Ioniq 5 startar inte - garantiärende?
Postat: 26 feb 2024 15:51
Har haft problem i över ett år med att vår Ionoiq 5 inte startar pga startbatteriet laddas ur. Vi har haft bilen inlämnad på verkstad flera gånger för olika mätningar och tester. Vi har sen länge kopplat bort alla tredjepartsappar. För några veckor sedan byttes startbatteriet ut men samma problem uppstår fortfarande. Efter att ha informerat vår verkstad om att problemet fortfarande kvarstår så fick vi följande svar:
"Då har vi svaret på varför det drar ut 12v batteriet om den alltid är inkopplad.
Vad det är som triggas av det övergår min kunskap men jag har pratat Hyundais tekniska support som svarar på alla felsökningar som tekniker behöver hjälp med i Sverige.
Pratar jag med teknikern så säger han att det högst troliga är att när du har en laddsladd inkopplad så kommer laddboxen söka kontakt med bilens canbus system för att känna av laddnivå i bilen och se efter om bilen lagt in laddschema. När laddboxen söker av bilen går förbrukningen upp till 5-6 ampere mot normala 30 milli ampere ”tjuvförbrukning” så står bilen för länge med laddsladd inkopplad så hinner inte bilens underhållsladdning med att underhållsladda upp 12v batteriet."
Varav jag ifrågasätter hans svar och undrar om han på allvar menar att en elbil inte kan ha en laddkabbel i utan att riskera att startbatteriet laddas ur. Svaret vi får då är:
"Så länge bilen laddar är det inga problem. Problemen uppstår ju när laddsladden är inkopplad men bilen inte laddas.
Vad som är rimligt i detta vet jag inte, jag försöker hjälpa dig att undgå att batteriet dräneras.
Det är ju inte så att de gissar när de personligen ringer mig och försöker förstå problemet och förklarar att om någon av dessa 2 saker inträffar så är det där problemet ligger."
och efter det:
"Det som är sagt inte problem att ladda bilen normalt. Laddar bilen till 03:00 är det givetvis inte så att du behöver ställa klockan för att gå ut och dra ut sladden om du ska åka till jobb etc vid 07:00.
Men är du hemma 16:00 och stoppar i sladden och bilen inte ska laddas förrän 24:00 och du sedan drar iväg 13:00 dagen efter med sladden sittandes hela tiden, det är då problemen kan uppstå.
Ska du ladda så kan man ju gå ut och stoppa i sladden 22:00 och sen när ni vaknar gå ut och dra ut sladden. Det är lösningen i nuläget för att slippa utdraget batteri och då yttre åverkan som gör att en garanti inte går igenom på ett nytt batteri.
I nuläget finns det inget jag case jag kan dra i då det med nuvarande information inte finns någon annan åtgärd att utföra.
Annars får jag råda dig att försöka ta kontakt med Hyundai Sverige och se om de har svar på vart denna information finns i manual eller liknande."
Så verkstaden (holmgrens bil) tänker inte längre driva det här ärendet då de anser att det inte ingår i garantin utan vi som har ett märkligt laddningsmönster.... Är det bara jag som tycker det här är orimligt? Vet inte riktigt hur jag ska driva ärendet vidare då jag tycker det är orimligt att lösningen är att vi inte får ha laddsladden inkopplad mer än 24h efter laddning annars riskerar vi att den inte startar...
Men jag kan ställa mig frågan:
* Om jag kör till flygplatsen/färjan/tåget för att åka iväg under helgen o passar på att ladda bilen under det tillfället, ska jag då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Kommunens elbilar står inkopplade så fort de är parkerade och används mer eller mindre aldrig under helgerna... ska dom då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Poolbilar som drivs på el kan även dom stå parkerade under en längre period utan att användas, ska även dom kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
"Då har vi svaret på varför det drar ut 12v batteriet om den alltid är inkopplad.
Vad det är som triggas av det övergår min kunskap men jag har pratat Hyundais tekniska support som svarar på alla felsökningar som tekniker behöver hjälp med i Sverige.
Pratar jag med teknikern så säger han att det högst troliga är att när du har en laddsladd inkopplad så kommer laddboxen söka kontakt med bilens canbus system för att känna av laddnivå i bilen och se efter om bilen lagt in laddschema. När laddboxen söker av bilen går förbrukningen upp till 5-6 ampere mot normala 30 milli ampere ”tjuvförbrukning” så står bilen för länge med laddsladd inkopplad så hinner inte bilens underhållsladdning med att underhållsladda upp 12v batteriet."
Varav jag ifrågasätter hans svar och undrar om han på allvar menar att en elbil inte kan ha en laddkabbel i utan att riskera att startbatteriet laddas ur. Svaret vi får då är:
"Så länge bilen laddar är det inga problem. Problemen uppstår ju när laddsladden är inkopplad men bilen inte laddas.
Vad som är rimligt i detta vet jag inte, jag försöker hjälpa dig att undgå att batteriet dräneras.
Det är ju inte så att de gissar när de personligen ringer mig och försöker förstå problemet och förklarar att om någon av dessa 2 saker inträffar så är det där problemet ligger."
och efter det:
"Det som är sagt inte problem att ladda bilen normalt. Laddar bilen till 03:00 är det givetvis inte så att du behöver ställa klockan för att gå ut och dra ut sladden om du ska åka till jobb etc vid 07:00.
Men är du hemma 16:00 och stoppar i sladden och bilen inte ska laddas förrän 24:00 och du sedan drar iväg 13:00 dagen efter med sladden sittandes hela tiden, det är då problemen kan uppstå.
Ska du ladda så kan man ju gå ut och stoppa i sladden 22:00 och sen när ni vaknar gå ut och dra ut sladden. Det är lösningen i nuläget för att slippa utdraget batteri och då yttre åverkan som gör att en garanti inte går igenom på ett nytt batteri.
I nuläget finns det inget jag case jag kan dra i då det med nuvarande information inte finns någon annan åtgärd att utföra.
Annars får jag råda dig att försöka ta kontakt med Hyundai Sverige och se om de har svar på vart denna information finns i manual eller liknande."
Så verkstaden (holmgrens bil) tänker inte längre driva det här ärendet då de anser att det inte ingår i garantin utan vi som har ett märkligt laddningsmönster.... Är det bara jag som tycker det här är orimligt? Vet inte riktigt hur jag ska driva ärendet vidare då jag tycker det är orimligt att lösningen är att vi inte får ha laddsladden inkopplad mer än 24h efter laddning annars riskerar vi att den inte startar...
Men jag kan ställa mig frågan:
* Om jag kör till flygplatsen/färjan/tåget för att åka iväg under helgen o passar på att ladda bilen under det tillfället, ska jag då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Kommunens elbilar står inkopplade så fort de är parkerade och används mer eller mindre aldrig under helgerna... ska dom då kallt räkna med att elbilen är urladdad då?
* Poolbilar som drivs på el kan även dom stå parkerade under en längre period utan att användas, ska även dom kallt räkna med att elbilen är urladdad då?