Sida 1 av 2
Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 17:59
av SwedishAdvocate
Nu blir det dyrare att köra suv i Paris – tredubbel p-avgift
...] Den franska huvudstaden höll på söndagen en lokal folkomröstning i frågan, och 55 procent av de röstande svarade ja.
Beslutet innebär att bilar som väger över 1,6 ton nu får betala upp till 18 euro, eller drygt 200 kronor, per timme i centrala Paris.
För elbilar gäller avgiften för bilar som väger över två ton. Parisbor och vissa yrkesgrupper kan slippa de högre avgifterna. [...
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir- ... 3%A5%20ton.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 18:16
av Verdi_
Bilar över 1,6 ton och elbilar över 2 ton. SUV har rubriksättaren tolkat in.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 18:31
av Luma
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 18:56
av SwedishAdvocate
Luma skrev: ↑06 feb 2024 18:31
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 19:37
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Luma skrev: ↑06 feb 2024 18:31
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 19:51
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Luma skrev: ↑06 feb 2024 18:31
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 19:53
av Verdi_
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Luma skrev: ↑06 feb 2024 18:31
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 20:21
av fth
Det är definitivt riktat mot SUV-ar, hela stan har varit tapetserad med affischer för och emot ”SUV-skatten”.
/fth
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 20:26
av bylund
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:53
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Luma skrev: ↑06 feb 2024 18:31
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
Nja, det är vad Paris också säger i sin kommunikation, så det är nog inte rubriksättaren som ska beskyllas för kreativitet här.
"Les résultats de la votation sur la tarification des SUV" finns på
https://www.paris.fr/pages/plus-ou-moin ... rier-25381
Men officiella frågan verkar ha varit
"Pour ou contre la création d’un tarif spécifique pour le stationnement des voitures individuelles lourdes, encombrantes, polluantes ?"
typ, "För eller emot att skapa en särskild taxa för parkering av stora, skrymmande förorenande privatbilar?"
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 20:41
av Aida
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:53
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Luma skrev: ↑06 feb 2024 18:31
Märkligt. Måste väl vara bra om SUV:arna står parkerade?
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
Verdi lugna dig lite nu… Är du verkligen så säker på din sak? Så här var budskapet i Paris för att informera om omröstningen och få parisare till valurnorna
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 20:56
av Fredrik j
1,6 ton? I stort sett alla familjebilar då.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 21:05
av bylund
Fredrik j skrev: ↑06 feb 2024 20:56
1,6 ton? I stort sett alla familjebilar då.
I Paris är nog snittbilen mycket mindre än i svenska städer. Även vad som anses som familjebil

Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 21:06
av bylund
Men traktorer är väl fortfarande gratis att parkera om man gör det på motorvägen?
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 21:12
av Fredrik j
bylund skrev: ↑06 feb 2024 21:05
Fredrik j skrev: ↑06 feb 2024 20:56
1,6 ton? I stort sett alla familjebilar då.
I Paris är nog snittbilen mycket mindre än i svenska städer. Även vad som anses som familjebil
Jag har bilsemestrat i frankrike och skulle nog säga att franska familjer gillar minibussar.
Snittbilen i Paris är helt klart mindre.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 06 feb 2024 21:16
av Elix747
Aida skrev: ↑06 feb 2024 20:41
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:53
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 19:51
Verdi_ skrev: ↑06 feb 2024 19:37
SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2024 18:56
Ännu bättre är det ju om det är ngt annat än en SUV som står parkerad. Men när det gäller elbilar så finns det ju rätt få alternativ till bilar som Model X och VW Buzz, så det blir ju onekligen ett problem om man t.ex. har 4-5 barn... Artikeln är ju inte så lång, så det faktiska lagförslaget kanske innehåller möjligheter till dispans om man då t.ex. har fler än tre barn...
Sluta tjata om SUV. Det gäller alla bilar över en viss vikt. Inklusive Model S och fyrhjulsdrivna Model Y. Samt vissa Polestar 2, BMW i4, Mercedes EQE...
Jag tycker också att det är problematiskt att det slår mot Model S, BMW i4 och Mercedes EQE. Och skogsmullekategorin med PS2 är ju något slags gränsfall.
Ska man angripa SUVar/Crossovers så kommer det bli problem med gränsdragningar. Och en brist på alternativ i vissa fall borde kunna berättiga till viss möjlighet till dispans.
Men sett ur ett helhetsperspektiv så ser jag trots det det här som något positivt.
Det är inte riktat mot SUV. Det är riktat mot tunga bilar. SUV är något rubriksättaren tagit till för att få folk att läsa artikeln.
Verdi lugna dig lite nu… Är du verkligen så säker på din sak? Så här var budskapet i Paris för att informera om omröstningen och få parisare till valurnorna
Suv bilden är ju väldigt lik en xc40. Slump?
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 08:28
av RagWal
Enligt DN gäller det ej rena elbilar.
"Paris ledning kallar det som nu införs för en ”suv-skatt”, men i praktiken är det samtliga stora personbilar med förbränningsmotor (inklusive så kallade hybrider) som väger mer än 1,6 ton som beläggs med tredubbel p-avgift."
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 08:52
av bylund
RagWal skrev: ↑07 feb 2024 08:28
Enligt DN gäller det ej rena elbilar.
"Paris ledning kallar det som nu införs för en ”suv-skatt”, men i praktiken är det samtliga stora personbilar med förbränningsmotor (inklusive så kallade hybrider) som väger mer än 1,6 ton som beläggs med tredubbel p-avgift."
Halvt rätt. Gränsen för elbilar är 2 ton. Så 1,6 ton gäller inte rena elbilar.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 11:37
av fth
bylund skrev: ↑06 feb 2024 21:05
Fredrik j skrev: ↑06 feb 2024 20:56
1,6 ton? I stort sett alla familjebilar då.
I Paris är nog snittbilen mycket mindre än i svenska städer. Även vad som anses som familjebil
Det är förstås många fler småbilar här än i Sverige, men det är ändå förvånansvärt många rejält stora bilar, även bland dom som gatuparkerar.
Själv skulle jag nog allvarligt överväga att byta ner mig i storlek (och pris...) om jag inte hade garage, fickparkering är ingen lek här, och att knuffa sig in är allmänt accepterat
"SUV-skatten" gäller alltså ICE >1.6 ton och BEV >2.0 ton, motiveringen för det senare är att även tunga elbilar bidrar till slitage och partiklar etc. Jag har dock
mycket svårt att tro att någon BEV, oavsett vikt, totalt sett kommer i närheten av dom utsläpp som någon ICE producerar.
Jag tror snarare att BEV-gränsen lades till för att inte någon skall kunna anses "komma undan", det skulle kanske sticka i ögonen på vissa om stora el-SUV:ar fick parkera billigt.
/fth
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 11:50
av MartenS
MYLR listas som 1 979 kg, så den verkar klara sig. Hur parkerar man i Paris som besökare, särskilt om ens bil bedöms som över 2 ton?
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 11:55
av Airlift
fth skrev: ↑07 feb 2024 11:37
bylund skrev: ↑06 feb 2024 21:05
Fredrik j skrev: ↑06 feb 2024 20:56
1,6 ton? I stort sett alla familjebilar då.
I Paris är nog snittbilen mycket mindre än i svenska städer. Även vad som anses som familjebil
Det är förstås många fler småbilar här än i Sverige, men det är ändå förvånansvärt många rejält stora bilar, även bland dom som gatuparkerar.
Själv skulle jag nog allvarligt överväga att byta ner mig i storlek (och pris...) om jag inte hade garage, fickparkering är ingen lek här, och att knuffa sig in är allmänt accepterat
"SUV-skatten" gäller alltså ICE >1.6 ton och BEV >2.0 ton, motiveringen för det senare är att även tunga elbilar bidrar till slitage och partiklar etc. Jag har dock
mycket svårt att tro att någon BEV, oavsett vikt, totalt sett kommer i närheten av dom utsläpp som någon ICE producerar.
Jag tror snarare att BEV-gränsen lades till för att inte någon skall kunna anses "komma undan", det skulle kanske sticka i ögonen på vissa om stora el-SUV:ar fick parkera billigt.
/fth
Fick inte parkera i ett hissförsett p-hus då teslan var ”för tung”.
Försökte vänligt förklara att den väger under 2t som hissen var skyltad med. Nepp! Teslor är för tunga punkt! Så det blev till att parkera länge bort och ta en taxi… (otymplig väska..)
Snark..
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 11:57
av Klintan
MartenS skrev: ↑07 feb 2024 11:50
MYLR listas som 1 979 kg, så den verkar klara sig. Hur parkerar man i Paris som besökare, särskilt om ens bil bedöms som över 2 ton?
Var hittar du listan? Kommer de gå på en fast lista per modell eller gå på skattevikten i regbevis? Misstänker att det blir ännu ett system man ska registrera sin bil i. Stökigt att hålla reda på allt vid en utlandsresa.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 12:01
av MartenS
Klintan skrev: ↑07 feb 2024 11:57
MartenS skrev: ↑07 feb 2024 11:50
MYLR listas som 1 979 kg, så den verkar klara sig. Hur parkerar man i Paris som besökare, särskilt om ens bil bedöms som över 2 ton?
Var hittar du listan? Kommer de gå på en fast lista per modell eller gå på skattevikten i regbevis? Misstänker att det blir ännu ett system man ska registrera sin bil i. Stökigt att hålla reda på allt vid en utlandsresa.
Har inte sett någon lista och i artiklar i ämnet nämns att Y klarar sig men inte X och S. Enyaq, iX och ID4 drabbas. Men någon officiell lista från Paris har jag inte sett.
https://electrek.co/2024/02/05/paris-vo ... tric-ones/
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 12:13
av dragkrok
Airlift skrev: ↑07 feb 2024 11:55
Fick inte parkera i ett hissförsett p-hus då teslan var ”för tung”.
Försökte vänligt förklara att den väger under 2t som hissen var skyltad med. Nepp! Teslor är för tunga punkt! Så det blev till att parkera länge bort och ta en taxi… (otymplig väska..)
Snark..
Men den väger väl rimligen mer än 2 ton i bruk med lite last. Så helt rätt att inte släppa in den i en hiss för max 2 ton.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 12:19
av Klintan
MartenS skrev: ↑07 feb 2024 12:01
Klintan skrev: ↑07 feb 2024 11:57
MartenS skrev: ↑07 feb 2024 11:50
MYLR listas som 1 979 kg, så den verkar klara sig. Hur parkerar man i Paris som besökare, särskilt om ens bil bedöms som över 2 ton?
Var hittar du listan? Kommer de gå på en fast lista per modell eller gå på skattevikten i regbevis? Misstänker att det blir ännu ett system man ska registrera sin bil i. Stökigt att hålla reda på allt vid en utlandsresa.
Har inte sett någon lista och i artiklar i ämnet nämns att Y klarar sig men inte X och S. Enyaq, iX och ID4 drabbas. Men någon officiell lista från Paris har jag inte sett.
https://electrek.co/2024/02/05/paris-vo ... tric-ones/
Skattevikten i Sverige på en LR Y ligger ju strax över, 2050 kg.
Andra märken har ju olika vikt beroende på utrustning. Nog många BEV som får den höga avgiften.
Re: Det blir dyrare att köra SUV i Paris – tredubbel p-avgift
Postat: 07 feb 2024 12:49
av fth
Klintan skrev: ↑07 feb 2024 12:19
Skattevikten i Sverige på en LR Y ligger ju strax över, 2050 kg.
Andra märken har ju olika vikt beroende på utrustning. Nog många BEV som får den höga avgiften.
Ja, om det är utsläpp man vill komma åt så är ju den här skatten helt absurd, iaf för BEV.
Det blir nu alltså tre ggr dyrare att ha en normal elbil än någon random gammal dieselhäck som kvalar in under 1.6 ton
Det är ju också rätt tveksamt ur ett demokratiskt perspektiv iom det låga valdeltagandet, det är alltså bara drygt 4% (!) av dom röstberättigade som röstade ja till förslaget.
/fth