Spolarmunstrycke på MY23

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av wanyest »

Hej!

Hur fungerar ert vänstra spolarmunstycke på den vänstra vindrutetorkaren?

Jag får en stenhård stråle rakt fram som inte sprider sig nånting. Tänker mig att den skulle göra större nytta om den spred ut spolarvätskan lite mer. Eller är det så den ska vara?
Screenshot 2024-02-26 at 19.52.49.png
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Freez »

Nä det där ser helt felaktigt ut.
MY RWD Vit 2023
wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av wanyest »

Såhär såg det ut idag efter att Tesla Mobile Service Technician var här och bytte den...
Screenshot 2024-02-26 at 21.00.55.png
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Johlei »

Man kan ju peka om det lilla röret i munstycket, precis som på vanliga bilar. På biltema kan man köpa ett verktyg om man inte vill prova med en säkerhetsnål eller annan pinne.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... hMQAvD_BwE
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Freez »

wanyest skrev: 26 feb 2024 21:02
Såhär såg det ut idag efter att Tesla Mobile Service Technician var här och bytte den...
Det var galet snabb service :D . Men ser nästan lika ut eller (suddig bild)? Min MY fördelar spolarvätskan på hela bladet. Kan det möjligen skilja mellan tillverkningsland eller tillverkningsmånad?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 698
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av flamman »

Jag har tagit bort det där munstycket helt och satt dit en slangkoppling köpt på Mekonomen istället. Funkar toppen ändå att spola då det finns munstycken i armen/fästet för torkarbladet.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Greenridge
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2023 22:29

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Greenridge »

flamman skrev: 27 feb 2024 08:22
Jag har tagit bort det där munstycket helt och satt dit en slangkoppling köpt på Mekonomen istället. Funkar toppen ändå att spola då det finns munstycken i armen/fästet för torkarbladet.
Gjorde precis samma sak efter lite tester med och utan det munstycket. Rekommenderas!

Det separata munstycket gjorde att spolartrycket endast räckte till det och knappt alls till de andra munstyckena infällda i torkarbladen.
Detta gjorde att endast en del av rutan fick spolarvätska.
Verkade vara lite ”minsta motståndets lag” så länge det separata munstycket satt där, troligen då det sitter först på slangen.
Så fort det kopplades förbi med en slangkoppling så började alla de andra infällda munstyckena i torkarbladen fungera normalt (på båda torkarna).

Rekommenderar starkt att plocka bort munstycket, nu blir hela rutan/bladen spolade istället för en punkt framför förarplats.

Lite frågande till varför det ens sitter där från början. Vad jag förstått har inte alla tidigare årsmodeller detta munstycke monterat, vissa har en annan sort också. Men funkar perfekt utan.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Tobbelibobbe »

Är det ett "skarvrör" ni använt? Minns ni dimensionen som passar bäst? Känner igen beskrivningen av att det första munstycket tar allt tryck så det inte tillräckligt med vätska ur de andra munstyckena.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Greenridge
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2023 22:29

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Greenridge »

Tobbelibobbe skrev: 27 feb 2024 11:40
Är det ett "skarvrör" ni använt? Minns ni dimensionen som passar bäst? Känner igen beskrivningen av att det första munstycket tar allt tryck så det inte tillräckligt med vätska ur de andra munstyckena.
Exakt!

Har inte koll på exakta måttet men tror det var 3mm vi tog tillslut, killen i butiken tog med några ut till bilen så testade vi på plats. Var inte många kr för den fixen.

Hittar ingen artikel för mer än 2mm, men visa dem så finns säkert andra dimensioner också:
https://www.mekonomen.se/skarvror-2-mm-gates-10219799
wanyest
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2023 20:11

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av wanyest »

Freez skrev: 27 feb 2024 08:18
wanyest skrev: 26 feb 2024 21:02
Såhär såg det ut idag efter att Tesla Mobile Service Technician var här och bytte den...
Det var galet snabb service :D . Men ser nästan lika ut eller (suddig bild)? Min MY fördelar spolarvätskan på hela bladet. Kan det möjligen skilja mellan tillverkningsland eller tillverkningsmånad?
Haha servicen beställd förra veckan. Men 0 förbättring efter byte och då hade de ändå testat nya munstycket
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Ilduce77 »

Jag är inne på att göra ovan beskrivna lösning.

Strålen från munstycket är bra, men jag saknar vätska på högra torkaren.. Tycker det kommer lite väl lite där... Det blir liksom inte rent...

Ni som modifierat, kan ni inte skicka lite bilder och en beskrivning för dummies kring ert projekt.. Och vad som behövdes för inköp...
😃
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Oscar11 »

wanyest skrev: 26 feb 2024 21:02
Såhär såg det ut idag efter att Tesla Mobile Service Technician var här och bytte den...
Varför byta? Det går ju att rikta om med tex en knappnål…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Xeik »

Ilduce77 skrev: 01 mar 2024 14:27
Jag är inne på att göra ovan beskrivna lösning.

Strålen från munstycket är bra, men jag saknar vätska på högra torkaren.. Tycker det kommer lite väl lite där... Det blir liksom inte rent...

Ni som modifierat, kan ni inte skicka lite bilder och en beskrivning för dummies kring ert projekt.. Och vad som behövdes för inköp...
😃
Ja, precis. Det blir inte rent längst ut på högertorkaren.
Och gissa vilket område den delen torkar? Just det... Största anledningen till att torkarna går bananas på torr ruta. Utsmetat skit framför kamerorna som den försöker torka bort, och eftersom den spolar för dåligt där så blir det bara värre..
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Tomsgbg »

Någon som har länk till guide för byte av slangen som nämns?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 698
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av flamman »

Instruktionen är:
* köp skarvrör på Mekonomen (länk ovan) - 2mm eller 3mm är nog rätt
* knäpp loss sprutmunstycket från vindrutetorkar-armen
* dra loss de två slangarna från sprutmunstycket
* dra på slangarna på skarvröret
* klart!

Som bonus har jag satt ett svart litet spännband för att hålla fast slang/skarvrör mot vindrutetorkar-armen (eftersom sprutmunstycket indirekt höll slangen mot armen där). Tror dock inte det behövs egentligen, slangen är ju sträckt och fäst mot armen på andra ställen i närheten.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Greenridge
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 okt 2023 22:29

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Greenridge »

flamman skrev: 02 mar 2024 14:33
… Som bonus har jag satt ett svart litet spännband för att hålla fast slang/skarvrör mot vindrutetorkar-armen (eftersom sprutmunstycket höll slangen mot armen där). Tror dock inte det behövs egentligen, slangen är ju sträckt och fäst mot armen på andra ställen i närheten.
Ett annat tips på samma linje; Jag flyttade ner en av de redan existerande klamrarna som fanns för slangen längre upp på armen, ser lite mer ”original” ut då. Om man är petig.


Men som sagt, åtgärden hjälper att få ut spolarvätska bättre över hela rutan via spolarna i torkarna.
Främst för att få mer spolning på passagerarsidan men även framför kameran uppe i topp.
Det är knappast 100% eller lika bra som torkare på många andra bilar, men bättre än att låta spolaren sitta där.
Skadar inte heller att skvätta i lite ”supersikt” eller annat hjälpmedel i spolarvätskan för att motverka trafik/saltfilmen som smetas på rutan.

Kanske nån testat med glasbehandling och kan säga om det hjälper än mer?
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Spolarmunstrycke på MY23

Inlägg av Tobbelibobbe »

Fixade min i förmiddags, jag upplevde 3mm som en bra passform. Superenkelt, gjorde bytet på Mekonomens parkering, dock hade det börjat regna när jag körde hem så fullständig utvärdering får vänta.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Skriv svar