Årlig bromsservice

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Elix747 »

mikebike skrev: 15 mar 2024 19:44
Elix747 skrev: 15 mar 2024 19:13
Gjorde bromsservice förra veckan på Tesla SC.
Första bromsservice på SC efter nästan 20000 mil.
Bromsvätska ok. Rengöring och mindre justering. Oken var ok. Bara att köra vidare. Ganska bra efter så lång körsträcka.
Kostade?
Bromsservice inkl kontroll bromsvätska 2650kr
Gjorde även:
Byte kupefilter 846kr
Byte knapp på bagagelucka bak 592kr
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3853
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 03 mar 2024 14:46
Bromsservice onödig enligt mig, gör några hårda bromsningar i neutral per månad så håller sig skivorna fina och med jämnt slitage.
Gjort bromsservice på min MSP, 10 månader sedan uthämtning.

Här är övre glidpinnarna rengjorda, den yttre nedre delvis rengjord och den nedre inre orörd. Det var korrosion på samtliga, de inre var värre drabbade. Detta efter bara en vinter. Det torde gå att anta att glidpinnarna inte vart infettade utan kunnat rosta fritt.
Hade man inte tagit hand om det här så hade det nog inte sett så fint ut efter 3 år.

Bromsservice är inte onödigt. (Brembobromsarna är antagligen mindre fältmässiga än vanliga Volvobromsar.)
IMG_8749.jpg
IMG_8750.jpg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Elof »

Har provat metoden att strunta i bromsservice. Nu har något börjat kärva så att ena främre bromsskivans yttre del inte nyps av klossen. Dags för service då, tänkte jag. Pinnarna har dock ärgat fast nå jävulskt. Vet inte riktigt hur jag ska få ut dem. Måste nog ta in oken på operationsbordet.
Bilen 5 år gammal Model 3.
Slutsats: serva bromsarna oftare än vart 5:e år om du kör i saltslask.
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av granlundii »

Fick problem med att bromsoket började kärva då jag körde i B-läge (regen) alltför flitigt och därför använde bromsarna för lite. Ledde till att ett år gamla bromsbelägg måste bytas ut och oket smörjas. Kör efter det i huvudsak i D-läget så att bromsarna får jobba mera regelbundet. Fungerar bättre, men jag håller fortfarande lite extra koll så att problemet inte återuppstår.

Har inte tänkt börja med årlig bromsservice, men det lönar nog sig att ha lite extra koll på bromsarna, speciellt med regen och så.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3853
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Bakre oken, förutom att de inte alls är större än den tidigare versionen och bara har en fake-framsida (fjortis-trim på en bil för 1.5M liksom :? ), så har de en väldigt stor yta med helt ren aluminium. Det funkar ju inte alls på saltade vägar.
Det var ganska tjockt med svart ärg/korrosion/skit/bromsdamm. Den ytan har ingen direkt funktion så det är hål i huvudet att ha den olackerad. Hade ingen värmetålig i vettig kulör, men nästa gång blir det till att ta bort all korrosion och måla ytan, annars kommer bakre oken inte se kul ut efter en vinter till.
Det var redan så gravt att det inte var så lätt att få bort all rost och det har krupit korrosion under den röda färgen.
IMG_8752.jpeg
IMG_8755.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Elof »

AAKEE skrev: 05 maj 2024 21:37
IMG_8752.jpeg
Ser ut som att klossen inte svarvat jämnt över ytan? Rostantydan på yttern.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3853
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Elof skrev: 05 maj 2024 22:05
AAKEE skrev: 05 maj 2024 21:37
IMG_8752.jpeg
Ser ut som att klossen inte svarvat jämnt över ytan? Rostantydan på yttern.
Bilen har stått en del sista veckorna, och ingen som bromsat till dem.

Jag brukar bromsa ordentligt en eller ett par ggr per vecka i vanliga fall. Då brukar skivorna hållas rena och fina.
Har gjort det efter brommservixxen och montering sommarhjul. Kollade inte men räknar med att de är rensvarvade nu (#Plaid #Dragstrip mode #Sommarkul) 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jedis
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 07 maj 2023 02:08

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Jedis »

AAKEE skrev: 05 maj 2024 16:51
Gjort bromsservice på min MSP, 10 månader sedan uthämtning.

Här är övre glidpinnarna rengjorda, den yttre nedre delvis rengjord och den nedre inre orörd. Det var korrosion på samtliga, de inre var värre drabbade. Detta efter bara en vinter. Det torde gå att anta att glidpinnarna inte vart infettade utan kunnat rosta fritt.
Hade man inte tagit hand om det här så hade det nog inte sett så fint ut efter 3 år.

Bromsservice är inte onödigt. (Brembobromsarna är antagligen mindre fältmässiga än vanliga Volvobromsar.)
Lite förvånad över att glidpinnarna inte är av rostfritt stål, även ATE's billiga flytande enkelkolvsok brukar ha rostfritt stål i glidpinnarna.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av rollo »

Kan också vara bra att göra en bromspolering av och till.
Programmet finns under servicemode och körs lämpligen på en glest trafikerad väg.
Bromspolering.jpg
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3853
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

rollo skrev: 11 maj 2024 11:30
Kan också vara bra att göra en bromspolering av och till.
Programmet finns under servicemode och körs lämpligen på en glest trafikerad väg.
Det går även bra att bara lägga in friläget (om man inte har/använder track mode).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 625
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Arn »

Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
20240512_181214.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3853
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 12 maj 2024 20:12
Hur bedömer ni denna rost på bromsarna bak? Bromsarna fram är rostfria. Provade att bromsa lite i stadstrafik men rosten verkade inte försvinna. Skulle besiktningen göra någon anmärkning på detta? Kan det påverka bromsverkan vid denna grad?
Det är lite svårt att se på bilden, men det ser inte oöverstigligligt ut.

Det måste dock nötas bort och bromsar tar alltid mer fram på bilar.

-Kör landsvägsfart (”+” om du har möjlighet).
-Kolla att du inte har någon bakom.
-lägg i friläge.
- Bromsa, relativt hårt tills bilen nästan står still (krävs för att få bakbromsarna att nöta på sig.
- Repetera flera grr. Bromsarna blir varma så efter ~ 5ggr bör du köra med landsvägsfart en stund för att kyla. Varmt är dock bra så inte kyla mycket mellan de fem första.

Gå ut och kika efter fem bromsningar, troligen behöver du några till.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Xanthopteryx
Inlägg: 192
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Xanthopteryx »

Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5370
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Xanthopteryx skrev: 16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.

På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.

På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Xanthopteryx
Inlägg: 192
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Xanthopteryx »

Nicke Nyfiken skrev: 16 maj 2024 17:25
Xanthopteryx skrev: 16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.

På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.

På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Aha. Har du testat?
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.

Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3853
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av AAKEE »

Xanthopteryx skrev: 16 maj 2024 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 16 maj 2024 17:25
Xanthopteryx skrev: 16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.

På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.

På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Aha. Har du testat?
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.

Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Teslan tillåter väl inte ens motoreffekt när någon broms är på?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5370
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Årlig bromsservice

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Xanthopteryx skrev: 16 maj 2024 18:08
Nicke Nyfiken skrev: 16 maj 2024 17:25
Xanthopteryx skrev: 16 maj 2024 15:48
Om man har parkeringsboms som nyttjar vanliga bromsbelägg (och inte har separat) så man kan köra och hålla inne parkeringsbromsen en liten stund. Då nöter den rent fint ganska snabbt.
Det är tvärtom.

På gamla Model S (och X?) med separata p-broms-ok, funkade det fint att hålla inne p-broms-knappen medan man körde. De bakre bromsskivor blev då fint polerade så ev. rost försvann.

På bilarna som använder samma bromsbelägg för färdbroms och p-broms så går bilen in i nödbroms-läge om man trycker på p-broms-knappen medan man kör. Då ansätts alla bromsar så det blir samma effekt som att trycka på bromspedalen.
Aha. Har du testat?
De bilar jag testat på så händer inget mer än att man lägger på bromsen och när man släpper spaken/knapen så släpper den bromsen.

Problemet med separata parkeringsbromsar är att många av dessa verkar på en trumma bak och därmed gör det ingen som helst skillnad på själva skivan.
Självklart har jag testat. Annars hade jag inte vetat. :D

Det jag skrev tidigare gäller Tesla. Det var kanske otydligt men tyckte det var överflödigt att skriva då vi är i Tesladelen av forumet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar