Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KalmarMartin
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 mar 2023 07:37
Ort: Kalmar

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av KalmarMartin »

Körde Kalmar-Sälen förra söndagen utan kö. Valde dock CirkleK vid Scandic i Linköping istället för SuC, ensam o nära till kaffe 😊

Hem skulle jag lyssnat på bilen som ville ladda till 92% i Malung så jag klarade mig till Örebro, men valde istället köra vidare till Ludvika. Väl där var det kö hela backen ner, stod still ca 10 min.
Många lämnade samtidigt, så fick vinka in 2 bilar som inte hade noterat att det fanns ledigt 😊
Laddade bara så jag kunde åka vidare till Örebro, återigen försöka undvika stå för länge.
I princip fullt i Örebro när vi lämnade ca 12.45.
Ett sista stopp i lungt Tindered.
Det går alltså åka elbil till fjällen, även med enbart 2wd.
Model Y rwd 2023
Mini Cooper S r53 JCW 2006
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Xeik »

Precis hemkommen efter en vecka i funäsfjällen. Hemort utanför Helsingborg.
Totalt 14 SuC-stopp. 0 kö.
Körde såklart genom Norge. Valde alltid att sikta på v3 om möjligt och är ingen självplågare som många andra, så undvek givetvis bla Torp.
MY rwd med bladebatteriet. Ur med kabeln precis efter 50% så går det undan tidsmässigt.
Rwd med blade är en ypperlig långfärdsbil. (ja, jag har haft Model 3 LR innan också att jämföra med)
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

chaffis75 skrev: 25 feb 2024 16:45
xms67 skrev: 25 feb 2024 16:02
achmeed skrev: 25 feb 2024 13:06
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Det finns en uppsjö av MER-laddare. Jag har alltså inte avgett någon värdering(även om jag kan tycka attt det är en helt annan laddningsstrategi och ladda från 27 till 80 med 11 kW jämfört med SuC). Tänker att tråden är till för att informera varandra om hur laddningsläget ser ut under sportlovet. Baserat på den information som medlemmar skriver här kan andra medlemmar fatta bättre beslut.
chaffis75 skrev: 25 feb 2024 15:10
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Jag fattar inte vadå nere på 27 procent? Drar de så mycket när den står parkerad eller vad lämnade du den med?
Den var ned till 27 procent och vi anlände igår med 34. Sedan åkte vi till en restaurang igår kväll och dessutom var Sentry mode på. När den nu låg på 27 procent tyckte jag det var dags att ladda. Alltså att inte vänta med att ladda förrän man är nere på ca. 20 procent.
Ok.. ja då fanns de en förklaring.

Synd att Skistar är så sega på att sätta upp laddare. Man borde sätta massor av ac laddare, man kommer inte behöva enorm effekt då de flesta står där hela veckan, dvs gott om tid att lastbalansera mellan bilarna. Ska jag vara ärlig så kan jag knappt förstå varför där finns en suc i Lindvallen, den borde (i princip) kunna ersättas med massor av långsam laddare istället.
Dessutom borde de finnas gott om effekt i området när liftarna stängt eller de går kanske åt till alla bastu aggregat som ska värmas upp 😝
Vi kör ganska mycket i år då vi är 4 familjer som åkt upp och bor på olika ställen. Vi tar bilen till restauranger, att handla mat(ICA) och idag blir det Trysil över dagen. Men i sak har du ju rätt. Hade man betydligt fler AC-laddare så skulle ju även vi klara oss. Vi har gratis parkering, men skulle gärna betala för en "egen" AC-plats. Problemet utan en egen är ju att man inte vet att det blir någon laddning.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av chaffis75 »

xms67 skrev: 26 feb 2024 08:23
chaffis75 skrev: 25 feb 2024 16:45
xms67 skrev: 25 feb 2024 16:02
achmeed skrev: 25 feb 2024 13:06
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Finns väll bara 40-50st 11 eller 22kW i lindvallen annars från MER att nyttja?
Det finns en uppsjö av MER-laddare. Jag har alltså inte avgett någon värdering(även om jag kan tycka attt det är en helt annan laddningsstrategi och ladda från 27 till 80 med 11 kW jämfört med SuC). Tänker att tråden är till för att informera varandra om hur laddningsläget ser ut under sportlovet. Baserat på den information som medlemmar skriver här kan andra medlemmar fatta bättre beslut.
chaffis75 skrev: 25 feb 2024 15:10
xms67 skrev: 25 feb 2024 11:50
Vaknade i Lindvallen och såg att bilen var nere på 27 procent. Kollade via ChargeFinder och noterade att SuC i Sälen(Lindvallen) var full och klockan var 06:30. Den var sedan full varje gång jag kollade fram till 09:00. Vid pass 09:10 fanns det två platser(av 8). Åkte dit och när jag kom fanns det 6 platser. Det blev dock snabbt fullt igen och dessutom kö på 5-6 bilar.
Jag fattar inte vadå nere på 27 procent? Drar de så mycket när den står parkerad eller vad lämnade du den med?
Den var ned till 27 procent och vi anlände igår med 34. Sedan åkte vi till en restaurang igår kväll och dessutom var Sentry mode på. När den nu låg på 27 procent tyckte jag det var dags att ladda. Alltså att inte vänta med att ladda förrän man är nere på ca. 20 procent.
Ok.. ja då fanns de en förklaring.

Synd att Skistar är så sega på att sätta upp laddare. Man borde sätta massor av ac laddare, man kommer inte behöva enorm effekt då de flesta står där hela veckan, dvs gott om tid att lastbalansera mellan bilarna. Ska jag vara ärlig så kan jag knappt förstå varför där finns en suc i Lindvallen, den borde (i princip) kunna ersättas med massor av långsam laddare istället.
Dessutom borde de finnas gott om effekt i området när liftarna stängt eller de går kanske åt till alla bastu aggregat som ska värmas upp 😝
Vi kör ganska mycket i år då vi är 4 familjer som åkt upp och bor på olika ställen. Vi tar bilen till restauranger, att handla mat(ICA) och idag blir det Trysil över dagen. Men i sak har du ju rätt. Hade man betydligt fler AC-laddare så skulle ju även vi klara oss. Vi har gratis parkering, men skulle gärna betala för en "egen" AC-plats. Problemet utan en egen är ju att man inte vet att det blir någon laddning.
Jo de där är väl en bra ide, Skistar älskar ju ta betalt så ja man kunde ju ta betalt för platser med ac laddare, dvs boka upp platsen.

Men jo jag tycker väl inte de är fel där en en suc i Lindvallen men behoven vore inte så stort om de fanns gott om ac laddning i området.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5322
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vemdalen - Malmö söndag 25/2

Laddade i Orsa vid 12:30
12 stolpar, 2 lediga, 1 trasig. Inga blockade laddare.

Laddade i Mariestad vid 17:00
16 stolpar, 13 lediga. Fick dock bara 33kW när jag kopplade in. Samma sak på alla 3 A-D
Bytte stolpe och fick 250kW

Laddade i Markaryd vid 20:30
20 stolpar, 15 lediga.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av flamman »

Lofsdalen-Stockholm. Lördag i vecka 9. Körde förbi Hudik lite efter 10:00 och fanns 10-tal platser lediga. Batteri räckte egentligen till Gävle men gillar att ladda V3 och även slippa meket med att köra under motorvägen så laddade Söderhamn med 12 platser lediga vid 10:40 o gott om lediga när vi lämnade.


AP kunde hålla god fart i dimman utan problem och vindrutetorkare skötte sig utmärkt på auto i duggregn och vägstänk. (2024.2.7)
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

Sälen-Stockholm, fredag v.9. Laddade i på SuC Ludvika när vi åt lunch på McD. Fanns 0-4 platser lediga timmen innan och efter(hade koll via ChargeFinder). Vi fick plats direkt. Körde sedan nonstop till Stockholm. Snittförbrukning 1,9 kW/h, snitthastighet lite under 90 km/h. Tre vuxna och mycket packning.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

Åre - Stockholm
Vasaloppsveckan.
Startade 08:30. Tog en liten stödladdning i Åsarna.
Lång kö i Ljusdal, sju bilar på kö. Åkte till Hudiksvall istället. Sex bilar på kö. Fick vänta 20 minuter innan det blev min tur. Inga konstigheter i övrigt.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av weizf »

Hudik. 2-3 laddare blockerade och kö. Man saknar tiden då SuC var exklusivt för Tesla.
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av MattiPekka »

Såg att det var kö i min favoritladdare - Söderhamn, som alltid brukar varar stillsamt använd. Någon som köat där idag och vet hur stämningen var?
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Electron »

weizf skrev: 02 mar 2024 17:58
Hudik. 2-3 laddare blockerade och kö. Man saknar tiden då SuC var exklusivt för Tesla.
Ett par dagar per år är väl inte farligt om det är kö? Jag var där under lunchrusningen idag. Inga som blockerade då. Däremot några ID4 som stod på tvärsen.
Model 3 LR -21
11433
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2022 08:08

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av 11433 »

Lämnade Sälen idag vid 09:00 för resa hem till Stockholm och ankom till SuC Borlänge omkring 11:30 - tre lediga platser när vi kom men 8 bilar i kö när vi rullade därifrån en dryg halvtimma senare.

Man kan ju ha flyt mitt i lunchrusningen som idag, men tror vi kommer försöka åka ännu tidigare nästa år, alternativt långt senare.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Donk »

11433 skrev: 02 mar 2024 21:59
Lämnade Sälen idag vid 09:00 för resa hem till Stockholm och ankom till SuC Borlänge omkring 11:30 - tre lediga platser när vi kom men 8 bilar i kö när vi rullade därifrån en dryg halvtimma senare.

Man kan ju ha flyt mitt i lunchrusningen som idag, men tror vi kommer försöka åka ännu tidigare nästa år, alternativt långt senare.
Åkte också från Sälen till Sthlm idag lördag men senare på em. Kom till SuC Borlänge runt kl 1730. Flera platser lediga. Gissar det blir stökigare imorgon söndag.

Stödladdade två gånger på SuC i Sälen samtidigt som vi handlade på ICA. Första gången på sön em var det ca 10 min kö. Andra gången var en vanlig kväll och då fanns det många platser lediga. Annars passade jag på att ladda på parkeringen vid backen i Hundfjället, klart smidigast om man ändå ska parkera.
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av weizf »

Electron skrev: 02 mar 2024 18:53
weizf skrev: 02 mar 2024 17:58
Hudik. 2-3 laddare blockerade och kö. Man saknar tiden då SuC var exklusivt för Tesla.
Ett par dagar per år är väl inte farligt om det är kö? Jag var där under lunchrusningen idag. Inga som blockerade då. Däremot några ID4 som stod på tvärsen.
Var där precis innan lunch och under lunchen.
Kön i sig är väl inget problem, snarare att laddare är blockerade varför det blir kö. Är väl ett Tesla SuC problem egentligen som inte får ordning på vettig längd på kablarna
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Remuz »

Gbg - Stockholm
Passerade Jönköping, fullt, liten kö vid 14
Ödeshög fullt 15, svängde inte av.
Mantorp säger 32 lediga så jag ska stanna där
Linköping säger medelkö och Norrköping säger kort kö
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Remuz »

17 lediga i Mantorp, tror inte det var sant men kanske 10-12st, inga som helst problem att ladda.
Nu står det 3 lediga i Norrköping, är där om 30min, hoppas det stämmer
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Remuz »

Välfyllt men inte helt fullt i Norrköping

Ganska underhållande att så många tror att det går att dela stolpe med bilarna som var laddporten på fel sida 😂
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Bjelke »

MattiPekka skrev: 02 mar 2024 18:45
Såg att det var kö i min favoritladdare - Söderhamn, som alltid brukar varar stillsamt använd. Någon som köat där idag och vet hur stämningen var?
På lördagen var det lite kö precis när vi kom vid 2-snåret, vi fick typ sista platsen
och strax efter typ 4-5 i kö, men bra stämning och hög genomströmning iaf :)
På Söndagen vid 12-snåret ingen kö och typ 4-5 lediga stolpar men bara en halvtimme
senare (knappt) var det redan fullt och några i kö.
Lite kul med en detalj jag sett några gånger nu är att det ofta är nån som hjälper
till och dirigerar bilar till lediga stolpar osv (nån som redan själv står och laddar såklart) :)
Det kan ju vara svårt att se vart det är en ledig stolpe, mest pga att alla får ladda på
dom flesta stationer numera (och som bekant har laddporten på olika ställen osv)…
Vi har också hjälpt till i Gävle några gånger, lite kul att en som vi hjälpte i Gävle förra
helgen kom in i Söderhamn när vi var där igår :) dom hade problem med en stolpe i Gävle som
senare blev markerad som trasig i appen så hon gjorde egentligen allt rätt men hade otur och
det var bara andra gången hon laddade på SuC så rätt så typiskt ju :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av bjornnilsson »

Vi åkte upp från Stockholm till Örnsköldsvik igår (edit: Söndag 3 mars). Laddade först en aning i Söderhamn utan att egentligen behöva men slog ihjäl tiden då frun hade ärende in till Rusta för att köpa några speciella muggar. Ställde sedan om siktet på den obligatoriska hamburgaren i Huddik. Detta fick vi planera om då det var kö från den lilla rondellen i Huddik fram till laddarna (sportlovet har nått de norra delarna av Sverige) trots att kartan visade på tre lediga laddare. Så vi gjorde helt om och körde vidare. Efter ett kort besök på Ikea i Sundsvall + Mc Donalds så stödladdade vi sen istället i några minuter i Härnösand. Skönt att ha ett stort batteri och rejält med räckvidd. Och ballt att det ångar om bilen när man brassar på med +250kw. :D

Bottom line: rejält med kö i Hudiksvall. Dock första gången jag noterat detta, om jag minns rätt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5322
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bjornnilsson skrev: 04 mar 2024 16:23
Vi åkte upp från Stockholm till Örnsköldsvik igår (edit: Söndag 3 mars). Laddade först en aning i Söderhamn utan att egentligen behöva men slog ihjäl tiden då frun hade ärende in till Rusta för att köpa några speciella muggar. Ställde sedan om siktet på den obligatoriska hamburgaren i Huddik. Detta fick vi planera om då det var kö från den lilla rondellen i Huddik fram till laddarna (sportlovet har nått de norra delarna av Sverige) trots att kartan visade på tre lediga laddare. Så vi gjorde helt om och körde vidare. Efter ett kort besök på Ikea i Sundsvall + Mc Donalds så stödladdade vi sen istället i några minuter i Härnösand. Skönt att ha ett stort batteri och rejält med räckvidd. Och ballt att det ångar om bilen när man brassar på med +250kw. :D

Bottom line: rejält med kö i Hudiksvall. Dock första gången jag noterat detta, om jag minns rätt.
Kö och 3 lediga laddare enligt kartan i bilen, tyder på att dessa var blockerade.

Som jag skrev tidigare visade kartan 4 lediga i Orsa när vi kom dit. Men alla 4 var blockerade. 1/3 av laddarna blockerade. :evil:

Sedan SuC öppnandes för alla så är visningen i bilen inte att lita på tyvärr, även om den i sig har rätt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av jonasl »

Men om det är tjockt med bilar på en station och man kommer in med en bil med med uttaget på "fel" sida, är inte chansen minimal att man faktiskt kommer kunna ladda då?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5322
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 04 mar 2024 18:47
Men om det är tjockt med bilar på en station och man kommer in med en bil med med uttaget på "fel" sida, är inte chansen minimal att man faktiskt kommer kunna ladda då?
Det beror ju på vad som anses som "fel" sida.

När jag kom till Orsa den 18'e februari var Teslorna i minoritet vilket resulterade i att 1/3 av laddarna var "lediga" men inte tillgängliga för Teslabilar. Så då kändes det som jag hade laddporten på fel sida. Hade alltså varit bättre att ha laddporten på andra sidan vid det tillfället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av frippe »

Passerade Kristinehamn lördag kl. 15-ish. Flera laddare ledigt. Inte sportlovsvecka för de söderut men ändå stugbytardag för vissa.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av xms67 »

jonasl skrev: 04 mar 2024 18:47
Men om det är tjockt med bilar på en station och man kommer in med en bil med med uttaget på "fel" sida, är inte chansen minimal att man faktiskt kommer kunna ladda då?
Kan ju gälla åt båda håll så att säga. I Sälen förra veckan kom jag till SuC och alla laddare var upptagna. Före mig i kön stod en ID.4 och en Audi. Direkt när jag kom åkte en Tesla och ingen av bilarna före mig körde in där. Jag tänkte att laddare måste vara trasig och gjorde själv inget. Efter ett tag lämnat nästa Tesla och ingen i kön före mig tar den platsen heller. Då fattar jag... Lite trögtänkt kanske, men det var första gången jag kom till en laddplats och det var kö. Hade inte reflekterat kring just detta.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Inlägg av Knix »

xms67 skrev: 04 mar 2024 21:48
jonasl skrev: 04 mar 2024 18:47
Men om det är tjockt med bilar på en station och man kommer in med en bil med med uttaget på "fel" sida, är inte chansen minimal att man faktiskt kommer kunna ladda då?
Kan ju gälla åt båda håll så att säga. I Sälen förra veckan kom jag till SuC och alla laddare var upptagna. Före mig i kön stod en ID.4 och en Audi. Direkt när jag kom åkte en Tesla och ingen av bilarna före mig körde in där. Jag tänkte att laddare måste vara trasig och gjorde själv inget. Efter ett tag lämnat nästa Tesla och ingen i kön före mig tar den platsen heller. Då fattar jag... Lite trögtänkt kanske, men det var första gången jag kom till en laddplats och det var kö. Hade inte reflekterat kring just detta.
Det hade varit bra om Tesla la upp lite råd om vilka platser som är lämpliga att välja om man inte har laddporten vänster bak eller höger fram för att undvika blockerade platser. Hade till och med gått varna med ett popup-fönster att man är på väg att blockera en plats och rekommendera annan ledig plats när man startar laddning om Tesla för in layouten för stationen i databasen och folk anger i appen vilken bil de har.
Skriv svar