VW fortsätter med sitt fuskande..

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av tslaqqq »

Varför blir man inte förvånad ..

https://www.autobild.de/artikel/vw-id.7 ... 22209.html
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av fth »

Länkade du till fel artikel kanske? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av tslaqqq »

Nej? Dom fuskar med räckvidden, autobilds tester visar på halva räckvidden
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av fth »

tslaqqq skrev: 22 feb 2024 10:08
Nej? Dom fuskar med räckvidden, autobilds tester visar på halva räckvidden
Ah, ok, missade det, jag trodde det hade med utsläpps-fusk att göra igen, det har ju varit en del nya avslöjanden om "cheat devices" i dagarna, men det var väl iofs BMW. :oops:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Datzun »

Jag som inte till fullo förstår den tyska artikeln, på vilket sätt har VW fuskat?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
PLA
elbilist
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av PLA »

Som alla andra, WLTP versus verkligheten vid -2 grad.
Fin bil kan det bli tycker jag. Saknar fyrhjulsdrift än så länge.
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av fth »

Datzun skrev: 22 feb 2024 10:17
Jag som inte till fullo förstår den tyska artikeln, på vilket sätt har VW fuskat?
Jag undrar lite det också, enligt artikeln får dom en räckvidd på 356 km i sina tester, som dom jämför mot bilens WLTP på 599 km.

Jag vet inte hur dom gör sina räckviddstester, vilka hastigheter etc, men med tanke på att dom gör testet under vinterförhållanden (-2 grader) så är det väl inte en helt orimlig "real world" siffra?

Kanske inte så det kvalar in under "fusk" iaf? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av tslaqqq »

Vad drar era elbilar per km? VWs officiella siffra på räckvidden menar att bilen skall vara nere på 0.125kWh/km.. känns rimligt?
PLA
elbilist
Inlägg: 17
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av PLA »

Lite bakgrund om Autobild: tidningen är "släkt " med tidningen Bild som är inte direkt någon exempel av seriös journalistik. Så tar det med en stor nypa salt vad de skriver.
/Peter (som är fd tysk)
Kia EV 6 AWD GT-Line
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Datzun »

tslaqqq skrev: 22 feb 2024 10:29
Vad drar era elbilar per km? VWs officiella siffra på räckvidden menar att bilen skall vara nere på 0.125kWh/km.. känns rimligt?
WLTP-tester bör vara allmänt kända vid det här laget, åtminstone i elbilskretsar. Är det någon som menar att VW fuskat sig igenom den proceduren?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av fth »

tslaqqq skrev: 22 feb 2024 10:29
Vad drar era elbilar per km? VWs officiella siffra på räckvidden menar att bilen skall vara nere på 0.125kWh/km.. känns rimligt?
Nej, det låter ju inte rimligt, tittar man på svenska hemsidan så anger VW t.o.m en ännu högre WLTP-siffra på 614 km, jag har lite svårt att förstå hur dom skulle lyckas uppnå det med 77kWh batteri... :?

Vad gäller artikeln så hittade jag ingen beskrivning av hur tidningen gör sitt räckviddstest, så jag antog att det var motorväg, och då är ju 60% av WLTP i -2 fullt normalt, det är ju ungefär vad man kan förvänta sig av en Tesla. I skenet av ovanstående så är nog testet någon form av blandad körning, annars skulle siffrorna nog se ännu sämre ut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Maw »

ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.



Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av fth »

Datzun skrev: 22 feb 2024 10:37
tslaqqq skrev: 22 feb 2024 10:29
Vad drar era elbilar per km? VWs officiella siffra på räckvidden menar att bilen skall vara nere på 0.125kWh/km.. känns rimligt?
WLTP-tester bör vara allmänt kända vid det här laget, åtminstone i elbilskretsar. Är det någon som menar att VW fuskat sig igenom den proceduren?
Någonting är iaf konstigt, det låter ju lite konstigt att den bilen skulle uppnå en så låg förbrukning som 125Wh/km, det skulle t.ex. betyda att den slår Model Y med nästan 20% trots att den är både större och tyngre. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av fth »

Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.

Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Oj, då kan ju siffrorna faktiskt stämma, mycket imponerande i så fall!

Man undrar ju vad dom har gjort för att lyckas nå en så låg förbrukning? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av tslaqqq »

Jag ger upp
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Verdi_ »

tslaqqq skrev: 22 feb 2024 09:31
Varför blir man inte förvånad ..

https://www.autobild.de/artikel/vw-id.7 ... 22209.html
Nu kan man väl inte fuska med WLTP. Det är väl hela grejen med testet att inte tillverkarna själva ska kunna hitta på sina egna räckviddssiffror.

För övrigt fuskar ALLA elbilstillverkare på samma sätt isf. :roll:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av dstr »

tslaqqq skrev: 22 feb 2024 11:50
Jag ger upp
Ge inte upp. Läs på vad WLTP är istället.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av SwedishAdvocate »

tslaqqq skrev: 22 feb 2024 11:50
Jag ger upp
Förslag på ny trådtitel:

ID.7 i tyskt räckviddstest
ID.7 presterar som förväntat i tyskt räckviddstest

Min tyska är inte särskilt bra. De av er som behärskar det språket kan säkert komma på något bättre...

Och WLTP är alltså ett ca 2 mil långt test på en helt horizontell snustorr väg. Testet görs i ca 20 grader Celsius och vindstilla. Beroende på om man räknar eller inte räknar med när bilen står stilla under testcykeln så är genomsnittshastigheten 46,5 eller 53,5 km/h...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2024 13:08
tslaqqq skrev: 22 feb 2024 11:50
Jag ger upp
Förslag på ny trådtitel:

ID.7 i tyskt räckviddstest
ID.7 presterar som förväntat i tyskt räckviddstest

Min tyska är inte särskilt bra. De av er som behärskar det språket kan säkert komma på något bättre...

Och WLTP är alltså ett ca 2 mil långt test på en helt horizontell snustorr väg. Testet görs i ca 20 grader Celsius och vindstilla. Beroende på om man räknar eller inte räknar med när bilen står stilla under testcykeln så är genomsnittshastigheten 46,5 eller 53,5 km/h...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
Ja, eller så kan titeln vara ”ID7 lika snål som Model 3 Highland”
Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Mnil69 »

Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.



Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%? :roll: :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mnil69 skrev: 22 feb 2024 13:22
Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.

[en film]

Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%? :roll: :lol:
Är bara lekman på sånt här...

Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Verdi_ »

SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2024 13:32
Mnil69 skrev: 22 feb 2024 13:22
Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.

[en film]

Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%? :roll: :lol:
Är bara lekman på sånt här...

Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.

Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.

Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.

Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Mnil69 »

Verdi_ skrev: 22 feb 2024 13:37
SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2024 13:32
Mnil69 skrev: 22 feb 2024 13:22
Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.

[en film]

Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%? :roll: :lol:
Är bara lekman på sånt här...

Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.

Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.

Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.

Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
Dina dimensioner är off. Breddmåttet på id7 som du anger är utan speglar medan måttet för M3 är med speglar. Id7 är drygt en cm bredare och nästan 10 cm högre. Frontarean är nästan 10% större för id7 och cw är nästan 5% sämre. Och folkan är en riktig fläskis. Det går inte att trolla bort om man inte skarvar med testningen dvs.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1037
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Verdi_ »

Mnil69 skrev: 22 feb 2024 13:47
Verdi_ skrev: 22 feb 2024 13:37
SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2024 13:32
Mnil69 skrev: 22 feb 2024 13:22
Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.

[en film]

Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%? :roll: :lol:
Är bara lekman på sånt här...

Men det skiljer inte så mkt i Cd. ID.7 har 0,23 och Highland 0,219. Och Teslan måste väl mata mer datakraft än vad VWn behöver göra (har glömt hur man räknar ut den effektåtgången...). Och hur mkt kan det egentligen skilja i frontarea? Tror t.ex. inte ID.7 är särskilt bred...
ID.7 är 1862 mm bred och 1536 mm hög. Model 3 är 1933 mm bred och 1443 mm hög så på frontarean skiljer det nog inte jättemycket.

Däremot skiljer det lite på längden. Model 3 är 4720 mm lång och ID.7 är 4961 mm. Så 241 mm längre.

Viktmässigt så väger ID.7 2203 kg medan Highland LR väger 1847 kg så det skiljer 356 kg. Dock är inte viktigt särskilt utslagsgivande för förbrukningen.

Oavsett vilket så är den imponerande snål. Även om den inte riktigt skulle vara lika snål som en Highland.
Dina dimensioner är off. Breddmåttet på id7 som du anger är utan speglar medan måttet för M3 är med speglar. Id7 är drygt en cm bredare och nästan 10 cm högre. Frontarean är nästan 10% större för id7 och cw är nästan 5% sämre. Och folkan är en riktig fläskis. Det går inte att trolla bort om man inte skarvar med testningen dvs.

Om ID.7 är bredare också så är det ju ännu mer imponerande.

Det är väl inte VW som utför testningen? Eller gör tillverkarna det själva?

Vad är egentligen problemet förresten? Gissar att du kör Model 3 och är lite butthurt för att VW lyckats så bra?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW fortsätter med sitt fuskande..

Inlägg av Maw »

Mnil69 skrev: 22 feb 2024 13:22
Maw skrev: 22 feb 2024 10:50
ID.7 verkar dra exakt lika mycket som en Tesla Model 3 lr Highland vilket är imponerande med tanke på hur mycket större ID.7 är.



Visserligen är ID.7:an bara 2wd men det testade exemplaret saknar värmepump vilket borde motsvara mer än skillnaden mellan 2wd och awd i testet.
Ska vi ta det som fakta (att id7 trots större frontarea, sämre cw och väsentligt högre vikt drar lika lite som M3 Highland) baserat på ett test där en Youtuber låter sin tjej/fru köra SIN folka efter en M3 Highland på motorvägen, där den senare startar med kallt batteri och den föregående precis laddat till 80%? :roll: :lol:
yttertemperaturen var 9-10 grader.
Innertemperaturen i Teslan var satt till 21,5 grader
Innertemperaturen i folkan var satt till 23,5 grader

Att Teslan inte var förvärmd borde inte spela jättestor roll i den yttertemperaturen i jämförelse med att folkan saknar värmepump och hade högre innertemperatur. De har liknande wltp och batteristorlek så det är inte speciellt konstigt att de dra ungefär lika mycket energi per km.
Skriv svar