Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Jag vill börja med att säga att nedan är mina personliga åsikter. Jag har haft Tesla i över 10 år och kände att jag vill skriva av mig. Det kanske är som att kasta sten i glashus men jag tror inte jag är ensam om mina åsikter.

I början när Tesla kom till Sverige så var servicen oslagbar.
Bara en sådan sak som att om bilen var smutsig vid ankomst så kunde man vara säker på att den var tvättad när man hämtade den. Vissa förare rapporterade även att servicen har dammsugit bilarna och även "ritat" en teslalogo på mattan i skuffen. Dem hade då dragit dammsugaren mothårs och på det sättet "ritat" en logga.
På den tiden fick man alltid lånebil. Man kunde ibland till och med välja vilken bil man ville ha. Då fanns ju bara model S och senare X men ändå. Idag får man sitta och vänta om servicen går snabbare än 4 timmar. Lånebil får man endast om servicen tar mer än ett dygn, annars får man krediter till en Uber. Jag säger inte att det är dåligt på något sätt men det är som sagt andra tider nu. När man väl får lånebil idag så är det ju bättre än förr då man även får in bilen i appen vilket gör allting mycket enklare. Det finns ju alltså ljuspunkter.
När man börjar med en såpass hög servicenivå är det klart att det inte håller i längden. Hur skulle dem hinna med att tvätta och dammsuga alla bilar. Det är klart det inte går. I början fanns det så få bilar så dem gjorde väl det där lilla extra då det finns tid över. Idag blir det ingenting extra för det finns ingen tid över.

Jag kan också känna att det är svårt eller besvärligare än förr att boka servicen då man skall beskriva och bifoga bilder/filmer vilket tar tid och är bökigt. Om man kommer in på plats och säger att man har problem så skall man ändå boka in det i appen. På det sättet tycker jag det blivit sämre. Inte heller lika tillmötesgående som förr enligt min mening. Fortfarande inte dåligt men annorlunda än förr.

Tesla har ändå drivit utvecklingen framåt och idag vill alla märken ta efter Tesla i mångt och mycket. Tesla har satt en ny standard på ett sätt. Problemet för Tesla är att nu är konkurrensen ikapp och förbi.

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Det är lite min känsla av Tesla idag. Tekniken finns men den används inte.
Radar fanns förr men inte nu. Sensorer fanns förr men inte nu.
Att Tesla dessutom fortfarande har utökad autopilot och total självkörningsförmåga som "kommande". Det stod samma sak för 3 år sedan när jag köpte den sista Teslan. Hur många fler år skall det stå "kommande" på de funktionerna?

För några år sedan fanns det ingen bil som slog Tesla på fingrarna, idag finns det flera. Det är väl dock i linje med vad Elon ville då han släppte på alla patent.
Jag trodde dock Tesla skulle hålla avståndet till motståndarna bakom men det har dem inte lyckats med anser jag. Om dem gjort det skulle jag inte lagt ner all den tid jag gjort för att hitta ett alternativ.

Att dem idag har världens mest sålda bil är ju riktigt starkt jobbat men det kräver ju även att den volymökningen är anpassat för serviceavdelning. Tiden får väl utvisa om dem klarar det över huvud taget. Jag satsar dock inga pengar på det.

Det känns så klart lite vemodigt att lämna Tesla efter så många år men jag är inte lika imponerad av dem idag som för 10 år sedan. Sen att Elon var tokig, det visste man ju inte heller för några år sedan :)

Nu har jag beställt en Zeekr 001 och jag tror den kommer passa mig. Där finns alla finesser man kan tänka sig och lite till.
Det blir lite som att börja om, som Tesla var från början.
Jag tackar Tesla för den tiden som varit och för allting dem gjort för bilindustrin sedan start. Nu får dem dock skärpa till sig för att inte halka efter alla utmanare som kommer på rad. Lycka till.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av A76 »

Väl skrivet! Delar många av dina tankar! Man önskar att Elon kunnat läsa ditt inlägg, och förstått att de måste återgå till att försöka bli ledande i utveckling av de bästa elbilarna.
Tyvärr kommer det nog inte att hända..
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

A76 skrev: 03 feb 2024 22:27
Väl skrivet! Delar många av dina tankar! Man önskar att Elon kunnat läsa ditt inlägg, och förstått att de måste återgå till att försöka bli ledande i utveckling av de bästa elbilarna.
Tyvärr kommer det nog inte att hända..
Tack. Jag tror inte heller det kan hända, tyvärr måste jag säga. Jag har alltid gillat Tesla och talat gott om dem men det finns gränser för mig med :)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av mussla »

Jag har nyligen köpt min första Tesla. En model Y. Jag har en smekmånad än så länge men några saker tycker jag borde ha ingått i en bil i den här prisklassen:

- Elektrisk infällbar dragkrok
- BLIS i speglarna. Vem kollar på mittskärmen efter att man har börjat blinka?
- Radar
- Regnsensor
- Matrix strålkastare (kanske kommer verkar det som)

Leveransen var lite märklig också. Fick en varning om för högt däcktryck på ett av hjulen efter någon kilometer. Luftrycket var då 3,6 bar på ett hjul och 2.4 någonting på övriga. Det är ju märkligt att de inte har kollat däcktrycket på bilen och att jag det första jag gör blir tvungen att svänga in på en mack. Inte riktigt vad man förväntar sig på en bil för över 600kkr.

Men annars är det väldigt många rätt på den här bilen tycker jag.

Jag gillar att Tesla gör saker annorlunda också som den kontaktlösa leveransen på Tesla center. Rätt skönt att slippa en meningslös ceremoni med en säljare som bjuder på äckligt kaffe.

Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Thed75 »

Tycker att en Y är mest bang for the buck om man vill ha en familjebilsliknande grej. Att det tillverkats ganska många bör säkerställa rimliga reservdelspriser mm
Köpa en hiphi eller annan kinabil känns lite mer osäkert
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

Thed75 skrev: 03 feb 2024 23:02
Tycker att en Y är mest bang for the buck om man vill ha en familjebilsliknande grej. Att det tillverkats ganska många bör säkerställa rimliga reservdelspriser mm
Köpa en hiphi eller annan kinabil känns lite mer osäkert

Ja det är en prisvärd bil på flera sätt. Men att den inte har radar, blinkersspak och parkeringssensorer är rätt anmärkningsvärt. Att den inte har skärm bakom ratten kan jag möjligen acceptera men...
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av MC Red »

Jag har också varit med Tesla länge och håller med om en del. Håller dock inte med om att någon kommit ifatt eller att riktiga alternativ finns. En Model 3 Highland är en betydligt bättre och mer utrustad bil än våra gamla S och till halva priset. Med tanke på hur billiga bilarna blivit kan jag acceptera att Tesla bara ger mig en uber eller kommer hem och lagar bilen.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
Jag har nyligen köpt min första Tesla. En model Y. Jag har en smekmånad än så länge men några saker tycker jag borde ha ingått i en bil i den här prisklassen:

- Elektrisk infällbar dragkrok
- BLIS i speglarna. Vem kollar på mittskärmen efter att man har börjat blinka?
- Radar
- Regnsensor
- Matrix strålkastare (kanske kommer verkar det som)

Leveransen var lite märklig också. Fick en varning om för högt däcktryck på ett av hjulen efter någon kilometer. Luftrycket var då 3,6 bar på ett hjul och 2.4 någonting på övriga. Det är ju märkligt att de inte har kollat däcktrycket på bilen och att jag det första jag gör blir tvungen att svänga in på en mack. Inte riktigt vad man förväntar sig på en bil för över 600kkr.

Men annars är det väldigt många rätt på den här bilen tycker jag.

Jag gillar att Tesla gör saker annorlunda också som den kontaktlösa leveransen på Tesla center. Rätt skönt att slippa en meningslös ceremoni med en säljare som bjuder på äckligt kaffe.

Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
Du kommer säkert vara nöjd med din bil men det är klart man förväntar sig mer av en bil i den klasen. Det håller jag med om.
Jag gillar dock inte det här med allting kontaktlöst. Jag gillar ju att kunna ställa frågor och så när man hämtar en ny bil. Det blir ju mer premium på det sättet enligt mig. För Tesla tror jag dock det är kanon för ju mindre personal som krävs desto lönsammare blir det ju.

Tror inte Elon ångrar att han släppte på patenten. Han ville ju förändra världen och det har han ju lyckats med. Han borde ju dock ångra sig att han inte legat på utveckligen och fört den framåt istället för, som det verkar, vara nöjd. Nu kommer alla kineser och kör om Tesla så det brakar om det.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av jonasl »

Det blir spännande att se vad du tycker om ett år eller två.

Jag är helt klart nöjd med vår Model Y som vi haft 1.5 år (och Model 3 ett år innan det) men då var jag ju inte med innan heller. Det finns inte så väldigt mycket som konkurrerar med Y i samma prisklass idag även om det finns en del att önska. Vår är en av de sista med USS tack och lov, och det är en bil som är väldigt enkel att leva med i vardagen och på långa resor.

Är själv lite skeptisk till att köpa "nya" märken men både Zeekr och Nio har intressanta bilar i mina ögon.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
Jag gillar att Tesla gör saker annorlunda också som den kontaktlösa leveransen på Tesla center. Rätt skönt att slippa en meningslös ceremoni med en säljare som bjuder på äckligt kaffe.
Helt kontaktfritt har jag aldrig hämtat någon bil men jag har avböjt alla ceremonier och det har gått bra.
Kontakten har handlat och dokumentation rörande betalning och överlämnande av nycklar. Hade det varit viktigt för mig är jag säker på att jag kunde fått bilen på tomgång ute på parkeringen.
Det bästa är ju om kunden kan få precis den hjälp den behöver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinsson skrev: 03 feb 2024 23:21
mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
...] Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
...] Tror inte Elon ångrar att han släppte på patenten. Han ville ju förändra världen och det har han ju lyckats med. Han borde ju dock ångra sig att han inte legat på utveckligen och fört den framåt istället för, som det verkar, vara nöjd. Nu kommer alla kineser och kör om Tesla så det brakar om det.
Elon släppte patenten för att han vill försöka förhindra katastrofala växthusgasutsläpp. Och hur mycket säljer kinesiska bilar i USA? Volvo och P-star säljer väl en del, men de andra märkena?...

Om vi i Europa vill ha kvar någon icke-kinesisk bilindustri så kommer vi få fixa det själva. Den biten kommer inte Elon kunna hjälpa oss med.

Se t.ex:
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_4752
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Har hört att det skall komma en uppdatering som plockar bort möjligheten till pruttkudde. Kan vara värt att tänka på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Pontus »

MC Red skrev: 03 feb 2024 23:13
Jag har också varit med Tesla länge och håller med om en del. Håller dock inte med om att någon kommit ifatt eller att riktiga alternativ finns. En Model 3 Highland är en betydligt bättre och mer utrustad bil än våra gamla S och till halva priset. Med tanke på hur billiga bilarna blivit kan jag acceptera att Tesla bara ger mig en uber eller kommer hem och lagar bilen.
Men då kan man ju ändå tycka att vi som betalat lite mer borde få bättre service, lånebilar eller?
För mig är det nog just det där med lånebilarna som svider lite, men jämför man med andra bilmärken så är det säker ganska bra ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av frippe »

martinot skrev: 04 feb 2024 02:14
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Har hört att det skall komma en uppdatering som plockar bort möjligheten till pruttkudde. Kan vara värt att tänka på.
Också för mig en gåta, hur tesla kan lägga tid och resurser på att utveckla helt meningslösa saker till bilarna, när det fattas så grundläggande saker. Otroligt, egentligen. Bilen laddar så snabbt så hur ska det hinnas med att titta på Netflix, eller spelas spel? Meningslöst.
Model Y LR.
Model S70D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av +46 »

Jag blev av med min Model S85D i en trafikolycka. Det naturliga hade varit att köpa en ny Model S eftersom jag var grymt nöjd med min bil. Men istället för att modellen blir bättre och bättre med åren så upplever jag det omvända. Det gäller alltifrån avsaknad av radar, sensorer, parkeringshjälp, skinnklädsel mm till fungerande vindrutetorkare, halvljusautomatik, avsaknad av blinkersspak, skinnklädsel, mm.
Att Tesla inte längre kan erbjuda samma typ av exklusiv service och personligt bemötande har jag full förståelse för.
Mina blickar går istället åt Ford. Jag tycker att Mustangen är klart läcker och prisvärd. Gillar också nya Ford Explorer som kommer till sommaren.
Installerat 13,2 kWp solceller
Frunken
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Frunken »

Det finns INGEN annan tillverkare där kommunikationen mellan bil och app fungerar så smärtfritt som på Tesla.

Nästintill problemfritt att navigera och ladda på långresor, det kan man inte säga om andra tillverkare.

Tesla är absolut inte felfri, men jag klarar mig utan parkeringssensorer, radar, regnsensor. För en del är det en dealbreaker, fine. Men att andra skulle vara ifatt och förbi? Nä, inte riktigt ännu. Pris/prestanda är enligt mig fortfarande helt i Teslas favör. Det jag prioriterar fungerar enligt mig bäst på Tesla.

Jag kan förstå en del ägare som vill pröva något annat, men gräset är nog inte så mycket grönare på andra sidan. Det kommer vara kompromisser på saker, precis som det är med Tesla, om man kör den vägen.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av hanst »

martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera,
Jag tror att angående 360 kamera så är tesla låst av ett patent på samma sätt som det var med skyltavläsningen och de jobbar på att runda det med hjälp av occupancy network.
Jag vill minnas mig att det är Nissan som äger patentet och det kan vara detta
https://patents.google.com/patent/CN202174989U/en
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 04 feb 2024 02:14
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45
Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera, elektrisk dragkrok och lite massage i sätena istället för ljusshow, spel och pruttkuddar. Kanske en taskig jämförelse men det är lite så det ser ut idag. Varför inte utveckla sådant som folk vill ha istället för skämtsaker som förvisso är kul men helt onödigt. Mest barnsligt enligt min åsikt.
Har hört att det skall komma en uppdatering som plockar bort möjligheten till pruttkudde. Kan vara värt att tänka på.
Redan för sent :-)
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
MC Red
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 16 jan 2018 22:52

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av MC Red »

+46 skrev: 04 feb 2024 09:42
Jag blev av med min Model S85D i en trafikolycka. Det naturliga hade varit att köpa en ny Model S eftersom jag var grymt nöjd med min bil. Men istället för att modellen blir bättre och bättre med åren så upplever jag det omvända. Det gäller alltifrån avsaknad av radar, sensorer, parkeringshjälp, skinnklädsel mm till fungerande vindrutetorkare, halvljusautomatik, avsaknad av blinkersspak, skinnklädsel, mm.
Att Tesla inte längre kan erbjuda samma typ av exklusiv service och personligt bemötande har jag full förståelse för.
Mina blickar går istället åt Ford. Jag tycker att Mustangen är klart läcker och prisvärd. Gillar också nya Ford Explorer som kommer till sommaren.
Man kan förstås ha åsikter om vissa features men att dagens S är en helt överlägsen bil jmf med tidigare utgåvor går inte komma runt. Jag ger också bilen en del minuspoäng men summerar det ändå till världens bästa bil sammantaget.
Model S Plaid
Model Y LR
Model S 75D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

MC Red skrev: 04 feb 2024 10:29
+46 skrev: 04 feb 2024 09:42
Jag blev av med min Model S85D i en trafikolycka. Det naturliga hade varit att köpa en ny Model S eftersom jag var grymt nöjd med min bil. Men istället för att modellen blir bättre och bättre med åren så upplever jag det omvända. Det gäller alltifrån avsaknad av radar, sensorer, parkeringshjälp, skinnklädsel mm till fungerande vindrutetorkare, halvljusautomatik, avsaknad av blinkersspak, skinnklädsel, mm.
Att Tesla inte längre kan erbjuda samma typ av exklusiv service och personligt bemötande har jag full förståelse för.
Mina blickar går istället åt Ford. Jag tycker att Mustangen är klart läcker och prisvärd. Gillar också nya Ford Explorer som kommer till sommaren.
Man kan förstås ha åsikter om vissa features men att dagens S är en helt överlägsen bil jmf med tidigare utgåvor går inte komma runt. Jag ger också bilen en del minuspoäng men summerar det ändå till världens bästa bil sammantaget.

Den saknar ju massor av saker som de bästa bilarna har. Vad är det som gör den så bra?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Gustafsson »

Jämfört med Toyota/Lexus som jag hade innan jag började med Tesla för 9 år sedan är fordonet Tesla mycket bättre som bil på avgörande punkter, men med en del undantag.
Störst skillnad är dock kundmottagandet. Ringde jag Toyota så kände de igen mig och vi diskuterade vad som skulle behöva göras, när och vad det skulle kunna kosta. Aldrig problem med lånebil och mycket rimliga kostnader.
Försäljarna var dock, ehh… försäljare, vilket inte blev helt rätt ibland. Bl.a. skulle det absolut gå att lägga in fartkameror i navigeringen (gick inte). Det skulle gå fint att göra en bra deal när vi beställde fler bilar (gick inte) och inbytespriserna var rena skambud. Vi har fortfarande kvar 2012 prius PHV i familjen av det skälet och den går som en (långsam) klocka.
Återkom med en recension med din nya Zeekr sen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

hanst skrev: 04 feb 2024 09:50
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera,
Jag tror att angående 360 kamera så är tesla låst av ett patent på samma sätt som det var med skyltavläsningen och de jobbar på att runda det med hjälp av occupancy network.
Jag vill minnas mig att det är Nissan som äger patentet och det kan vara detta
https://patents.google.com/patent/CN202174989U/en

Hur gör alla andra då? Jo de betalar en liten summa för att få använda patentet. Om det där nu stämmer. Varför kan inte Tesla göra det också?
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av xms67 »

Jag är sedan oktober ny i Teslavärlden och så här långt nöjd med min upplevelse. Men, jag har lätt att förstå det TS skriver samtidigt som jag förstår att serviceorganisationen måste gå från individuell service till massproduktion.

Sedan får jag känslan som TS är inte på att när Tesla var "the one and only" så var det kul med en massa busiga saker som pruttkudde etc. Det funkar inte längre när konkurrensen är så hårde som den är. Sedan är det svårt att göra en lista på vad jag saknar mest. Men först kommer väl attt gamla hederliga saker som vindrutetorkare som fungerar skulle vara smutt(de har blivit nästan bra). Sensorer fram och bak tycker jag man klarar sig utan, körde bil i många år utan dessa. Jag kände mig att parkera nära föremål på en halv dag.

Kanske är BLIS det jag saknar mest då det är väldigt konstigt att titta åt höger när man ska svänga vänster. Man vill ju kolla på både backspegel och "BLIS". Skulle Sedan gärna ha en finare belysning inne i bilen och till slut HUD. Men p det stora hela en riktigt bra bil trots sina brister.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av tnjo »

Verdi_ skrev: 04 feb 2024 11:00
hanst skrev: 04 feb 2024 09:50
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera,
Jag tror att angående 360 kamera så är tesla låst av ett patent på samma sätt som det var med skyltavläsningen och de jobbar på att runda det med hjälp av occupancy network.
Jag vill minnas mig att det är Nissan som äger patentet och det kan vara detta
https://patents.google.com/patent/CN202174989U/en

Hur gör alla andra då? Jo de betalar en liten summa för att få använda patentet. Om det där nu stämmer. Varför kan inte Tesla göra det också?
Det är teslas "Not invented here" kultur som gör att dom inte vill köpa in det
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

tnjo skrev: 04 feb 2024 11:06
Verdi_ skrev: 04 feb 2024 11:00
hanst skrev: 04 feb 2024 09:50
martinsson skrev: 03 feb 2024 21:45

Om jag får välja tar jag hellre HUD, 360-kamera,
Jag tror att angående 360 kamera så är tesla låst av ett patent på samma sätt som det var med skyltavläsningen och de jobbar på att runda det med hjälp av occupancy network.
Jag vill minnas mig att det är Nissan som äger patentet och det kan vara detta
https://patents.google.com/patent/CN202174989U/en

Hur gör alla andra då? Jo de betalar en liten summa för att få använda patentet. Om det där nu stämmer. Varför kan inte Tesla göra det också?
Det är teslas "Not invented here" kultur som gör att dom inte vill köpa in det

Ja det vet jag. Jag undrade varför de har en sån kultur. :)
Skriv svar