Sida 1 av 5

Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 12:17
av Nicke Nyfiken
Dela ERA egna erfarenheter från SuC-laddning under sportlovet 2024.

Vad vi "sett, hört, läst" på nätet, Facebook, X, osv kan vi ta i en annan tråd. Likaså vad vi tycker och tänker om problematiken kring snabbladdning.

Var laddade ni?
Vilken dag och tid var ni där?
Hur var tillgängligheten?
Var några laddstolpar blockerade av andra bilmärken?
Övrigt?

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 12:40
av dstr
Söndag 11:e, runt 18.00, Arboga

4 lediga platser, ingen blockerad av icke-tesla.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 13:31
av mikebike
Grums hade tydligen rejäl kö igår.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 13:41
av chaffis75
mikebike skrev: 12 feb 2024 13:31
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Japp löste de också och kollade då på chargfinder laddare i området dvs karlstad och länge vägen som tar alla till fjällen, de var väldigt fullt på de flesta laddare jag kollade på då.. sen vet jag såklart inte om de var kö eller ej.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 14:53
av Tillsynsmannen
Stugbytardagarna lär vara... utmanande detta år. Gäller att åka tidigt på morgonen så man hinner före alla andra. Men vad händer om alla tänker så?

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 17:55
av Nect
Tillsynsmannen skrev: 12 feb 2024 14:53
Stugbytardagarna lär vara... utmanande detta år. Gäller att åka tidigt på morgonen så man hinner före alla andra. Men vad händer om alla tänker så?
Då tänker alla att de åker så de laddar vid lunch/middag eftersom alla andra åker tidigare/senare 🤓

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 18:56
av Maltino
mikebike skrev: 12 feb 2024 13:31
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Yes, där var fullt med norrmän och danskar.
Bilen indikerade 5min kö men det var ingen kö när vi kom dit.
Gled in runt 15:00 med 3% så fick stå ett tag, beläggningen minskade under tiden vi var där.

En fat e-tron blockade två stolpar, sjukt dumt att inte alla elbilar har luckan vänster bak faktiskt.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 19:25
av mikebike
Maltino skrev: 12 feb 2024 18:56
mikebike skrev: 12 feb 2024 13:31
Grums hade tydligen rejäl kö igår.
Yes, där var fullt med norrmän och danskar.
Bilen indikerade 5min kö men det var ingen kö när vi kom dit.
Gled in runt 15:00 med 3% så fick stå ett tag, beläggningen minskade under tiden vi var där.

En fat e-tron blockade två stolpar, sjukt dumt att inte alla elbilar har luckan vänster bak faktiskt.
Eller att inte alla har höger bak. ;)

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 20:23
av dragkrok
Jag såg kort på Facebook, Trafikvarningar Värmland. Det var kö ut i rondellen på E18/45 vid Nyängen, Grums.
I Töcksfors har de dubblat laddarna nu, 40 stycken. Kommer kanske på fler ställen.
Kort från Facebook:
tesla.jpg

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 20:31
av Xeik
Nicke Nyfiken skrev: 12 feb 2024 12:17
Dela ERA egna erfarenheter
Funkade iallafall första inlägget.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 23:06
av d3marcus
Söndag 11/2.

Sveg kl 11, fick sista platsen. Fyra bilar i kö när vi lämnade.

Åsarna typ 12.30, appen/bilen sa 5 min väntetid men blev 17 min.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 12 feb 2024 23:32
av Nect
d3marcus skrev: 12 feb 2024 23:06
Söndag 11/2.

Sveg kl 11, fick sista platsen. Fyra bilar i kö när vi lämnade.

Åsarna typ 12.30, appen/bilen sa 5 min väntetid men blev 17 min.
Har de flyttat byggstängslet i Åsarna eller blir man fortfarande typ inparkerad om man tar laddarna längst in?

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 09:13
av MY_piraya
mitt bästa tips är att inte ladda hos Tesla utan titta på tex. chargefinder , där kan man se beläggningsgrad på laddarna, och hitta de med bättre tillgänglighet än de mest populära.

denna tex. är ett ganska säkertkort om man inte vill stå i kö :) (Just där finns även en väldigt bra lunch restaurang) :D
Capture.PNG

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 09:53
av jonasl
Ja, det gäller att höga blicken lite ibland. Har sett en rätt lång kö i Borlänge t.ex. medans det fanns flera tomma platser på OKQ8 bredvid. Och väldigt nära finns flera andra alternativ också.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 09:57
av chaffis75
Håller med, tesla laddarna blir ofta fulla men finns ganska ofta andra laddnätverk nära som har plats.. men tja detta tips borde man kanske inte ge om man vill vara lite självisk 😝🫣

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 10:13
av Niklas Z
chaffis75 skrev: 14 feb 2024 09:57
Håller med, tesla laddarna blir ofta fulla men finns ganska ofta andra laddnätverk nära som har plats.. men tja detta tips borde man kanske inte ge om man vill vara lite självisk 😝🫣
Här i Uppsala är det mest tryck på Ionitys och Teslas stationer, men det finns dryga dussinet andra stationer som inte brukar ha samma höga beläggning. Fast senast jag kollade fanns ingen av dem med i Teslas navigator. Själv använder jag Chargefinder (samt har även beställt S3XY buttons så jag kan förvärma manuellt) och har aldrig behövt stå i kö, men troligen är flertalet elbilsförare inte så insatta i vilka alternativ som finns.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 12:23
av MY_piraya
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 13:17
av Knix
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 13:43
av Niklas Z
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 13:58
av fth
Niklas Z skrev: 14 feb 2024 13:43
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav? :?

Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?

En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...

/fth

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 14:29
av Niklas Z
fth skrev: 14 feb 2024 13:58
Niklas Z skrev: 14 feb 2024 13:43
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav? :?

Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?

En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...

/fth
Kravet på uptime är i sig inte orimligt. Problemet är att Tesla (om jag minns rätt) också har krav på tillräckligt många laddningar under en viss tidsperiod.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 14:42
av MY_piraya
det borde vara upp till användaren att avgöra det. går att lösa med en enkel knapp i systemet, "rekommenderade" / "visa alla" landställen.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 14:46
av Knix
fth skrev: 14 feb 2024 13:58
Niklas Z skrev: 14 feb 2024 13:43
Knix skrev: 14 feb 2024 13:17
MY_piraya skrev: 14 feb 2024 12:23
borde komma en EU regel som säger att biltillverkare är tvungna att lägga in alla nätverks laddare... :D
Teslas problem är nog att de har för höga kvalitetskrav. >90% lyckade laddsessioner minst var 4:e dag i 60 dagar krävs för att de ska lägga till en tredjepartsladdare i navigeringen. I och för sig klokt att ha lite kvalitetskrav så att det inte är allt för hög risk att folk blir stående, men lite frikostigare tycker jag att de kunde de vara.
Ja, det är nog orimliga krav. Min misstanke är att det kan vara så att anledningen till att det inte finns någon snabbladdare i Uppsala, enligt Teslas navigation, är att det finns för många. Det finns 14 andra stationer än Teslas, med c:a 60 laddpunkter. Kanske är det så att bilarna som laddar på andra stationer gör det så pass utspritt, att ingen av stationerna når upp till Teslas kriterium. Hade det varit färre, så att bilförarna inte hade så många att välja på, kanske någon eller några av dem nått upp till tröskelvärdet.
Vänta nu, skulle detta vara orimligt höga krav? :?

Som jag tolkar beskrivningen så räcker det alltså med 22.5% uptime för att man skall kvala in, eller har jag missförstått kraven?

En laddare med <22.5% uptime skulle iaf jag inte navigera till...

/fth
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 15:22
av fth
Knix skrev: 14 feb 2024 14:46
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.
Ok, då förstår jag, det är alltså kravet på kontinuerliga laddningar som kan anses vara för högt, det gick ju som sagt att tolka som att det räckte med att var fjärde dag ha >90% lyckade laddningar, dvs tre dagar i rad med 100% misslyckade laddningar skulle vara ok. :D

Det är alltså en dag med >90% lyckade laddningar följt av tre dagar helt utan laddningar som är ok, har jag förstått rätt då?

/fth

Re: Erfarenheter från SuC på sportlovet 2024

Postat: 14 feb 2024 15:36
av Knix
fth skrev: 14 feb 2024 15:22
Knix skrev: 14 feb 2024 14:46
Tesla har ju inte möjlighet att kolla uptime. Det de kollar är hur ofta Tesla-bilar laddar där och hur många gånger laddningen fungerar. Bara för att ingen försöker ladda betyder inte det att laddaren inte fungerar.
Ok, då förstår jag, det är alltså kravet på kontinuerliga laddningar som kan anses vara för högt, det gick ju som sagt att tolka som att det räckte med att var fjärde dag ha >90% lyckade laddningar, dvs tre dagar i rad med 100% misslyckade laddningar skulle vara ok. :D

Det är alltså en dag med >90% lyckade laddningar följt av tre dagar helt utan laddningar som är ok, har jag förstått rätt då?

/fth
Framgår inte med klarhet av vad som står på teslas hemsida, men jag tolkar det som att det är 90% i snitt av de laddförsöken som faktiskt görs under 60-dagarsperioden som måste vara ok.