"EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mans71 »

Dom är många nu och dom förstör alla 80-vägar. Att en traktor får färdas på en väg har ett enda syfte: bonden har ingen annan möjlighet att flytta sig mellan sina två åkerplättar. Så, sätt maxsträcka en traktor får färdas på 50+ väg på säg en mil så är problemet löst.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av themax »

mussla skrev:
themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?

Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Re:

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 02 mar 2024 06:23
themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Som bilar alltså?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Re:

Inlägg av mussla »

themax skrev: 02 mar 2024 08:31
mussla skrev:
themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?

Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Vilka är fördelarna som du ser?

Nackdelarna som jag ser är att a-traktorer är farliga för omgivningen eftersom förarkraven på dem är så låga. Särskilt i tätort där det finns oskyddade trafikanter.

Ett exempel är Årsta i Stockholm (där jag bodde förut). Cyklister är hänvisade till att cykla i körbanan. Det är 30 km/h på många gator. Det finns buss som går var tredje minut och spårvagn och pendeltåg. Det går att cykla till Södermalm på 15 minuter. Det är löjligt bra kommunikationer. Det enda som saknas är separat cykelinfrastruktor. Mina barn är för gamla för att cykla på trottoaren och för unga egentligen för att cykla i körbanan men det är körbanan de enligt lagen skall cykla i - tillsammans med andra barn som kör bil (a-traktor). Du ser ingen fara med detta?
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Re:

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 02 mar 2024 08:50
mussla skrev: 02 mar 2024 06:23
themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Som bilar alltså?
Ja precis, med skillnaden att för bil så ställs det högre krav på förarutbildning.
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Bel »

mussla skrev: 01 mar 2024 18:36
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Kollektivtrafiken i tätorter är tyvärr ofta närmast obefintlig på helgerna.
I den tätort jag växte upp så går bussen 6 gånger på lördagar (1.5h till 2.5h mellan avgångarna), och inte alls på söndagar.
MYLR
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mussla »

Bel skrev: 02 mar 2024 15:05
mussla skrev: 01 mar 2024 18:36
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Kollektivtrafiken i tätorter är tyvärr ofta närmast obefintlig på helgerna.
I den tätort jag växte upp så går bussen 6 gånger på lördagar (1.5h till 2.5h mellan avgångarna), och inte alls på söndagar.
Vilken tätort är det?
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Re:

Inlägg av niklas12 »

mussla skrev: 02 mar 2024 11:13
themax skrev: 02 mar 2024 08:31
mussla skrev:
themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?

Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Vilka är fördelarna som du ser?

Nackdelarna som jag ser är att a-traktorer är farliga för omgivningen eftersom förarkraven på dem är så låga. Särskilt i tätort där det finns oskyddade trafikanter.

Ett exempel är Årsta i Stockholm (där jag bodde förut). Cyklister är hänvisade till att cykla i körbanan. Det är 30 km/h på många gator. Det finns buss som går var tredje minut och spårvagn och pendeltåg. Det går att cykla till Södermalm på 15 minuter. Det är löjligt bra kommunikationer. Det enda som saknas är separat cykelinfrastruktor. Mina barn är för gamla för att cykla på trottoaren och för unga egentligen för att cykla i körbanan men det är körbanan de enligt lagen skall cykla i - tillsammans med andra barn som kör bil (a-traktor). Du ser ingen fara med detta?
Sverige är väldigt glesbefolkat och majoriteten av A-traktorerna rullar utanför tätorterna.
Varför har alla som bor med dessa fantastiska kommunikations möjligheter bil överhuvudtaget?
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Bel »

mussla skrev: 02 mar 2024 15:25
Bel skrev: 02 mar 2024 15:05
mussla skrev: 01 mar 2024 18:36
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Kollektivtrafiken i tätorter är tyvärr ofta närmast obefintlig på helgerna.
I den tätort jag växte upp så går bussen 6 gånger på lördagar (1.5h till 2.5h mellan avgångarna), och inte alls på söndagar.
Vilken tätort är det?
En av tätorterna i norra halvan av landet.
Avsaknad av kollektivtrafik på söndagar är vanligt i många av tätorterna här, även i så befolkade tätorter som Övik.
MYLR
mussla
Inlägg: 173
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Re:

Inlägg av mussla »

niklas12 skrev: 02 mar 2024 15:31
mussla skrev: 02 mar 2024 11:13
themax skrev: 02 mar 2024 08:31
mussla skrev:
themax skrev: 02 mar 2024 00:36

Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?

Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Vilka är fördelarna som du ser?

Nackdelarna som jag ser är att a-traktorer är farliga för omgivningen eftersom förarkraven på dem är så låga. Särskilt i tätort där det finns oskyddade trafikanter.

Ett exempel är Årsta i Stockholm (där jag bodde förut). Cyklister är hänvisade till att cykla i körbanan. Det är 30 km/h på många gator. Det finns buss som går var tredje minut och spårvagn och pendeltåg. Det går att cykla till Södermalm på 15 minuter. Det är löjligt bra kommunikationer. Det enda som saknas är separat cykelinfrastruktor. Mina barn är för gamla för att cykla på trottoaren och för unga egentligen för att cykla i körbanan men det är körbanan de enligt lagen skall cykla i - tillsammans med andra barn som kör bil (a-traktor). Du ser ingen fara med detta?
Sverige är väldigt glesbefolkat och majoriteten av A-traktorerna rullar utanför tätorterna.
Varför har alla som bor med dessa fantastiska kommunikations möjligheter bil överhuvudtaget?
Man kan verkligen fundera på om alla dessa bilar behövs. Men nu rörde frågan inte bilar per se utan a-traktorer och dess låga krav på förarutbildning. Är det verkligen rimligt att låta barn köra bil utan utbildning? Särskilt om det finns kollektivtrafik.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Jerka »

Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.

Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.

En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.

I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerka skrev: 02 mar 2024 22:34
Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.

Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? [1] Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men [2] med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.

En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när [3] elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.

[4] I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
1 & 4: Och vad skulle det här kosta? Hur mkt mark skulle det asfaltera? Och hur lång tid skulle ett sånt här byggprojekt ta att slutföra?

2. Det här låter ju bra. Var finns de här självkörande taxibilarna och bussarna?

3. Finns det inte elcyklar som går snabbare än 25 km/h?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 23:07
Jerka skrev: 02 mar 2024 22:34
Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.

Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? [1] Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men [2] med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.

En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när [3] elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.

[4] I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
1 & 4: Och vad skulle det här kosta? Hur mkt mark skulle det asfaltera? Och hur lång tid skulle ett sånt här byggprojekt ta att slutföra?

2. Det här låter ju bra. Var finns de här självkörande taxibilarna och bussarna?

3. Finns det inte elcyklar som går snabbare än 25 km/h?
3. Finns, rent av vanliga, men olagliga.
Däremot är det inget som hindrar att man cyklar fortare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Bo99 »

Jag vill ta det hela till att det krävs ett B-kort för att köra bil och där är åldersgränsen 18 år. Att en A-traktor är en bil verkar många inte ta i beaktande. En A-traktor är från början gjord som ett arbetsredskap för att förflytta sig i arbetet på sin egna mark.

Detta med att reglerna ändrades så att vilken bil som helst kan bli A-traktor på ett enkelt sätt känns som att vuxna tryckt på och sett en chans att slippa vara taxirörelse för sina egna barn.

Som yrkeschaufför så svär jag inombords varje gång en A-traktor är i vägen på en 2-1 väg i sådan grad att mina resenärer missar sin anslutande buss. Ja köerna är så långa ibland så att när det blir två filer hinner inte alla om innan det blir 1 fil igen.

Förbjud alla att köra bil oavsett hastighet tills de är något så när mogna vid 18 års ålder och tagit ett B-kort.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Jerka »

SwedishAdvocate skrev: 02 mar 2024 23:07
Jerka skrev: 02 mar 2024 22:34
Grundproblemet som jag ser det är att ungdomar på landsbygden inte har några bra möjligheter att ta sig runt utan ett fordon. För mig som växte upp i en Stockholmsförort så var det knappast aktuellt med en A-traktor, eftersom jag hade tillgång till både bussar, tunnelbana och pendeltåg närhelst jag ville åka någonstans. Och bra cykelbanor, för den delen.

Vad av detta skulle vara realistiskt på landet? [1] Cykelbanor definitivt. Kanske inte precis överallt, men på bra många fler platser än det finns idag. Kollektivtrafik kanske låter som en utopi, men [2] med självkörande eldrivna taxibilar eller självkörande bussar skulle man man kunna täcka in i princip hela landet.

En annan grej som jag har tänkt mycket på är att man kunde ha cykelbanor med olika hastighetsgränser. När jag cyklar till jobbet så finns det trånga, hårt trafikerade passager där man definitivt vill hålla en låg hastighet, men också långa raksträckor förbi ängar och skogar där det känns superlångsamt när [3] elcykeln stryper vid 25 km/h. Fick man köra i typ 35-40 där så skulle det vara en jättevinst tidsmässigt. Men då måste man tillåta EU-mopeder på de cykelbanorna.

[4] I brist på annat kan man också tänka sig ett system med rejäla vägrenar som underlättar omkörningar, eller särskilda omkörningsplatser där långsamtgående fordon kan släppa förbi trafiken.
1 & 4: Och vad skulle det här kosta? Hur mkt mark skulle det asfaltera? Och hur lång tid skulle ett sånt här byggprojekt ta att slutföra?

2. Det här låter ju bra. Var finns de här självkörande taxibilarna och bussarna?

3. Finns det inte elcyklar som går snabbare än 25 km/h?
1. Cykelbanor är ganska billiga i jämförelse med bilvägar, men visst skulle det kosta. Det handlar om vilken infrastruktur vi vill ha. Jag tycker det vore en spännande vision att hela landet ska nås av cykelvägar. Kanske till 2040 eller så, med massor av delmål på vägen.
2. I framtiden, förhoppningsvis en nära sådan, men vi får se.
3. Massor, men de är inte tillåtna inom EU. I USA däremot finns ett stort utbud av snabba elcyklar.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Klintan »

Finns elcyklar som går i 45 km/h, men då klassas de som moped klass 1 och ska framföras på samma sätt.
Elbilist sedan 2014
dragkrok
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 okt 2021 20:16

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av dragkrok »

Jag tycker det verkar som att en del som svarar i tråden har dålig koll på hur det ser ut på i varje fall delar av landsbygden.
Vi har t.ex haft en väg i vinter som knappast är lämplig att framföras med elcyklar eller vanliga cyklar. 10 cm is, spårig, i flera månader. Förr körde man väghyvel, till och med att de plogade gator i tätorterna med dem, men de verkar ha försvunnit hos Trafikverket. Sedan har vi områden där enda vägen in till tätorten (skolan, träning, med mera) är längs flera mil europaväg, finns inga sidovägar. Inte heller lämpligt med tvåhjuliga fordon. En A-traktor är nog betydligt säkrare och trevligare att färdas i då.

Jag åker en del rullskidor längs en krokig och kuperad landsväg och vad jag då känner mig räddast för är Tesla (specifikt 3or) som kör som borstbindare på denna vägen, fullt i klass med Volvoraggare. Blev för bara en vecka sedan omkörd av en sådan mitt i en kurva utan sikt. :shock:
En A-traktor blir ju även utan erfarna chaufförer inte lika farliga för oskyddade medtrafikanter då de inte går så fort.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av mikebike »

Klintan skrev: 03 mar 2024 14:27
Finns elcyklar som går i 45 km/h, men då klassas de som moped klass 1 och ska framföras på samma sätt.
Nej, de klassas som oregistrerad och oförsäkrad motorcykel och får bara framföras inom inhägnat område.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Klintan »

mikebike skrev: 04 mar 2024 09:26
Klintan skrev: 03 mar 2024 14:27
Finns elcyklar som går i 45 km/h, men då klassas de som moped klass 1 och ska framföras på samma sätt.
Nej, de klassas som oregistrerad och oförsäkrad motorcykel och får bara framföras inom inhägnat område.
Nej, de finns, de som uppfyller kraven i L1e-b är godkända som moped klass 1. Inte så populära då de både kräver godkänd hjälm, nummerplåt etc.
Namnet ”motoriserad cykel” används i EU-förordningen, och namnet ”snabb-elcykel” är en översättning
av den engelska beteckningen speed pedelec (eller
S-pedelec) som förekommer framförallt i Holland,
Tyskland och Schweiz. Det förekommer även andra
namn för dessa. Till utseendet är det inte mycket som
skiljer ovanstående tre klasser av fordon (elcyklar, motoriserade cyklar och snabb-elcyklar) och de är även
mycket lika vanliga cyklar. Motoriserade cyklar och
snabb-elcyklar är sällsynta i Sverige, enligt tillgänglig
försäljningsstatistik.

trafikverket.png
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf
https://www.elovelo.se/category/ebike/spedelec/
https://batteridoktorn.se/butik/sunstorm-b5-turbo/
Elbilist sedan 2014
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Jerka »

Det finns båda sorterna, om man ska vara noggrann. För att kvalificera sig som EU-moppe eller moped klass 1 som det heter ska den vara typgodkänd, registrerad och försäkrad. Det räcker alltså inte med att ta vilken snabb-elcykel som helst och kalla den EU-moppe. Fulimporterar man en snabb elcykel eller bygger sin egen så får den bara köras inom inhägnat område så som mikebike beskriver.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av Klintan »

Jerka skrev: 04 mar 2024 12:32
Det finns båda sorterna, om man ska vara noggrann. För att kvalificera sig som EU-moppe eller moped klass 1 som det heter ska den vara typgodkänd, registrerad och försäkrad. Det räcker alltså inte med att ta vilken snabb-elcykel som helst och kalla den EU-moppe. Fulimporterar man en snabb elcykel eller bygger sin egen så får den bara köras inom inhägnat område så som mikebike beskriver.
Nej, det är klart. De uppfyller inte kraven för moped klass 1.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re:

Inlägg av martinot »

themax skrev: 01 mar 2024 10:32
Niclas skrev:
Jag tycker det är sjukt att det är tillåtet med dessa fordon överhuvudtaget. Förbjud. Farligt för dem själva och andra trafikanter.
Om allt som är potentiellt farligt ska förbjudas så lär vi så småningom hamna i kuddrum allihop, med tanke på att många av oss kör mycket motorstarka bilar som är helt onödigt i normal trafik (och som jag ser här i forumet, gärna använder de resurserna var och varannan dag även om det innebär att man bryter mot lagen).

Till skillnad från många andra här tycker jag att A-traktorn är en helt fantastisk möjlighet för frihet och körträning för unga. Sökte själv dispens att ta körkortet som 15-åring då det på 80-talet var 16 år som gällde. Och svaret är inte förbud. Svaret är bättre utbildning och årlig besiktning av fordonet. Skulle det dessutom innebära höjd hastighet till 45 km/h så kommer frustrationen över LGF minska betydligt.
Skulle faktiskt hellre se att man kunde ta ett riktigt B-körtkort som 16-åring (om man var mogen för det), och hellre ta bort mopedbilar/A-traktorer från allmänna vägar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av taliz »

Tycker de kan få gå i 45kmh precis som EU-moppe.
Då blir det bättre flyt i trafiken.
Sen bör det premieras om de är eldrivna också(säg att man får 10k eller ngt sånt om man reggar om en beggad elbil till A-traktor).
Finns massvis med billiga gamla 22kwh Zoes och 24kwh Leafs som vore perfekta just som A-traktor. I den hastigheten går de ju dubbelt/tredubbelt så långt. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Re:

Inlägg av Dinsdale »

themax skrev: 02 mar 2024 08:31
mussla skrev:
themax skrev: 02 mar 2024 00:36
mussla skrev:
Förbjud dem i tätort med hastighet <= 50. Det ör alldeles för farligt att låta barn köra bil bland oskyddade trafikanter.

I tätort finns som regel kollektivtrafik och avstånden är korta så att köra a-traktor där är inte nödvändigt,
Och det vet du med säkerhet gäller i hela landet? Ni har aldrig upplevt hur det är att vara ung i glesbygd (eller har glömt). Kuddrum till alla. Nu.
Jag skrev förbjud dem i tätort. Glesbygd ör en annan sak.

Huvudproblemet med dem i tätort är att de är farliga för andra, särskilt oskyddade trafikanter, och att de inte behövs (i tätort) för att ungdomar skall kunna förflytta sig.
Och var går gränsen för tätort? Och vem ska bestämma när det inte är tätort och därmed ok med A-traktor? Är det orter med kvartstrafik på bussen eller räcker det med en buss om dagen?

Jag blir förundrad över åsikterna i den här tråden. Jag är uppenbarligen ensam om att se fördelarna, så jag drar mig ur diskussionen.
Det finns många fördelar med A-traktorer, inte minst att barnen får trafikvana på ett helt annat sätt med en A-traktor än de får med en moped. Däremot var regelverket för slappt utformat (inget bälteskrav, moppekort ger a-traktorbehörighet, inget krav på vinterdäck osv).

Att traktorn bara får framföras i 30 är inte förarnas fel utan regelverkets. Varför bli arg på den individuella traktorn eller föraren av densamma för det?
Nu kanske jag är unik men jag upplever att förarna av A-traktorer försöker köra åt sidan och släppa förbi trafik om det blir lång kö bakom eller man kör i partier där det är svårt att köra om. Detta oavsett vilken del av landet jag stött på dem i.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11582
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: "EU-parlamentet vill se höjd åldersgräns för A-traktor"

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 11 mar 2024 05:02
Tycker de kan få gå i 45kmh precis som EU-moppe.
Då blir det bättre flyt i trafiken.
Sen bör det premieras om de är eldrivna också(säg att man får 10k eller ngt sånt om man reggar om en beggad elbil till A-traktor).
Finns massvis med billiga gamla 22kwh Zoes och 24kwh Leafs som vore perfekta just som A-traktor. I den hastigheten går de ju dubbelt/tredubbelt så långt. :D
Ok, om de endast kör på 50-väg.

Annars blir de blockers på 70/80/90-väg, och borde förbjudas på att framföras på dessa, eller att man höjer deras hastighet till att matcha trafiken på dessa vägar (förslagsvis till 80 km/h).

Som det är nu så är det riktigt uselt med alla dessa mopedbilar i trafiken. Skapar köer, irritation och trafikfarliga omkörningar. Inte alls en bra situation som det är nu. De behöver göras något för att få bukt med dessa problem. Det är en potentiellt stor trafikfara.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar