Bannad från Autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av tnjo »

Sonett3 skrev: 17 feb 2024 15:26
Är det bara jag som aldrig fått någon varning?
Men det kanske är för att jag tittar på vägen!? Som man ska!
Märker ingen som helst skillnad mot förut.
Samma här, känns som man måste vara extremt ouppmärksam om man ska få en varning...

Edit, med varning menar jag inte att den ber dig titta på vägen utan att man bränt 1 av 5 chanser
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y RWD
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av themax »

Sonett3 skrev:
Är det bara jag som aldrig fått någon varning?
Men det kanske är för att jag tittar på vägen!? Som man ska!
Märker ingen som helst skillnad mot förut.
Aldrig fått varning och kör majoritet av tiden på EAP (5000 mil/år).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av frippe »

I vår bil räcker det om föraren bara tittar ned ett par sekunder så kommer varningen att hålla ögonen på vägen upp. Så extremt känslig åtminstone hos oss, men verkar vara olika då.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av mikebike »

frippe skrev: 17 feb 2024 16:51
I vår bil räcker det om föraren bara tittar ned ett par sekunder så kommer varningen att hålla ögonen på vägen upp. Så extremt känslig åtminstone hos oss, men verkar vara olika då.
Ja, det räcker att man skall ändra radiokanal och att man måste scrolla lite för att hitta rätt kanal.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Segelflygaren »

För oss är det extremt stor skillnad mellan vår M3P 23 som konstant klagar och vår MSP 23 som i princip aldrig klagar. Borde kanske felanmäla någon av dom, men i så fall vilken? Dessutom tycker jag att det är helt idiotiskt att man blir avstängt från AP efter fem varningar oavsett tid mellan dessa.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av enoch85 »

Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av mikebike »

enoch85 skrev: 18 feb 2024 11:08
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
En vecka är det väl?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av enoch85 »

mikebike skrev: 18 feb 2024 12:23
enoch85 skrev: 18 feb 2024 11:08
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
En vecka är det väl?
Verkar vara lite olika bud... Denna "mer kritiska" varning verkar vara permanent, eller?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Claes_B »

enoch85 skrev: 18 feb 2024 17:18
mikebike skrev: 18 feb 2024 12:23
enoch85 skrev: 18 feb 2024 11:08
Fortfarande inte fått svar på det är permanent eller inte? Ingen som vet?
En vecka är det väl?
Verkar vara lite olika bud... Denna "mer kritiska" varning verkar vara permanent, eller?
Rätt säker på att det i ändringsloggen stod att den är inaktiv i 1 vecka efter 5 tvångsavstängningar.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Segelflygaren »

Om man exempelvis har tre av fem avstängningar och ska ut på en långresa, typ Europa semester. Är det då smart att medvetet ta två avstängningar, vänta en vecka eller två, och sedan börja om med fem nya avstängningar innan man riskerar en veckas avstängning, eller fungerar det på annat sätt? Detta för att minimera risken för avstängning under europaresan.
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Navigare »

spacecoin skrev: 17 feb 2024 11:08
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:56
Hittar inte det jag letade efter, men hittade något annat. Har inte tid att leta mer och sätta mig in i det, men det är på EU-nivå.
Det jag läste eller såg gav sken av att det redan gällde, men så är inte fallet vad det verkar.
Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.

NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.

En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.

Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig :)

I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.

ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Jag gillar dina insiktsfulla inlägg så ta det här som positivt feedback. Du använder ibland så många förkortningar att dina inlägg blir rena bokstavsdiagnosen. Skriv gärna ut så även vi lekmän kan hänga med! Tack.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Claes_B »

Segelflygaren skrev: 18 feb 2024 20:51
Om man exempelvis har tre av fem avstängningar och ska ut på en långresa, typ Europa semester. Är det då smart att medvetet ta två avstängningar, vänta en vecka eller två, och sedan börja om med fem nya avstängningar innan man riskerar en veckas avstängning, eller fungerar det på annat sätt? Detta för att minimera risken för avstängning under europaresan.
Olika bilar är kanske olika känsliga på det precis som de verkar vara med torkarautomatiken, men jag har endast en gång lyckats få autopiloten att stänga av sig själv och då provocerade jag fram det genom att vänta genom alla varningar för att se vad som hände, det var innan kameraövervakningen, bara genom att inte dra i ratten när jag blev tillsagd.

Att jag ska hålla ögonen på vägen säger den till mig då och då, framförallt när jag precis satt på autopilot och kanske tittar på skärmen för att göra nåt, men den har aldrig stängt av sig själv, om det är för att jag inte ignorerar varningen eller för att min bil inte är så känslig vet jag förstås inte, men om det är så att vissa stänger av sig ofta skulle man ju kunna misstänka att det skiljer mellan exemplar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av spacecoin »

Navigare skrev: 18 feb 2024 22:17
spacecoin skrev: 17 feb 2024 11:08
DanneB skrev: 15 feb 2024 21:56
Hittar inte det jag letade efter, men hittade något annat. Har inte tid att leta mer och sätta mig in i det, men det är på EU-nivå.
Det jag läste eller såg gav sken av att det redan gällde, men så är inte fallet vad det verkar.
Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.

NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.

En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.

Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig :)

I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.

ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Jag gillar dina insiktsfulla inlägg så ta det här som positivt feedback. Du använder ibland så många förkortningar att dina inlägg blir rena bokstavsdiagnosen. Skriv gärna ut så även vi lekmän kan hänga med! Tack.
Tack för återkopplingen! Jag ska försöka tänka på det framöver!

I det här fallet:
DMS: Driver Monitoring System (Förarövervakning)
IR: Infraröd kamera
NHTSA: National Highway Traffic and Safety Administration - den myndighet i USA som reglerar bilar och dess säkerhet.
ETSC: European Traffic Safety Council. Typ försäkringsbolagens lobbying-organisation i Bryssel.
DCAS: Den nya semi-globala standarden som UNECE (en ny förkortning!) tar fram för förarassistans (även kallat ADAS - Advanced Driver Assistance Systems), t ex Tesla Autopilot. Tesla har varit drivande i det arbetet.
UNECE: United Nations Economic Commission for Europe - FN-instans som tar fram standarder för trafiksäkerhet (t ex R79 (nuvarande reglering för Autopilot, DCAS som tillåter filbyten, och R157 som är sk "Level 3" är man inte behöver titta på vägen).

UNECE:s standarder tillämpas i de flesta länder (EU, Japan, Ryssland m fl), men kräver EU-lagstiftning eller lokal lagstiftning för att gälla. T ex gäller bara R157 i Tyskland.
Användarvisningsbild
perzette
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 aug 2023 21:45

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av perzette »

Fick min avstängd för en dryg vecka sedan och den kom tillbaka igår så det är inte permanent. Dock måste man gå in i menyerna och aktivera på nytt, den kommer inte tillbaka automatiskt.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Bannad från Autopilot?

Inlägg av Segelflygaren »

perzette skrev: 16 mar 2024 18:54
Fick min avstängd för en dryg vecka sedan och den kom tillbaka igår så det är inte permanent. Dock måste man gå in i menyerna och aktivera på nytt, den kommer inte tillbaka automatiskt.
Kan du se om det nu kräver 5 st nya varningar innan den blir avstängd en vecka igen, eller om det räcker med en varning?
Skriv svar