syns på marken när man öppnar dörren. Det var en trevlig och cool överraskning.
Den har införlivat mina förväntningar med råge så här långt

IMG_1901.jpeg
Grattis till snygg bil!
Var ruskigt sugen på en Zeekr för något år sedan, tyvärr så ville/kunde jag inte vänta.
Kanske nästa bil?
Tack. Din tid kommer den med :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Earplugged »

Ja det är kul med olika åsikter och att man även diskuterar andra saker än bara Tesla här 😀
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

@martinsson grattis till en fin bil! hoppas du blir nöjd!
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

Legato skrev: 06 mar 2024 07:31
Jämför man man eldrift med diesel och etanol så har man verkligen inte fattar grejen överhuvudtaget.

El kommer givetvis ta över nästan helt. Alla "vardagliga" transporter kommer självklart gå på el.

Varför skulle någon betala mycket mer för att köra något sämre på sikt? Det kommer inte ske annat än av nostalgi och möjligen i tävlingsverksamhet.

Serviceupplevelsen på Tesla är fortfarande det bästa jag haft... De har absolut brister, men Rangers kompenserar för detta och mer. Att ingen annan erbjuder denna överlägsna tjänst är ett stort mysterium.
Åter igen, det beror på plats och vad du pratar om för vardagliga transporter.
Lastbilar till exempel - gissa varför vi inte har några långfärdstransporter där med batteri? För att du får betalt för att köra och inte att ladda. För att du får betalt per transporterat gods och då vill man maxutnyttja lastbilen och batterier väger så jäkla mycket så du tappar massor av lastbar vikt om du skall ha rimliga räckvidder plus att batterikostnaden lär bli gigantisk när dessa skall bytas med tanke på hur långt en lastbil går på ett år.
Och persontransporter, nu har vi ju fler länder än sverige att tänka på och på många håll och dryga 700 miljoner människor saknar tillgång till elektricitet, och räknar vi nu även in de som har el i form av enkel el för att se tv, ladda mobil, ha någon lampa och liknande men därmed inte kan ladda en bil så blir siffran lätt över en miljard.
Och bara i sverige har vi dryga 2-2,5 miljoner hushåll som inte kan ladda hemma och det finns ju ingen snabb lösning i sikte på det heller.

Man har sagt för att "teknik x kommer ta över" men lite för ofta har man haft fel, och vi märker ju nu att den värsta hypen är över och saker börjar backa igen, förbud mot dieselbilar och bensinbilar har skjutits på framtiden i omgångar och så vidare.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

fth skrev: 06 mar 2024 09:53
Xanthopteryx skrev: 06 mar 2024 06:34
Nu vet jag inte vem du syftar på riktigt men för min del så ja:
Batteribilar (väljer hellre det uttrycket, eller BEV, då elbilar är så mycket mer - en bil med bränsleceller är till eempel också en elbil) är intressant och fyller sin funktion som med alla saker: Rätt sak på rätt plats är nyckelordet.
I andra situationer fungerar batteribilar inte särskilt väl eller till och med skitkass.
Precis som vi i dag har en uppsjö av olika framdrivningssätt (gas, bensin, diesel, etanol, batteri, vätgas, hybrider av olika varianter med mera) så kommer vi fortsätta ha en diversitet av framdrivningssätt. Batteribilar är INTE lösningen på allt, lika lite som etanol tidigare ansågs vara lösningen på allt, för att efterföljas att diesel var lösningen på allt.

Tesla, om vi skall vara specifika nu, hade något förut. Man var inte först (batteribilarhar funnits sjukt länge!) men man var först att bli mainstream med det under detta århundrade. Man tog fram något som faktiskt fungerade i realiteten för flertalet människor, även om kvalitén inte var på topp men som med många nya eller relativt nya företag så tar det ju lite tid att lära sig helt och fullt.

Men sedan började det på något sätt gå utför. Visst, man har lanserat "billiga" (billigARE än tidigare modeller av Tesla åtminstone) batteribilar men samtidigt har man lurat köpare sedan lång tid tillbaka (tio år ungefär) med funktioner som aldrig kommer (och aldrig lär komma...), man snålar in ännu mer på kvalitetsarbetet i stället för att göra det bättre. Som många som har Tesla sedan länge kan vittna om så är servicen också sämre, och kunomhändertagandet har gått utför. Den något mentalt ostabila ledaren för nuvarande Tesla (märk väl, han startade aldrig företaget utan gick in med investeringar) bidrar knappast positivt enligt mig då han fortsätter att skita ner företaget med ännu fler lögner och hittepå samtidigt som fokus hamnar ännu längre bort från ägaren, kvaliteten med mera.

Det är lite synd tycker jag för Tesla hade kunnat bli något riktigt bra men lite likt Apple blev akterseglad av andra företag inom telefonibranschen så så är nu Tesla på väg (och i flera avseenden är redan) att bli akterseglad av andra företag inom bilbraschen. Man tänkte nog likt Apple att man hade allt och att inget mer behövdes men sedan stannade innovationen av och det handlar allt mer om att spara pengar, få till hype kring något som egentligen inte är så märkvärdigt, utveckla nonsens (pruttkuddar och spel till exempel vad gäller bilarna) och sedan kopiera vad andra tar fram.
Titta på en Tesla i dag med nyktra ögon:
Ser den inte jäkligt tråkig ut? Lite som bilarna såg ut kring 90-00-talet? Påminner till formen ganska mycket om den Mazda 626 jag hade då (från 1996). Anonym, slätstruken tvålkopp. Sticker inte ut åt något håll. Bilarna känns liksom daterade, och det har bland anant att göra med att man ju faktiskt inte gör så mycket nytt. Man kör på samma kaross som man tänjt lite på för att få en lite högre bil (Y) mot en lite lägre (S). Till och med gamla designtröga Mercedes och BMW lyckas ju faktiskt i dag att se någorlunda moderna ut och trots att Mercedes också tappat i kvalitet sedan deras storhetstid innnan 90-talet så finns ändå något av en kvalitetskänsla däri.
När man ser hur Teslorna ser ut under skalet så blir man ju lite mörkrädd för framtida ägare (inte förvånad över att andrahandsvärdet går utför). Det märks att man fortfarande inte riktigt kan bygga bilar för annat än kaliforniskt varmt och torrt klimat.

Så ja, Tesla är, eller har varit kanske man skall säga, intressant som bil men det är verkligen inget speciellt med den i dag tycker jag, och nog många med mig med tanke på vikande försäljning, vikande aktiekurs, vikande andrahandsvärde och kritik även från tidigare kraftigt indoktrinerade Teslafans.
Korthuset börjar ramla och jagtror personligen att man skulle behöva göra sig av med Musk, helt och hållet. Inget inflytande, och ta in en Riktig bildesigner (gärna någon från Europa - vi har många bra här) och börja satsa på kvalitet, kundomhändertagande och i tredje hand även utveckling igen.

Att man i dag köper en bil som Tesla, avskalad av funktioner som även den billigaste bil av annat märke har, samtidigt som den kostar minst 600.000 och sedan får man tämligen kass kundupplevelse och service som gör att man börjar muttra är ju inget som gör att man känner "Wow, en sådan bil måste jag ha!".
Vår Volvo som vi köpte 2017, fullsmetad med massa praktiska saker, kostade då 500.000 och jag har extremt bra personlig kontakt med servicetekniker, jag får bra service, jag kan lätt beställa reservdelar om jag behöver (ett plastclips till en nyckelantenn i bagageutrymmet hade av någon anledning gått sönder - enkelt telefonsamtal och inom kort fanns delen att hämta) och jag känner mig väl omhändertagen i det aspektet.
Visst kan saker bli bättre, så är det alltid, men jag känner inte att jag gjort ett Dåligt val och jag känner verkligen inte "Tack för mig Volvo". Snarare så känner jag att den här bilen vill jag hålla kvar vid och likaså verkstaden då det fungerar så himla bra och smidigt.

Så till Tesla (jag vet, du läser ändå inte men ändå):
Skärp er nu.
Ta hand om kunderna!
Satsa på kvalitet!
Sluta ljuga och hitta på.
Utveckla funktioner som folk faktiskt har nytta av!
Och sätt för guds skull tillbaka parkeringssensorer, radar, regnsensor och spakar. Det finns en anledning till att man har haft det i årtionden: Det bara fungerar helt enkelt.
Det ligger förstås en hel del i många av punkterna i din kritik, som missriktad kostnadsbesparing i form av borttagna sensorer, spakar, kvalitetsproblem, försämrad kundupplevelse, Elon Musks uttalanden och beteende etc.

Dom övergripande slutsatserna om drivmedel och att Tesla skulle vara "akterseglat" etc håller jag dock inte med om öht.

Vad gäller drivmedel så är det inga som helst tvivel om att det är BEV som kommer att helt ta över, fördelarna mot gas, bränsleceller etc är så stora att det inte längre ens finns någon seriös diskussion om detta.

Vad gäller "akterseglingen" så har jag också mycket svårt att se detta. Det Tesla har fokuserat på är att producera (tillräckligt) bra bilar i volym med god lönsamhet, något som inget av dom traditionella företagen har lyckats med, och knappt någon av dom kinesiska uppstickarna. I takt med att andelen BEV ökar i nyförsäljningen kommer detta förstås att visa sig mer och mer kritiskt, jag är helt säker på att flera av dom gamla företagen helt enkelt inte kommer att klara omställningen, trots att dom har haft >10 år att utnyttja Teslas "facit". Här kan man verkligen tala om "aktersegling" (eller kanske "kölhalning" i flera fall).

Min service-upplevelse hos Tesla är också helt felfri, både i Sverige och i Frankrike. Jag har alltid fått ett extremt bra bemötande, alla åtgärder har genomförts korrekt och på tid, i flera fall av Rangers i mitt eget garage utan att jag har behövt lägga en sekund av egen tid. Jag vet att många har upplevt problem med service, och serviceorganisationen har absolut haft problem att hänga med i svängarna när volymerna ökat med flera storleksordningar, men jag är också helt säker på att bilden inte är lika mörk som du utmålar den.

Vad gäller innovation och design så har förstås detta i viss mån varit nedprioriterat under en period när fokus varit på skalning av produktion av befintliga modeller, men det är ju bara att titta på CyberTruck för att se att Tesla inte slutat med detta. Något mer nyskapande både tekniskt och formgivningsmässigt är nog svårt att hitta i bilhistorien, oavsett om man gillar den eller inte.

Jag är också helt säker på att kommande modeller som <$25k-bilen, Roadster etc kommer att innehålla stora nyheter, både med avseende på teknik, design, och produktion.

Till sist är jag också rätt säker på att Elon Musk kommer även fortsättningsvis vara tongivande i företaget, att göra sig av med honom skulle vara en katastrof för Tesla, oavsett vad man anser om honom i övrigt.

/fth
25k-bilen utlovades komma i produktion redan 2020. Det var fyra år sedan. På sedvanligt Teslamanér.
Cybertruck är, tja.. visst, någon skapelse helt klart men är det innovativt att bygga något som varken är praktiskt, ekonomiskt, kvalitetsmässigt, användarvänligt och som dessutom mest är ett resursslöseri utan dess like?
Inte riktigt det jag kallar innovation. Man lovade runt och höll tunt som vanligt och den kommer inte bli något annat än en parentes och kommer falla tillbaka lite som model S och X har gjort i försäljningen.

Ekonomiskt hos Tesla är inte vinsten så himla bra men man trixar med siffror på ett intressant sätt vilket får räkenskaerna att se bättre ut än vad de är.

Bränsle för framtiden är såklart svårt att sia om men det finns ingenting som tyder på att batteribilar kommer ta över helt inom decennier. Det går liksom inte då fysikens lagar sätter stopp på ett jobbigt sätt. Och man lovar nya batteritekniker hela tiden och högr ebatteridensitet men i realiteten har densiteten hos batterierna legat på ett ganska konstakt plan (undantaget såklatr specialapplikationer och i labb men inte för praktiskt användning i bilar).
Notera att ett värstingbatteri på 100 kWh som då lär väga i runda slängar 700 kg har samma energiinnehåll som inte ens 11 liter diesel. I realiteten vill man sällan gå över 80 och under 20% för att inte slita onödigt på batteriet så du har av dina 100 rent praktiskt runt 60-70, vilket motsvaras av cirka 6-7 liter diesel.
Förstå nu om vi kan hitta ett smart sätt att plocka mer energi ur diesel än vad vi gör i dag? En modern dieselmotor kan ligga så högt som uppåt 45% i effektivitet vilket redan där är rent fantastiskt faktiskt. Lite enkel matematik av att jämföra vår bil utrustad med el och den vi har med diesel gör att vi på långresor ligger på 40% effektivitet ungefär (batteriversionen ca 20 kWh/100 km enligt spec (är antagligen högre...) och det innebär att för samma sträcka, 50 mil, gör jag av med 250 kWh med diesel och diesel är cirka 10 kWh/liter) medan batteriversionen skulle göra av med 100 kWh enligt spec, så 100% effektivitet ger vid handen 100 kWh och då jag behöver 250 kWh diesel för att ta mig motsvarande 100 kWh el så nyttjar jag 40% av energin i bränslet för framdrift, inklusive allt).
Det som haltar mest i jämförelsen här ovan är att specen är teoretiskt värde (som ofta är för lågt...) och att vår bil är faktiskt värde (dessutom under olika förhållanden, även nollgradigt med blåsigt väder, full packning och tre personer i bilen samt två stopp och dubbdäck ena gången dessutom - ja, samma sträcka är förbrukningen tämligen konstant av de resor vi gjort, mellan 0,49 och 0,51, undantaget såklart den gången det var ett sjuhelsikes snöväder och elände så vägen var tung att köra på och hela fronten var helt igenfrusen med en centimeter klaris över parkeringssensorerna, som faschinerande nog fungerade men hade synnerligen påverkad räckvidd).
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

Legato skrev: 06 mar 2024 12:03
Fredrik j skrev: 06 mar 2024 10:42
Legato skrev: 06 mar 2024 07:31
Serviceupplevelsen på Tesla är fortfarande det bästa jag haft... De har absolut brister, men Rangers kompenserar för detta och mer. Att ingen annan erbjuder denna överlägsna tjänst är ett stort mysterium.
https://www.volvocarretail.se/verkstad- ... le-service
Bra om det är på gång, men gäller ju bara Göteborg.
Tesla har också begränsningar i hur långt bort man kan bo så det är inget unikt där. Hitta villkoren verkar dock vara lättare sagt än gjort så vet inte detaljer där.
Xanthopteryx
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Xanthopteryx »

Teslasemitruck skrev: 06 mar 2024 12:12
Xanthopteryx skrev: 05 mar 2024 07:07
apkungen skrev: 26 feb 2024 23:34
Tesla Model 3 och Y är idag otroligt prisvärda bilar. När man inser att en model 3 Highland bara kostar 100 k mer än en normalutrustad Toyota Corolla, då fattar man att de kommit ned i pris.

Då blir service och annat därefter. MEN jag tycker att om man köper en s eller x så borde det vara helt annan nivå på service mm.
Det skiljer 133.000 mellan standard Model 3 och standard Corolla Executive (som är deras top line av Corolla).
Då har du på corollan flera smaarta saker som faktiskt fungerar, såsom radar och regnsensor med mera.
Plus ett fantastiskt stort servicenätverk och en mycket driftsäter bil med högt andrahandsvärde.

Att Tesla "pressat" priserna är för att man plockar bort saker, att man tummar gravt på kvalitet, att man skiter i sina kunder rent krasst, att man snålar in på material, att man rent krasst fokuserar på lägsta pris och endast lägsta pris. Lite som en normal svensk upphandling, som vi ju alla vet hur bra det brukar gå då i slutänden.
Man får ju väga in driftkostnaderna. Corollan är mycket dyrare i drift.
Corollan har också billigare försäkring och mest troligt även bättre andrahandsvärde.
Tillkommer även elinstallation för laddbox på batteribil och för vissa (inte alls såklart) så tillkommer effektavgift och/eller att du behöver höja grundsäkringen för elen.
Sedan vad en laddning kostar hemma beror HELT på vad man har för nätleverantör och elavtal. Här är kostnaden per levererad kWh inte särskilt rolig till exempel. Överföringsavgifter, månadskostnad, skatter och joks ligger som en våt filt över vad elen i sig kostar (som även den får på sig de sedvanliga månadsavgifterna, skatternaoch jokset).
Vad kan corollan kosa per mil? Under 10 kronor lär det vara med dagens priser.
10 kronor milen och 133.000 kronor i inköpsprisskillnad och Teslan kostar väl runt uppåt 4 kronor per mil (2 kWh/mil) så corollan diffar på låt säga 6 kronor och 133.000/6 blir en bra bit över 20.000 mil innan plus minus noll. Ja, jag vet, sedan är det avgifter för service och reparationer (båda, där delarna lär vara billigare till corollan), ochförlorad inkomst av kapital på de 133000 du kunde låtit bli att låna alternativt placerat och fått avkastning på.
En genomsnittbil kör cirka 1.300 mil per år så det blir dryga 15 år. Innan förbrukningen går plus minus noll.
Service och det andra tas nog ut ganska lätt av det jag ämnt av skillnad i reservdelspriser och försäkring.

Så, är batteribil mer ekonomiskt än bensin/diesel?
Kör du hiskeligt mycket så mest troligt Ja.
Kör du normalt så mer tveksamt.

Mest ekonomiskt är att inte köpa bil alls och skall man ändå ha en bil så köp begagnad eller fortsätt med den du har och reparera och laga så mycket som möjligt (detta är även bäst för miljön).

Men åter igen:
BEV har sin plats.
Bensin har sin plats.
Diesel har sin palts.
Och så vidare. Inget passar bäst för allt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Legato »

Xanthopteryx skrev: 08 mar 2024 09:05
Legato skrev: 06 mar 2024 07:31
Jämför man man eldrift med diesel och etanol så har man verkligen inte fattar grejen överhuvudtaget.

El kommer givetvis ta över nästan helt. Alla "vardagliga" transporter kommer självklart gå på el.

Varför skulle någon betala mycket mer för att köra något sämre på sikt? Det kommer inte ske annat än av nostalgi och möjligen i tävlingsverksamhet.

Serviceupplevelsen på Tesla är fortfarande det bästa jag haft... De har absolut brister, men Rangers kompenserar för detta och mer. Att ingen annan erbjuder denna överlägsna tjänst är ett stort mysterium.
Åter igen, det beror på plats och vad du pratar om för vardagliga transporter.
Lastbilar till exempel - gissa varför vi inte har några långfärdstransporter där med batteri? För att du får betalt för att köra och inte att ladda. För att du får betalt per transporterat gods och då vill man maxutnyttja lastbilen och batterier väger så jäkla mycket så du tappar massor av lastbar vikt om du skall ha rimliga räckvidder plus att batterikostnaden lär bli gigantisk när dessa skall bytas med tanke på hur långt en lastbil går på ett år.
Och persontransporter, nu har vi ju fler länder än sverige att tänka på och på många håll och dryga 700 miljoner människor saknar tillgång till elektricitet, och räknar vi nu även in de som har el i form av enkel el för att se tv, ladda mobil, ha någon lampa och liknande men därmed inte kan ladda en bil så blir siffran lätt över en miljard.
Och bara i sverige har vi dryga 2-2,5 miljoner hushåll som inte kan ladda hemma och det finns ju ingen snabb lösning i sikte på det heller.

Man har sagt för att "teknik x kommer ta över" men lite för ofta har man haft fel, och vi märker ju nu att den värsta hypen är över och saker börjar backa igen, förbud mot dieselbilar och bensinbilar har skjutits på framtiden i omgångar och så vidare.
Du gör det allt för vanliga men hopplöst naiva antagandet att all infrastruktur ser likadan ut om 20-30 år som idag.

Hur det går med en eventuell "hype" har exakt noll relevans. Vi har en produkt som är mycket bättre för både användare och miljö och som med stormsteg också blir billigare att använda. Det finns inget överhuvudtaget som talar för att den inte skulle ta över helt.

Energieffektivsering kommer såklart aldrig bli omodernt och antagligen är eldrift för fordon den största energieffektivsering som skett i mänsklighetens historia. Inbillar man sig då att vi skulle "ta ett steg tillbaka" och återgå till fordon som förbrukar ca tre gånger så mycket energi så har man som sagt inte förstått någonting. Etanol och diesel var lite skrapande på ytan. Eldrift är en total revolution.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Earplugged skrev: 07 mar 2024 20:59
Ja det är kul med olika åsikter och att man även diskuterar andra saker än bara Tesla här 😀
Jag älskar den här attityden! Tack!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av fth »

Xanthopteryx skrev: 08 mar 2024 09:27
25k-bilen utlovades komma i produktion redan 2020. Det var fyra år sedan. På sedvanligt Teslamanér.
Cybertruck är, tja.. visst, någon skapelse helt klart men är det innovativt att bygga något som varken är praktiskt, ekonomiskt, kvalitetsmässigt, användarvänligt och som dessutom mest är ett resursslöseri utan dess like?
Inte riktigt det jag kallar innovation. Man lovade runt och höll tunt som vanligt och den kommer inte bli något annat än en parentes och kommer falla tillbaka lite som model S och X har gjort i försäljningen.

Ekonomiskt hos Tesla är inte vinsten så himla bra men man trixar med siffror på ett intressant sätt vilket får räkenskaerna att se bättre ut än vad de är.

Bränsle för framtiden är såklart svårt att sia om men det finns ingenting som tyder på att batteribilar kommer ta över helt inom decennier. Det går liksom inte då fysikens lagar sätter stopp på ett jobbigt sätt. Och man lovar nya batteritekniker hela tiden och högr ebatteridensitet men i realiteten har densiteten hos batterierna legat på ett ganska konstakt plan (undantaget såklatr specialapplikationer och i labb men inte för praktiskt användning i bilar).
Notera att ett värstingbatteri på 100 kWh som då lär väga i runda slängar 700 kg har samma energiinnehåll som inte ens 11 liter diesel. I realiteten vill man sällan gå över 80 och under 20% för att inte slita onödigt på batteriet så du har av dina 100 rent praktiskt runt 60-70, vilket motsvaras av cirka 6-7 liter diesel.
Förstå nu om vi kan hitta ett smart sätt att plocka mer energi ur diesel än vad vi gör i dag? En modern dieselmotor kan ligga så högt som uppåt 45% i effektivitet vilket redan där är rent fantastiskt faktiskt. Lite enkel matematik av att jämföra vår bil utrustad med el och den vi har med diesel gör att vi på långresor ligger på 40% effektivitet ungefär (batteriversionen ca 20 kWh/100 km enligt spec (är antagligen högre...) och det innebär att för samma sträcka, 50 mil, gör jag av med 250 kWh med diesel och diesel är cirka 10 kWh/liter) medan batteriversionen skulle göra av med 100 kWh enligt spec, så 100% effektivitet ger vid handen 100 kWh och då jag behöver 250 kWh diesel för att ta mig motsvarande 100 kWh el så nyttjar jag 40% av energin i bränslet för framdrift, inklusive allt).
Det som haltar mest i jämförelsen här ovan är att specen är teoretiskt värde (som ofta är för lågt...) och att vår bil är faktiskt värde (dessutom under olika förhållanden, även nollgradigt med blåsigt väder, full packning och tre personer i bilen samt två stopp och dubbdäck ena gången dessutom - ja, samma sträcka är förbrukningen tämligen konstant av de resor vi gjort, mellan 0,49 och 0,51, undantaget såklart den gången det var ett sjuhelsikes snöväder och elände så vägen var tung att köra på och hela fronten var helt igenfrusen med en centimeter klaris över parkeringssensorerna, som faschinerande nog fungerade men hade synnerligen påverkad räckvidd).
Oj, det var vit och brett i ett kompakt inlägg, jag kommenterar nog bara delar av detta.

"25k-bilen" har aldrig utlovats till något särskilt datum såvitt jag vet. Tesla har ju heller ingen haft någon anledning att styra över resurser från högre marginaler (S/X/3/Y) till lägre ("25k") så länge produktionsresurser är den stora begränsningen, vilket det varit dom senaste åren. Nu när tillväxten för 3/Y börjar mattas av så är det naturligt att introducera andra modeller, det går helt klart att argumentera för att det borde ha gjorts något tidigare, men i stort tror jag timingen är rätt.

Cybertruck är förstås inte bara formgivning, även om det är vad som sticker ut mest, den innehåller också många rejäla tekniska förbättringar som 48V-system, äkta "steer by wire", V2H/V2L, material, tillverkningsteknik etc. CT är ju inte heller i första hand riktad mot den europeiska marknaden, på den amerikanska marknaden är pickups en enorm marknad, och Tesla kommer under överskådlig tid inte ha några som helst problem att sälja alla CT man kan producera.

Jag vet inte vad du menar med att Tesla "trixar" med siffrorna, men det råder inga tvivel om att Tesla är helt överlägsna vad gäller att producera elbilar med god lönsamhet. I stort sett alla traditionella tillverkare förlorar fortfarande pengar på varje såld elbil, och dom få kinesiska tillverkare (t.ex. BYD) som har positiva marginaler har i jämförelse med Tesla väsentligt lägre lönsamhet per bil.

Vad gäller drivmedel får vi nog enas om att vara oense, för mig står det utom alla tvivel att BEV kommer att ta över fullständigt, för personbilar, men även för tyngre transporter. Jämförelsen mot diesel haltar ju också betänkligt, av dom c:a 10kW/liter du nämner så försvinner ju 60-80% utan att nå hjulen, och en BEV är givet samma förutsättningar 2-5ggr mer effektiv än ICE. Det är förstås ingen tvekan om att ICE har längre räckvidd, men skillnaden under "normal" användning är i praktiken ganska liten för dom flesta.

Givet dom enorma övriga problem som ICE dras med (miljö, klimat, geopolitik, ändlig resurs etc) så har jag också mycket svårt att se varför vi inte skulle satsa allt på att göra oss av med denna föråldrade teknik så snabbt det bara går?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Earplugged skrev: 07 mar 2024 20:59
Ja det är kul med olika åsikter och att man även diskuterar andra saker än bara Tesla här 😀
Det låter bra. Underbart.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

spacecoin skrev: 08 mar 2024 00:59
@martinsson grattis till en fin bil! hoppas du blir nöjd!
Tack Spacecoin. Jag är supernöjd. Ångrar mig inte en sekund.
Den slår Tesla på så många punkter. Elon borde köpa in en själv för att se hur det skall se ut egentligen :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Skriv svar