Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Knix skrev: 05 mar 2024 08:05
xms67 skrev: 04 mar 2024 21:48
jonasl skrev: 04 mar 2024 18:47
Men om det är tjockt med bilar på en station och man kommer in med en bil med med uttaget på "fel" sida, är inte chansen minimal att man faktiskt kommer kunna ladda då?
Kan ju gälla åt båda håll så att säga. I Sälen förra veckan kom jag till SuC och alla laddare var upptagna. Före mig i kön stod en ID.4 och en Audi. Direkt när jag kom åkte en Tesla och ingen av bilarna före mig körde in där. Jag tänkte att laddare måste vara trasig och gjorde själv inget. Efter ett tag lämnat nästa Tesla och ingen i kön före mig tar den platsen heller. Då fattar jag... Lite trögtänkt kanske, men det var första gången jag kom till en laddplats och det var kö. Hade inte reflekterat kring just detta.
Det hade varit bra om Tesla la upp lite råd om vilka platser som är lämpliga att välja om man inte har laddporten vänster bak eller höger fram för att undvika blockerade platser. Hade till och med gått varna med ett popup-fönster att man är på väg att blockera en plats och rekommendera annan ledig plats när man startar laddning om Tesla för in layouten för stationen i databasen och folk anger i appen vilken bil de har.
Tesla bryr sig inte.
Hade de varit intresserade av att minimera antalet blockerade laddplatser, så hade de inte utformat sina nya SuC V4 så som de gör.

De hade extremt enkelt kunnat undvika alla blockeringar på nya V4 stationer med en minimal designförändring, men det gör de inte. Istället ska det fortsatta vara kaos med många blockerade laddstolpar så fort det är hög beläggning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av matsm »

Åkte vecka 7 från Halmstad till Hafjell. Gjorde "misstaget" att åka lördag när alla danskar också hade sportlov och skulle åka i samma riktning ;) . Har "bara" en 70D så får ladda lite oftare. Behövde några få minuter i Kungälv. Här var det lite kaosigt. Lyckades få en av de sista platserna. Efter mig blev det snart kö och bilar som inte ens fick plats in till laddstationen. Laddade bara kanske 20 min där. Sedan vidare till Tanum. Eftersom det precis snöat, snövallar och moddigt, helt fullt, får köa typ 5 min. Folk kanske står här extra länge för att det finns affärer i närheten i köpcentret. Går in och handlar på ICA och toabesök sedan iväg igen.
Nästa stopp i Rygge i Norge, med 42 laddplatser så är det inte fullt men inte många lediga. Medhavd lunchstopp så lite längre tid. Efter detta iväg till Nebbenäs, också många laddare, så en del lediga. Anländer till Hafjell och hotellet 200m från Superchargern, väldigt smidigt att toppa upp på supercharger speciellt när det är gratis...

Summa summarum. Inledningsvis lite kaosigt men på de stora laddplatserna inga problem alls :)

Hemresan på onsdag ingen kö alls nånstans...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av emlan »

Åkte Sthlm-Åre TuR v9 sön-sön.

Fick köa 10 minuter kanske i Hudiksvall resan norrut.
Enda köandet på resan.

Tre st Enyaq laddade vid det tillfället - varav en blockerade 2 platser.
MY LR -23
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Hmpftfhdns »

Orsa söndag v7 kl 10:30. Några bilar i kö. Blandat med märken men inga som blockerades. Tog själv Mer bredvid som hade två lediga platser.
Sälen lördag v9 kl 19:30. 1-2 bilar i kö. Blandat med märken men inga som blockerades med lite trixande.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Claes_B »

I sluttampen av sportlovsveckorna, sön 3/3, satte vi av från Frillesås upp mot Stöten i sälenfjällen. Åkte genom Norge för att jag tänkte att det skulle bli smidigast och det tycker jag nog det blev. Åkte väl vid 8-tiden med min M3 SR 2021, stannade första gången i Hogstorp utanför Uddevalla nästa stopp Rygge,vidare till Nebbenes där vi passade på att käka lunch, vidare till Hernes 10 mil innan destinationen, där stannade jag inte för att jag var tvungen men för att jag inte ville ha för lite laddning kvar när jag kom fram. Ingen kö eller trängsel nånstans på vägen.
På väg hem i går så började vi på samma ställe där vi slutade, nästa stopp för en kort laddning var Gardermoen, följt av Solli och Hogstorp en sista gång.
Nästan ingen trängsel nånstans, den enda laddaren som var lite knepigt var Solli, få laddare och en del folk, hade varit bättre att stanna på Rygge, jag fick iofs. plats att ladda men det var dålig hastighet, rörigt och omodernt.

Men totalt, trots en del danskar, inga som helst problem.
Användarvisningsbild
Zimme
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jun 2021 10:57

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Zimme »

Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nils944 »

Det skulle kunna vara en lösning, men jag undrar om det inte skulle bli mer lönsamt att öka antal laddplatser på befintliga stationer, t.ex. tre-dubbla antal laddare på Grums SC…
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

xms67 skrev: 16 mar 2024 22:06
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Det ska finnas elanslutninger med tillräcklig effekt också. Hur pass lätt det är att hitta sådana vet jag dock inte. Misstänker att det är svårt att övertala nätägare att dra fram sådana om de endast ska användas några få dagar per år.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av flamman »

Niklas Z skrev: 16 mar 2024 22:28
xms67 skrev: 16 mar 2024 22:06
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Det ska finnas elanslutninger med tillräcklig effekt också. Hur pass lätt det är att hitta sådana vet jag dock inte. Misstänker att det är svårt att övertala nätägare att dra fram sådana om de endast ska användas några få dagar per år.
Har för mig att Audi ställde ut batterier i container något sportlov för några år sedan. Vid rondellen/infarten till Ljusdal om jag inte minns fel.
Är ju ett sätt att komma runt problemet.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Knix »

Niklas Z skrev: 16 mar 2024 22:28
xms67 skrev: 16 mar 2024 22:06
Zimme skrev: 16 mar 2024 16:58
Vad tror ni om tillfälliga laddare för att lösa sportlovsladdandet?
Polestar gjorde det gratis 2022. Men om man skulle ta 10 kr/kwh så får man kanske ekonomi i det. Jag hade lätt betalat det för att slippa timmar i kö.
Vad blir rubrikerna? Tesla skor sig på fjällturismen? Eller är tesla räddarna som gör det?

https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... sportlovet
Utan att ha någon djupare kunskap tänker jag att tillfälliga laddare är en klok väg att gå. De intensiva resdagarna är ju väldigt få, svårt att bygga utvtillräckligt. Dessutom kan man flytta dem till Visby, västkusten etc på sommaren.
Det ska finnas elanslutninger med tillräcklig effekt också. Hur pass lätt det är att hitta sådana vet jag dock inte. Misstänker att det är svårt att övertala nätägare att dra fram sådana om de endast ska användas några få dagar per år.
Jo, det kräver nog antingen batteribackup eller att de placeras nära befintliga transformatorstationer. Nära större industrier borde vara bra placeringar. Resdagar (helgdagar) borde det finnas kapacitet över på deras matning som man kan "låna" till laddstationer.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Remuz »

Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
P85D svart/svart med gratis SuC
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
Nja.. personligen är jag inte alls förvånad. Liksom laddhandtag som laddhandtag. För var ju alla early adopter men idag är de ju personer från de flesta delarna av samhället som kör tesla och elbilar. De har inte koll på dessa sakerna, de intresserar dem inte en sekund utan de vill bara ha lite ström. Att de går sakta kanske de märker men var förklaras de varför? Ja här på något forum absolut men de är som sagt inte intresserade, de är ju bara en bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av d3marcus »

Det handlar snarare om riktigt dålig UX-design.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av JockeX »

Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av slugger75 »

Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:39
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Nej då får du ju inga böter. Du får ladda till 100% även vid långa köer. Det är om du står kvar efter att ha laddat fullt som du får böter.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Niklas Z »

slugger75 skrev: 05 apr 2024 22:50
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:39
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Nej då får du ju inga böter. Du får ladda till 100% även vid långa köer. Det är om du står kvar efter att ha laddat fullt som du får böter.
Precis. Och eftersom det går så segt på slutet, även med en Model 3 på V3-SuC, så tar det åtminstone 50 min att nå 100 % och då är det rätt enkelt att hinna äta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jpetters »

Jag har fått ett varningsemail en gång i samband med laddning i Hamburg. Det var vid den äldsta SuCen med endast 4 stolpar och den blev ju halvfull direkt jag kopplade in då det redan stod en bil där. Jag fick aldrig något varningsmeddelande och satt sen en diskussion när bilen nådde 80% och jag trodde den skulle ladda till 100% som jag satt den till då jag skulle söderut mot Zürich.
Sen har jag haft bättre koll.

På nya S/X är det ju lite större risk då den laddar med 10-11kW ända till 100%, dvs inte alls som gamla modellen som tog ~1h för sista 10%.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Även detta är okunskap och ointresse är jag övertygad om. Men vet de är en tesla snabb laddare, inte mer..vi har alla olika intressen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av mikebike »

Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:39
JockeX skrev: 05 apr 2024 22:34
Niklas Z skrev: 05 apr 2024 22:28
Remuz skrev: 05 apr 2024 12:36
Påsklov förvisso nu och ingen kö, men det är anmärkningsvärt att folk inte vet hur v2 funkar. Stod i Norrköping nu och en Y kom bakom och delade effekt trots 14 lediga platser. Ok, jag flyttar mig, några minuter senare kommer en 3a och vill dela effekt, nu med 12 lediga platser. Min effekt var nere på 75kW så jag bytte inte, men här känns det som det är läge för lite utbildning
En annan sak som jag ofta ser är att förare av Model 3/Y laddar på V2-stolpar, på mixade V2/V3-stationer, även när det finns gott om lediga V3-stolpar.
Ibland vill man ladda långsammare så att familjen hinner käka osv så man slipper flytta bilen pga trängselavgifter…
Är det någon som verkligen fått trängselavgifter på SuC?
Idag när jag åt lunch medan bilen laddade i Jönköping var beläggningen hög när vi anlände och det meddelades, som vanligt, i appen att laddgränsen sattes till 80 %. Det är ju bara att manuellt dra upp den till 100 % om man vill. Jag har aldrig fått trängselavgift då jag gjort så.
Jag har fått besked om trängselavgift, men att jag inte behövde betala eftersom det var första gången.
Till saken hör att SuC var nästan tomt när vi kom, men strax efter kom Tesla West med ett gäng bilar och banderoller för något slags event och då blev det fullt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar