Spökbromsning - händer det ofta numera?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Spid3r »

Med risk att jag skapar en dubblett...
Jag själv som inte kör många mil på landväg utan det blir mest i stan och på motorväg, har inte upplevt några spökbromsningar på jättelänge (minst 3 mån)... pratade med granne idag som enligt hans utsago har väldiga problem med spökbromsningar, vid olika väglag, många ggr på snöiga vägar.

Hur upplever vi det efter alla mjukvaruuppdateringar, tänker på sistone?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3780
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av AAKEE »

Min S 2023 spökbromsade 3-4 ggr i torsdags under en 25-milakörning.
Skulle tro att det var pga snövit väg.

Den brukar ibland, eller rätt ofta, säga att farten reduceras pga dålig sikt då kan det bli 34 km/h på vinterväg.
Precis lika dålig som min M3P 2021 blev när de stängde radarn.

Autopilot / farthållare är tyvärr sämre än många andra bilar, tom lågprismärken.

Min M3P slutade se framförvarande i snörök när de kopplade ur radarn, vilket alla bilar med en radarfarthållare jag kört gjort.

Min S 2023, som ska ha en radar visualiserar inte någon framförvarande i snörök när inte kameran ser den framförvarande men så fort den syns tillräckligt visas den. Inte bra, radar är ju en del av säkerheten när man tex får möte i mycket snörök.

Jag gissar att man skiter i sånt som inte testas på tex euro ncap…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av xms67 »

Svårt att säga exakt mer eller mindre, men nog spökbromsas det en del fortfarande. Särskilt känslig för broar/viadukter ovanför vägen. Men även i andra situationer.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Frakal
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 03 jun 2023 11:28
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/frans714472

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Frakal »

Jag använder sällan farthållare eller autopilot för att jag blir för irriterad på alla ljud och meddelanden. Det gäller de flesta bilar nuförtiden så inget unikt för Tesla även om jag upplever att de kanske har försämrats mer än andra (från att ha varit rätt bra).

Igår körde jag i alla fall 10 mil med min MYP, mestadels på motorväg, och fick en rejäl spökbromsning när jag skulle använda farthållaren - så den fick bara var på i några få minuter.
MYP 2023
fredrik_wendt
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 jun 2019 00:41
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av fredrik_wendt »

Åker ofta mellan Skövde och Göteborg. Efter Vara har de byggt ny fin mötesfri väg. Där var det kontinuerligt spökbromsande då navigationen inte trodde jag körde på riktig väg. Lustigt nog visade satellitkartan den nya vägen, men navigationen var inte med på det, så vid varje vägskäl som kunde leda tillbaka till att köra upp på den gamla vägen kom en spökbroms. Sjukt irriterande, även vid vanlig farthållning kom det spökbromsningar då den fick för sig att hastighetsbegränsningen inte längre var 100, utan 70. Och så kom en 100-skylt, men efter typ 300 meter hoppade den ned till 70
igen.

Så var det fram tills för någon månad sedan. När jag körde senast vart det endast någon enstaka onödig inbromsning.

Josåatte ...

Det var en enda spökbromsning under ~350 mil genom Europa ner till Spanien i somras, och mellan 10 och 20 på de få milen på den nybyggda sträckan efter Vara (familjen blev ju tokig snabbt, inkl jag själv, så manuell körning blev det - orkade inte uthärda och se hur många bromsningar den ville göra på den relativt korta sträckan).

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

MYLR 2023
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Spid3r »

Tack för era svar...

Hur är det för er som har bara kameror (2023+)?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av infelicitas »

fredrik_wendt skrev: 19 feb 2024 23:32
Åker ofta mellan Skövde och Göteborg. Efter Vara har de byggt ny fin mötesfri väg. Där var det kontinuerligt spökbromsande då navigationen inte trodde jag körde på riktig väg. Lustigt nog visade satellitkartan den nya vägen, men navigationen var inte med på det, så vid varje vägskäl som kunde leda tillbaka till att köra upp på den gamla vägen kom en spökbroms.
Fast just detta har jag märkt också och det skulle jag inte säga är spökbromsningar utan en "feature" som smygit in från tesla. Om navigatorn har planerat att svänga av vägen så sänker den farten i förebyggande syfte.

Det blir extra tydligt för mig om jag navigerar hem. Det finns 2 vägar dit men om jag svänger av på den icke valda rutten så vill navigatorn vända. Och vid varje tillfälle som det går att vända så kommer en sänkning av hastigheten, ända tills den kalkylerar om rutten.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Dinsdale »

På motorväg har jag med senaste programvaruversionerna fått flera spökbromsningar (full regen men ingen anlagd broms) som visar sig vara att bilen fått för sig att det är 70 fast det är 120. Så det är felaktig hastighetsinformation i kartan.

Däremot om jag kör med farthållaren på 30-väg i bostadsområde så bromsar bilen till efter varje möte vilket är något den lagt sig till med på senare tid. Finns även en fyrvägskorsning med 40 där bilen numer alltid bromsar till efter korsningen om det står bilar och väntar på att få köra ut. Det är inte speciellt betryggande att alla sådana inbromsningar alltid sker efter att man passerat "hindet". Hade bilarna i fråga faktiskt kört ut framför mig eller mot mig hade bilen bromsat en sekund efter krocken. Med en så pass lång fördröjning känns det extra otryggt att farthållaren kör så nära framförvarande som 2 sek. Till Teslas försvar hör möjligen att farthållaren bara är anpassad för motorväg, det är väl en annan mjukvara som används där som kanske reagerar fortare.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av mikebike »

Spid3r skrev: 19 feb 2024 23:38
Tack för era svar...

Hur är det för er som har bara kameror (2023+)?
Även vi med radar har bara kameror i praktiken.

Tidigare har jag bara upplevt milda spökbromsningar, men sedan 2023.44 har jag flera gånger råkat ut för tvärbromsningar som skrämmer både förare och passagerare. T.ex. när man kör på motorväg och en bil är på väg upp på påfartsrampen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Freez »

Får sällan spökbromsningar nu för tiden, max 1 ggr/mån vilket är ungefär lika ofta som min fd Passat GTE. När den var ny upplevde jag fler spökbromsningar.

Däremot bromsar den automatiskt vid avfarter när man kör på navigering.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Earplugged »

Freez skrev: 20 feb 2024 08:09
Får sällan spökbromsningar nu för tiden, max 1 ggr/mån vilket är ungefär lika ofta som min fd Passat GTE. När den var ny upplevde jag fler spökbromsningar.

Däremot bromsar den automatiskt vid avfarter när man kör på navigering.
Ja att den bromsar vid avfarter, inför rondeller, skarpa kurvor, korsningar osv är en feature som lär sig att bromsa där många Tesla bilar brukar bromsa, har räddat mig många gånger när man sitter i andra tankar med autopilot och annars skulle missat avfarten... 🤣

Rena spökbromsningar där man inte ser någon logisk förklaring är väldigt sällsynt för min del, tror inte jag haft någon hittills i år.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Thed75 »

Okynnesbromsningar tycker jag är få av. För nån vecka sen bromsade den in ganska skarpt på en 80 väg utan avfarter eller annat men det visade sig vara en älgtjur som stod i diket
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Dr Mabuse »

Sedan nyår har jag börjat få spökbromsningar vid möte, när bilarna är i jämnhöjd, eller precis efter passering, oftast inom tätort (farthållare). Spökbromsningar av snödrivor längsmed vägen (farthållare).
När det det är snö på vägen får jag en spökbromsning vid avfarten/viadukten till Nora i norrgående riktning, men inte när det är barmark (farthållare). Bromsningar ibland vid motljus, eller ibland när träd kastar skugga över vindrutan, eller ibland när gatlyktor lyser upp vindrutan.

Det händer fortfarande att jag får felläsningar av hastighetskyltar. Speciellt en skylt på väg hem från jobbet har en chans på 10 att den läser fel; 50km/h eller 60km/h istället för 100km/h (både farthållare och autopilot).

Ibland ställer farthållaren om hastigheten självmant vid hastighetsskyltar, både uppåt och neråt, men oftast inte. På vissa vägar ställer AP ner hastigheten, men inte upp. Aldrig upp, förutom på samma ställen där farthållaren ställer upp farten.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
jonaz
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 aug 2023 08:00

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av jonaz »

Frakal skrev: 19 feb 2024 23:03
Jag använder sällan farthållare eller autopilot för att jag blir för irriterad på alla ljud och meddelanden. Det gäller de flesta bilar nuförtiden så inget unikt för Tesla även om jag upplever att de kanske har försämrats mer än andra (från att ha varit rätt bra).

Igår körde jag i alla fall 10 mil med min MYP, mestadels på motorväg, och fick en rejäl spökbromsning när jag skulle använda farthållaren - så den fick bara var på i några få minuter.
Med Joe mode är de väll inte speciellt mkt ljud?
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Joho »

Även jag upplever oftare problem med oönskade inbromsningar de senaste månaderna. Jag postade det här för några veckor sedan och det visade sig att fler hade problem: viewtopic.php?p=777099#p777099
Joho skrev: 29 jan 2024 10:53
Sedan ca en månad tillbaka bromsar min Model 3 (2023) in vid var och vartannat möte med fordon i motgående färdriktning på dubbelriktad landsväg. Alltså när jag kör med adaptiv farthållare ("Traffic-Aware Cruise Control"). Detta på en blandad 50 och 70 km/h-sträcka som jag åkt dagligen i snart ett års tid utan dessa inbromsningar. Jag hade liknande inbromsningar när jag var uppe i Sälen under jul & nyår.
Det jag har lagt märke till nu är att när detta händer så dyker mötande fordon upp på skärmen precis när mötet sker. Fordonet på skärmen kör i motsatt riktning, alltså precis som det sker i verkligheten. Normalt sett så visas väl endast fordon som kör i samma färdriktning som man själv kör (för oss som inte har utökad autopilot/FSD)? Nån mer som har fått detta fenomen på senare tid? Spökinbromsningar har jag varit med om tidigare, typiskt i motljus när man själv knappt ser nåt, men det här upplever jag som nåt annat.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Earplugged »

jonaz skrev: 20 feb 2024 11:06
Frakal skrev: 19 feb 2024 23:03
Jag använder sällan farthållare eller autopilot för att jag blir för irriterad på alla ljud och meddelanden. Det gäller de flesta bilar nuförtiden så inget unikt för Tesla även om jag upplever att de kanske har försämrats mer än andra (från att ha varit rätt bra).

Igår körde jag i alla fall 10 mil med min MYP, mestadels på motorväg, och fick en rejäl spökbromsning när jag skulle använda farthållaren - så den fick bara var på i några få minuter.
Med Joe mode är de väll inte speciellt mkt ljud?
Farthållaren har inga ljud överhuvudtaget, varken vid aktivering/avaktivering eller körning så de ljuden är svåra att störa sig på, men allt går om man vill 😀
Enda sättet jag lyckad provocera fram ett ljud när farthållare är på är om jag tar av mig bältet....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 20 feb 2024 11:20
jonaz skrev: 20 feb 2024 11:06
Frakal skrev: 19 feb 2024 23:03
Jag använder sällan farthållare eller autopilot för att jag blir för irriterad på alla ljud och meddelanden. Det gäller de flesta bilar nuförtiden så inget unikt för Tesla även om jag upplever att de kanske har försämrats mer än andra (från att ha varit rätt bra).

Igår körde jag i alla fall 10 mil med min MYP, mestadels på motorväg, och fick en rejäl spökbromsning när jag skulle använda farthållaren - så den fick bara var på i några få minuter.
Med Joe mode är de väll inte speciellt mkt ljud?
Farthållaren har inga ljud överhuvudtaget, varken vid aktivering/avaktivering eller körning så de ljuden är svåra att störa sig på, men allt går om man vill 😀
Enda sättet jag lyckad provocera fram ett ljud när farthållare är på är om jag tar av mig bältet....
Nä, men AP väcker min fru. Jag har Joe mode.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av MY_piraya »

jag tycker våran MY23 spökbromas väldigt ofta när man kör landsväg och möter bussar och lastbilar. (Detta båda med farthållare och AP.)


AP aktiveringsljudet gör att jag inte aktiverar det när frun är i bilen ... för mycket pling plong...


Joe mode , drar bara ner ljudet i baksätet
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Ja!

Min MYLR både spökbromsar o korrigerar mkt mer efter senaste uppgraderingen. Dessutom häromdagen larmade den rött på 40 väg för två gångtrafikanter som gick på trottoaren som iaf jag ej uppfattade behövde varnas för, jag körde normalt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av Bjelke »

MY_piraya skrev: 20 feb 2024 12:41
jag tycker våran MY23 spökbromas väldigt ofta när man kör landsväg och möter bussar och lastbilar. (Detta båda med farthållare och AP.)


AP aktiveringsljudet gör att jag inte aktiverar det när frun är i bilen ... för mycket pling plong...


Joe mode , drar bara ner ljudet i baksätet
Åfan, jag tycker det låter som att den drar ner volymen i hela bilen, men det
kanske är som du säger bara i baksätet. Det skulle ju kunna förklara varför sänkningen
inte märks så jättemycket :)
Min sambo vaknar också vid AP-pling med Joe mode på…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av xms67 »

Körde tidigare idag mot Tandådalen med dynamiska farthållaren på. Fart ca 70 kn/h. Efter Lindvallen spökbromsade bilen flera gånger. Det var ganska halt på flera ställen så ena gången fick jag en tydlig sladd där bilen kastade ut bakvagnen till vänster och sedan till höger. Inte så att jag blev orolig, men en ovan förare kunde fått problem. Kastet till vänster var så att ett möte inte hade varit bra.

Lite senare möter jag en bil med husvagn och Teslan tokbromsar när jag är i höjd med husvagnen. Där var det inte halt och raksträcka så inga konstigheter, utöver tokbromsen då... Den spökbromsade ytterligare två eller tre gånger under resan men mindre kraftfullt. Att jag fick så många spökbromsar på 15-20 minuter tolkar jag som en kombination av ljuset, snörök och snövallar.

Jag tycker det här sätter fingret på problemet. En del argumenterar ju sig in i väggen för att man ska lära sig att inte släppa gasen för mycket och för snabbt för att undvika sladdar. Men när man kör med farthållaren blir det en helt annan sak.
Senast redigerad av xms67, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av SwedishAdvocate »

xms67 skrev: 28 feb 2024 15:16
Körde tidigare idag mot Tandådalen med dynamiska farthållaren på. Fart ca 70 kn/h. Efter Lindvallen spökbromsade bilen flera gånger. Det var ganska halt på flera ställes så ena gången fick jag en tydlig sladd där bilen kastade ut bakvagnen till vänster och sedan till höger. Inte så att jag blev orolig, men en ovan förare kunde fått problem. Kastet till vänster var så att ett möte inte hade varit bra.

Lite senare möter jag en bil med husvagn och Teslan tokbromsarnär jag är i höjd med husvagnen. Där var det inte halt och raksträcka så inga konstigheter, utöver tokbromsen då... Den spökbromsade ytterligare två eller tre gånger under resan men mindre kraftfullt. Att jag fick så många spökbromsar på 15-20 minuter tolkar jag som en kombination av ljuset, snörök och snövallar.

Jag tycker det här sätter fingret på problemet. En del argumenterar ju sig in i väggen för att man ska lära sig att inte släppa gasen för mycket och för snabbt för att undvika sladdar. Men när man kör med farthållaren blir det en helt annan sak.
Tycker faktiskt att det låter livsfarligt. Tyvärr. Fattar inte varför man inte kan få ha valet att bara använda en helt vanlig dum farthållare.

Och om det är lagstiftaren som är problemet här så verkar det som att man kallt kalkylerat med att människor som lever där vägar kan bli hala ska offras för att få ner antalet olyckor på någon slags tänkt total...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av max001 »

xms67 skrev: 28 feb 2024 15:16
Körde tidigare idag mot Tandådalen med dynamiska farthållaren på. Fart ca 70 kn/h. Efter Lindvallen spökbromsade bilen flera gånger. Det var ganska halt på flera ställes så ena gången fick jag en tydlig sladd där bilen kastade ut bakvagnen till vänster och sedan till höger. Inte så att jag blev orolig, men en ovan förare kunde fått problem. Kastet till vänster var så att ett möte inte hade varit bra.

Lite senare möter jag en bil med husvagn och Teslan tokbromsarnär jag är i höjd med husvagnen. Där var det inte halt och raksträcka så inga konstigheter, utöver tokbromsen då... Den spökbromsade ytterligare två eller tre gånger under resan men mindre kraftfullt. Att jag fick så många spökbromsar på 15-20 minuter tolkar jag som en kombination av ljuset, snörök och snövallar.

Jag tycker det här sätter fingret på problemet. En del argumenterar ju sig in i väggen för att man ska lära sig att inte släppa gasen för mycket och för snabbt för att undvika sladdar. Men när man kör med farthållaren blir det en helt annan sak.
Läskigt. Har också haft dylika upplevelser varför jag inte använder farhållaren i dylika trafiksituationer. Ja, så borde det ju inte vara men samtidigt ganska lätt att undvika dylika upplevelser.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av vovven »

Farthållaren på min MY är ett skämt,
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Spökbromsning - händer det ofta numera?

Inlägg av LarsaR »

Är jag ensam om att ha specialvarianten ”Spökbromsa efter möte med målad polisbil”?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Skriv svar