Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Moderator: Redaktion
Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Till slut tröttnat på "eländet" och ska gå tillbaka till fossilt en vända.
Planen är att sälja till företag, men har förstått att detta inte nödvändigtvis är så enkelt i dagens klimat. Har till exempel bett Riddermark om offert utan att få någon.
Vad tror ni är smidigaste sättet att sälja? KVD?
Bilen är midnight silver. Några stenskott annars fin i lacken och inga skador invändigt.
20" på sommaren (fräscha däck) och 19" dubb på vintern (OK skick).
Uttagen 2022-06-25~ (för 815k~...) och nu gått 9000 mil.
Skulle bli glad om jag kan få ut 450" men blir inte förvånad om det landar på 400 - men detta kanske är katastroftänket hos mig som tagit över.
Vad tror ni om prisuppskattningen?
Notering: Om någon mot förmodan skulle bli intresserad så är jag inte intresserad av att sälja till privatperson.
Planen är att sälja till företag, men har förstått att detta inte nödvändigtvis är så enkelt i dagens klimat. Har till exempel bett Riddermark om offert utan att få någon.
Vad tror ni är smidigaste sättet att sälja? KVD?
Bilen är midnight silver. Några stenskott annars fin i lacken och inga skador invändigt.
20" på sommaren (fräscha däck) och 19" dubb på vintern (OK skick).
Uttagen 2022-06-25~ (för 815k~...) och nu gått 9000 mil.
Skulle bli glad om jag kan få ut 450" men blir inte förvånad om det landar på 400 - men detta kanske är katastroftänket hos mig som tagit över.
Vad tror ni om prisuppskattningen?
Notering: Om någon mot förmodan skulle bli intresserad så är jag inte intresserad av att sälja till privatperson.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Vad är så eländigt?
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Allt? ;Ptaliz skrev: ↑26 feb 2024 09:21Vad är så eländigt?
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
Bor i Östersund och denna vinter har varit extra miserabel. Jävligt mycket kalla dagar och när jag man som jag kör 30~ mil per dag, mellan olika platser där det inte finns snabbladdare så blir man ganska trött. Har ibland fått gå upp tidigare på morgonen för att köra 5 mil sedan toppa upp batteriet i 30 minuter vid en snabbladdare. Sedan åka vidare till arbetsplatserna och ta en extra lång lunch och ladda på 11 Kw. Sedan få ladda på snabbladdare i 20-30 minuter på vägen hem för att ta mig hem också.
För att inte gå in på det privata när det dras en hel del släpvagn och vissa resor tar 1,5-2 timmar längre på grund av laddningen.
Slutsatsen är att jag återvänder om 10 år när (om) räckvidden har blivit bra nog.
Eftersom jag bor i Östersund så är det (så vitt jag vet) Riddermark och KVD som ligger här och dom jag har att välja mellan, misstänker att t.ex Carla inte är så sugna på att hämta måttligt attraktiva bilar i norra Sverige..
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Rokt skrev: ↑26 feb 2024 10:02Allt? ;Ptaliz skrev: ↑26 feb 2024 09:21Vad är så eländigt?
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
Bor i Östersund och denna vinter har varit extra miserabel. Jävligt mycket kalla dagar och när jag man som jag kör 30~ mil per dag, mellan olika platser där det inte finns snabbladdare så blir man ganska trött. Har ibland fått gå upp tidigare på morgonen för att köra 5 mil sedan toppa upp batteriet i 30 minuter vid en snabbladdare. Sedan åka vidare till arbetsplatserna och ta en extra lång lunch och ladda på 11 Kw. Sedan få ladda på snabbladdare i 20-30 minuter på vägen hem för att ta mig hem också.
För att inte gå in på det privata när det dras en hel del släpvagn och vissa resor tar 1,5-2 timmar längre på grund av laddningen.
Slutsatsen är att jag återvänder om 10 år när (om) räckvidden har blivit bra nog.
Eftersom jag bor i Östersund så är det (så vitt jag vet) Riddermark och KVD som ligger här och dom jag har att välja mellan, misstänker att t.ex Carla inte är så sugna på att hämta måttligt attraktiva bilar i norra Sverige..
Nej det fungerar ju inte. Förstår precis.
Att hämta bilen är en liten kostnad för dem i sammanhanget. Max 10 tusen spänn skulle jag säga. Men det får ju du stå för i form av sämre bud. Dock kan det ju skilja långt mer än 10 tusen mellan olika firmor så det kan vara värt det ändå.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
LR / Performance?
Denna auktion kan väl ge en hint om priset, https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-202213 Din har ju gått betydligt länge så runt 400 KSEK om det är en LR?
Miljöbonusen tryckte upp priserna på marknaden. Du fick väl 70 ksek i bonus och med avdrag för den känns värdeminskning ganska normal med tanke på milen.
Låter inte som du har haft optimala förutsättningar. En modell med längre räckvidd kan göra livet lättare.
Denna auktion kan väl ge en hint om priset, https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-202213 Din har ju gått betydligt länge så runt 400 KSEK om det är en LR?
Miljöbonusen tryckte upp priserna på marknaden. Du fick väl 70 ksek i bonus och med avdrag för den känns värdeminskning ganska normal med tanke på milen.
Låter inte som du har haft optimala förutsättningar. En modell med längre räckvidd kan göra livet lättare.
Senast redigerad av Freez, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD Vit 2023
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Det var intressant att beggade EQS nu finns i den prishäraden. EQS verkar ju vidare vara rätt praktiskt med en halvkombibaklucka som en 'gammal hederlig' Saab 900. Men för säkerhets skull kanske man även ska kolla upp serviceintervall och vad servicekostnaderna skulle kunna hamna på. Har t.ex. för mig att det skrivits här på forumet om att det är rätt dyr service på Porsche Taycan...taliz skrev: ↑26 feb 2024 10:22Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Den bilen har inte fått mycket kärlek. Helt sjukt hur vissa behandlar sina dyra bilar.taliz skrev: ↑26 feb 2024 10:22Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Ifall EQS:en ovan inte är intressant kanske en bil som kan köras med biogas skulle kunna vara det... Biogas kommer ju från källsorterat biologiskt avfall.
På de flesta ställen i södra Sverige har priset på fordonsgas stigit rätt rejält sen den ryska Diktatorn anföll Ukraina (Diktatorn började i och för sig dra åt gaskranen typ 7-8 månader tidigare, så priset började stiga 'redan' då...). Men på vissa ställen är det tydl. fortfarande ett konkurrenskraftigt pris. Ö-sund kanske också är ett sånt ställe... Eller så kanske det finns någon slags möjlighet till avdrag som företagare som jag inte känner till. Och det kanske även finns en eller flera fordonsgasmackar som du ofta passerar förbi...
OCH: De här bilarna har även helt normala fullstora bensintankar, så det går så klart alltid att även köra på bensin.
Vet inte om det fortfarande säljs gasbilar i Sverige, men det verkar iallafall finnas begagnade Audi A4 Avant, Skoda Octavia Kombi och VW Golf Kombi av 2023 års modell. Även Seat har haft ngn version motsvarande en Golfkombi.
För Audin kan det vara så att det krävs någon relativt dyr (8K?) inspektion av gassystemet vid ett visst intervall, men för de övriga tror jag inte det är så. Vet att det inte krävs för VW Golf Kombi. Bilbesiktningen vill se ett inspektionsintyg från verkstad. Ett sånt kostar ca ~900:- för en Golfkombi och är giltigt i 15 månader – så det täcker således 2 besiktningar när bilen har blivit så pass gammal att den ska besiktigas varje år.
Alla de här bilmodellerna har vidare gastankar av kompositmaterial (kolfiber?) så de rostar inte.
Skatten är rätt låg. Vet inte vad skatten på en fossilbil är idag, men om jag inte minns fel så är skatten för gasdriven VW Kombi ca 450:- per år. Kan även vara så att de första 3-5 åren är skattefria för en gasbil – minns inte.
En nackdel är dock att avgasröret på de här bilarna typ slutar under förarstolen. Och avgaser från förbränning av metangas är antagligen farligare än avgaser från bensin eller diesel. Således är det nog t.ex ingen bra idé att ha motorn på tomgång med nervevade rutor... Finns lite mer att läsa om det här t.ex. här:
viewtopic.php?p=542139#p542139
viewtopic.php?f=28&t=24143
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Hittade en artikel om den där dyra inspektionen för Audin...SwedishAdvocate skrev: ↑26 feb 2024 12:10Ifall EQS:en ovan inte är intressant kanske en bil som kan köras med biogas skulle kunna vara det... Biogas kommer ju från källsorterat biologiskt avfall.
På de flesta ställen i södra Sverige har priset på fordonsgas stigit rätt rejält sen den ryska Diktatorn anföll Ukraina (Diktatorn började i och för sig dra åt gaskranen typ 7-8 månader tidigare, så priset började stiga 'redan' då...). Men på vissa ställen är det tydl. fortfarande ett konkurrenskraftigt pris. Ö-sund kanske också är ett sånt ställe... Eller så kanske det finns någon slags möjlighet till avdrag som företagare som jag inte känner till. Och det kanske även finns en eller flera fordonsgasmackar som du ofta passerar förbi...
OCH: De här bilarna har även helt normala fullstora bensintankar, så det går så klart alltid att även köra på bensin.
Vet inte om det fortfarande säljs gasbilar i Sverige, men det verkar iallafall finnas begagnade Audi A4 Avant, Skoda Octavia Kombi och VW Golf Kombi av 2023 års modell. Även Seat har haft ngn version motsvarande en Golfkombi.
För Audin kan det vara så att det krävs någon relativt dyr (8K?) inspektion av gassystemet vid ett visst intervall, men för de övriga tror jag inte det är så. Vet att det inte krävs för VW Golf Kombi. Bilbesiktningen vill se ett inspektionsintyg från verkstad. Ett sånt kostar ca ~900:- för en Golfkombi och är giltigt i 15 månader – så det täcker således 2 besiktningar när bilen har blivit så pass gammal att den ska besiktigas varje år.
Alla de här bilmodellerna har vidare gastankar av kompositmaterial (kolfiber?) så de rostar inte.
Skatten är rätt låg. Vet inte vad skatten på en fossilbil är idag, men om jag inte minns fel så är skatten för gasdriven VW Kombi ca 450:- per år. Kan även vara så att de första 3-5 åren är skattefria för en gasbil – minns inte.
En nackdel är dock att avgasröret på de här bilarna typ slutar under förarstolen. Och avgaser från förbränning av metangas är antagligen farligare än avgaser från bensin eller diesel. Således är det nog t.ex ingen bra idé att ha motorn på tomgång med nervevade rutor... Finns lite mer att läsa om det här t.ex. här:
viewtopic.php?p=542139#p542139
viewtopic.php?f=28&t=24143
https://www.vibilagare.se/reportage/bes ... r-8-000-kr
Minns även att det finns en tråd om den artikeln på forumet. Men den tråden hittar jag inte.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Snälla.
Prova att läs TS inlägg igen. Där står det i fet stil vad tråden borde handla om.
Prova att läs TS inlägg igen. Där står det i fet stil vad tråden borde handla om.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Gissar att det inte är bra för batterigarantin att dra över serviceintervallet med 660 mil... Undrar vad den servicen hade kostat?...Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 11:52Den bilen har inte fått mycket kärlek. Helt sjukt hur vissa behandlar sina dyra bilar.taliz skrev: ↑26 feb 2024 10:22Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Nu kommer den varma årstiden, kör den en säsong till och sälj i höst så får den rulla ett gäng mil till.
Model Y LR AWD 2022
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Långt mindre än så faktiskt.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 10:13Rokt skrev: ↑26 feb 2024 10:02Allt? ;Ptaliz skrev: ↑26 feb 2024 09:21Vad är så eländigt?
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
Bor i Östersund och denna vinter har varit extra miserabel. Jävligt mycket kalla dagar och när jag man som jag kör 30~ mil per dag, mellan olika platser där det inte finns snabbladdare så blir man ganska trött. Har ibland fått gå upp tidigare på morgonen för att köra 5 mil sedan toppa upp batteriet i 30 minuter vid en snabbladdare. Sedan åka vidare till arbetsplatserna och ta en extra lång lunch och ladda på 11 Kw. Sedan få ladda på snabbladdare i 20-30 minuter på vägen hem för att ta mig hem också.
För att inte gå in på det privata när det dras en hel del släpvagn och vissa resor tar 1,5-2 timmar längre på grund av laddningen.
Slutsatsen är att jag återvänder om 10 år när (om) räckvidden har blivit bra nog.
Eftersom jag bor i Östersund så är det (så vitt jag vet) Riddermark och KVD som ligger här och dom jag har att välja mellan, misstänker att t.ex Carla inte är så sugna på att hämta måttligt attraktiva bilar i norra Sverige..
Nej det fungerar ju inte. Förstår precis.
Att hämta bilen är en liten kostnad för dem i sammanhanget. Max 10 tusen spänn skulle jag säga. Men det får ju du stå för i form av sämre bud. Dock kan det ju skilja långt mer än 10 tusen mellan olika firmor så det kan vara värt det ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Jag pratade med en kille som hämtade min bil åt Riddermark för 1,5 år sen och han sa att de hade ~400 spänn i timmen nånting och det tar ju ändå några timmar ToR Östersund (plus ev en övernattning).Legato skrev: ↑26 feb 2024 12:50Långt mindre än så faktiskt.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 10:13Rokt skrev: ↑26 feb 2024 10:02Allt? ;Ptaliz skrev: ↑26 feb 2024 09:21Vad är så eländigt?
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
Bor i Östersund och denna vinter har varit extra miserabel. Jävligt mycket kalla dagar och när jag man som jag kör 30~ mil per dag, mellan olika platser där det inte finns snabbladdare så blir man ganska trött. Har ibland fått gå upp tidigare på morgonen för att köra 5 mil sedan toppa upp batteriet i 30 minuter vid en snabbladdare. Sedan åka vidare till arbetsplatserna och ta en extra lång lunch och ladda på 11 Kw. Sedan få ladda på snabbladdare i 20-30 minuter på vägen hem för att ta mig hem också.
För att inte gå in på det privata när det dras en hel del släpvagn och vissa resor tar 1,5-2 timmar längre på grund av laddningen.
Slutsatsen är att jag återvänder om 10 år när (om) räckvidden har blivit bra nog.
Eftersom jag bor i Östersund så är det (så vitt jag vet) Riddermark och KVD som ligger här och dom jag har att välja mellan, misstänker att t.ex Carla inte är så sugna på att hämta måttligt attraktiva bilar i norra Sverige..
Nej det fungerar ju inte. Förstår precis.
Att hämta bilen är en liten kostnad för dem i sammanhanget. Max 10 tusen spänn skulle jag säga. Men det får ju du stå för i form av sämre bud. Dock kan det ju skilja långt mer än 10 tusen mellan olika firmor så det kan vara värt det ändå.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Glad att jag inte köpte den för typ ett halvår sedan när jag vann budgivningen (den gången via KVD Jönköping trots samma ägare)... Nu är den dock ännu mer torterad, blev väl ännu mindre kärlek efter att han inte fick sålt den första gångenVerdi_ skrev: ↑26 feb 2024 11:52Den bilen har inte fått mycket kärlek. Helt sjukt hur vissa behandlar sina dyra bilar.taliz skrev: ↑26 feb 2024 10:22Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Jag är bekant med Zoran som äger och grundat Zäkra Transporter som kör alla Riddermarks transporter. Vi får hoppas han har koll på vad de fakturerarVerdi_ skrev: ↑26 feb 2024 12:57Jag pratade med en kille som hämtade min bil åt Riddermark för 1,5 år sen och han sa att de hade ~400 spänn i timmen nånting och det tar ju ändå några timmar ToR Östersund (plus ev en övernattning).Legato skrev: ↑26 feb 2024 12:50Långt mindre än så faktiskt.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 10:13Rokt skrev: ↑26 feb 2024 10:02Allt? ;Ptaliz skrev: ↑26 feb 2024 09:21Vad är så eländigt?
Hursomhelst lägg den på wayke och se vad du får för bud?
Annars kan du ju förslagsvis höra med Carla, fordonsbolaget och diverse andra också.
Bilia outlet auktionerar också ut likt kvd, och köper också själva.
9000 mil är förövrigt rätt långt, då har ju garantin löpt ut. Så mkt över 400 till handlare är nog svårt att hoppas på. Men det är ju ändå en bra bit över 50% restvärde, så inte mkt att klaga på IMO, särskilt i dessa tider.
Bor i Östersund och denna vinter har varit extra miserabel. Jävligt mycket kalla dagar och när jag man som jag kör 30~ mil per dag, mellan olika platser där det inte finns snabbladdare så blir man ganska trött. Har ibland fått gå upp tidigare på morgonen för att köra 5 mil sedan toppa upp batteriet i 30 minuter vid en snabbladdare. Sedan åka vidare till arbetsplatserna och ta en extra lång lunch och ladda på 11 Kw. Sedan få ladda på snabbladdare i 20-30 minuter på vägen hem för att ta mig hem också.
För att inte gå in på det privata när det dras en hel del släpvagn och vissa resor tar 1,5-2 timmar längre på grund av laddningen.
Slutsatsen är att jag återvänder om 10 år när (om) räckvidden har blivit bra nog.
Eftersom jag bor i Östersund så är det (så vitt jag vet) Riddermark och KVD som ligger här och dom jag har att välja mellan, misstänker att t.ex Carla inte är så sugna på att hämta måttligt attraktiva bilar i norra Sverige..
Nej det fungerar ju inte. Förstår precis.
Att hämta bilen är en liten kostnad för dem i sammanhanget. Max 10 tusen spänn skulle jag säga. Men det får ju du stå för i form av sämre bud. Dock kan det ju skilja långt mer än 10 tusen mellan olika firmor så det kan vara värt det ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Ok, vad tar de då? Lär ju ändå vara 16+ timmars ersättning plus omkostnader (ev tågbiljett osv).Legato skrev: ↑26 feb 2024 13:18Jag är bekant med Zoran som äger och grundat Zäkra Transporter som kör alla Riddermarks transporter. Vi får hoppas han har koll på vad de fakturerarVerdi_ skrev: ↑26 feb 2024 12:57Jag pratade med en kille som hämtade min bil åt Riddermark för 1,5 år sen och han sa att de hade ~400 spänn i timmen nånting och det tar ju ändå några timmar ToR Östersund (plus ev en övernattning).Legato skrev: ↑26 feb 2024 12:50Långt mindre än så faktiskt.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 10:13Rokt skrev: ↑26 feb 2024 10:02
Allt? ;P
Bor i Östersund och denna vinter har varit extra miserabel. Jävligt mycket kalla dagar och när jag man som jag kör 30~ mil per dag, mellan olika platser där det inte finns snabbladdare så blir man ganska trött. Har ibland fått gå upp tidigare på morgonen för att köra 5 mil sedan toppa upp batteriet i 30 minuter vid en snabbladdare. Sedan åka vidare till arbetsplatserna och ta en extra lång lunch och ladda på 11 Kw. Sedan få ladda på snabbladdare i 20-30 minuter på vägen hem för att ta mig hem också.
För att inte gå in på det privata när det dras en hel del släpvagn och vissa resor tar 1,5-2 timmar längre på grund av laddningen.
Slutsatsen är att jag återvänder om 10 år när (om) räckvidden har blivit bra nog.
Eftersom jag bor i Östersund så är det (så vitt jag vet) Riddermark och KVD som ligger här och dom jag har att välja mellan, misstänker att t.ex Carla inte är så sugna på att hämta måttligt attraktiva bilar i norra Sverige..
Nej det fungerar ju inte. Förstår precis.
Att hämta bilen är en liten kostnad för dem i sammanhanget. Max 10 tusen spänn skulle jag säga. Men det får ju du stå för i form av sämre bud. Dock kan det ju skilja långt mer än 10 tusen mellan olika firmor så det kan vara värt det ändå.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Klart mindre som sagt. Har såklart inte exakta siffran för just den sträckan. Lite roligt för övrigt att du skriver "max 10k" och sen inte tror mig när jag skriver att det är klart under 10k.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 13:29Ok, vad tar de då? Lär ju ändå vara 16+ timmars ersättning plus omkostnader (ev tågbiljett osv).Legato skrev: ↑26 feb 2024 13:18Jag är bekant med Zoran som äger och grundat Zäkra Transporter som kör alla Riddermarks transporter. Vi får hoppas han har koll på vad de fakturerarVerdi_ skrev: ↑26 feb 2024 12:57Jag pratade med en kille som hämtade min bil åt Riddermark för 1,5 år sen och han sa att de hade ~400 spänn i timmen nånting och det tar ju ändå några timmar ToR Östersund (plus ev en övernattning).Legato skrev: ↑26 feb 2024 12:50Långt mindre än så faktiskt.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 10:13
Nej det fungerar ju inte. Förstår precis.
Att hämta bilen är en liten kostnad för dem i sammanhanget. Max 10 tusen spänn skulle jag säga. Men det får ju du stå för i form av sämre bud. Dock kan det ju skilja långt mer än 10 tusen mellan olika firmor så det kan vara värt det ändå.
Men vi kan säga 25k istället då om det gör dig gladare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Jag sålde min Volvo till ett företag i Varberg som skickade upp en kille med tåg som sedan körde ned bilen (50 mil).
Ingen övernattning, men en lång dag för honom.
Ingen övernattning, men en lång dag för honom.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Var har jag skrivit att jag inte tror dig? Jag försöker bara resonera lite.Legato skrev: ↑26 feb 2024 13:35Klart mindre som sagt. Har såklart inte exakta siffran för just den sträckan. Lite roligt för övrigt att du skriver "max 10k" och sen inte tror mig när jag skriver att det är klart under 10k.Verdi_ skrev: ↑26 feb 2024 13:29
Men vi kan säga 25k istället då om det gör dig gladare.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Haha... Jag blev lite förvirrad ett tag när jag började läsa nedifrån.
Ändå fått lite mer förståelse för det hela.
Får vara nöjd med 400" och testar fler än Riddermarks helt enkelt.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Är ej spekulant men är extremt nyfiken på varför man tackar nej till 50.000 extra från privatperson.
Sålt väldigt många bilar genom livet men bara 1-2 till firma.
Kräver inget svar men som sagt skulle sova bättre.
Tack på förhand.
Sålt väldigt många bilar genom livet men bara 1-2 till firma.
Kräver inget svar men som sagt skulle sova bättre.
Tack på förhand.
Haft alla 3/Y
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Jag bor i Östersund och sålde min Model 3 LR till Niemi bil i Umeå i samband med bytte till Model Y LR. Funkade väldigt bra. Fick först bud via mail och sedan gick bytesprocessen smidigt med inlöst leasingkontrakt och pengarna på kontot samma dag.
Håller med om att det inte varit någon optimal vinter för att köra elbil m.h.t. förbrukningen i alla fall. Har kört mest korta körningar men då ligger jag oftast på dryga 2,6 kW/km och uppåt.
Håller med om att det inte varit någon optimal vinter för att köra elbil m.h.t. förbrukningen i alla fall. Har kört mest korta körningar men då ligger jag oftast på dryga 2,6 kW/km och uppåt.
Re: Dags att sälja... (MY -22, 9000 mil) - Vart sälja och pris?
Du läste inte hela hans beskrivning va?taliz skrev: ↑26 feb 2024 10:22Så det är räckvidden som är för kort...
Om du kör så mkt borde du ju spara rätt mkt på att köra på el?
Kanske en beggad EQS vore något? Går ju att få med drag och du borde nog klara dina resor utan stödladdning.
Ropa hem denna kanske? https://www.kvd.se/auktioner/mercedes-e ... 3hk-202626
Model 3 LR -21