"EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

"EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vill minnas att EPA-traktorer tidigare varit ett rätt engagerande diskussionsämne... ;)

EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor

UPPDATERAD IDAG 14:16PUBLICERAD IDAG 12:50

A-traktorer ska få en högre åldersgräns – och hastighetsgräns, föreslår EU-parlamentet under onsdagen. Förslaget om ändrade körkortsdirektiv ska nu förhandlas med EU:s medlemsstater.

Europaparlamentet har röstat för ett förslag om att åldersgränsen för att få köra A-traktorer ska höjas från 15 till 16 år. Förslaget är en del av en större omarbetning av direktiven för körkortsregler i unionen. [...]

Om förslaget blir till lag så kommer det innebära att hastighetsgränsen för A-traktorer, som just nu är 30 kilometer i timmen, skulle höjas till 45 kilometer i timmen. [...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-p ... -a-traktor
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Flagada »

Var ju 16 år och traktorkort eller körkort för lätt mc kort som gällde på min tid innan AMkortet kom till, fattar inte varför det sänktes till 15 år för att få köra A-traktor i samband med det?
Bättre att börja på moppen och få ett års trafikvana innan.
Krav på bättre teori och körlektioner/uppkörning var ju något den svenska utredningen borde föreslaget, den blev det ju bara pannkaka av, bälteskrav och en passagerare per säte den enda lagändringen efter det!?!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Flagada skrev: 28 feb 2024 15:37
Var ju 16 år och traktorkort eller körkort för lätt mc kort som gällde på min tid innan AMkortet kom till, fattar inte varför det sänktes till 15 år för att få köra A-traktor i samband med det?
Bättre att börja på moppen och få ett års trafikvana innan. [Min u.]
Krav på bättre teori och körlektioner/uppkörning var ju något den svenska utredningen borde föreslaget, den blev det ju bara pannkaka av, bälteskrav och en passagerare per säte den enda lagändringen efter det!?!
En EPA-traktor lär väl vara rätt mkt säkrare vid en olycka än att sitta på en moped. Hur skyddad är man t.ex. på en moped ifall man blir påkörd bakifrån av något alkohol- eller drograttfyllo?...

Hämtat från en artikel från 2021:
...] Varje år sker omkring 2 000 skador bland mopedister. Enligt polisrapporterade olyckor har cirka fem mopedister (5,2) dött per år om man tar ett snitt över de senaste fem åren (2016-2020). Sett till de senaste 10 åren är snittet 6,1 dödsfall. […

https://via.tt.se/pressmeddelande/33003 ... rId=391729
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av DanneB »

SwedishAdvocate skrev: 28 feb 2024 15:56
Flagada skrev: 28 feb 2024 15:37
Var ju 16 år och traktorkort eller körkort för lätt mc kort som gällde på min tid innan AMkortet kom till, fattar inte varför det sänktes till 15 år för att få köra A-traktor i samband med det?
Bättre att börja på moppen och få ett års trafikvana innan. [Min u.]
Krav på bättre teori och körlektioner/uppkörning var ju något den svenska utredningen borde föreslaget, den blev det ju bara pannkaka av, bälteskrav och en passagerare per säte den enda lagändringen efter det!?!
En EPA-traktor lär väl vara rätt mkt säkrare vid en olycka än att sitta på en moped. Hur skyddad är man t.ex. på en moped ifall man blir påkörd bakifrån av något alkohol- eller drograttfyllo?...

Hämtat från en artikel från 2021:
...] Varje år sker omkring 2 000 skador bland mopedister. Enligt polisrapporterade olyckor har cirka fem mopedister (5,2) dött per år om man tar ett snitt över de senaste fem åren (2016-2020). Sett till de senaste 10 åren är snittet 6,1 dödsfall. […

https://via.tt.se/pressmeddelande/33003 ... rId=391729
Ja, bara fyra dog i A-traktorolyckor, enligt statistik från 2022.
https://sverigesradio.se/artikel/hogst- ... na-borjade

Gissar dock på att det finns fler mopedister, än det finns A-traktorer i Sverige.

Har själv sett ett antal olyckor med A-traktorer de senaste åren, där förarna inte dog, men mycket väl skulle kunnat bli skadade för livet. Väldigt många som åker betydligt snabbare än 30 km/t också.
Polisen har haft sina raider och föräldrar som gnäller och klagar på att deras barns bilar har beslagtagits för att undersökas.
Av det jag sett på våra vägar, behövs det en högre åldersnivå. Så ett bra beslut av EU.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Dinsdale »

Att man får köra a-traktor (eller mopedbil för den delen) på körkort för tvåhjulig moped är lika korkat som att man förr fick köra motorcykel om man tog körkort för bil. Bra att EU tvingar fram den här förändringen.

Sen är det synd för barnen att åldersgränsen samtidigt höjs. Jag tror höjningen till 16 år kommer göra att den stora majoriteten helt enkelt aldrig kommer skaffa en a-traktor. Jag minns från ungdomen att alla ville ha moped i nian, men så fort man började gymnasiet blev moped töntigt. Det kanske är samma med A-traktor, coolt i nian men iskallt på gymnasiet. Isf förutspår jag liknande diskussioner kring värdefall på A-traktorer i A-traktorforumen som det varit på det här forumet efter värdefallet på elbilar ;)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Verdi_ »

Dinsdale skrev: 29 feb 2024 07:04
Att man får köra a-traktor (eller mopedbil för den delen) på körkort för tvåhjulig moped är lika korkat som att man förr fick köra motorcykel om man tog körkort för bil. Bra att EU tvingar fram den här förändringen.

Sen är det synd för barnen att åldersgränsen samtidigt höjs. Jag tror höjningen till 16 år kommer göra att den stora majoriteten helt enkelt aldrig kommer skaffa en a-traktor. Jag minns från ungdomen att alla ville ha moped i nian, men så fort man började gymnasiet blev moped töntigt. Det kanske är samma med A-traktor, coolt i nian men iskallt på gymnasiet. Isf förutspår jag liknande diskussioner kring värdefall på A-traktorer i A-traktorforumen som det varit på det här forumet efter värdefallet på elbilar ;)
Jag trodde det var 16 för det var det när jag var ung.

Jag tycker det vore väldigt bra om de försvann helt från vägarna. Antalet A-traktorer har exploderat även runt storstäderna också även om det såklart även är stort på landsbygden.

https://www.newsworthy.se/artikel/20731 ... n-i-landet

Jag tror kanske att det kan dämpa efterfrågan där de faktiskt inte behövs. Dvs där det finns fungerande kollektivtrafik. Men 2 år är fortfarande lång tid i tonåren och många lockas av friheten. I glesbygd är det dessutom en nödvändighet om man ska slippa vara beroende av föräldrar och andra för skjuts.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Pendlar på 55:an mellan Uppsala och Enköping, läskigt med dessa när hastighetsskillnaden blir så stor, ofta gamla bilar med halvtaskiga lampor både fram och bak. Har ju själv varit ung men är tveksam till dessa fordon, lite för mycket lekstuga.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av agehall »

Ja, på vägar med högre hastighetsgräns än 50 är de imho livsfarliga. Skulle de bara tillåtas på max 50-väg så ser jag inga större problem med dem, men när de dyker upp på landsvägar med högre hastighetsgräns blir jag snabbt tveksam.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
davorb
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 dec 2023 21:49

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av davorb »

Bra förändring. Rätt sjukt att 15-åringar fick framföra dessa fordon innan.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Verdi_ »

davorb skrev: 29 feb 2024 10:40
Bra förändring. Rätt sjukt att 15-åringar fick framföra dessa fordon innan.
De får fortfarande köra mopedbilar som får gå 45 km/h och de är mycket osäkrare. (Dock antagligen svårare att få att gå i vanlig personbilshastighet än en A-traktor.)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Arctic Drifter »

Vi har en A-traktor hemma på gården. Jag som förälder tycker det är sjukt att AM-kort räcker. Teorin tycker jag är helt ok, den är mer omfattande än vad jag tror de flesta tror. Men att det räcker med uppkörning på moppe för att sedan köra en A-traktor är galet.
Helt andra aspekter gällande fordonsplacering i korsningar och liknande.

För oss som föräldrar är det sjukt smidigt, familjens taxibolag har fått en till chaufför så familjens logistiska utmaningar är lösta.
Blir det 16 år försvinner dock incitamentet lite för att skaffa, med bättre praktisk utbildningar anser jag att 15 år hade kunnat få vara kvar som åldersgräns.

Klart de inte är mogna som 15-åringar men det är de inte som 16-åringar heller... :D
Tesla Model Y Performance
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mussla »

Jag bodde förut i en stadsnära förort som saknade cykelbanor. Mina barn gillade att cykla till skolan och deras skolväg saknade cykelbana. Eftersom de var 12 respektive 10 år gamla fick de inte cykla på trottoaren. Tanken var alltså att de skulle dela körbanan med andra barn som kör A-traktorer som i praktiken är tunga bilar, och detta utan krav på uppkörning i fordonstypen. Jag tycker inte att det är rimligt.

Nu bor vi på landet och då är problemet i stället att A-traktorer stoppar upp trafiken, och / eller är trimmade och kör för fort.

Jag fattar att det är trevligt för ungdomarna att kunna köra själva men jag välkomnar högre krav på förarutbildning.

Eddie 15 år har lastbil som a-traktor. Får köra denna på moped-kort. Rimligt?

https://www.expressen.se/nyheter/eddie- ... overkligt/
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Niclas »

Jag tycker det är sjukt att det är tillåtet med dessa fordon överhuvudtaget. Förbjud. Farligt för dem själva och andra trafikanter.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

"EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av themax »

Niclas skrev:
Jag tycker det är sjukt att det är tillåtet med dessa fordon överhuvudtaget. Förbjud. Farligt för dem själva och andra trafikanter.
Om allt som är potentiellt farligt ska förbjudas så lär vi så småningom hamna i kuddrum allihop, med tanke på att många av oss kör mycket motorstarka bilar som är helt onödigt i normal trafik (och som jag ser här i forumet, gärna använder de resurserna var och varannan dag även om det innebär att man bryter mot lagen).

Till skillnad från många andra här tycker jag att A-traktorn är en helt fantastisk möjlighet för frihet och körträning för unga. Sökte själv dispens att ta körkortet som 15-åring då det på 80-talet var 16 år som gällde. Och svaret är inte förbud. Svaret är bättre utbildning och årlig besiktning av fordonet. Skulle det dessutom innebära höjd hastighet till 45 km/h så kommer frustrationen över LGF minska betydligt.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6200
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av spacecoin »

agehall skrev: 29 feb 2024 07:55
Ja, på vägar med högre hastighetsgräns än 50 är de imho livsfarliga. Skulle de bara tillåtas på max 50-väg så ser jag inga större problem med dem, men när de dyker upp på landsvägar med högre hastighetsgräns blir jag snabbt tveksam.
Ja verkligen.

Jag åker på en 2:1-väg (288) en del fram och tillbaka till sommarstället i Roslagen. Det är för mig fullkomligt bisarrt att dessa fordon får framföras på en 100-skyltad väg som dessutom är enfilig. Vanliga traktorer kan jag stå ut med, de är i alla fall arbetsredskap.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Arctic Drifter »

spacecoin skrev: 01 mar 2024 10:43
Jag åker på en 2:1-väg (288) en del fram och tillbaka till sommarstället i Roslagen. Det är för mig fullkomligt bisarrt att dessa fordon får framföras på en 100-skyltad väg som dessutom är enfilig. Vanliga traktorer kan jag stå ut med, de är i alla fall arbetsredskap.
Jag det är illa, och ännu värre när de är ute på E4an med begränsning på 110 km/h och det är enfiligt (2:1).

Vi har förbjudit vår avkomma att köra E4an med A-traktorn, likaså har jag själv installerat hastighetsregleringen för att ha full koll på hur det är gjort. Alla lampor fungerar klanderfritt och LGF-skylten är varken kapad eller nersmutsad.

Med krav på körutbildning och föräldrakontroll skulle man komma bort från en hel del av problematiken.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mikebike »

Det är ju helt makalöst att man hittills kunnat sitta hur många som helst i en A-traktor, dessutom obältade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av BTC »

Önske/priolista:

1. Omforma uppkörningsmomentet. En a-traktor eller mopedbil är inte samma sak som en tvåhjuling.

2. Höj hastighetsbegränsningen till 45 km/h. Underlättar trafikflödet.

3. Förbud att färdas på alla vägar skyltade över 50 km/h. Tar bort det farligaste med fordonstypen.

4. Än hårdare kontroll av fordonen för att komma åt manipulerade traktorer.

5. Höj åldersgränsen till 16 år. I alla fall ett år till att mogna till sig någorlunda.

Annars ser jag också gärna ett totalförbud.
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av dragkrok »

BTC skrev: 01 mar 2024 13:22
Önske/priolista:

1. Omforma uppkörningsmomentet. En a-traktor eller mopedbil är inte samma sak som en tvåhjuling.

2. Höj hastighetsbegränsningen till 45 km/h. Underlättar trafikflödet.

3. Förbud att färdas på alla vägar skyltade över 50 km/h. Tar bort det farligaste med fordonstypen.

4. Än hårdare kontroll av fordonen för att komma åt manipulerade traktorer.

5. Höj åldersgränsen till 16 år. I alla fall ett år till att mogna till sig någorlunda.

Annars ser jag också gärna ett totalförbud.
3. Då blir det nog många som inte kommer hem till sina hus. :(
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Flagada »

Dinsdale skrev: 29 feb 2024 07:04
Sen är det synd för barnen att åldersgränsen samtidigt höjs. Jag tror höjningen till 16 år kommer göra att den stora majoriteten helt enkelt aldrig kommer skaffa en a-traktor. Jag minns från ungdomen att alla ville ha moped i nian, men så fort man började gymnasiet blev moped töntigt. Det kanske är samma med A-traktor, coolt i nian men iskallt på gymnasiet. Isf förutspår jag liknande diskussioner kring värdefall på A-traktorer i A-traktorforumen som det varit på det här forumet efter värdefallet på elbilar ;)
Tveksamt, många i mina grabbars ålder (födda -04 o -07) kör/körde moped till de var arton om de inte skaffat A-traktor senare efter att ha tröttnat på att frysa på moppen. 16-års gräns kommer inte göra A-traktorerna värdelösa, två år kvar till körkort är en evighet i den åldern och nästa årskull har glömt att det var 15 som gällde, när jag var 15 körde man moped i ett år och alla längtade ihjäl sig efter dagen då man fyllde 16 och fick byta upp sig till traktor eller lätt mc som var en vattendelare då, diskussionerna gick heta...
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av BTC »

dragkrok skrev: 01 mar 2024 13:29
BTC skrev: 01 mar 2024 13:22
Önske/priolista:

1. Omforma uppkörningsmomentet. En a-traktor eller mopedbil är inte samma sak som en tvåhjuling.

2. Höj hastighetsbegränsningen till 45 km/h. Underlättar trafikflödet.

3. Förbud att färdas på alla vägar skyltade över 50 km/h. Tar bort det farligaste med fordonstypen.

4. Än hårdare kontroll av fordonen för att komma åt manipulerade traktorer.

5. Höj åldersgränsen till 16 år. I alla fall ett år till att mogna till sig någorlunda.

Annars ser jag också gärna ett totalförbud.
3. Då blir det nog många som inte kommer hem till sina hus. :(
Jag är inte omöjlig. Kan tänka mig att höja till 70 km/h för att underlätta för de som trots allt kan ha ett reellt behov av dessa mackapärer :-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Jerker »

Ingen pratar om elefanten i rummet: Traktor

Syftet med A-traktor är inte att primärt frakta ungdomar på allmänna vägar utan att vara ett hjälpmedel i ett lantbruk som komplement till andra traktorer. Eftersom det är ytterst få A-traktorer som används på detta sätt så måste man anpassa regelverk och kraven på A-traktorerna så att de blir mer anpassade efter verklighetens användningsområde, och sakta sker det nu, bit för bit.

Annars anser jag att ungdomar inte är lämpade att köra omkring på andra ungdomar på allmänna vägar. Egentligen borde den här typen av fordon förbjudas. Att många av dem - och även många av deras föräldrar - inte är kapabla att ta det ansvar som följer med en A-traktor bevisas ju av att så hög andel är moddade så att man kringgår reglerna. Och en del otäcka olyckor sker. Även om det inte är fråga om dödsfall varje gång så får vissa rätt allvarliga skador, en del av dem men för livet.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mussla »

Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av themax »

mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
mussla
Inlägg: 172
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Re:

Inlägg av mussla »

themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Skriv svar