Ekonomi begagnad M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Jaegaern »

Arn skrev: 02 mar 2024 18:07
Oj då, vad blir slutpriset på bilar liknande min via kvd? Kan man hitta statistik på deras slutpriser?

I detta fall så funderar jag på att köpa ut bilen via arbetsgivaren så för min del får det gärna vara så lågt pris som möjligt.
Exakt, lågt pris är bra!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Intressant detta att priset på begagnade M3 är så pass mycket högre på bytbil och Blocket jämfört med på KVD. KVD avspeglar ju marknaden betydligt bättre eftersom bilarna där faktiskt blir sålda. På Blocket ser man bilar som har legat ute till försäljning ända sedan januari, antagligen blir det inte så bra respons på dessa.

Filtrerade på Blocket bilar och valde att visa enbart dem som såldes av privatpersoner och dessa lade sig bara marginellt lägre än handlarna i pris. Den bil Jag tyckte var jämförelse mest prisvärd vara en 2020 long range med 12.000 mil för 309.000 kr. Denna hade dock legat ute i tre veckor....

Både handlare och privatpersoner på dessa sidor verkar leva i sin egen värld.

Men faktum kvarstår att det kan vara svårt att köpa en M3 LR från 2021 med 7500mil som jag har idag för under 330k på annat håll såvida man inte frekvent deltar i KVD auktioner. Ska försöka pruta med den lite i pris till 315k som Tesla erbjuder för inbyte.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Legato »

Arn skrev: 15 mar 2024 21:27
Intressant detta att priset på begagnade M3 är så pass mycket högre på bytbil och Blocket jämfört med på KVD. KVD avspeglar ju marknaden betydligt bättre eftersom bilarna där faktiskt blir sålda. På Blocket ser man bilar som har legat ute till försäljning ända sedan januari, antagligen blir det inte så bra respons på dessa.

Filtrerade på Blocket bilar och valde att visa enbart dem som såldes av privatpersoner och dessa lade sig bara marginellt lägre än handlarna i pris. Den bil Jag tyckte var jämförelse mest prisvärd vara en 2020 long range med 12.000 mil för 309.000 kr. Denna hade dock legat ute i tre veckor....

Både handlare och privatpersoner på dessa sidor verkar leva i sin egen värld.

Men faktum kvarstår att det kan vara svårt att köpa en M3 LR från 2021 med 7500mil som jag har idag för under 330k på annat håll såvida man inte frekvent deltar i KVD auktioner. Ska försöka pruta med den lite i pris till 315k som Tesla erbjuder för inbyte.
Man köper via KVD men man säljer via Blocket ;)

Jag tror inte de lever i sin egen värld på Blocket generellt. Det är snarare en kombination av prutmån och uthållighet... Sen finns det såklart vissa som även har helt orealistiska förväntningar.

Många bilar som säljs via KVD är sådana som "måste bort snabbt" och då blir priserna därefter Min senaste trea hade jag på Blocket i fyra månader innan den blev såld. Min Plaid i över ett år :) Men så var jag också nöjd med det jag fick för dem till slut.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Gjorde precis en ny värdering på Teslas hemsida och fick bud 291000.

För bara 4 dagar sedan brukar Tesla 315.000 kr vilket jag hade tänkt föreslå arbetsgivaren som ett prisförslag.

Detta senaste bud ser ju lite för billigt ut... Har de tappat hoppet om att kunna sälja fler bilar innan kvartalslut och därför erbjuder sämre? Väldigt stor skillnad på bara 4 dagar
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Jag har nu sparat länken på några pågående auktioner för att sedan kunna gå in via länken och se slutpriset. Antar att det är så här man behöver göra eftersom bilarna annars försvinner från hemsidan om man inte kan se slutpris.
De allra flesta bilar som säljs via KVD har en del ganska tråkiga anmärkningar såsom spricka i glastak eller att det vibrerar från bromsar eller hjulen. Man blir inte jättesugen på att köpa. Kan man säga att dessa bilar generellt är i sämre skick jämfört med bilar som säljs via återförsäljare och privatpersoner?
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Knix »

Arn skrev: 16 mar 2024 09:45
Jag har nu sparat länken på några pågående auktioner för att sedan kunna gå in via länken och se slutpriset. Antar att det är så här man behöver göra eftersom bilarna annars försvinner från hemsidan om man inte kan se slutpris.
De allra flesta bilar som säljs via KVD har en del ganska tråkiga anmärkningar såsom spricka i glastak eller att det vibrerar från bromsar eller hjulen. Man blir inte jättesugen på att köpa. Kan man säga att dessa bilar generellt är i sämre skick jämfört med bilar som säljs via återförsäljare och privatpersoner?
https://www.kvd.se/stangda-auktioner finns en lista med länkar till de senaste avslutade auktionerna. Listan är lång, men det är många auktioner som går till avslut varje dag, så den sträcker sig bara någon vecka eller två tillbaka i tiden.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av niklas12 »

Arn skrev: 16 mar 2024 09:45
Jag har nu sparat länken på några pågående auktioner för att sedan kunna gå in via länken och se slutpriset. Antar att det är så här man behöver göra eftersom bilarna annars försvinner från hemsidan om man inte kan se slutpris.
De allra flesta bilar som säljs via KVD har en del ganska tråkiga anmärkningar såsom spricka i glastak eller att det vibrerar från bromsar eller hjulen. Man blir inte jättesugen på att köpa. Kan man säga att dessa bilar generellt är i sämre skick jämfört med bilar som säljs via återförsäljare och privatpersoner?
Bilarna på KVD har generellt en betydligt bättre beskrivning än bilar hos handlare.
KVD har ju allt att förlora på en dålig och för positiv beskrivning medan handlarna har ett annat tänk.

Sen är majoriteten av anmärkningarna ”skitfel” som handlaren hade fixat till innan man lägger ut bilen.
En uppsättning nya bromsar eller ombalansering av hjulen kostar inga stora pengar
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av taliz »

niklas12 skrev: 17 mar 2024 09:30
Arn skrev: 16 mar 2024 09:45
Jag har nu sparat länken på några pågående auktioner för att sedan kunna gå in via länken och se slutpriset. Antar att det är så här man behöver göra eftersom bilarna annars försvinner från hemsidan om man inte kan se slutpris.
De allra flesta bilar som säljs via KVD har en del ganska tråkiga anmärkningar såsom spricka i glastak eller att det vibrerar från bromsar eller hjulen. Man blir inte jättesugen på att köpa. Kan man säga att dessa bilar generellt är i sämre skick jämfört med bilar som säljs via återförsäljare och privatpersoner?
Bilarna på KVD har generellt en betydligt bättre beskrivning än bilar hos handlare.
KVD har ju allt att förlora på en dålig och för positiv beskrivning medan handlarna har ett annat tänk.

Sen är majoriteten av anmärkningarna ”skitfel” som handlaren hade fixat till innan man lägger ut bilen.
En uppsättning nya bromsar eller ombalansering av hjulen kostar inga stora pengar
Nja, KVD har sedan ett antal år tillbaka blivit mkt mer "bilhandlarlika". De är inte alls lika noga med att detaljera alla fel, och texterna är klart mer "säljande" till privatperson.
Om en kund upptäcker brister som KVD missat/ignorerat så är de istället snabba med att ge pengarna tillbaka. Sen lägger de ut samma bil igen med exakt samma beskrivning(dvs utan att ta upp bristerna kunden som återlämnade påpekat). Har själv råkat ut för just detta, så litar definitivt inte på att beskrivningarna är korrekta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev: 17 mar 2024 09:37
niklas12 skrev: 17 mar 2024 09:30
Arn skrev: 16 mar 2024 09:45
Jag har nu sparat länken på några pågående auktioner för att sedan kunna gå in via länken och se slutpriset. Antar att det är så här man behöver göra eftersom bilarna annars försvinner från hemsidan om man inte kan se slutpris.
De allra flesta bilar som säljs via KVD har en del ganska tråkiga anmärkningar såsom spricka i glastak eller att det vibrerar från bromsar eller hjulen. Man blir inte jättesugen på att köpa. Kan man säga att dessa bilar generellt är i sämre skick jämfört med bilar som säljs via återförsäljare och privatpersoner?
Bilarna på KVD har generellt en betydligt bättre beskrivning än bilar hos handlare.
KVD har ju allt att förlora på en dålig och för positiv beskrivning medan handlarna har ett annat tänk.

Sen är majoriteten av anmärkningarna ”skitfel” som handlaren hade fixat till innan man lägger ut bilen.
En uppsättning nya bromsar eller ombalansering av hjulen kostar inga stora pengar
Nja, KVD har sedan ett antal år tillbaka blivit mkt mer "bilhandlarlika". De är inte alls lika noga med att detaljera alla fel, och texterna är klart mer "säljande" till privatperson.
Om en kund upptäcker brister som KVD missat/ignorerat så är de istället snabba med att ge pengarna tillbaka. Sen lägger de ut samma bil igen med exakt samma beskrivning(dvs utan att ta upp bristerna kunden som återlämnade påpekat). Har själv råkat ut för just detta, så litar definitivt inte på att beskrivningarna är korrekta.
Ok jag har köpt en hel del bilar genom KVD och för min del har det stämt bra och t.o.m. så att det ibland finns anm. Som jag inte kunde hitta.
Sen finns det ju många anläggningar och det hänger mycket på personen som gör skickbedömningen.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Kamux tackade nej till att byta in bilen och uppgav ingen anledning. Sannolikt för att man befarar att den kan bli svårsåld eller att man gör en ekonomisk dålig affär
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av taliz »

Arn skrev: 18 mar 2024 13:32
Kamux tackade nej till att byta in bilen och uppgav ingen anledning. Sannolikt för att man befarar att den kan bli svårsåld eller att man gör en ekonomisk dålig affär
No shit Sherlock. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Jobbet godtog initialt att sälja bilen för samma inbytespris som Tesla erbjöd 291k och vi kom överens men då hade de räknat på fel restvärde. Men nu när de upptäckte att restvärdet låg på 330 000kr så vill de ha detta för försäljningen. Surt!

Tycker ni det är attraktivt att köpa bilen till det priset? Gick en med samma miltal häromdagen på KVD för 320 k. Samtidigt bekymmersamt att Carla erbjuder bra. Vad hade ni föreslagit i detta läget?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av slugger75 »

Arn skrev: 20 mar 2024 15:45
Jobbet godtog initialt att sälja bilen för samma inbytespris som Tesla erbjöd 291k och vi kom överens men då hade de räknat på fel restvärde. Men nu när de upptäckte att restvärdet låg på 330 000kr så vill de ha detta för försäljningen. Surt!

Tycker ni det är attraktivt att köpa bilen till det priset? Gick en med samma miltal häromdagen på KVD för 320 k. Samtidigt bekymmersamt att Carla erbjuder bra. Vad hade ni föreslagit i detta läget?
Har du bottnat i försäkringskostnaden då? Du frågade ju om den i början.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Länsförsäkringar tar 3700 för halvförsäkring och i 9000 för helförsäkring så inget större bekymmer där.

Länsförsäkringar föreslog dock trygg Hansa märkesförsäkring eftersom man därifrån kan få självrisk reducering vid vagnskadan. Inte hunnit ringa dem ännu men försäkringskostnaden verkar inte vara något hinder.

Det som är tråkigt är att jag först blev utlovad ( via mail) ett riktigt attraktivt köp pris och nu ett pris som ligger i nivå med KVD försäljningar. Planerar att byta upp mig till Model Y Juniper inom ett år.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Tror ni det finns betydande risk för skattesmäll om nu Skatteverket skulle göra en revision och jag har köpt ut en M3 LR med 7500 mil för 290k?

Mina alternativ är följande

1. Köpa ut bilen där priset får förhandlas med arbetsgivaren. Ska föreslå att vi slutför affären på 290k eftersom vi har avtalat detta både muntligt och via mail.
Om detta inte godkänns kan vi mötas på halva vägen eller möjligen att jag köper ut bilen för 330k i utbyte mot fler semesterdagar
2. Fortsätta använda bilen som förmånsbil där arbetsgivaren står som ägare.

Väljer jag att köpa ut bilen erhåller jag ett lönestillägg ( 2500kr efter skatt ) och slipper även förmånsskatten på bilen på samma belopp, samt högre miladrag för resor till och från jobbet samt lite extra tjänstepension. Sammanlagt gör detta nästan 100.000 kr mer i plånboken varje år.

Om jag väljer att köpa ut bilen kan man beroende på inköpspris (antar att vi kompromissar halva vägen och jag köper ut den för 310k) räkna med 30k i årlig värdeminskning samt 10k i försäkring och 10k för oförutsedda utgifter såsom däck och reparationer.

Det är en årlig besparing på 50k att köpa ut bilen jämfört med att fortsätta ha den som förmånsbil närmaste året.

Men skattesmäll vid eventuell revision skulle inte vara helt kul. Tror inte min arbetsgivare kommer vara villiga att betala KVD för värdering. Men om det nu ändå skulle bli revision så har jag ju inte köpt ut den tok billigt utan möjligen. 10-30k för billigt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Legato »

Är väl bara att du själv betalar värderingen. Förstår inte problemet, varför tjafsa om 3000:- om du räknar med 50.000:- i årlig besparing?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Absolut, så kan man också tänka sig att göra, om man räknar med att KVD erbjuder attraktiv värdering. Vore intressant om man kunde få en ungefärlig hint från honom hur han kommer att lägga sig först
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 20 mar 2024 22:48
Absolut, så kan man också tänka sig att göra, om man räknar med att KVD erbjuder attraktiv värdering. Vore intressant om man kunde få en ungefärlig hint från honom hur han kommer att lägga sig först
Mer semesterdagar :P
Undra om du blir poppis hos chefen då :)
Om du inte vill betala 3 trots allt.. . Så skriv ut systerbilen som gick för samma summa och ett par liknande gärna...
Blir det trots allt kontroll (0.1% chans) så kan du i värsta fall få ett litet skattetilägg.

Och nej, du får ingen hint. Jag har provat. Jag har bara konstaterat att i de fallen jag följt så har värderingen hamnat under avslutspriserna med ca 10%

jag skulle inte tveka att ta över bilen i ditt läge. Stor handlingsfrihet. Du kan tom få betalt för det. Låt den ligga och pyra på blocket för tex 379 och se vad som händer....
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Tack allihopa för alla goda råd. Nu har jag kommit överens igen med arbetsgivaren och tar över bilen privat.

Såklart att man inte släpper ifrån sig en så här fin bil och lämnar in nycklarna till arbetsgivaren! Svårt att få annan bättre bil för pengarna. För bara 1 år sedan erbjöd Carla 445 för bilen, nu ned drygt 100 k på bara ett år.
Trodde att regeringens miljöpolitik bara var negativ för elbilister men tydligen så finns det även fördelar :)

Kommer säkert en dag när jag lägger ut den för 379k ( eller vad andra privat säljare begär då) på Blocket. Hur brukar responsen vara? Verkar som en del kunder inte känner till budgivning via KVD.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 21 mar 2024 15:32
Tack allihopa för alla goda råd. Nu har jag kommit överens igen med arbetsgivaren och tar över bilen privat.

Såklart att man inte släpper ifrån sig en så här fin bil och lämnar in nycklarna till arbetsgivaren! Svårt att få annan bättre bil för pengarna. För bara 1 år sedan erbjöd Carla 445 för bilen, nu ned drygt 100 k på bara ett år.
Trodde att regeringens miljöpolitik bara var negativ för elbilister men tydligen så finns det även fördelar :)

Kommer säkert en dag när jag lägger ut den för 379k ( eller vad andra privat säljare begär då) på Blocket. Hur brukar responsen vara? Verkar som en del kunder inte känner till budgivning via KVD.
Som mest jag fått cirka 40 svar på en vanlig model Y eller 3:a. Hamnat privat eller hos handlare. Alltid smidigt. Eftersom jag inte gillar att prata med okända i telefon så är nya funktionen hos blocket grym eftersom man inte anger sitt nummer. Typ hälften av de som svarar är normalt ingen ide att konversera med. Många bilköpare är extremt jobbiga nämligen. Det är rätt lätt att sålla.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 621
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Arn »

Behöver en köpare betala en förmedlingsavgift till KVD när man köper bil? Hur mycket ligger denna på för en bil i prisklassen 300.000 kr-350000kr?

Funderar även på om Teslas senaste prishöjning för MY kommer höja begagnatpriserna på både MY och M3?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ekonomi begagnad M3

Inlägg av Legato »

Arn skrev: 23 mar 2024 14:25
Behöver en köpare betala en förmedlingsavgift till KVD när man köper bil? Hur mycket ligger denna på för en bil i prisklassen 300.000 kr-350000kr?

Funderar även på om Teslas senaste prishöjning för MY kommer höja begagnatpriserna på både MY och M3?
Ja. Ca 7k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar