Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev: 27 feb 2024 14:53
Pontus skrev: 27 feb 2024 14:33
chaffis75 skrev: 27 feb 2024 14:22
jonasl skrev: 27 feb 2024 14:17
Hissar i allmänhet är något av ett svart hål för en BRF. Vi har 6 hissar på 32 lägenheter, husen är byggda 2006. En del år har de kostat ett par hundratusen i underhåll och reparationer. Minns inte tillverkare på rak arm men tydligen köpte byggherren en äldre modell som var utgående redan vid installation.
Men de var billig i inköp 🫣🙄
Du menar byggherren gjorde en bra vinst på den delen.
Ja eller åtminstone tryckte ner kostnaderna för dem på detta sättet. Billigast vid inköpa är ju inte alltid billigast på sikt.
Som på mitt jobb där hyresvärden renoverade för knappt 10 år sedan och satte upp lysrörslampor och lysrör.
De håller ungefär 4 år så nu har jag bytt alla två gånger och inom kort blir lysrör förbjudna eftersom de innehåller kvicksilver.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Inlägg av chaffis75 »

mikebike skrev: 27 feb 2024 15:32
chaffis75 skrev: 27 feb 2024 14:53
Pontus skrev: 27 feb 2024 14:33
chaffis75 skrev: 27 feb 2024 14:22
jonasl skrev: 27 feb 2024 14:17
Hissar i allmänhet är något av ett svart hål för en BRF. Vi har 6 hissar på 32 lägenheter, husen är byggda 2006. En del år har de kostat ett par hundratusen i underhåll och reparationer. Minns inte tillverkare på rak arm men tydligen köpte byggherren en äldre modell som var utgående redan vid installation.
Men de var billig i inköp 🫣🙄
Du menar byggherren gjorde en bra vinst på den delen.
Ja eller åtminstone tryckte ner kostnaderna för dem på detta sättet. Billigast vid inköpa är ju inte alltid billigast på sikt.
Som på mitt jobb där hyresvärden renoverade för knappt 10 år sedan och satte upp lysrörslampor och lysrör.
De håller ungefär 4 år så nu har jag bytt alla två gånger och inom kort blir lysrör förbjudna eftersom de innehåller kvicksilver.
Japp precis den typen av dimma beslut.. armaturerna var säkert billigare än led när de sattes upp. Men gör detta trots att man vet de är teknik som är påväg att förbjudas eller fasas ut..
Tråkigt när man bara jobbar efter kortsiktig vinst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Inlägg av mjwahl »

loftux skrev: 26 feb 2024 13:04
Vår bostadsrättsförening, som har hissar som är ca 4 år, har pga av nedsläckning av 2G/3G fått offert av Kone på byte av dessa till 4G kompatibla nödtelefoner.

Offerten var på ca 11.000 kr + moms per hiss (brf får normalt inte dra moms). Med 5 hissar blir det rätt mycket pengar.

Priser är orimligt anser jag. Elektroniken, som i princip är en mobil som ringer ett enda nummer, saknar skärm med mera kan inte kosta dem mer än ca 2000 kr vid inköp stora volymer. installation kan ta max 2h per hiss, säga 1000 kr per timme. Då är vi uppe i 4000 kr, och långt ifrån det offererade priset. Räknar man från andra hållet skulle deras delar kosta 6000 kr och det tar 5h per hiss!

Tänkte att det kanske finns andra här som har erfarenhet kring detta, och om jag tänker rätt kring kostnaden. Jag kan mycket väl tänka mig att föreningen byter hisserviceleverantör, antar man kan göra det även om det är Kone-hissar.
Det kanske kan vara värt att kolla med kommunen (boverkets regler om hissar) om hissar i bostadsrättsföreningar verkligen klassas som "tillgängliga för allmänheten", om så inte är fallet och hissen klassas som privat finns inget krav på nödtelefon så vitt jag förstår.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Inlägg av jonasl »

chaffis75 skrev: 27 feb 2024 14:22
jonasl skrev: 27 feb 2024 14:17
Hissar i allmänhet är något av ett svart hål för en BRF. Vi har 6 hissar på 32 lägenheter, husen är byggda 2006. En del år har de kostat ett par hundratusen i underhåll och reparationer. Minns inte tillverkare på rak arm men tydligen köpte byggherren en äldre modell som var utgående redan vid installation.
Men de var billig i inköp 🫣🙄
Garanterat! Schindler är tillverkaren för övrigt. Vet att det var något tjabbel om nödtelefonerna tidigare men det kan inte ha varit så dyrt att lösa för jag har glömt vad det handlade om.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Inlägg av Bjelke »

unumlapis skrev: 27 feb 2024 09:43
loftux skrev: 26 feb 2024 13:04
Vår bostadsrättsförening, som har hissar som är ca 4 år, har pga av nedsläckning av 2G/3G fått offert av Kone på byte av dessa till 4G kompatibla nödtelefoner.
Intressant att Kone, till trots att de visste att 3G-nätet skulle släckas ner, valde att använda sig av 3G-teknik. Men har noterat att t ex Region Skåne så sent som December 2023 väljer att sätta in pacemakers med 3G-teknik till trots att flera organisationer som TechSverige har under flera år informerat kring nedsläckningen av 3G.
Kone var smarta helt enkelt, dom tog den enkla vägen då och visste att dom med största
sannolikhet skulle få casha in ännu mer stålar inom några få år.
Mycket bra exempel på när en leverantör tjänar på att göra ett dåligt jobb (tyvärr).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Absurd kostnad för byte av nödtelefon i Kone hissar

Inlägg av Strebern »

loftux skrev: 26 feb 2024 13:04
Vår bostadsrättsförening, som har hissar som är ca 4 år, har pga av nedsläckning av 2G/3G fått offert av Kone på byte av dessa till 4G kompatibla nödtelefoner.

Offerten var på ca 11.000 kr + moms per hiss (brf får normalt inte dra moms). Med 5 hissar blir det rätt mycket pengar.

Priser är orimligt anser jag. Elektroniken, som i princip är en mobil som ringer ett enda nummer, saknar skärm med mera kan inte kosta dem mer än ca 2000 kr vid inköp stora volymer. installation kan ta max 2h per hiss, säga 1000 kr per timme. Då är vi uppe i 4000 kr, och långt ifrån det offererade priset. Räknar man från andra hållet skulle deras delar kosta 6000 kr och det tar 5h per hiss!

Tänkte att det kanske finns andra här som har erfarenhet kring detta, och om jag tänker rätt kring kostnaden. Jag kan mycket väl tänka mig att föreningen byter hisserviceleverantör, antar man kan göra det även om det är Kone-hissar.
Sannolikt hisseriespecifik nödtelefon, certifierad på något vis, det kräver kanske någon form av omprogrammering, utbyte av hårdvara inkl att någon ska ta emot beställning, beställa hem hårdvara, planera arbetet, tekniker köra ut och utföra arbetet på 5 hissar löpande. Timpenning kanske 1000:-/h. Säg ett antal tusen i hårdvara per hiss, samt en halv dags arbete med tillkommande framkörningstider etc. 11 000:- per hiss låter helt rätt, det känns absolut inte dyrt i sammanhanget. En ny hiss av kvalitet på säg 5 våningar kostar närmare miljonen installerad och klar.
EDIT: Jag tror absolut de tjänar pengar på affären, och att de inte tar några risker. Men är de inte konkurrensutsatta och inte har exakt koll på alla variabler så känns priset rätt. Konkurrensutsätter de dem så kanske du kan spara några tusenlappar per hiss, men vad spelar det för roll, tänk på hur mycket energi du lägger ner på att spara max ett par tusenlappar per hiss..... för en förening som är stor nog att ha 5 hissar, dvs, ni har kanske runt 5 hissar x 5 våningar x 3 lgh per plan = 75 bostäder, dvs kostnaden för detta arbete utslaget per bostadsrätt blir under 1000:- per lägenhet....
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Skriv svar