Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av flamman »

Status Hudiksvall just nu lördag start på Sportlov v9 kl 10:10. Kö. Typ 7 bilar.
Kom när det fanns 3-4 platser kvar.
Finns enligt ChargeFinder lediga laddare i närheten på Ionity, Eviny samt OKQ8.
IMG_8371.jpeg
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

Verdi_ skrev: 24 feb 2024 10:00
Electron skrev: 24 feb 2024 09:48
Hej, är bästa vägen Stockholm till Åre
via Hudiksvall, Ljusdal och Åsarna?

Sväng av mot Bollnäs vid Tönnebro. Samma tid som Sundsvall-vägen men 4 mil kortare och lägre hastighet vilket är snällare mot elbilar.

Hudiksvall blir ett mellanting men måste man ladda i Ljusdal så kommer man precis förbi laddarna om man åker den rutten. Åker man via Bollnäs kommer man aldrig in i Ljusdal så då ska man helst klara Gävle Bro-Åsarna på en laddning (30 mil).
Grymt, har nog testat alla vägar med fossilare och som du säger vägen via Bollnäs är nog bättre. Tar den. Ska ladda fullt innan jag åker iväg imorgon.


Hmm kollar nu och inser att det kan bli lite snävt att åka direkt till Ljusdal från Stockholm 32 mil. Får fega via Hudiksvall.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Pasjostrom »

På väg från Stockholm till Vemdalen idag. Åkte Kl 08 hemifrån. Passerade Gävle Kl 09:30, då var det 5min kö enligt bilen. Stannade istället i Söderhamn ca 10:30 där 3 laddstolpar var lediga vid ankomst. När vi åkte därifrån car det 7-8 bilar i kö och totalt kaos. Uppskattningsvis 20min kö.

Kl 13 passerade vi Ljusdal där det var 40min kö då många både på väg upp och ner väljer att stanna där. Vi laddade dock inte där.

Nu är vi i Sveg och laddar, ingen kö men alla laddstolpar är upptagna.

På det hela taget, inga problem för oss men hade vi åkt 30min senare hade det varit en annan situation.

Imorgon Söndag är det den stora stugbytardagen, då hade jag nog valt att åka innan Kl 07 för att undvika det värsta.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av themax »

När jag var in på Medskog (Hudiksvall) och handlade idag var det fyra bilar i kö till Teslas laddare. Samtidigt var både 50-kW-laddaren vid Max och Virtaladdarna på andra sidan vägen lediga.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nect »

Kan flika in att Åsarna har blivit lite av en flaskhals…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

Tur man bor i Uppsala och har nära till Arlanda. Blir Sölden i år.
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

Verdi_ skrev: 24 feb 2024 20:15
Tur man bor i Uppsala och har nära till Arlanda. Blir Sölden i år.
Låter inte fel.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jpetters »

Verdi_ skrev:
Tur man bor i Uppsala och har nära till Arlanda. Blir Sölden i år.
Sölden borde bli bra, med tillräcklig höjd. Annars har det mest känts som vår här nere i februari och inte mycket snö kvar under 1500-1800m. Men är väl lite bättre i pisterna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Verdi_ »

jpetters skrev: 24 feb 2024 21:53
Verdi_ skrev:
Tur man bor i Uppsala och har nära till Arlanda. Blir Sölden i år.
Sölden borde bli bra, med tillräcklig höjd. Annars har det mest känts som vår här nere i februari och inte mycket snö kvar under 1500-1800m. Men är väl lite bättre i pisterna.

Känns som vår här också nu.

Men ja, jag gillar hög höjd. Brukar vara bra snö. Torr. Har inte varit i Österrike på 12 år. Mycket Italien och Frankrike sen dess. Schweiz är alldeles för dyrt. Finns inte en chans att åka dit. Tyvärr. Tråkigt att känna sig som en polack...
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Ronikarre »

Nect skrev: 24 feb 2024 20:14
Kan flika in att Åsarna har blivit lite av en flaskhals…
På vilket sätt?
Model X P100D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jpetters »

Verdi_ skrev:
jpetters skrev: 24 feb 2024 21:53
Verdi_ skrev:
Tur man bor i Uppsala och har nära till Arlanda. Blir Sölden i år.
Sölden borde bli bra, med tillräcklig höjd. Annars har det mest känts som vår här nere i februari och inte mycket snö kvar under 1500-1800m. Men är väl lite bättre i pisterna.

Känns som vår här också nu.

Men ja, jag gillar hög höjd. Brukar vara bra snö. Torr. Har inte varit i Österrike på 12 år. Mycket Italien och Frankrike sen dess. Schweiz är alldeles för dyrt. Finns inte en chans att åka dit. Tyvärr. Tråkigt att känna sig som en polack...
Helt klart mer åka för pengarna utanför Schweiz.
Själv föredrar jag Italien, solsidan på alperna och bästa maten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

Körde Stockholm - Sälen via Ludvika/Malung idag. SuC i dessa städer verkade mer eler mindre fullbelagda hela dagen enligt Chargefinder. Vi stanada i Smedjebacken och laddade där jag hade ca 1 minut, då lämnade två bilar samtidigt. När jag kom tillbaka var det fullt men ingen i kö. Smedjebackens energi driver en liten station med 6 laddare där.

SuC i Lindvallen verkar också gått för fullt fram till nu(23:00). I princip fullt hela dagen, med någon enstaka ledig då och då.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
1001
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 nov 2023 00:01

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av 1001 »

STHLM->Tandådalen idag
Väääldigt lång laddkö SUC Ludvika, dock strukturerad kö och hjälpsamma människor som vinkade fram bilar. Var där vid 1230 tiden vilket givetvis redan på förhand kändes otroligt osmart. Gick dock bättre än förväntat
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av lukin »

Åkte Norrköping - Vemdalen förra söndagen, och hem igen ikväll (lördag). Tog Skodan då vår Tesla varken har fyrhjulsdrift eller dubbdäck. Försökte använde SUC när det passade, men tar hellre en annan laddare när jag har Skodan om det är trångt för att slippa komplexitet med laddportsplacering :D

Stack i svinottan på söndagmorgonen för att hinna till Ljusdal innan rusningen. Var dock ändå inte där förrän framåt halv tolv, och det började tätna på SUCen. Tänkte att jag istället skulle testa Circle Ks laddare då det passade bra med lunchutbud. BAD MOVE! De visade sig ha nån batteribankslösningen vilket säkert funkar bra vid sporadisk last, men inte vid hård belastning. Hade stundtals laddhastigehet kring 20kw! När jag insett det så hade det hunnit bli kö på SUCen, så vi blev kvar vid macken. Blev ett laddstopp på två timmar!

Innan dess hade jag laddat litegrann på SUC i Söderhamn på vägen (efter ett längre stopp i Uppsala). Där var vi nästan ensamma, och lyckades parkera Skodan brevid yttersta ”backplatsen” så vi blockerade ingen extra plats. Dessutom fick vi bra fart på laddningen, allt över 100kw på vintern med en Enyaq är fantastiskt. :D

Ångrade dock i Ljusdal att vi inte laddade mer i Söderhamn. Då Skodan ändå laddat hyffsat långsamt är det nog smartare att komma till flaskhalsar som Ljusdal med så mycket laddning som möjligt i batteriet, då kan man t o m nöja sig med en 50kw-stolpe om det skulle krisa.

På hemvägen siktade vi på att landa på den nya SUCen i Orsa kring 17:30 (lördag). Verkade vara bra planering, då den enligt appen hade hög belastning under eftermiddagen, men det verkade släppa strax innan vår ankomst. V4 gör det ju möjligt att ladda på SUC med laddporten på högersidan utan att parkera fel, men med Skodan måste man i princip backa in i stolpen för att kabeln ska räcka runt. Synd att de inte la på en halvmeter till när de förlängde kablarna.

Unpopular opinion: Det är troligen enklare för Teslor att dra kabeln runt bilen, då laddporten sitter precis på hörnet. :D
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

5 minuters kö i glada Hudik
IMG_4501.jpeg
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

1001 skrev: 25 feb 2024 00:11
STHLM->Tandådalen idag
Väääldigt lång laddkö SUC Ludvika, dock strukturerad kö och hjälpsamma människor som vinkade fram bilar. Var där vid 1230 tiden vilket givetvis redan på förhand kändes otroligt osmart. Gick dock bättre än förväntat
Hur länge köade du?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
achmeed
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2020 12:48

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av achmeed »

xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av lukin »

achmeed skrev: 25 feb 2024 13:06

Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Noterade i Vemdalen att det var väldigt låg beläggning på MERs AC-laddare. Tror de kräver RFID-bricka, många kanske saknar sådan?
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Bera_n
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2023 17:14
Ort: Lund

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Bera_n »

:roll:
lukin skrev: 25 feb 2024 13:10
achmeed skrev: 25 feb 2024 13:06

Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Noterade i Vemdalen att det var väldigt låg beläggning på MERs AC-laddare. Tror de kräver RFID-bricka, många kanske saknar sådan?
Inte de i Lindvallen iaf, funkade finfint med bara appen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Jag fattar inte vadå nere på 27 procent? Drar de så mycket när den står parkerad eller vad lämnade du den med?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

lediga laddstolpar i Åsarna.
IMG_4506.jpeg
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

achmeed skrev: 25 feb 2024 13:06
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Det finns en uppsjö av MER-laddare. Jag har alltså inte avgett någon värdering(även om jag kan tycka attt det är en helt annan laddningsstrategi och ladda från 27 till 80 med 11 kW jämfört med SuC). Tänker att tråden är till för att informera varandra om hur laddningsläget ser ut under sportlovet. Baserat på den information som medlemmar skriver här kan andra medlemmar fatta bättre beslut.
chaffis75 skrev: 25 feb 2024 15:10
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Jag fattar inte vadå nere på 27 procent? Drar de så mycket när den står parkerad eller vad lämnade du den med?
Den var ned till 27 procent och vi anlände igår med 34. Sedan åkte vi till en restaurang igår kväll och dessutom var Sentry mode på. När den nu låg på 27 procent tyckte jag det var dags att ladda. Alltså att inte vänta med att ladda förrän man är nere på ca. 20 procent.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

xms67 skrev: 25 feb 2024 16:02
achmeed skrev: 25 feb 2024 13:06
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Det finns en uppsjö av MER-laddare. Jag har alltså inte avgett någon värdering(även om jag kan tycka attt det är en helt annan laddningsstrategi och ladda från 27 till 80 med 11 kW jämfört med SuC). Tänker att tråden är till för att informera varandra om hur laddningsläget ser ut under sportlovet. Baserat på den information som medlemmar skriver här kan andra medlemmar fatta bättre beslut.
chaffis75 skrev: 25 feb 2024 15:10
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Jag fattar inte vadå nere på 27 procent? Drar de så mycket när den står parkerad eller vad lämnade du den med?
Den var ned till 27 procent och vi anlände igår med 34. Sedan åkte vi till en restaurang igår kväll och dessutom var Sentry mode på. När den nu låg på 27 procent tyckte jag det var dags att ladda. Alltså att inte vänta med att ladda förrän man är nere på ca. 20 procent.
Ok.. ja då fanns de en förklaring.

Synd att Skistar är så sega på att sätta upp laddare. Man borde sätta massor av ac laddare, man kommer inte behöva enorm effekt då de flesta står där hela veckan, dvs gott om tid att lastbalansera mellan bilarna. Ska jag vara ärlig så kan jag knappt förstå varför där finns en suc i Lindvallen, den borde (i princip) kunna ersättas med massor av långsam laddare istället.
Dessutom borde de finnas gott om effekt i området när liftarna stängt eller de går kanske åt till alla bastu aggregat som ska värmas upp 😝
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nect »

Ronikarre skrev: 24 feb 2024 22:24
Nect skrev: 24 feb 2024 20:14
Kan flika in att Åsarna har blivit lite av en flaskhals…
På vilket sätt?
Enbart 8st laddare och inga inga andra alternativ (förutom ensam 50 kW). Så de flesta behöver stanna där både upp och ner. Sen blir det värre med mer trafik för varje gång vi åker där i takt med att fler skaffar elbil.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar