Val av ny Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Val av ny Model S

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 07 mar 2024 03:19
Vad jag förstått handlade HW4 mest om kostnadsbesparing.
Samma CPU men hälften så mkt RAM och lagring som HW3(åtminstone i 3 och Y, tror S och X har lika mkt som tidigare för att kunna köra Steam).
Det är i Y (kanske 3 också) som man mindkade RAM.
S HW4 har 16gb.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Val av ny Model S

Inlägg av AndIT »

taliz skrev: 07 mar 2024 03:19
Vad jag förstått handlade HW4 mest om kostnadsbesparing.
Samma CPU men hälften så mkt RAM och lagring som HW3(åtminstone i 3 och Y, tror S och X har lika mkt som tidigare för att kunna köra Steam).
Stämmer det verkligen?
Så vitt jag vet så är HW4 på S/X tills skillnad mot HW4 på 3 & CT (är väl bara 3 & CT som fått hittills, inte Y?) dubbla mängden RAM och bättre GPU. Men jämfört med HW3 en allmän förbättring.
(Sedan kan man såklart ställa sig frågan, vad en förbättring innebär, men i det här fallet bättre prestanda - behövs/används den? Ingen aning!)
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Val av ny Model S

Inlägg av AAKEE »

Kaffekatten skrev: 06 mar 2024 23:28
bjornnilsson skrev: 06 mar 2024 19:56
Det går inte att uppgradera en HW3-bil till HW4. Jag äger därför hellre en bil med HW4 då man kan anta att den kommer vara modernare längre. Jämför med äldre Teslor (eller vilken produkt som helst som innehåller mjukvara) som slutat få uppdateringar eller tar lång tid mellan uppdateringarna. Täta uppdateringar är en av mina bästa upplevelser med att äga Tesla. Det är som julafton varje gång. Men tänker du äga bilen en kortare tid så spelar det ingen större roll. Dock tror jag andrahandsvärdet blir högre på HW4 OM den dagen kommer när de bilarna får användning för sina högupplösta kameror.
Vet du eller tror du ..? :)
När HW3 bilarna kom, visste vi så att HW2 skulle gå att uppgradera.
Det uttalades nog rent av Tesla själva när HW4 lanserades så det är officiellt utklarat.
Antagligen för att slippa en massa frågor om just det sv de som har HW3 och FSD.

Man behöver inte HW4 för att autopiloten ska klara att köra in i mitträcket.

Bilarna beter sig precis lika dåligt. Initialt var HW4 aningen bättre men efter några uppdateringar är HW4 precis lika kass som HW3.

Förutom då att HW4 utan USS är fullständigt värdelöst med parkeringshjälp som inte bara inte ger någon hjälp alls utan skriker stanna på stora öppna ytor medans man inte får någon hint när man är på väg att köra in i något.
HW4 parketingshjälp kommer Tesla inte klara att lösa, då man har för stora begränsningar pga att man tog bort sensorer som faktiskt fungerade för ändamålet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Val av ny Model S

Inlägg av flamman »

AAKEE skrev: 07 mar 2024 08:01
Förutom då att HW4 utan USS är fullständigt värdelöst med parkeringshjälp som inte bara inte ger någon hjälp alls utan skriker stanna på stora öppna ytor medans man inte får någon hint när man är på väg att köra in i något.
HW4 parketingshjälp kommer Tesla inte klara att lösa, då man har för stora begränsningar pga att man tog bort sensorer som faktiskt fungerade för ändamålet.
Är det verkligen så illa? Som du beskriver det så låter det som att det är ngt fel på din bil.
Jag har iofsig HW3 men High Fidelity park assist funkar faktiskt låångt över förväntan och hjälper mig väldigt bra vid parkering i tighta utrymmen. Halv-grusade eller snöade uppfarter är inte 100% men inte långt därifrån. Ibland varnar den i onödan vid de tillfälle men det är inte i de lägena åtminstone jag behöver någon park assist (Alls). Snövallar eller mer ”terrängtypen” av uppfart är den bitvis kass på ska nog tilläggas men där är inte USS alltid så lysande heller.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Val av ny Model S

Inlägg av AAKEE »

flamman skrev: 07 mar 2024 08:21
AAKEE skrev: 07 mar 2024 08:01
Förutom då att HW4 utan USS är fullständigt värdelöst med parkeringshjälp som inte bara inte ger någon hjälp alls utan skriker stanna på stora öppna ytor medans man inte får någon hint när man är på väg att köra in i något.
HW4 parketingshjälp kommer Tesla inte klara att lösa, då man har för stora begränsningar pga att man tog bort sensorer som faktiskt fungerade för ändamålet.
Är det verkligen så illa? Som du beskriver det så låter det som att det är ngt fel på din bil.
Jag har iofsig HW3 men High Fidelity park assist funkar faktiskt låångt över förväntan och hjälper mig väldigt bra vid parkering i tighta utrymmen. Halv-grusade eller snöade uppfarter är inte 100% men inte långt därifrån. Ibland varnar den i onödan vid de tillfälle men det är inte i de lägena åtminstone jag behöver någon park assist (Alls). Snövallar eller mer ”terrängtypen” av uppfart är den bitvis kass på ska nog tilläggas men där är inte USS alltid så lysande heller.
Det är inget fel på bilen rent tekniskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Val av ny Model S

Inlägg av bjornnilsson »

Kaffekatten skrev: 06 mar 2024 23:28
Vet du eller tror du ..? :)
När HW3 bilarna kom, visste vi så att HW2 skulle gå att uppgradera.

HW3 skall väl vara fullt tillräckligt för helt självköeande. Om inte så får man nog lösa uppgradering på något vis.

Men håller också med om att man gärna har så ny hårdvara för självkörande bil som möjligt. Vilket HW1,2,3,4 osv är.

Ps undrar om de tänkt om nu när AI skall integreras i FSD och lär dra mer prestanda. Är det därför man släppte HW4 kan kan fundera på. Det är ju ett nytt sett att hantera hela tekniken ds
Det är Elon som har sagt det, att HW3 inte går att uppgradera till HW4, för ett par år sedan. Inte ordagrant men typ att det kommer bli för kostsamt så att det därmed inte är troligt. Men vem vet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: Val av ny Model S

Inlägg av Olsson »

Har du fått bekräftat av Tesla att överföring av Supercharging gäller även på Provkörnings- eller visningsbilar?
Enligt en säljare jag pratade med, så skall detta inte vara möjligt, utan det är endast helt nya lagerbilar som gäller - inkluderat de med enstaka mil, där texten "Provkörnings- eller visningsbil" och nedsatt pris saknas.

Valmöjligheterna borde därmed ha begränsats.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Val av ny Model S

Inlägg av jpetters »

Olsson skrev:
Har du fått bekräftat av Tesla att överföring av Supercharging gäller även på Provkörnings- eller visningsbilar?
Enligt en säljare jag pratade med, så skall detta inte vara möjligt, utan det är endast helt nya lagerbilar som gäller - inkluderat de med enstaka mil, där texten "Provkörnings- eller visningsbil" och nedsatt pris saknas.

Valmöjligheterna borde därmed ha begränsats.
Jag fick bekräftat på SMS att det går att kombinera med demobil. Nu kom svaret från Tesla Schweiz så ingen garanti att samma gäller i Sverige, men det är sannolikt samma princip i hela Europa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Val av ny Model S

Inlägg av jans »

Castro90 skrev: 03 mar 2024 18:00
Hej
Jag har nu bestämt mig för en ny Model S när det återigen finns möjlighet att flytta över fri laddning. Även FSD flyttas över.
Finns det? Det har jag missat! Var hittar jag info om det?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Val av ny Model S

Inlägg av Castro90 »

Olsson skrev:
Har du fått bekräftat av Tesla att överföring av Supercharging gäller även på Provkörnings- eller visningsbilar?
Enligt en säljare jag pratade med, så skall detta inte vara möjligt, utan det är endast helt nya lagerbilar som gäller - inkluderat de med enstaka mil, där texten "Provkörnings- eller visningsbil" och nedsatt pris saknas.

Valmöjligheterna borde därmed ha begränsats.
Det var möjligt när jag var inne i lördags men i vanlig ordning med Tesla så kom det ändringar.
När jag var inne i måndags så var deras instruktioner ändrade och demobilar var inte längre okej. Det blev en vanlig Model S istället för min del.
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: Val av ny Model S

Inlägg av Olsson »

Castro90 skrev: 07 mar 2024 15:23
...men i vanlig ordning med Tesla så kom det ändringar.
Jag känner igen det väl.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 212
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Val av ny Model S

Inlägg av Earplugged »

Olsson skrev: 07 mar 2024 21:48
Castro90 skrev: 07 mar 2024 15:23
...men i vanlig ordning med Tesla så kom det ändringar.
Jag känner igen det väl.
Beställde en nedsatt lagerbil med löfte att de kunde ta bort FSD, ett par dagar senare gick det plötsligt inte lösa. De är nog bakbundna när det gäller demobilar och rabatterade lagerbilar.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Val av ny Model S

Inlägg av Gustafsson »

Om HW4:
Skillnaden jag märker är att kamerorna ger mycket bättre bild när det är mörkt ute, mindre brus och skarpare bild.
Min äldre bil har HW3, men med den kan jag inte se kamerabilderna i appen.
HW4 verkar rendera fler bilar, fotgängare, cyklister och skiljer bättre mellan olika stora fordon, läser dock hastighetsskyltar lika illa.
När man blinkar dyker det upp en kamerabild från sidokamerorna i displayen som komplement till backspegeln på den sidan, men det kanske har med den nya mittskärmen att göra(?).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Val av ny Model S

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 07 mar 2024 07:51
taliz skrev: 07 mar 2024 03:19
Vad jag förstått handlade HW4 mest om kostnadsbesparing.
Samma CPU men hälften så mkt RAM och lagring som HW3(åtminstone i 3 och Y, tror S och X har lika mkt som tidigare för att kunna köra Steam).
Det är i Y (kanske 3 också) som man mindkade RAM.
S HW4 har 16gb.
Händelsevis precis vad jag skrev. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1129
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Val av ny Model S

Inlägg av bjornnilsson »

Gustafsson skrev: 08 mar 2024 00:10
Om HW4:
Skillnaden jag märker är att kamerorna ger mycket bättre bild när det är mörkt ute, mindre brus och skarpare bild.
Min äldre bil har HW3, men med den kan jag inte se kamerabilderna i appen.
HW4 verkar rendera fler bilar, fotgängare, cyklister och skiljer bättre mellan olika stora fordon, läser dock hastighetsskyltar lika illa.
När man blinkar dyker det upp en kamerabild från sidokamerorna i displayen som komplement till backspegeln på den sidan, men det kanske har med den nya mittskärmen att göra(?).
Jag upplever allt du skriver på samma sätt. Även färgåtergivningen är bättre, en röd bil ser mer ut som en röd bil och inte orange. Osv.

Gällande skillnaden HW3-HW4 så upplevde jag att HW3 fungerade mycket, mycket bättre när jag bytte bil och jämförde med den jag hade innan, dvs när jag slog på FSD'n. (Ja, jag vet att FSD inte fungerar i Sverige osv men tänker på de självkörande funktionerna på motorvägen med att bilen byter fil med hjälp av blinkers... Jag köpte FSD både till förra och nuvarande bilen.) Därmed drar jag slutsatsen att HW4 kommer bli minst lika mycket bättre än HW3 när den väl tränats på tillräckligt med data. Blir det så, så blir det imponerande.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Val av ny Model S

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev: 08 mar 2024 08:27
Gustafsson skrev: 08 mar 2024 00:10
Om HW4:
Skillnaden jag märker är att kamerorna ger mycket bättre bild när det är mörkt ute, mindre brus och skarpare bild.
Min äldre bil har HW3, men med den kan jag inte se kamerabilderna i appen.
HW4 verkar rendera fler bilar, fotgängare, cyklister och skiljer bättre mellan olika stora fordon, läser dock hastighetsskyltar lika illa.
När man blinkar dyker det upp en kamerabild från sidokamerorna i displayen som komplement till backspegeln på den sidan, men det kanske har med den nya mittskärmen att göra(?).
Jag upplever allt du skriver på samma sätt. Även färgåtergivningen är bättre, en röd bil ser mer ut som en röd bil och inte orange. Osv.

Gällande skillnaden HW3-HW4 så upplevde jag att HW3 fungerade mycket, mycket bättre när jag bytte bil och jämförde med den jag hade innan, dvs när jag slog på FSD'n. (Ja, jag vet att FSD inte fungerar i Sverige osv men tänker på de självkörande funktionerna på motorvägen med att bilen byter fil med hjälp av blinkers... Jag köpte FSD både till förra och nuvarande bilen.) Därmed drar jag slutsatsen att HW4 kommer bli minst lika mycket bättre än HW3 när den väl tränats på tillräckligt med data. Blir det så, så blir det imponerande.
Färgkorrigeringen kom i en uppdatering för ett tag sedan, så även HW3 visar röda bilar som röda numera.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar