Samma här, känns som man måste vara extremt ouppmärksam om man ska få en varning...
Edit, med varning menar jag inte att den ber dig titta på vägen utan att man bränt 1 av 5 chanser
Moderator: Redaktion
Samma här, känns som man måste vara extremt ouppmärksam om man ska få en varning...
Aldrig fått varning och kör majoritet av tiden på EAP (5000 mil/år).Sonett3 skrev:Är det bara jag som aldrig fått någon varning?
Men det kanske är för att jag tittar på vägen!? Som man ska!
Märker ingen som helst skillnad mot förut.
Ja, det räcker att man skall ändra radiokanal och att man måste scrolla lite för att hitta rätt kanal.
En vecka är det väl?
Verkar vara lite olika bud... Denna "mer kritiska" varning verkar vara permanent, eller?
Rätt säker på att det i ändringsloggen stod att den är inaktiv i 1 vecka efter 5 tvångsavstängningar.
Jag gillar dina insiktsfulla inlägg så ta det här som positivt feedback. Du använder ibland så många förkortningar att dina inlägg blir rena bokstavsdiagnosen. Skriv gärna ut så även vi lekmän kan hänga med! Tack.spacecoin skrev: ↑17 feb 2024 11:08Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.
NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.
En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.
Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig
I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.
ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Olika bilar är kanske olika känsliga på det precis som de verkar vara med torkarautomatiken, men jag har endast en gång lyckats få autopiloten att stänga av sig själv och då provocerade jag fram det genom att vänta genom alla varningar för att se vad som hände, det var innan kameraövervakningen, bara genom att inte dra i ratten när jag blev tillsagd.Segelflygaren skrev: ↑18 feb 2024 20:51Om man exempelvis har tre av fem avstängningar och ska ut på en långresa, typ Europa semester. Är det då smart att medvetet ta två avstängningar, vänta en vecka eller två, och sedan börja om med fem nya avstängningar innan man riskerar en veckas avstängning, eller fungerar det på annat sätt? Detta för att minimera risken för avstängning under europaresan.
Tack för återkopplingen! Jag ska försöka tänka på det framöver!Navigare skrev: ↑18 feb 2024 22:17Jag gillar dina insiktsfulla inlägg så ta det här som positivt feedback. Du använder ibland så många förkortningar att dina inlägg blir rena bokstavsdiagnosen. Skriv gärna ut så även vi lekmän kan hänga med! Tack.spacecoin skrev: ↑17 feb 2024 11:08Jag tror du har drömt det där med försäkringen. Kravet är på tillverkarna och inte konsumenten. Jag har aldrig hört talas om att man inte skulle få ersättning på sin försäkring om man inte har en fungerande DMS.
NHTSA har krävt att Tesla tightar till sin förarövervakning. Min uppfattning är inte att det är problemet, utan snarare att Tesla har för dålig hårdvara för DMS i sina bilar jämfört med de flesta andra tillverkare.
En kamera i backspegeln (utan IR på de flesta modeller) är inte bra nog, och därför blir det problem med false positives för er antagligen.
Man behöver IR rakt framför föraren för att göra DMS bra.
Eller så är det så att DMS:en funkar hyggligt och de som får varningar missköter sig
I DCAS-standarden som Tesla varit drivande i att ta fram (som kommer att tillåta automatiska filbyten etc) så är det liknande krav som Tesla fått i USA på förarövervakning. DCAS är inte gällande ännu. Vissa tror 2025.
ETSC tycker för övrigt att 5 sekunder är för lång tid för att titta från vägen. Max två sekunder är vad forskningen säger är säkert.
https://etsc.eu/new-driver-monitoring-r ... step-back/
Kan du se om det nu kräver 5 st nya varningar innan den blir avstängd en vecka igen, eller om det räcker med en varning?